Jag har den filosofin att jag vill handskas med mina föl så mycket som möjligt så fort de är födda.Låter någon annan hålla fölet medans jag smeker det över hela kroppen pillar i öronen smeker benen, ja överallt ni vet som mamman gör.Låter min hovslagare komma hem från första dagen och kolla benställning etc.Verkar första gången inne i boxen hos mamma efter några veckor.Börjar borsta och ha grimma på från första dagen korta stunder.
Detta tycker jag känns rätt för mej men jag vet att andra tycker att de ska lämnas ifred i princip till man rider in dem,i alla fall om de är islänningar...
Skulle bara vara intressant att veta hur ni på forumet ser på saken.Vilket är rätt eller fel?
Hur gör man om fölet ex skadar sej och behöver vård men är helt ohanterad och livrädd?
Hur vaccinerar man och avmaskar en sån häst?
Om en sådan häst har felställda ben som behöver korrigeras av en duktig hovslagare och man inte uppmärksammar det,vad händer då?
Frågorna är många...
Detta tycker jag känns rätt för mej men jag vet att andra tycker att de ska lämnas ifred i princip till man rider in dem,i alla fall om de är islänningar...
Skulle bara vara intressant att veta hur ni på forumet ser på saken.Vilket är rätt eller fel?
Hur gör man om fölet ex skadar sej och behöver vård men är helt ohanterad och livrädd?
Hur vaccinerar man och avmaskar en sån häst?
Om en sådan häst har felställda ben som behöver korrigeras av en duktig hovslagare och man inte uppmärksammar det,vad händer då?
Frågorna är många...