Bukefalos 28 år!

Han har bråttom.. Hjälp

Hannapanna

Trådstartare
Hejsan. Tänkte höra om ngn har nå tips och råd ang min häst.

När jag köpte honom hade han både Pessoabett och tussar i öronen(han är fd. travare, anledning för att han var van vid det från travet. Jag har bytt bett till ett tredelat tagit ur tussarna i öronen och satt på en martingal. Han har väldigt bråttom när ha ska iväg. Får hålla tillbaka honom hela tiden för att han inte ska dra iväg i traven. Inte ro att stå still utan börjar trampa och blir irriterad. Förra
Ägaren verkar ha hängt med i hans tempo som han bestämt själv. När jag sitter på vill jag vara den som bestämmer och har därför mest försökt haft han i lugnt tempo och gjort mkt halter. Vi har gjort framsteg på bara en vecka men jag tänkte ändå höra om ngn här hat ngr goda råd! Jag tar tacksamt imot alla råd!!!:)
 
Sv: Han har bråttom.. Hjälp

Det jag hade gjort om jag var du, hade varit att inte låta honom trava något alls när ni rider på ett par månader för att få honom att förstå att han inte behöver ta allt i 190 km/h. Bara skritta långa turer för att få ner honom i varv liksom, o jag hade tränat mycket på marken med att få honom att lyssna på dig o ditt kroppsspråk o fortsatt med halterna o ridit honom i tempot du vill ha som du gör nu. (:

Dock kan det ju bli väldigt tråkigt att bara skritta, men vet själv vilka underverk det kan göra.
 
Sv: Han har bråttom.. Hjälp

Jag tänkte också på det men frågan är om han inte får för mycket energi om han inte får springa ut sig??.så jag har också funderat på om man ska låta han springa av sig för att han sedan ska lugna sig lite? Har tänkt Longera han innan för att få ur lite energi men har inte blivat av än. De är inga problem alls att promenera med han, då går han i lugnt tempo och lyssnar bra. Men så fort jag sitter upp vaknar han! och de är ingen lugn å fin trav han vill kuta i utan de är
Verkligen fullfart!
 
Sv: Han har bråttom.. Hjälp

Att sitta och hålla i en travare ger dom bara mer stöd att springa, det är så många av dom är tränade.. Ju mer man kortar och håller i, desto mer stöd får dom. Testa lätta på tyglarna, bromsa ditt tempo och andas djupt. Börja i skritt. :)
 
Sv: Han har bråttom.. Hjälp

Kan han inte få kuta av sig i hagen eller trava och galoppera endast på longerlina utan att du rider då?
 
Sv: Han har bråttom.. Hjälp

Så fort han blir för ivrig så måste du ta över kommandot.
Men inte med att dra i båda tyglarna bakåt.
Ställ/ böj med att föra ena handen mot motsatt höft när han lyssnar ger du eftergift direkt. Vill han ha ett annat tempo än du bestämt så lägg en volt eller ställ/ böj honom. Det svåra är att ge eftergift i rätt tid och kontrollera tempot innan det är för sent och det går för fort. Ju mer häst du har i handen ju stelare och tyngre blir han och sen ökas tempot.
När du ber om att stå still så vänta ut honom utan att han hänger i handen.
Backar han och tramsar så låt honom hålla på tills han inser att det är skönt att stå still utan tygelkontakt.
Travhästar är vana vid hård träning och behöver tid att ställa om sig i huvud och varva ned konditionsmässigt.
 
Sv: Han har bråttom.. Hjälp

Rid på volt och ha en mycket lätt kontakt med handen om hästen går det minsta fortare än du vill ta ett ledande tygeltag och rid in på mindre volt och låt aldrig handen bli bromsande.

Tänk i början att traven skall vara jätte långsam och saktar han av till skritt så strunta i det driv han bara lungt fram igen.
 
Sv: Han har bråttom.. Hjälp

Jag hade nog kört samma träning som jag låter min kusin köra på mitt halvblod, stor häst som gärna flänger iväg fortare och fortare när det blir jobbigt, + liten tjej som inte ens når upp att borsta manken på hästen.

Jag brukar lägga upp lydnadsträningen med att hon ska skritta aktivt, göra halter, volter och hela tiden ge hästen nya saker att tänka på, men bibehålla en aktiv skritt och ett lugnt tempo. Då och då när skritten är bra så fattar hon trav samma där att traven ska vara lugn, aktiv och kontrollerad, bara några steg trav sen skritt igen. Målet är att få en bra skritt, en bra övergång och en bra trav, och sen att övergången tillbaka till skritt ska vara kontrollerad och att hästen inte faller isär då.

När de korta kontrollerade trav snuttarna går bra kan man göra längre trav sträckor, men flänger hästen iväg går man direkt tillbaka till skritten och jobbar på själva övergången.
Har man inte en bra skritt kan man aldrig få en bra trav eller galopp ^_^.

Får du hästen att tänka, och arbeta ordentligt i skriften så kan du jobba slut på den mentalt istället för att låta den rusa av sig energin.
Så testa att bara skritta, men jobba lika mycket med tempo växling, böjning och vägar som om du ridit i alla gångarter och ridit för en väldigt pedantisk tränare :p
 
Sv: Han har bråttom.. Hjälp

Vi har endast skrittat ut nu ett par dagar i olika tempon. Vi gör små framsteg. Han kan stå still med alla 4 hovar i backen i kanske 30 sek. Sen börjas det trampas. jag ger mig inte utan han trampar, backar och börjar flänga med huvve och tugga...?? Vi gör Volt och han blir ännu mer irriterad. Det känns tråkigt att behöva bråka med honom hela tiden, men ger inte han sig så ger inte jag mig! Idag hade vi även sällskap och han fick gå bakom shettisen som drog vagn. Det tror jag var nyttigt för honom. Och när vi är tillbaka hemma igen är han bra svettig så det måste ta ur han lite energi iaf.. Tack för alla tips! Jag tar till mig av allt ni skriver!!
 
Sv: Han har bråttom.. Hjälp

Trettio sekunder är en alldeles bra start, en ganska lång tid.. Klappa och mana på honom innan han hinner traska iväg själv - välj dina strider så kan ni ha roligt också istället för att bråka om allt :)
 
Sv: Han har bråttom.. Hjälp

Hur länge är hästen riden? Är den utbildad för någon form av ridning över huvudtaget? Om den inte är det så är det dags att backa tillbaka och börja utbilda den från marken som om den vore en unghäst. Ta hjälp av en tränare!
 

Liknande trådar

Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: Hannapanna
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 179
Senast: Mezcal
·
Utrustning Tänkte höra med er hur ni tänker om mitt "problem". Jag har haft min nya häst i några månader och vi har börjat lära känna varandra och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: clovergirl
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp