Hannoveranare och Westfalisk häst!

C

Chough

I min hästs stamtavla så stor det att Morfarn är Westfaliks häst och Mormor är Hannoveranare.

Jag trodde att hannoveranare och westfalisk häst var samma ras.. Eller är jag helt ute och cyklar nu? :smirk:

Nån som har någon bild på en Hannoveranare eller en Westfalisk häst?
 
De är olika raser, d.v.s. ursprungligen var det så att hästar som föddes i Westfalen blev inskrivna i den Westfaliska stamboken och hästar födda i Hannoverdistriktet blev inskrivna i den hannoveranska stamboken. Nu är det lite mera komplicerat, för en hannoveranare kan vara född i Westfalen och tvärtom, det beror på vad föräldrarna är för ras och vilken stambok dom är inskrivna i.
Vill du se foton är det bara att söka på nätet, båda förbunden har hemsidor.
 
okey, då förstår jag! :)

Men hästarna är i princip samma ras kan man säga?
hmm..Ungefär som engelskt fullblod och Amerikanskt fullblod..? De är ju samma ras, men skiljer lite i typen..
 
Jovisst. Alla tyska hästar är ju egentligen samma ras, de bara kommer från olika regioner. Det går knappast att se skillnad på dom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 622
Senast: bobbbo
·
Hästvård De senaste dagarna har jag funderat lite på det här med hur mycket olika hästar väger, dels från tråden om araber och vikt på ryttaren...
2
Svar
37
· Visningar
2 723
Senast: Elisha
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 445
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp