Han har våldtagit min dotter i nästan tio år

@citron Har följt hela din tråd och är så oerhört imponerad av dig. Vilken super mamma du är! Jag hoppas innerligt att allt löser sig för er. Tusen styrkekramar. :heartheart:heart
 
Nu har jag fått höra vad han har sagt till svar på kontaktförbudsansökan.

Han har skrivit brev till tjejerna men det var en del av hans behandling säger han. Förbannat märkligt att adressen han uppgett i dom breven är till häktet. Och i ROS (Relations och samlevnadsprogrammet) som dom genomgår på anstalten så ingår det mycket riktigt att skriva brev till sina offer: MEN DOM SKA ALDRIG POSTAS!

Det är inte dom två yngsta barnens egen ide att ha kontaktförbud säger utan det kommer helt från mig. Ja jo, kidsen är ju bara 15 och 17 år gamla och kan absolut inte tänka själva. Å andra sidan vet han inte om att han har en ny polisanmälan mot sig. Men självklart är det bara min ide...

Vi har tydligen haft en kommunikation under dom här åren också. Han har skickat brev som jag inte har svarat på, vet inte hur han får det till en kommunikation men vad vet jag.

Och ja han fortsätter hävda sin rätt till umgänge och att vi ska ha ett avtal om umgänge. Jag hoppas han kan visa upp det skriftliga avtalet så jag kan polisanmäla honom för urkundsförfalskning när jag ändå är igång liksom.

5 dagar kvar och vi vet fortfarande inte hur det här blir.

Jo han hävdar ju att han inte tänker kontakta oss eftersom vi inte vill ha någon kontakt, men hans trovärdighet ligger på ungefär minus 42 miljoner så den tror vi inte ett dugg på.
 
Nu har jag fått höra vad han har sagt till svar på kontaktförbudsansökan.

Han har skrivit brev till tjejerna men det var en del av hans behandling säger han. Förbannat märkligt att adressen han uppgett i dom breven är till häktet. Och i ROS (Relations och samlevnadsprogrammet) som dom genomgår på anstalten så ingår det mycket riktigt att skriva brev till sina offer: MEN DOM SKA ALDRIG POSTAS!

Det är inte dom två yngsta barnens egen ide att ha kontaktförbud säger utan det kommer helt från mig. Ja jo, kidsen är ju bara 15 och 17 år gamla och kan absolut inte tänka själva. Å andra sidan vet han inte om att han har en ny polisanmälan mot sig. Men självklart är det bara min ide...

Vi har tydligen haft en kommunikation under dom här åren också. Han har skickat brev som jag inte har svarat på, vet inte hur han får det till en kommunikation men vad vet jag.

Och ja han fortsätter hävda sin rätt till umgänge och att vi ska ha ett avtal om umgänge. Jag hoppas han kan visa upp det skriftliga avtalet så jag kan polisanmäla honom för urkundsförfalskning när jag ändå är igång liksom.

5 dagar kvar och vi vet fortfarande inte hur det här blir.

Jo han hävdar ju att han inte tänker kontakta oss eftersom vi inte vill ha någon kontakt, men hans trovärdighet ligger på ungefär minus 42 miljoner så den tror vi inte ett dugg på.
Men alltså, rätt till umgänge, när i hela friden får man börja bestämma vem man ska umgås med? Hur kan föräldrar tvinga barnen till umgänge i den åldern? 15 och 17 år, de borde väl för fan få säga nej om det är så? :banghead:
 
Men alltså, rätt till umgänge, när i hela friden får man börja bestämma vem man ska umgås med? Hur kan föräldrar tvinga barnen till umgänge i den åldern? 15 och 17 år, de borde väl för fan få säga nej om det är så? :banghead:

Ja det får dom göra, men bara att han vill diskutera umgänge efter det han har gjort säger, tycker jag, en hel del om att han verkligen inte har förstått vad han har gjort.
 
Ja det får dom göra, men bara att han vill diskutera umgänge efter det han har gjort säger, tycker jag, en hel del om att han verkligen inte har förstått vad han har gjort.
Och att han hävdar rätt till umgänge och att ni ska ha ett avtal gällande detta visar på att han helt missat att de blivit äldre eller att de har rätt att bestämma själva. Det är ju knappast något man beslutar över huvudet på tonåringar kan man tycka.
 
Och att han hävdar rätt till umgänge och att ni ska ha ett avtal gällande detta visar på att han helt missat att de blivit äldre eller att de har rätt att bestämma själva. Det är ju knappast något man beslutar över huvudet på tonåringar kan man tycka.

Han fattar inte sånt, han har ju aldrig kunnat ta ett nej. Varken från mig eller från någon annan. Han tycker att det är hans barn och då äger han dom typ. Sen kanske han börjar inse exakt hur jävla ensam han faktiskt är och dom enda han möjligen kunde ha kvar var just dom två yngsta barnen. Dom var tio och tolv när han försvann, nu är dom fem år äldre och förstår så mycket mer. Och dom är rädda för honom. Polisen frågade dottern vad hon trodde han skulle kunna göra om han letade upp henne. Vad som helst, svarar hon. Polisen förstod först inte att hon verkligen menade just exakt "Vad som helst".

En annan fråga vi fick var om han alltid blev aggressiv när han drack alkohol. Jag önskar att det var så, men tyvärr är det ju så att han har gjort allt det här spik nykter. Vilket är värre, för det är mer beräknande och kallt gjort.

Jag borde skriva ihop allting och hålla föredrag om hur myndigheter INTE ska göra i situationer som våran. Eller bli politiker och försöka förändra hur brottsoffer behandlas. För innan allt det här så trodde jag, ärligt talat att skyddet för brottsutsatta barn hade så sjukt mycket mera skydd. Tyvärr så har jag lärt mig, den hårda vägen att om man inte tar reda på saker själv så får man inget veta.
 
Finns det någon juridiskt kunnig på här på buke? Det finns ju allting här så det borde vara möjligt. Fick ett uppslag om att dom brev han skickade till tjejerna innan deras rättegång, från häktet där han bad om ursäkt, sa att han älskade dom osv kan vara övergrepp i rättssak. Och på en söndag är det helt omöjligt att få någon info från något annat ställe. Men just nu är allting värt att kolla upp!
 
Finns det någon juridiskt kunnig på här på buke? Det finns ju allting här så det borde vara möjligt. Fick ett uppslag om att dom brev han skickade till tjejerna innan deras rättegång, från häktet där han bad om ursäkt, sa att han älskade dom osv kan vara övergrepp i rättssak. Och på en söndag är det helt omöjligt att få någon info från något annat ställe. Men just nu är allting värt att kolla upp!
@Tassetass
 
Jag sitter tyvärr på en buss just nu och är inte hemma förrän rätt sent ikväll. Jag hade dock inte vågat ge mer än generell information, för det här ärendet är så pass svårt (och jag är blott en juriststudent).
Ja det är klart. För att ge mer ingående information lär man ju ha alla papper om ärendet framför sig så det är ju generell information man kan ge. Då kanske ts får mer på fötterna om vad man kan trycka på vid kontakt med myndigheter också.
 
Finns det någon juridiskt kunnig på här på buke? Det finns ju allting här så det borde vara möjligt. Fick ett uppslag om att dom brev han skickade till tjejerna innan deras rättegång, från häktet där han bad om ursäkt, sa att han älskade dom osv kan vara övergrepp i rättssak. Och på en söndag är det helt omöjligt att få någon info från något annat ställe. Men just nu är allting värt att kolla upp!
Jag diskuterade detta med juristen i familjen. I inledningen av paragrafen som rör övergrepp i rättssak i brottsbalken står det "/.../våld eller hot om våld" och där antar jag att det inte finns något att gå på. Men det står också att detsamma gäller vid bla gärning som medfört olägenhet, så beroende på hur breven är utformade KAN det vara det men, som i all juridik så beror det på och går förstås inte att svara på såhär direkt.
 
Nja, övergrepp i rättssak är ju vanligtvis inriktat på just våld eller hot om våld - alternativet "lidande, skada eller olägenhet" kan iofs rymma även mer subtila påtryckningar men det måste ju också kunna bevisas ett brottsligt uppsåt, dvs att innehållet har skrivits i ett syfte eller i vart fall med en insikt om att detta kan påverka vad förhörspersonerna ska berätta vid rättegången.

Jag utgår (enligt sannolikhet och min erfarenhet om häktningar för den här typen av brott) från att han haft så kallade restriktioner fram till rättegången i tingsrätten, det vill säga att alla brev till och från den misstänkte granskas av åklagaren och att man inte får ringa eller ta emot besök utan särskilda tillstånd. Och vi har genom det systemet en hög vaksamhet när det gäller just risk för påverkan, så det borde definitivt ha reagerats på och stoppats ett brev som skulle ens ligga på gränsen till övergrepp i rättssak.
 
Nja, övergrepp i rättssak är ju vanligtvis inriktat på just våld eller hot om våld - alternativet "lidande, skada eller olägenhet" kan iofs rymma även mer subtila påtryckningar men det måste ju också kunna bevisas ett brottsligt uppsåt, dvs att innehållet har skrivits i ett syfte eller i vart fall med en insikt om att detta kan påverka vad förhörspersonerna ska berätta vid rättegången.

Jag utgår (enligt sannolikhet och min erfarenhet om häktningar för den här typen av brott) från att han haft så kallade restriktioner fram till rättegången i tingsrätten, det vill säga att alla brev till och från den misstänkte granskas av åklagaren och att man inte får ringa eller ta emot besök utan särskilda tillstånd. Och vi har genom det systemet en hög vaksamhet när det gäller just risk för påverkan, så det borde definitivt ha reagerats på och stoppats ett brev som skulle ens ligga på gränsen till övergrepp i rättssak.


Ja jag hoppas verkligen på det, jag förstår inte hur dom kunde släppa igenom brev från honom till hans barn/offer med såna formuleringar för det skapade verkligen ett stort obehag hos oss alla och med så många fel som det har begåtts i övrigt i det här så skulle det inte förvåna mig om det här har missats. Därför vill jag ha ordentliga svar mest. Speciellt eftersom han säger att han skickade brev till tjejerna som en del i sin behandling. Jag utgår ifrån att han gått ROS på anstalten, breven redan i december och framåt. Två brev i alla fall var till dom. Och jag är ganska säker på att han inte hade någon behandling i häktet och dom brev som dom ska skriva till sina offer under ROS ska ju då inte skickas.

Men brev där en våldtäktsman får skriva att denne älskar sitt offer och liknande saker måste väl vara om inte olagligt så i alla fall förbannat olämpligt, speciellt om denne också råkar vara offrets pappa. Han kommer ut på torsdag och vi vet inget om kontaktförbud ännu, en dag vi fasat för sen han försvann och så sitter han och ljuger så han tror sig själv för att förhindra ett kontaktförbud när han själv har fått skyddat identitet! Av förklarliga skäl retar det mig till vansinne!
 
Ja det låter helt klart olämpligt, jag jobbar själv inte med relationsärenden men det händer ju att man stoppar liknande brev från att skickas vidare, just för att inte riskera att påverka målsägande eller vittne nära en rättegång. Det är inte en jätteenkel bedömning att stoppa brev som inte utgör brott och ska tas i beslag som bevis, utan den sker från fall till fall. Men det är klart att ju grövre brott och ju närmare relation desto större allmän risk för påverkan, kan man tycka.

Angående kontaktförbudsfrågan så verkar det ha varit många turer fram och tillbaka, nu vet jag ju inte allt i ärendet men det ska egentligen fattas beslut inom en vecka från att en sådan ansökan kommit till åklagaren. Och det måste ju ha passerat med marginal nu. Så det verkar som att det har uppkommit nya frågor för åklagaren att pröva och väga in i takt med att det har hållits förhör. Ska ni ha ett ytterligare förhör på tisdag (har för mig att jag läste det) så känns det som att ni måste få beslut om kontaktförbudet åtminstone därefter. Han bör ju inte släppas ut med den frågan hängande i luften. Ring åklagarkammaren i morgon och fråga, så får du åtminstone besked om när det kommer ett beslut och kanske vad det är som återstår innan det kommer.
 
Ja det låter helt klart olämpligt, jag jobbar själv inte med relationsärenden men det händer ju att man stoppar liknande brev från att skickas vidare, just för att inte riskera att påverka målsägande eller vittne nära en rättegång. Det är inte en jätteenkel bedömning att stoppa brev som inte utgör brott och ska tas i beslag som bevis, utan den sker från fall till fall. Men det är klart att ju grövre brott och ju närmare relation desto större allmän risk för påverkan, kan man tycka.

Angående kontaktförbudsfrågan så verkar det ha varit många turer fram och tillbaka, nu vet jag ju inte allt i ärendet men det ska egentligen fattas beslut inom en vecka från att en sådan ansökan kommit till åklagaren. Och det måste ju ha passerat med marginal nu. Så det verkar som att det har uppkommit nya frågor för åklagaren att pröva och väga in i takt med att det har hållits förhör. Ska ni ha ett ytterligare förhör på tisdag (har för mig att jag läste det) så känns det som att ni måste få beslut om kontaktförbudet åtminstone därefter. Han bör ju inte släppas ut med den frågan hängande i luften. Ring åklagarkammaren i morgon och fråga, så får du åtminstone besked om när det kommer ett beslut och kanske vad det är som återstår innan det kommer.


Förhöret på tisdag gäller yngsta dottern och en ny anmälan mot honom gällande sexuellt ofredande som han inte är medveten om ännu om jag förstod saken rätt. Pratade med människan på krimjouren senast igår kväll och jag vet inte när hon skickar iväg allt till åklagaren. Sitter mest och är arg fortfarande på hans uppenbara lögner.
 
Jag sitter tyvärr på en buss just nu och är inte hemma förrän rätt sent ikväll. Jag hade dock inte vågat ge mer än generell information, för det här ärendet är så pass svårt (och jag är blott en juriststudent).

Generell info går jättebra, frågan gäller främst om det måste vara hot om våld, för jag fastnar just på det där med påverkan, att be om förlåtelse, berätta personliga känslor måste väl vara försök till påverkan. Speciellt eftersom det gäller våldtäkt och relationen mellan offer och gärningsman är pappa och dotter. Jag ska prata med en jurist senast på tisdag för då träffar vi dotterns målsägarbiträde och hon måste väl ha lite koll. Det är för övrigt samma målsägarbiträde som dom äldre hade när det begav sig.
 
Jag vågar lova att det finns ett ärende på åklagarkammaren angående kontaktförbudet, annars är det något som har gått helt fel med tanke på att det är väl minst två veckor sedan ni ansökte hos polisen? Sådana ansökningar ligger inte och ruttnar hos polisen utan de handläggs med åklagare som ansvarig för utredningen och beslutet om kontaktförbud eller ej. Ansökan SKA gå direkt från polisen till åklagarkammaren och sedan är det på åklagarens direktiv som det hålls ev förhör om just kontaktförbudet.

Har du inte pratat med ansvarig åklagare om just kontaktförbudet förut, så är det därför bästa vägen att gå att ringa dit för att få veta vad som händer. Typiskt med semestertider, men sådana här ärenden ligger inte på vänt oavsett om åklagaren går på semester utan då lottas det över till någon som är i tjänst.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 144
Senast: krambanan
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 568
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp