Bukefalos 28 år!

han vill inte ställa sig inåt i vänster varv?

X

xHannax

kan någon hjälpa mig jag har en 6årig valack efter Amiral-Indus han blev inriden i februari- mars han är jätte duktig men han har jävligt starkt psyke så när han tycker det blir jobbit så bara lägger han av.. och det är särskit när jag ska ställa honom i vänster varv det kan gå en stund men när han tröttnar så tvärnitar han och totalvägrar att gå frammåt jag kan typ sitta med långa tyglar och sparka och piska honom hur mycket som hälst men han går inte frammåt , jo kanske efter jag har hållit på 10-20minuter.. finns det någon som har el ha haft samma problem snälla hjälp mig
 
Kan det vara så att han inte orkar mer eller är det så att han gör det för att jäklas?
 
Efter att ha läst dina andra inlägg så måste jag helt enkelt säga att du bör nog se till att få honom under behandling. Det är för mig uppenbart att det är smärta med tanke på hans knän.
 
JAg vet ju inte hur du tränar men en häst som inte är riden längre så behöver dem mycket skritt pauser. JAg har ridit några unghästar och för att dem ska orka ock tycka det är kul brukar jag variera övningarna hela tiden och lägga in många lite kortare skrittpauser på lång tygel. Tex rida 5 min, vila 1-2 min osv, och aldrig rida längre än ca 30 min.

Det med ställningen kan ju vara att han har ont någonstans och när han försöker och du kräver mer så kanske han blir sur eller ledsen när du vill mer och han inte kan mer. Eller så kan han ju ha träningsvärk eller vara stel nånstans det finns så mycket det kan bero på! Det enda är att försöka ta reda på varför. :crazy:
 
det är för att jäklas och du få man ju inte ge sig men det känns så dumt att bara sitta där..
 
det har inget med smärta att göra för jag har nyligen kollat upp knäna och han visade inget så jag vet att det bara e för att jäklas.. man jag vet inte va jag ska göra för att han ska sluta upp med det..
 
jo jag vet att jag måste ta det lungt men i och med att han ha det psyket så vet man alldring men eftersom han visar inte att han har ont utan han visar det som lathet..
 
Tycker också att det låter som att han har ont någonstans. Har du kollat upp hela hästen? Hur ligger sadeln?
Som dom andra skriver; ta många skrittpauser. Testa att tömköra.
Lycka till!
 
ja jag har kollat hela honom och sadlen ligger där den ska osv men jag får vänta och se om han fortsätter får jag väl kolla upp det igen ... tack
 
Ehm, jag tror då inte han blir svårställd för att jävlas :crazy: Det finns djävulskap i de små liven fast inte så att de tänker "Nej nu ska jag banne mig inte ställa mig åt vänster!".
Låter som du är en pedagogisk unghäst ägare som piskar o sparkar honom "hur mycket som helst". Fasiken, ta hjälp av en tränare. Kolla upp HELA hästen; tandläkare, equi-terapeut, akupunktör, massör, vet. osv. Det kan vara något som missats. Ett tips är ju att röntga också...
Lycka till för det ingen dålig stam på din kille :)
 
jag menar inte piska och slå hur mycket som hälst på det viset jag menar bara att ingenting hjälper.. men jag har kollat upp det mesta han är rönkad, har varit hoss tandläkaren, men jag misstänker att han e stel i det varvet och med lite träning så lär han sig.. men jag ska ringa till en m,assör nån då så hon kan komma och massera honom lite...
tack hanna
 
Du kanske går för fort fram? Han hade väl inte blivit riden så länge? Kanske dra ner på kraven, rid ut mer osv.
 
jag får väl göra det fast jag rider ju bara dressyr 1-3 ggr i veckan men men..
 
Jo men om han endast blivit riden så pass lite kan det ju kännas mycket, ta vara på sommaren och busa ute i skogen, släpp kraven lite granna och bara mys :)
Du kan ju tömköra också :idea: Det kan lösa jättemycket problem och du ser kanske lite bättre vad som är problemet om du står på marken :)
 
Lägg upp träningarna så att du INTE hamnar i det läget från början.
Ställ krav på samlig och böjning ett litet tag, och gå sendan över till något helt annat för att sen igen ställa krav på ställning åt det jobbiga hållet.
Du måste hela tiden förekomma honom och hitta på nya roliga saker... "lura" honom att göra det du vill.

Du skriver att han är inriden i våras, och då är han inte så stark utan det blir av naturliga skäl jobbigt för honom. Lägg upp träningspassen så att det blir kul, kräv inte mer än han orkar och inte i längra perioder än vad han orkar.. trixet är ju att avbryta INNAN ni kommer i en konfliktsituation.. när du känner att han börjar ledsna - bestäm att ni ska göra något HELT annat. Rid rakt fram, fatta galopp eller vad som hellst - låt honom göra nått kul och enkelt i några minuter för att sen igen gå tillbaka till det jobbiga.
Som du själv märker så funkar det ju inte att kräva mer än han orkar/vill så i stället så är det ju upp till dig att hitta en annan lösning, dvs att lägga upp träningspassen så att ni inte alls börjar bråka.

Förstår du hur jag menar??
 
har du provat jobba pa olika satt eller ar det alltid genom samma sorts arbete du forsoker fa honom att stalla till vanster? och hur mycket press satter du pa honom att stalla?
om han ar stel sa kanske du far noja dig med att han gar rakriktad i vanster varv ett tag, rida mjuka serpentiner, voltombyten, huvudsaken ar att han utfor det du ber honom om aven om han kanske inte staller igenom till vanster.
hornen pa ridbanan ar ocksa utmarkta, det ger en extra 'ytterhjalp' och pa lang tygel kan du mjukt jobba med att boja igenom i hornen.
tjata inte ut arbetet, utan variera hoger o vanstervarv sa att hasten inte blir trott o negativ.

samma nar du ar ute kanske eller skrittar fram/av, pa langa, halvlanga tyglar, lek lite med huvudet, fa hasten att slappna av o bli bojlig.
jag har nu inte last nagra andra av dina inlagg, men det verkar for mig som att du sjalv koncentrerar dig alldeles for mycket for att fa hasten att stalla igenom till vanster att nar du val borjar jobba vet du redan fran borjan att det ar en kamp - o darmed lagger hasten av?
 
jag tror inte heller att 'starkt psyke' visas genom att hasten lagger av o inte vill arbeta... utan snarare antingen att han tycker det ar jobbigt av en eller annan anledning o att kommunikationen brister.

(hoppas mina svar inte later otrevliga, det ar absolut inte meningen :))
 
Jag har haft samma problem med en unghäst. Han kastrerades förhållandevis sent och hade mycket bestämd vilja. Var han inte tillräckligt motiverad stannade han helt enkelt och vägrade gå.

Mitt tips är att rida mycket i t.ex. skogen. Se till att hästen hela tiden tycker att det är roligt. Ställ inte så höga krav på ridbanan, rid där kortare stunder och öka mer och mer succesivt.

När min häst stannade och vägrade gå var det ingen idée att sparka eller slå på honom, han reagerade inte. Det bästa var att styra honom från platsen, så att han först gick lite åt höger och sen lite åt väster... osv.. tills vi kom framåt.

Efter en tid förstod min häst meningen med att gå på ridbana och när han tyckte att det var roligt fungerade allt.

Ställningen i vänster varv kommer förhoppningsvis släppa så småningom, fortsätt bara jobba (så länge man inte kan misstänka att hästen har ont).

Håll hästen motiverad, och lycka till...: :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 234
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp