Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

V

Vindingur

Vad kan vara orsaken? :cry:
Rider en islandshäst, ingen unghäst men blev aldrig helt riktigt inriden, som brukar stegra sig, sparka bakut och allmänt dumma sig under ridturerna.
Detta har han hållt på med i flera år men det har blivit värre.
Vi hade teorin att han bara testade och dummade sig för att han inte ville jobba då han bråkade mkt mer när jag red barbacka på han(pga att han kände att jag hade sämre balans när jag red barbacka?).

Sen så är det att han bråkar ALDRIG när jag rider han själv i paddocken även då när jag kräver mer av han. Då lyssnar han så snällt och jobbar fin fint.

Han är ingen ponny som tränas så mkt utan det är nu sen jag började rida han som han blir tränad.
Innan jag började rida han så reds han knappt i flera år.

Det är mest på ridturerna tillsammans med någon annan av pållarna från stallet som han dummar sig.

Idag så skrittade vi bara, då vi har börjat om från början med träningen, så höll han på och dumma sig nästan under hela ridturen.
I början och slutet var han jätteduktig.
Vi lät dom tillslut springa av sig en kort sträcka och han flög iväg i världens galopp.
Efter det så lugnade han ner sig och slutade bråka.

Vad har ni för teorier med var som kan vara fel? :(
 
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

Han har inga ryggproblem då? Någon nerv som ligger och irriterar, för jag vet en häst som betedde sig så pga. att en nerv låg och irriterade honom så man var tvungen att beställa en specialsadel, och nu går det att rida honom utan att han dummar sig.
 
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

Hur ofta rider du ut? Jag har ridit flera trevliga hastar som blivit som forbytta nar de kommit utanfor gardsplanen helt enkelt for att det skett sa sallan och de darmed blivit valdans uppspelta. Den enda losningen i sa fall ar att rida ut och ge dem miljoombyte ofta.

Om hasten inte reagerar annars borde det inte vara nagot fysiskt.
 
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

Rambo91
Han har inga ryggproblem så vitt jag vet.
Han är inte min häst men har aldrig hört något från ägaren om att han ska ha några problem.
Bara det att han kan hitta på dumheter under ridturen.
Tidigare stalltjejer som red det, var flera år sedan, hade även dom problem med honom.
Han skenade 2-3 km hem till stallet en gång som jag hört.
Förr var han mkt att så fort man kom till en genväg hem så började han bråka om det inte blev just den vägen hem.
Nu så har han inte blivit riden under hela hösten och vintern då jag har studerat och ägaren har inte någon tid för ridning.

Oceanien
Förr reds han 1-2 gånger i veckan, mer under loven, men han har bara stått hela hösten och vintern.
Han har ju aldrig vart i någon bra form då han inte ridits så ofta och det bara handlade om ridturer på grusvägar och i skog.
Nu är jag ledig 4 dagar i veckan så försöker vara där tisdag, onsdag, lördag och söndag då jag rider han.
Inget tufft arbete utan bara skritt nu i början så jag sakta bygger upp muskler på honom och förbättrar hans kondis.
Var dom helt utbytta även när dom inte var ute på ridtur, altså t.ex. även i hagen?
För han har inte ändrat sitt humör eller personlighet utanför ridningen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

Ja, steg ett är att ägarna åker till veterinär och undersöker hästen. Så att det inte är något fysiskt som stör. Jätteviktigt, eftersom att konstra är hästens sätt att säga att något är fel.

Om det inte är något fysiskt fel, är det troligen så att hästen satt i system att konstra. Den har fått komma undan med att stegra, bocka m.m. Då måste man som ryttare vara duktig och tuff. Ta kamperna, och rida ut protesterna. Vilket är svårt, och dessutom farligt om man inte kan.

Ta hjälp av tränare.

Hantera hästen från marken. Tömkör (bra ledarskapsövning), gå ut och gå m.m.

Norrland
 
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

En del kan säkert vara att han inte blev inriden ordenligt. Gör om den proceduren.
Men åk för säkerhets skull till vet. och gör en undersökning innan du börjar kräva saker av honom.
 
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

De hästar jag talar om som var som förbytta när man lämnade gårdsplanen var de som alltså aldrig någonsin reds ut på. Alltså blev de väldigt uppspelta när de utsattes för alla nya intryck. Detta har alltid gått över på de jag ridit ganska snart, men man måste så klart låta dem komma ut ofta för att vänja sig.

En häst jag red till för försäljning ägnade hela första uterundan (en dryg timme) till att steppa, slänga sig och försöka sticka. Han såg ut som om han vore nylöddrad med schampo när vi kom tillbaka efter vår "promenad". Trots att han hade tryggt sällskap med sig. Men redan andra dagen lugnade han sig.

Om hästen inte har några fysiska fel som gör att den har ont tror jag på ren och skär envishet och att ge den tid.

Om jag förstod ditt originalinlägg rätt så visar den här hästen inga tendenser till istadighet när den rids på hemmaplan, alltså misstänker jag att vad som fattas är miljöträning.

Måste bara passa på att påminna om att hästen kan få träningsvärk också. Eftersom du rider två dagar, vilar honom två, rider två, vilar en kan det vara idé att tänka över hur hårt han får jobba de dagar han rids. Vad man kan göra är att ta ett träningspass och dagen efter bara en uteritt i promenadtempo. T ex.

Sedan kan det vara så att han känner sig för pressad under ridningen vilket resulterar i att han ställer sig. Det är viktigt att inte pressa för hårt och att bygga upp styrkan hos hästen i vettig takt.

Tänk på att alltid avluta ett pass med något trevligt där du kan berömma hästen ordentligt. Om det så bara blir att han står stilla i tre sekunder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

Ja, steg ett är att ägarna åker till veterinär och undersöker hästen. Så att det inte är något fysiskt som stör. Jätteviktigt, eftersom att konstra är hästens sätt att säga att något är fel.

Om det inte är något fysiskt fel, är det troligen så att hästen satt i system att konstra. Den har fått komma undan med att stegra, bocka m.m. Då måste man som ryttare vara duktig och tuff. Ta kamperna, och rida ut protesterna. Vilket är svårt, och dessutom farligt om man inte kan.

Ta hjälp av tränare.

Hantera hästen från marken. Tömkör (bra ledarskapsövning), gå ut och gå m.m.

Norrland


Jo ska genast ta upp det med ägaren.
Även om han redan blivit kollad så skadar det inte att kolla igen.

Ja han kan ju klassas som livsfarlig när han håller på som han gör.
Och jag är själv ordentligt envis och en väldigt lugn ryttare så genom tålamod och inga hårda bestraffningar så får jag alltid min vilja igenom.
Men som sagt att ha hjälp av en tränare är ju det bästa då det kan faktiskt hända att jag tillslut skadar mig ordentligt, kanske till och med blir av med livet.
 
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

De hästar jag talar om som var som förbytta när man lämnade gårdsplanen var de som alltså aldrig någonsin reds ut på. Alltså blev de väldigt uppspelta när de utsattes för alla nya intryck. Detta har alltid gått över på de jag ridit ganska snart, men man måste så klart låta dem komma ut ofta för att vänja sig.

En häst jag red till för försäljning ägnade hela första uterundan (en dryg timme) till att steppa, slänga sig och försöka sticka. Han såg ut som om han vore nylöddrad med schampo när vi kom tillbaka efter vår "promenad". Trots att han hade tryggt sällskap med sig. Men redan andra dagen lugnade han sig.

Om hästen inte har några fysiska fel som gör att den har ont tror jag på ren och skär envishet och att ge den tid.

Om jag förstod ditt originalinlägg rätt så visar den här hästen inga tendenser till istadighet när den rids på hemmaplan, alltså misstänker jag att vad som fattas är miljöträning.

Måste bara passa på att påminna om att hästen kan få träningsvärk också. Eftersom du rider två dagar, vilar honom två, rider två, vilar en kan det vara idé att tänka över hur hårt han får jobba de dagar han rids. Vad man kan göra är att ta ett träningspass och dagen efter bara en uteritt i promenadtempo. T ex.

Sedan kan det vara så att han känner sig för pressad under ridningen vilket resulterar i att han ställer sig. Det är viktigt att inte pressa för hårt och att bygga upp styrkan hos hästen i vettig takt.

Tänk på att alltid avluta ett pass med något trevligt där du kan berömma hästen ordentligt. Om det så bara blir att han står stilla i tre sekunder.

Ska tänka på det med träningsvärk.
Men ridningen på han nu hela månaden ut var planerad som en "ny början".
Så jag rider altså ut på en vanlig promenad utan några krav på honom minst 2 dagar av dessa 4 dagar.
Dom andra dagarna blir det 30-40 minuters ridpass i skritt i paddocken varav mer än hälften av tiden är på lång tygel.

Jag vill stärka bandet mellan mig och hästen så därav anledningen till att börja så lungt som möjligt.
Kanske bättre då att jag minskar gångerna när han rids ut tillsammans med andra för att istället fokusera på bandet mellan mig och han eller blir det fel då?
Han sköter sig ju när det bara är han och jag.

Jag tycker att det där med att han känner sig pressad låter vettigt.
Han bråkar ju som mest när jag försöker att få han att gå lite i form (med andra hästar i närheten då förstås).

Han brukade få belöning i form av något gott förr men det resulterade i att han bråkade mer bara för att få komma hem.
Det var då han började få för sig att sticka och skena raka vägen hem så fort han fick chansen.
Men som sagt bara små belöningar kan betyda mkt.
Stallet ligger i skogen så man kanske till och med kan hoppa av hästen och låta hästen få en paus under ridturen.

Men det blir en koll hos veterinären och så får jag köra med markövningar och bygga upp bandet mellan oss.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

Ska tänka på det med träningsvärk.
Men ridningen på han nu hela månaden ut var planerad som en "ny början".
Så jag rider altså ut på en vanlig promenad utan några krav på honom minst 2 dagar av dessa 4 dagar.
Dom andra dagarna blir det 30-40 minuters ridpass i skritt i paddocken varav mer än hälften av tiden är på lång tygel.

Av det du skriver borde han inte få träningsvärk. :)


Jag vill stärka bandet mellan mig och hästen så därav anledningen till att börja så lungt som möjligt.
Kanske bättre då att jag minskar gångerna när han rids ut tillsammans med andra för att istället fokusera på bandet mellan mig och han eller blir det fel då?
Han sköter sig ju när det bara är han och jag.

Jag tycker att det är väldigt viktigt med miljöträning, men kan inte råda dig eftersom jag inte sett er två tillsammans. Känner du att du inte reder ut situationen vid uteridning måste du självklart hålla dig i paddocken tills du fått med lydnad på hästen. :)

Jag tycker att det där med att han känner sig pressad låter vettigt.
Han bråkar ju som mest när jag försöker att få han att gå lite i form (med andra hästar i närheten då förstås).

Kan du kanske lätta på "formtrycket" när ni är ute och bara låta honom lufsa på? :idea:

Han brukade få belöning i form av något gott förr men det resulterade i att han bråkade mer bara för att få komma hem.
Det var då han började få för sig att sticka och skena raka vägen hem så fort han fick chansen.
Men som sagt bara små belöningar kan betyda mkt.

Jag brukar berömma med rösten - jättetydligt! Och efter avslutat ridpass ge hästen en liten morot eller en sockerbit - inte en massa godis och inget kraftfoder direkt efter. :idea:

Stallet ligger i skogen så man kanske till och med kan hoppa av hästen och låta hästen få en paus under ridturen.

Det är inte dumt om det funkar. Beror helt på hur han blir vid uppsittning igen. Av vad du skrivit hittills bör han inte behöva vilopaus under ridturens gång dock (du verkar rida lugna pass). :)


Men det blir en koll hos veterinären och så får jag köra med markövningar och bygga upp bandet mellan oss.[/
Det är alltid bäst att kolla hos vet först. Du kanske själv kan känna av om han känns stel eller öm över rygg/hals/nacke? Hur ser schabraket ut efter ridning? Där ser man hur sadeln trycker (om han nu rids lite svettig ibland).

Markövningar är alltid ett trevligt sätt att lära känna sin häst. :)

En sak jag funderade lite på nu är om han kanske är lite uttråkad/understimulerad? De flesta hästar brukar älska att få rasa av sig mellan varven. Om det finns möjlighet brukar en rejäl galopp lösa en hel del knutar (men självklart ska man tänka på säkerheten). ;)
 
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

Puh! Kan pusta ut nu. :)
Inget fel på han, varken spatt, ryggen, bäckenet eller något annat fysiskt. :)
Har ridit han 4 dagar i veckan nu och börjar faktiskt känna mkt bättre när gränsen för mina krav är nådd typ. :D
Ridningen blir så mkt bättre.
Har även lagt in ett "springa av sig moment" i ridpasset/på ridturen. :)
På så sätt blir han av med lite av den enormt stora energin han har. Hihi. Och ridpasset/ridturen blir så mkt bättre.
Så tack för alla ni som kom med olika tips och förslag.
 
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

Jätteroligt att höra! :laugh: Nu blir det nog bra ska du se.

All lycka till. :laugh:
 
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

Hej

jag tycker du ska kolla upp hästensrygg. Jag tror den har problem med sin rygg, låter lite som min häst.
 
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

Jag tycker att det låter som en häst med mycket energi som inte får göra sig av med denna.
Då lägger han all sin energi på att bråka och fixa istället. Det bästa är att hela tiden ge hästen uppgifter så att han inte blir uttråkad!
 
Sv: Han stegrar, sparkar bakut och allmänt dummar sig.

Jag tycker att det låter som en häst med mycket energi som inte får göra sig av med denna.
Då lägger han all sin energi på att bråka och fixa istället. Det bästa är att hela tiden ge hästen uppgifter så att han inte blir uttråkad!

Jo det har jag tänkt på en hel del. :)
Men då han inte vill "jobba" för mkt så lägger jag till några "lekminuter" i ridpasset(om jag rider han i paddocken) där han får springa av sig ordentligt. :)

När jag rider ut med han så är hela ridningen ett "lekpass" men då såklart jag bestämmer när och var han får springa av sig. ^^
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 011
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp