Han mår inge bra.

Sv: Han mår inge bra.

Oj vad mycket ni har skrivit ska försöka svara så gott jag kan. Hästen fick nyligen täcke på sig just för alla bett som nu sakta börjat läka. Jag prata med stallägaren idag. O han säger att hästen äter det han ska men då borde han inte se ut som han gör. Ägaren säger han kanske håller på att hitta sin idealvikt?! Undrar då hur en häst ska se ut om den är i sin idealvikt. Jag trivs egentligen väldigt bra. Det är lätt att komma dit, fina ridvägar, ridhus o trevliga stalltjejer. Men gubben e lite knepig. O jag kommer alltid tänka på hästen i första hand. Det får hellre vara lite krångligt för mig isf. Detta är ett active stable stall. Med ca 15-20 hästar i hagen o 3 automater med 2 bås i varje. Det finns hästar som bara tränger sig in om det står en häst med lägre rang o dom känner för det. Nog drf han fått alla sår i huvudet. Vill man att hästen ska äta mer så höjs bara ättiden som sagt. Även hästarna på Box har automat som öppnas vissa tider. Ägaren säger att alla hästar får 12kg per dag men hur kan man veta det egentligen? Alla hästar äter väl inte lika snabbt o avslappnat? Jag tycker att hästen funkar bäst på en fungerande lösdrift trots att han är skimmel. Han behöver röra på sina muskler o håller sig mer i rätt lugn av det. Så länge det funkar såklart. Jag ger honom lite kraftfoder när jag är där men det hjälper ju inte så mycket då det är grovfoder som är det viktiga. Det går inte heller att ta en analys på silaget då han inte köper in från samma leverantör utan olika beroende på vilket som är billigt. Ska kolla på ett stall tillsammans med en annan tjej på detta ställe nån dag. Tror jag lyckats svara på det mesta nu iaf. Skriver på mobil drf blir det så ihoptryckt men hoppas ni kan läsa ändå :).
 
Sv: Han mår inge bra.

Glömde. Jag har försökt studera honom när jag är där o även vid inlärning. Han backar undan för "drakarna" om dom ger sig på. Sen går han inte helt frivilligt in igen utan krävs lite övertalning. Under den här tiden kunde jag inte gå iväg för då backa han undan för dom andra. Nu har han valt automaten längst bort som är lite lugnare. Han står o äter o kollar sig omkring samtidigt. Men han är hungrig så om ingen stör så står han tills luckan stängs. Hade han kunnat hade han sträckts sig över luckan o tagit ut maten även då. Imorn ska jag själv vara med o läsa av för att se hur länge han faktiskt står där varje gång.
 
Sv: Han mår inge bra.

Får hästen alltså aldrig äta tills den är nöjd i ett sådant system? Inte ens om den behöver äta mycket?

Pratar om grovfoder.

Det beror ju på vilken giva man vill ge såklart. Precis som när man fodrar grovfoder konventionellt i hagen. Två kilo hö som giva i hagen är ju slut innan nästa giva kommer också, så jag ser inte riktigt skillnaden. Fri tillgång gör ju att hästen kan äta tills den är helt nöjd, både konventionellt och i automatsystem. Men beroende på grovfoder finns det ju många hästar som inte fungerar på fri tillgång.

Man bestämmer vilken mängd grovfoder man vill ge hästen. Sen blir det fodret uppdelat i ett antal givor (översatt i minuter egentligen som man får testa sig till eftersom olika hästar äter olika fort, klocka dem t.ex.) över dygnet i automaten som hästen kan gå dit och äta när det passar. Vill den ha något att tugga på däremellan äter den foderhalm, precis som i konventionell lösdrift. Inget nytt, förutom att fodringen inte sker under översyn av en människa.
 
Sv: Han mår inge bra.

Glömde. Jag har försökt studera honom när jag är där o även vid inlärning. Han backar undan för "drakarna" om dom ger sig på. Sen går han inte helt frivilligt in igen utan krävs lite övertalning. Under den här tiden kunde jag inte gå iväg för då backa han undan för dom andra. Nu har han valt automaten längst bort som är lite lugnare. Han står o äter o kollar sig omkring samtidigt. Men han är hungrig så om ingen stör så står han tills luckan stängs. Hade han kunnat hade han sträckts sig över luckan o tagit ut maten även då. Imorn ska jag själv vara med o läsa av för att se hur länge han faktiskt står där varje gång.

Hitta sin idealvikt? Jag har faktiskt aldrig hört något så dumt. Hästen magrar och ska inte magra. Alltså ska han ha mer foder (fler minuter). Självklart. Vad är problemet? Ingår fodret i hyran? Ta i med basrösten om du vågar annars kan du kanske "köpa" fler minuter om det ska vara så svårt att få tillräcklig med foder till din häst.

Jag får dåliga vibbar av det du skriver. Jag känner att jag inte skulle vilja ha min häst på ett ställe där det inte är självklart att hästen ska hållas i hull, där jag som hästägare inte får ha kontroll på vad min häst sätter i sig och det fodras med möglig halm. Hur ska jag ens kunna räkna på en foderstat om jag inte ens får veta vad det är för grovfoder som används och hur många kilo hästen får i sig? Så automater eller ej så skulle jag, om jag var du, allvarligt överväga om det verkligen är det rätta att ha hästen kvar där.
 
Sv: Han mår inge bra.

Om vi säger hästen ska få äta en timme varannan timme i snitt. Och så går den in och äter fem min. Måste den vänta en timme till den kan äta igen då? Och får äta en timme o 55 min då?

Jag erkänner villigt att jag aldrig sett det IRL (första reklamen jag såg verkade bygga på att trycka in så många hästar på så liten yta som möjligt och få det att låta bra med automater så jag har varit lat och inte kollat mer :-o) men det låter jäkligt skumt att hästar kan nå varandra när någon står och äter. Min fegis låter inte som en kandidat till detta systemet?
 
Sv: Han mår inge bra.

Ägaren säger att alla hästar får 12kg per dag men hur kan man veta det egentligen?

...

Jag vet inte vad jag ska säga ens. Nej, minuter kan inte översättas till kg, för som du säger äter olika hästar olika fort. Vissa hästar spanar och spejar mer per minut än andra som bara glufsar i sig, vissa tuggar mycket noggrannare än andra, vissa filosoferar mer o.s.v. 12 kg hö är heller inte den perfekta givan till alla hästar. Köps silage från flera olika ställen är vattenhalten med all säkerhet olika hög i olika balar. Jag har hästar som skulle magra på 12 kg hösilage med ts 60% t.ex. Och stora hästar som skulle kunna bli feta på 12 kg hösilage med ts 70. Dessutom tillkommer ju det faktumet att näringsinnehållet i balarna varierar. 12 kg ts 70% är inte nödvändigtvis samma som 12 kg ts 70% liksom.

Ryt ifrån eller byt stall.
 
Sv: Han mår inge bra.

O han säger att hästen äter det han ska men då borde han inte se ut som han gör.
Fast att hästen äter det den ska betyder inte att hästen måste hålla hullet. När min häst stod i ett stall inte han trivdes i så åt han närmare 16 kg bra hö och ändå rasade han i vikt. Samma mängd om inte mindre mängd och ett mindre bra hö i nya stallet och han gick upp i vikt på en vecka och var sig själv igen.
Detta är ett active stable stall. Med ca 15-20 hästar i hagen o 3 automater med 2 bås i varje. Det finns hästar som bara tränger sig in om det står en häst med lägre rang o dom känner för det. Nog drf han fått alla sår i huvudet.

Har inte dessa bås dörrar baktill? Dom automaterna jag har sett så går hästen in och det stängs en dörr bakom den och hästen kan då äta i lugn och ro. Dock har jag även sett dessa automater utan något bakom hästen och inte en ranglåg häst går in i dom automaterna.
 
Sv: Han mår inge bra.

Det har du rätt i så länge hästen inte trivs så kommer han kanske ändå rasa neråt i vikt. Inga dörrar på dessa automater. Vissa har en pinne som åker ner men den står ju bara dom andra o leker med liksom. Bryr sig inte så mycket om den. En station har inte nån pinne + att hästen inte kan komma undan framåt. Tycker inte heller man kan räkna minuter o kg som samma. Men när man påpekar det säger han att det är på ett ungefär..
 
Sv: Han mår inge bra.

Galet att inte stallägare som har sådanna här automater har grinder, det är som gjort att inte en ranglåg häst ska få äta. Det är ju en förutsättning att hästen ska kunna slappna av och ta till sig maten på ett lugnt sätt.

Jag tycker du ska flytta om inte dörrar kommer upp för hästen kommer aldrig att kunna äta avslappnat och lugnt. Och då spelar mängden mat ingen roll.

Jag har själv fått välja mellan ett såkallat active stable och ett vanligt lösdrift och min häst trivs tusen gånger bättre på ett vanligt lösdrift även ifall han är lite svår att hålla nere i hull.

Sådanna automater är jättebra om det är en dörr bakom hästen. Men av någon anledning så väljer många att inte ha det och jag förstår inte varför? Jag såg på mässan i gbg och pratade med dom som sålde/gjorde(?) sådanna och dom förklarade vikten av att ha en dörr bakom hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Han mår inge bra.

Det har du rätt i så länge hästen inte trivs så kommer han kanske ändå rasa neråt i vikt. Inga dörrar på dessa automater. Vissa har en pinne som åker ner men den står ju bara dom andra o leker med liksom. Bryr sig inte så mycket om den. En station har inte nån pinne + att hästen inte kan komma undan framåt. Tycker inte heller man kan räkna minuter o kg som samma. Men när man påpekar det säger han att det är på ett ungefär..

Det där kan ju inte vara lagligt över huvudtaget?!
 
Sv: Han mår inge bra.

Nu har jag kikat lite. Hmm.

http://activestable.se/?page_id=152

http://www.youtube.com/watch?v=ndlJiIAY6L8

Den här kraftfoderautomaten var ju kul:
http://www.youtube.com/watch?v=tzz3-a3YP7c

Snacka om att hästfolk är lättköpta. Jag är fortfarande mest förskräckt. Gilalr vissa delar men så som det presenteras ser det ju fruktansvärt ut och jag "hoppas" alla hästar blir så lobotomerade ut som de ser ut i filmerna annars tycker jag bara det ser farligt ut? Stenkanter, stallgolv eller stengolv (eh, vad heter det, sånt man har på uteplatser menar jag) tyckerj ag inte hör hemma i en hästhage öht.

Automaterna kanske hästarna lär sig till viss del (erkänner som sagt att jag har ingen erfarenhet av detta alls) att de bara ger mat till dem ibland men jag har mycket svårt att hela rang/matkonkurransgrejen helt skulle utplånas så att hästen kan stå två steg ifrån en liten grind och käka kraftfoder, med ett galler precis inpå och i värsta fall en liten pinne bakom, i bästa fall en mjuk gummidörr utan att känna sig trängd om en elak/ranghög häst kommer nära. Och jag gillar inte alls att hästar käkar likt kor (gillar iofs inte att kor (ungdjur) gör det heller...) genom att sticka in huvuvdet mellan galler. HUR kan man som hästägare köpa detta konceptet RAKT AV?

Att man vill ha transponder fattar jag fullt ut, men resten av lösningarna jag såg på min lilla googling tycker jag rent ut sagt var hemska. Funkar detta (uppbyggt som i filmerna?) verkligen till hästar med lite mer fart i än de lobotomerade som visades på filmerna?

Nyfiken men grymt skeptisk.

Lägg till, kan nog missuppfattas med stengrejerna. Jag har helst hästi kupperad skogshage med stora öppna yto, sten, stenröen o annan skit mer än gärna! Men slät stengolv, nej, verkligen inte!
 
Sv: Han mår inge bra.

Visst fungerar det och det är en bra lösning ifall man inte vill/kan ha hästen på mycket gräs osv och inte vill ha fri tillgång till mat men det krävs en viss typ av häst och flock för att det ska fungera.

Det behövs hästar som är lite, hur ska jag beskriva det men typ "dumma", alltså hästar som inte bryr sig så mycket om att skydda maten eller komma på den fantastiska lösningen att varje gång det går in en häst köra ut den hästen och äta dens mat tex. Det kommer ofta smarta hästar på relativt fort. Det är väl det som brister lite i dessa lösningar.

Annars tycker jag om idén men det finns mycket att förbättra så det passar en "vanlig" flock med "normala" hästar. Jag hade gärna haft min häst i en sådan hage fast jag tycker det borde finnas ytor som är lite mera kuperade, men man kan inte få allt.

Att dom ser lobotimerade ut kan ju bero på att dom inte för det tillfället kände för att leka och springa, det är inte full fart i hagen dygnet runt på lösdrift.
 
Sv: Han mår inge bra.

Jag är kanske bara inte van (och inte bekväm) med att hästar inte går på gräs = går o pillar i backen hela tiden.

Att söka föda tycker jag är lika viktigt som att hitta något att äta sas. Precis som jag inte gillar mat i nät/låda. Vill hästen sprida ut och sortera så vill jag att en ska kunna det. Precis som den är gjord för att gå och pilla i backen efter rötter osv.

De ser liksom inte lobotomerade ut i en vanlig hage när de står o vilar?
 
Sv: Han mår inge bra.

Jag är kanske bara inte van (och inte bekväm) med att hästar inte går på gräs = går o pillar i backen hela tiden.

Att söka föda tycker jag är lika viktigt som att hitta något att äta sas. Precis som jag inte gillar mat i nät/låda. Vill hästen sprida ut och sortera så vill jag att en ska kunna det. Precis som den är gjord för att gå och pilla i backen efter rötter osv.

Man får ju tänka på att detta är en kompromiss för stall. Dom står ju inte och pillar hela tiden i boxen heller och det är ju otroligt sällan hästar har fri tillgång på mat i boxen, nu är skillnaden bara att dom får gå ute och röra sig fritt dygnet runt.

Detta är ett betydligt bättre alternativ mot boxvistelse. Det är inte ett vanligt lösdrift och en vanlig hage, det är inte det som är meningen. Det är ju en jättebra lösning för hästar som måste ner i vikt osv men som man ändå inte vill stalla in. Eller fånghästar och liknande som man måste hålla koll på. Då får dom ändå ett bra liv och man har ändå koll på allt dom stoppar i sig.

Sen bör man ju såklart inte ha enbart en hård yta utan det bästa är ju såklart om den kan finnas både lite terräng och en hård yta. Eller ifall man slänger dit saker och ting så dom kan gnaga och pilla på.

De ser liksom inte lobotomerade ut i en vanlig hage när de står o vilar?
Det tror jag har mer med hur hästen är som individ. Eftersom det ändå krävs en viss typ av häst för att passa på ett sådant ställe med automater så är det antagligen också hästar som är lite mera nevermind om saker och ting. Dom kan nog upplevas som lite borta. Lite obrydda helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sv: Han mår inge bra.

Jag måste hålla med dig och jag har heller ingen som helst erfarenhet av detta. Men jag kan inte påstå att jag gillar det..

Det är väl inte naturligt att gå till foderautomater? Naturligt äter dom ju när dom vill, hur mycket dom vill.
Och hur går det med hästar som äter långsamt, om dom bara hinner äta hälften av det dom borde innan grindarna stängs?
Dessutom gå i grushagar, visst är det bra om dom behöver banta.. Men man får ju hela tiden höra att hästar är gjorda och behöver tugga på något större delen av dygnets timmar?


Jag är nog visserligen lite inskränkt då jag alltid bara haft hästar som faktiskt inte trivs på lösdrift och vill gå in i boxen varje natt och dessutom alltid haft fri tillgång på grovfoder...
 
Sv: Han mår inge bra.

Konceptet som sådant köper jag möjligtvis för konvalescenser som ska slussas vidare men utan normal hage till ser jag det bara som ett sätt att klämma in många hästar på liten yta tyvärr. Nu börjar jag dock röra ihop denna tråden med AS tråden jag hittade dock så ber om ursäkt om mina kommentarer verkar ologiska :-o

En helt annan sak, hur mycket vatten och när hästen dricker hade jag absolut velat veta när tekniken redanfinns! Ytterligare ett tecken på att det inte direkt är fokus på hästens välmående i första hand - hur mycket problem är det inte med kolik pga att hästen dricker dåligt spec vintertid.
 
Sv: Han mår inge bra.

Fast nu har du ju missat att de alltid har halm, att man ställer in tiden/häst (precis som man väger maten, man klockar hästen i början och kollar såklart hull hela tiden och ställer in, precis som vanligt) och att poängen är att man kan ha hästar med olika behov ihop och de lättfödda tvingas äta lite i taget för att inte bli för tjocka :-)
 
Sv: Han mår inge bra.

Ja det hade jag missat. Men som på ena videon du la upp så stängdes ju grindarna för alla hästarna samtidigt, är dom då klockade att dom äter lika mycket på samma tid?


Återigen är jag nog lite inskränkt.. för mina hästar har alltid mått bäst på fri tillgång och har nästan blivit tjockare om jag försökt begränsa maten.. Min erfarenhet är att har dom fri tillgång så hetsäter dom inte på samma vis som dom gör om dom bara får begränsat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 300
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 629
Senast: Lhas
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 021
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 027
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp