Handläggningstid

cowgirl81

Trådstartare
Hur lång tid har det tagit för er som ansökt om bygglov och förprövning tills ni har kunnat börja bygga. :) Har ansökt om bygglov idag och förprövning hos jordbruksverket men hur lång tid tar det.
 
Sv: Handläggningstid

Hur lång tid har det tagit för er som ansökt om bygglov och förprövning tills ni har kunnat börja bygga. :) Har ansökt om bygglov idag och förprövning hos jordbruksverket men hur lång tid tar det.
Förprövning ansöker du om hos din Länsstyrelse. Har du skickat papprena till jordbruksverket så tar det evigheter innan de skickar dem vidare till länsstyrelsen. Om du gjort det så gör du klokt i att skicka om ansökningshandlingarna till länsstyrelsen istället. Det tar mellan två och sex veckor normalt att få förprövningshandlingarna granskade och godkända. Det beror lite på hur komplicerad byggnationen kommer att bli samt hur mycket du måste komplettera med.

När det gäller bygglov så beror det på när nästa sammanträde i byggnadsnämnden infaller (och hur många ärenden man hinner behandla vid sammanträdet) och även här ska alla papper finnas med för att man ska kunna handlägga ärendet.
 
Sv: Handläggningstid

Tack för ett jättebra svar. Har ej fått pappren än. Så skickar dom direkt till länsstyrelsen då. :) Men ska ja skicka dom efter att jag fått bygglovet då eller kan jag skicka dom endå.
 
Sv: Handläggningstid

Tack för ett jättebra svar. Har ej fått pappren än. Så skickar dom direkt till länsstyrelsen då. :) Men ska ja skicka dom efter att jag fått bygglovet då eller kan jag skicka dom endå.
Från länsstyrelsens håll får du ca 1,5-2 år på dig att påbörja din byggnation så du kan skicka in de handlingarna när som helst. Vad gäller bygglov finns det också en sån gräns, jag vet dock inte hur lång tid man har på sig då, men det kanske står i plan och bygglagen. Du kan ju kolla här http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1987:10
Annars brukar det stå ganska bra information på kommunens hemsida när det gäller bygglovsregler. Du kan ju också först ansöka om förhandsbesked för bygglov för att vara lite förberedd.
 
Sv: Handläggningstid

Jo bygglovet är redan sökt, så funderar på om ja kan skicka in ansökan för förprövning redan eller vänta.
 
Sv: Handläggningstid

Hej!

Har skickar in papper till kommunen angående bygglov fick
tillbaka beslutet igår så det blir (12v), Länsstyrelsen Halland
ringde igår och behövde dem sista kompletteringarna och jag skulle få beslutet på fredag eller början på nästa vecka (12-13v)
Det brukar stå på deras hemsida hur lång handläggningstid det är för tillfället.:idea:
 
Sv: Handläggningstid

Har också fåt tmitt beslut nu :) Och det gick igenom. :) Så nu ska det börja byggas :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 232
Senast: Freazer
·
Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Halloj! Är på jakt efter min första egna häst, så spännande, men… såklart tar det lång tid att hitta en häst där allting klickar mellan...
2
Svar
31
· Visningar
2 319
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 182
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp