Han mår inge bra.

Sv: Han mår inge bra.

Ja den med rullgardin typ. Den lyssnade jag faktiskt inte på. Kollade hela den svenska och var sen mer nyfiken på hur automaterna funkade med häst i :-)
 
Sv: Han mår inge bra.

Jag besökte ett sånt stall en gång, där gick hästarna i stora gräshagar, men tillskottsfodrades med hjälp av detta.
 
Sv: Han mår inge bra.

En helt annan sak, hur mycket vatten och när hästen dricker hade jag absolut velat veta när tekniken redanfinns! Ytterligare ett tecken på att det inte direkt är fokus på hästens välmående i första hand - hur mycket problem är det inte med kolik pga att hästen dricker dåligt spec vintertid.
Fast det problmet är ju i vanliga lösdrifter också, jag ser inte hur mycket min häst dricker av det som dricks. Det är mer eller mindre omöjligt att veta vem som dricker vad eller om någon inte dricker alls. Sådant kan man bara ha koll på om hästen är uppstallad.
 
Sv: Han mår inge bra.

Jag besökte ett sånt stall en gång, där gick hästarna i stora gräshagar, men tillskottsfodrades med hjälp av detta.
Men precis, det är väl olika beroende på i vilket områda stallet ligger i. Vissa har tillgång till till vanlig hage också mer eller mindre. Vissa stall öppnar upp till gräsdelen när det har frusit till så inte marken förstörs etc.

Hur många vanliga stall tex är det inte som har vanliga grushagar till hästarna och sen ett vanligt boxliv. Detta sättet är bättre än att hästarna enbart får gå i grushagar och box.
 
Sv: Han mår inge bra.

Sen bör man ju såklart inte ha enbart en hård yta utan det bästa är ju såklart om den kan finnas både lite terräng och en hård yta. Eller ifall man slänger dit saker och ting så dom kan gnaga och pilla på.

Den hårdgjorda ytan hästarnas "stall" och rasthage. Jämför med motsvarande konventionellt stall med samma antal hästar och tillgång till samma mängd mark. Det är ju ett stort kliv upp för hästarna att få gå runt och strosa hela dagarna och umgås med kompisarna jämfört med att stå på box större delen av dygnet och spendera några få timmar i en frimärkshage. Det är ju faktiskt det man ska jämföra med, inte lösdrifter med stora kuperade naturbeten.


I stall med större arealer finns det för övrigt ofta gräshagar kopplade till active stable-systemet. Hästen kan gå och pilla i gräset i hagen, gå hem till "stallet" och käka en giva kraftfoder och lite hö och kanske rulla sig lite i en göttig solvarm sandlåda (mina som går i vanlig hederlig lösdrift har själva grävt fram en sandlåda att rulla i så det är nog inte så onaturligt. Hoppas jag... ;)). Tillverkaren av det vanligaste systemet påstår att hästarna självmant väljer att hänga i "stallet" en hel del framför allt om det blir kladdigt underlag i hagen. Sen får man väl tro vad man vill om det.

Jämfört med hur vinterhagarna ser ut för många hästar när det regnar, fryser, regnar och fryser igen (som det gör här nere) så skulle jag välja en hårdgjord yta med något mindre areal som ger lite aktivering alla dagar i veckan. Mina hästar också, sannolikt.


Åh, och sen: Stallen med betonggolv har inte betonggolv utan lite tjockare gummimattor som ger bra liggkomfort. Men där är jag mycket skeptisk till att mina hästar skulle välja att sova där om det fanns ett uppstrött alternativ. Jag ju utgår från mina egna preferenser, men jag skulle mycket hellre ligga i halm och sova än på en gymnastikmatta. Jag antar att vinsten ligger i att hästarna inte drar ut halm på det hårdgjorda och inte minst att det är en fin extra inkomst till tillverkaren... :meh:
 
Sv: Han mår inge bra.

Och jag gillar inte alls att hästar käkar likt kor (gillar iofs inte att kor (ungdjur) gör det heller...) genom att sticka in huvuvdet mellan galler. HUR kan man som hästägare köpa detta konceptet RAKT AV?

Mina hästar äter hösilage i en hösilagehäck, och de verkar inte förstå att de borde ha problem med det? Faktum är att på sommarbetet har vi två uppbindningsspiltor i en gammal ladugård där vi gör hästarna redo för ridtur och fodrar kraftfoder (vi har bara en som tilläggsfodras med kraftfoder). I början fodrade vi i hink, men hästen valde faktiskt själv att få fodret på det upphöjda foderbordet genom att sticka huvudet mellan spjälorna. Hon tyckte det var skönt att kunna äta sin havre och ändå kunna ha uppsikt över omgivningen och äta i sällskap med spiltgrannen.

Så till skillnad från dig så ser jag konceptet med foderbord som något bra och något jag eventuellt kommer ta med mig till de konventionella boxar jag ska bygga framöver, om jag får till det på ett bra sätt. :)


Att man vill ha transponder fattar jag fullt ut, men resten av lösningarna jag såg på min lilla googling tycker jag rent ut sagt var hemska. Funkar detta (uppbyggt som i filmerna?) verkligen till hästar med lite mer fart i än de lobotomerade som visades på filmerna?

Jag kan inte tänka mig transponder alls. Mina hästar går i skogshagar och ska definitivt inte ha halsring på sig. Mina kommer få chip-varianten om det blir något av mina planer. Har inte lyckats lista ut om det inte går att använda befintligt chip eller om det skiter sig iom att de inte sitter på exakt samma ställe i halsen.

Jag vet inte vilka filmer du hänvisar till, men av det jag har sett och översatt till min egen lösningsidé där jag plockar "russinen" kan jag inte se några uppenbarliga problem med att släppa in mina fullt normalt funtade hästar. Jag sätter ett frågetecken för min mycket fantasifulle valack, men det ska nog gå att anpassa så det fungerar även med hans smarta påhitt.
 
Sv: Han mår inge bra.

Med att sticka in huvudet mellan galler menar jag såklart skaderisken och hästen rycker ut det. Inte att det ser tråkigt och på något vis "koaktigt" ut :-) hellre en öppen häck med kanter för min del, det tycker jag passar bättre ihop med hästars beteende.

Transponder/chip - syftade på idén att man kan reglera precis och veta precis vad hästen äter. Inte att det hänger något runt halsen, det håller jag med dig om!
 
Sv: Han mår inge bra.

Fast det problmet är ju i vanliga lösdrifter också, jag ser inte hur mycket min häst dricker av det som dricks. Det är mer eller mindre omöjligt att veta vem som dricker vad eller om någon inte dricker alls. Sådant kan man bara ha koll på om hästen är uppstallad.

Läste du vad jag skrev? Poängen är ju att man här utveckat ett system för att bestämma och kunna läsa av vad hästen äter. Men man har missat det viktigaste - vad hästen dricker. Med lite hästsyn hade det varit en självklarhet i ett sådant här system.
 
Sv: Han mår inge bra.

Det var ju först betong sen matta på en av filmerna. Och sten. Visst kan hästen inte rejsa runt på halt gräs men jag undrar om man öht har tänkt på vad som händer om hästen kommer i full galopp in på betonggolvet, mattan eller stenläggningen och ska stanna tvärt eller vända i farten för att ladda i väg på nästa rejs? Eller den här hårdgjord hagen är bara till för skritt?
 
Sv: Han mår inge bra.

Det är nog inget fel på konceptet.
Men hästen behöver ju mera foder.
Om en häst faller ur så får den ju för litet mat.

För litet är ju för litet oavsett om det ges i box eller i foderautomat.
 
Sv: Han mår inge bra.

Läste du vad jag skrev? Poängen är ju att man här utveckat ett system för att bestämma och kunna läsa av vad hästen äter. Men man har missat det viktigaste - vad hästen dricker. Med lite hästsyn hade det varit en självklarhet i ett sådant här system.
Ja jag läste vad du skrev och jag hävdar att det inte går att få allt. Ska hästen vara på lösdrift så är det omöjligt att hålla koll på hur hästen dricker. Detta är ändå tusen gånger bättre än att hästen står på box med en vattenhink. Man får ju hålla koll på hästens allmäntillstånd och se till så gott det går att se att alla hästar går och dricker emellanåt.
 
Sv: Han mår inge bra.

Jo, jag håller med dig. Tycker det är ett stort framsteg och ser inga nackdelar alls med det om hästen fungerar med ett sådant upplägg.
 
Sv: Han mår inge bra.

Jag tror dock att majoriteten uppstallade hästar dricker ur vattenkopp och där har man ju heller ingen koll. Så saken blir ju samma, man har koll på maten och inte på vattnet.
 
Sv: Han mår inge bra.

Fast 12 kg silage är ju inte speciellt mycket, iallafall inte om det är en stor häst...
Är det allt som ingår? Får ni inte köpa extra? :confused:
Stallägaren borde ju rimligtvis inte lägga sig i hur mkt hästarna äter om man betalar för det kan man tycka...
Om hästen går ner i vikt redan nu så kommer den ju se hemsk ut när all växtlighet försvinner (Om den inte redan gjort det).

Är det inte möjligt att ge mer mat eller stödfodra så tycker jag definitivt att ni ska flytta, för då blir det ju ohållbart.
Går hästen ner i vikt kan man ju inte rida eller göra nånting med den, och det är ju lite onödigt bara för att stallägaren inte lyssnar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 301
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 024
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 028
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp