Poison-heart

Trådstartare
Jag har ett stoföl på nio månader som jag gärna skulle vilja ha med på kortare skritturer i skogen. Tanken var att jag skulle ta min 17 åriga valack som är trygg och säker i alla lägen. Problemet är bara att han surar mot henne när jag leder dom bredvid varandra, och han brukar aldrig vara grinig på andra hästar. Jag fattar ju att han vill sätta den lille på plats, men det går ju inte att ha med en handhäst om han ska sura och hota att sparka/bita mot henne.
Hur ska jag träna detta bäst?
 
Sv: Handhäst

Om du ska ha den lilla som handhäst är A o O att du har full koll på ridhästen.

Om du ser till att den lilla sköter sig så kommer han att börja fatta att det är DU som sköter ruljangsen. Han kommer att lära sig att vänta på den lilla osv.

Det är jättenyttigt o stimulerande för den lilla att komma ut i den stora Världen- med en förebild. Du kommer att ha stor nytta av det i framtiden.
Ta det lugnt bara o lycka till:laugh:
 
Sv: Handhäst

Okej, det bästa kanske helt enkelt är att testa och se hur han sköter sig. Om han inte gör det får jag väl säga till honom på skarpen :P
Hon är van att ledas i grimma och grimskaft.
Tack så mycket!
 
Sv: Handhäst

Jajemän.

Han måste lära sig att det är DU som sköter uppfostran av Lillan- då.
 
Sv: Handhäst

Ett tips kan vara att i början ha en medhjälpare i närheten som du kan "langa över" lillhästen till om det skulle börja gå lite väl hett till, samt börja testa på inhägnat område.

Fortsättning följer på dagens annars mest osammanhängande svar :D:
Parera valacken så lite som möjligt, visa honom att du verkligen fokuserar på att sätta busfröet på plats om det behövs. På så sätt förstår han förhoppningsvis att han inte behöver bry sig så mycket om henne, att du sköter den biten, sas.

När jag hade min unghäst (som visserligen var en stor, grov och bänglig 2-3-åring då...) på släp så lånade jag stallägarens betongklump till fullblodsvallack. Superstadigt och tålmodigt skred han spikrakt framåt medan hon studsade runt honom, bet honom i halsen och nästan drog mig ur sadeln. Tack vare att han inte lät sig provoceras eller ryckas med i hennes lek så gick det bra. Guld värt! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Handhäst

Har haft alla mina unghästar som handhäst. Bästa tipset är att din ridhäst MÅSTE vara trygg och lugn i sig själv. Annars kan detta smitta av sig på din unghäst. Jag har även haft boots runt om på båda och skydd (lindor). Ifall de skulle "gå ihop" Vill inte riskera att min store trampar unghästen med sina skor=/

Träning, träning och åter träning=) Men som sagt mycket hänger på att ridhästen är lugn! Men även unghästen bör vara välhanterad och veta vad gå och stanna betyder.
 
Sv: Handhäst

Jag har ett stoföl på nio månader som jag gärna skulle vilja ha med på kortare skritturer i skogen. Tanken var att jag skulle ta min 17 åriga valack som är trygg och säker i alla lägen. Problemet är bara att han surar mot henne när jag leder dom bredvid varandra, och han brukar aldrig vara grinig på andra hästar. Jag fattar ju att han vill sätta den lille på plats, men det går ju inte att ha med en handhäst om han ska sura och hota att sparka/bita mot henne.
Hur ska jag träna detta bäst?

En sak som lillan "måste" kunna innan du testar är att förstå att hon ska gå framåt när du drar i grimskaftet framifrån. Det normala är ju att de stannar och stretar emot och då kommer man inte så långt :D

Annars om du bara kan säga till båda hästarna så de slutar sura/busa så brukar det inte vara några problem utan hästarna brukar tycka det är riktigt kul :) Men som sagt, att de lyssnar på dina röstkommandon är guld värt och det kommer med tiden om de bara lyssnar på ett "Nej" i början.

Min går fortf som handhäst då och då, han blir snart 5 :)
 
Sv: Handhäst

Okej, tack för alla svar!
Tur att min valack är genomtrygg på alla sätt och vis. Enda jobbiga blir ju bara då att han surar mot lillan, och då blir hon skrajsen. Ska träna på detta :) Vore ju så kul att kunna ta ut båda två på en tur.
 
Sv: Handhäst

Ja precis! När grimskaftet stramar åt för mycket blir ju ofta hästen lite irriterad och tvärstannar :P
Vi får se hur detta går :)
 
Sv: Handhäst

En sak som du måste vara observant på- sen när den följer med bra är- att den kan stanna för att bajsa o vips så har man tappat den:grin:

eller gå på fel sida av trädet:rofl:
 
Sv: Handhäst

En knut i änden av grimskaftet är bra att ha! Då har man iaf en chans att reagera och inte tappa grimskaftet vid ett plötsligt stopp.
 
Sv: Handhäst

Ja usch! Då blir man lite lätt irriterad. Risken är ju ganska stor eftersom det är i skogen jag tänkt gå, då jag helst itne vill gå nära vägen än så länge eftersom lillan är fruktansvärt rädd för bilar.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 472
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 429
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp