Hanhundsnamn på Q

Flixon

Trådstartare
Sökte bland trådarna men Q verkar inte vara en vanlig bokstav att börja namn på.. ;) uppfödarna döper kullarna i bokstavsordning, och då vi har chans att välja namn själva utan att döpa om i efterhand är det ju lika bra att börja fundera! tyvärr hamnade vi på Q... :confused:
det är en schäferhane, jag vill att det ska vara 2 stavelser, sambon tycker inte det är lika viktigt... men nu är det ju jag som frågar :grin: så, ett namn som ligger bra i munnen, är lite lagom fint (inte Q-bert som i princip alla vänner föreslagit) och känns passande på en schäfer, vad har ni för förslag?

Sv: Hanhundsnamn på Q

Alla namn som börjar på K kan man ju ändra till Q, t.ex. Qevin, Qalle osv.

Quling
Quattro
Quintus
Qaxig
Qrux

Quincy kanske? Annars har du ju en massa namn du kan ha alternativ stavning på, Kurt/Qrt. Sen är det ju frågan om det ska vara ett namn-namn, alltså ett tilltalsnamn, eller kan vara mer fritt?

Quinton eller Quinn?

Eller så säger man till uppfödaren att man hoppar över den kullen om han/hon inte kan göra ett undantag.

Jag tycker inte att det är nödvändigt att gå efter alla bokstäver i alfabetet om det är svårt att hitta vettiga namn. Många vill ju faktiskt kalla sin hund för stamtavlenamnet.

min vovve heter Qeegan i stamtavlan, det tycker jag är jättefint! (nästan så jag funderade på att överge mitt tänkta namn men sen gjorde jag inte det ändå)

Qastor,Qast,Qaksig,Qvick,Qrut,Qlick sen kan man ju (om man vill) ändra alla K-namn till Q,t.ex. Qalle,Qarsten ja o.s.v.....

Ha, vad kul.

Själv har jag en stor schäferhane som heter Quando.
Uttalas Kvando.

Lycka till med vovven:love:

Quiksilver så klart :D
;)

Man kan ju ha Qvick (Kvick) Som smeknamn:idea:

Senast ändrad:

vi skulle ju aldrig hoppa över kullen på grund av ett namn! det känns lite löjligt. och som många säger, det går ju att ta vilket K-namn som helst egentligen!

kl

tack för alla bra-iga namnförslag :bow: Qnut känner vi redan ett par schäfrar som heter, Qross, Qvick, Qino, Qenzo är nog det som ligger bäst till just nu! känns som att svenskt uttal är bäst, det engelska/spanska qu-ljudet blir lite konstigt att säga emellanåt?

Hva med et arabisk ord? Bokstaven qaaf transkriberes jo vanligvis med q, og kan uttales omtrent som skandinavisk /k/ (tenk Qatar).

Qubtan - kaptein
Qatam - mørk farge, mørke
Qahtan - en legendarisk figur
Qadir - mektig, kapabel
Qarid - poesi
Qaisar - keiser
Qamar - måne
Qadi - dommer
Qalb - hjerte
Qalbi - mitt hjerte

(Trykksterke vokaler/stavelser er fetmarkerte).

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 960
Senast: ildiko
·
I
Övr. Hund Till midsommar kommer vårat lilla nyförärv hem! :bump: Det är ju uppfödaren som döper hundarna, men oftast blir det ju lite lustiga... 2
Svar
21
· Visningar
8 953
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka