Handhäst!?

B

Bimbolína

Hej!
Jag har ett 2 årigt islandssto(:D) som jag nu ska börja ha som handshäst. Jag har Haft med henne en gång nu på ridplanen som handhäst. Och hon tycker det är jättekul och allt. Men nästan för kul. Hon vill bara springa om och busa å ha sig. Jag har henne i grimma och grimskaft. Men funderar nästan på att ha på henne kapson i fortsättningen? Har nån tips och råd hur jag ska bära mig åt för att hon ska kunna gå lungt och sansat efter mig?
Tacksam för svar!
 
Sv: Handhäst!?

Hej
På Island använder man tre hästar till en början. man binder fast unghästen vid en en gammal pålitlig trygg häst. man binder fast den i en gjord vid sidan av den gamla tryggisen. Sedan har man den gamla trygga hästen som handhäst istället. På så sätt lär sig unghästen att den måste följa med vid sidan om oavsett vad som händer. Den har ju inget val...
Själv hade jag inte den möjligheten men började träna min häst från marken med repgrimma samt 4 meter rep (typ NH-grimma). Han fick lära sig att följa mig i skritt och trav, att backa, komma skickas, gå i åttor och flytta bakdel och framdel etc. Detta hade jag nytta av sedan när han fick springa som handhäst. Jag använde ett rep som var 3 meter, för det hände att han stannade och då gällde det att ha lite extra lina....men i stort sätt hängde han med och jag tror att det berodde på NH-träningen innan.
 
Sv: Handhäst!?

Hej!
Tyvärr så har jag ingen gammal tryggis direkt. Men Det kanske skulle funka med det äldre stoet vi har på gården. Men tror du inte det kan funka utan en tredje häst? NH-övningar gör jag på henne för jämnan.Så om jag fortsätter med det kanske det blir bättre till slut?!
 
Sv: Handhäst!?

Jag hade kapson på min unghäst när hon var med. Höll henne med ett längre grimskaft än normalt. Höll henne så jag hade hennes huvud vid mitt ben ungefär.
Hoppas det ordnar sig:)
 
Sv: Handhäst!?

Jag var ut med henne idag. Och hon hade kapson. Men hon har alldeles för mycket energi då vi ska ut från hagen. Hon tycker allt blir så kul så hon vill ha fart i allt. Försöker hålla henne vid benen. Men hon vill hela tiden fram till huvudet på den andra hästen och bita å störa han. :(
 
Sv: Handhäst!?

Försök att ha henne i antingen repgrimma eller träns. helst repgrimma (tex nh-modell)då den sitter bäst på hästen.
om hon försöker springa iväg så testa att hålla spöt framför bogen på henne o om hon kommer för långt fram så knacka med det på bogen o ta ett kort tag i grimskaftet o säg nåt röstkommando hon kan för att sakta ner, tex whoo.
om hon försöker bita den andra så måste du säga till ordentligt så hon fattar att det är fel. som sagt, använd gärna 3-4 m rep, INTE virat runt handen ;)
Träna på att stanna, backa o gå långsamt inne i hagen först.

Lycka till!:)
 
Sv: Handhäst!?

Tack för jätte bra svar. Men hon respekterar inte spöet alls. Hon skiter fullständigt i det. Jag ska testa repgrimma och se om det funkar bättre. Hon är ledvan och kan backa stanna och gå långsamt när man leder henne. Men det är nu då hon inser att hennes polare följer med ut så då tycker hon allt är jätte kul. Men hon kanske ger upp snart och inser att det inte är lek och trams som gäller? man få iaf hoppas på de :/
 
Sv: Handhäst!?

Haha sådär var min unghäst (islänning) också i början, och eftersom hästen jag red hade rätt kort steg så var det ganska lätt för lillpållen att komma upp bredvid...:)

om hon inte respekterar spöt föreslår jag att du börjar med att lära henne det när du tex är ute o leder henne. Jag tycker inte man ska göra hästen rädd för spöt, absolut inte! men den ska respektera det och dig.
Börja med en lätt knackning tex på bakländen för att flytta bakdelen bort från dig. om hon inte reagerar så knacka hårdare o öka styrkan tills hon flyttar undan - då slutar du direkt o berömmer massor! inte så hårt att du slår henne brukar inte behövas men man kan få peta till rätt ordentligt en gång tills dom fattar.
så om du när du leder henne tränar att stanna eller sakta ner med röstkommando o spöt så kanske du såsmåningom bara kan använda rösten.

Repgrimma brukar jag använda när jag tränar min unghäst, eller "monty roberts grimma". det ger mig mer kontroll över hästen o man kan använda mindre hjälper. Personligen gillar jag inte kapson då jag dels tycker den är stor o klumpig o dels vill inverka underifrån huvudet så om jag behöver dra till för tvärnit jag inte drar hästens huvud framåt eller åt sidan som det blir med kapson.

Men fortsätt jobba, du kanske kan gå ut o leda henne tillsammans med någon annan som antingen skrittar eller leder en till häst, så hon inser att man faktiskt kan gå fint även om det är roligare att springa o busa! o träna upp respekten för spöt, tycker jag är viktigt. det finns tillfällen när man rider, tycker jag, när man kan behöva ge en korrigering snabbt o som hästen lyssnar på o förstår o lyder direkt. Då kan spöt vara bra att ha.

lycka till:)
 
Sv: Handhäst!?

Allt det där lät jätte bra. Tack så hemskt mycket för svar. Jag ska testa dom små övningarna med spöet och se om det hjälper. Och gå bredvid en ridande häst. Det lät faktiskt smart ;) Så senare får man väl se om det blir bättre och allt. För jag vill att hon ska vara en duktigt liten häst eftersom hon är väldigt lovande :angel:
hehe.

Men tack så mycket ^^
 
Sv: Handhäst!?

Om du tänar Nh med henne så gissar jag att du lärt henne att backa om man ruskar lite på repet? Är ju grundläggande.
Hur som helst så tycker jag att det då funkat bra med repgrimma och om de busar och vill springa för fort så signalerar man "back" med fingret eller ruskar i repet, beroende på hur känslig hästen är.

Sedan ÄR det superkul att få hänga med ut som handhäst i början, gör man det ganska regelbundet så lugnar de sig snart. Vår första unghäst studsade typ jämfota hela tiden under första skritten, när vi sedan travat/töltat/galopperat lite så kunde han slappna av och skritta fint bredvid också :love:
 
Sv: Handhäst!?

Jo jag NH-tränar henne. Med de mest grundläggande. Men nu då hon blev handhäst tycker hon allt är skitkul och ignorerar allt. Men det är väl egentligen bara dom första gångerna hoppas jag :P

hehe unghästar är kul dom ^^
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 017
Senast: Stergo
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 880
Senast: Sixten
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 200
Senast: Lyxzen
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 534
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp