Hantera eller inte hantera föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skjona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 7 289

skjona

Trådstartare
Jag har den filosofin att jag vill handskas med mina föl så mycket som möjligt så fort de är födda.Låter någon annan hålla fölet medans jag smeker det över hela kroppen pillar i öronen smeker benen, ja överallt ni vet som mamman gör.Låter min hovslagare komma hem från första dagen och kolla benställning etc.Verkar första gången inne i boxen hos mamma efter några veckor.Börjar borsta och ha grimma på från första dagen korta stunder.
Detta tycker jag känns rätt för mej men jag vet att andra tycker att de ska lämnas ifred i princip till man rider in dem,i alla fall om de är islänningar...
Skulle bara vara intressant att veta hur ni på forumet ser på saken.Vilket är rätt eller fel?
Hur gör man om fölet ex skadar sej och behöver vård men är helt ohanterad och livrädd?
Hur vaccinerar man och avmaskar en sån häst?
Om en sådan häst har felställda ben som behöver korrigeras av en duktig hovslagare och man inte uppmärksammar det,vad händer då?
Frågorna är många...

Jag hanterar inte för hanterandes skull, utan för att kunna göra det jag vill kunna göra. Det krävs inte många minuter i veckan för att uppnå det.

Självklart inte ,det gör inte jag heller .Jag gör det för att bygga upp ett förtroende mellan mej och fölet som förhoppningsvis leder till att de litar på mej i alla väder.
Jag har en orsak till att jag hanterar mina föl så pass mycket som jag gör.För ett tag sedan var jag och fölet med om en olyckshändelse som trots allt gick bra på grund av att han litade på mej och inte fick panik,annars vet ingen hur det hade slutat.
Jag är bara nyfiken på att veta anledningen till att inte hanskas med dem alls över huvudtaget.

självklart för mig att hantera redan från början. Jag hade lånat en amerikansk bok skriven av en veterinär som hade en egen teori,som jag följt. Förutom prägling från födseln så kunde han efter ca två veckor börja tränas i att flytta bakdel o framdel.allt gick super!Jag förstår itne varför man INTE skulle börja hantera tidigt?Det borde ju rimligen ge större svårigheter senare med både inlärning och stor stark unghäst.
Precis som du skriver om "vad gör man om man måste ge en ohanterad unghäst vård?" så var det så den här veterinären hade börjat; han märkte att de fullblodsföl som fått veterinärvård sen födseln och därmed hanterats dagligen var mkt lättare att ha att göra med, och därför så började han(mot gällande praxis vid den tiden) att prägla fölen tidigt på människor.Helt utmärkt!Jag kan ju nämna att en bekant som jobbar på ett svenskt galoppstuteri ofta berättar hur jobbiga de unghästar är som inte har hanteras dagligen sen tidig ålder men hur coola de hästar är som var sjuka som små och därmed hanteerades. Allt detta talar sammantaget för en tidig hantering tycker jag.

är också nyfiken påargument emot tidig hantering...

Jag tror att många väljer bort hanteringen för att de inte KAN. Hellre ohanterad än felhanterad...

Jag är faktiskt tvådelad i denna fråga.

Jag hanterar mina föl ganska mycket eftersom jag vill kunna hantera dem i olika situationer, men däremot är jag inte så glad åt att kela med fölen eftersom det är lätt att man får "burdusa" fölisar.

När jag har haft oturen att bara få en fölunge har jag märkt att det är bättre att hålla lite distans till fölis annars är det lätt att de ser en som en lekkompis (du är ju "oftast" mindre och snällare än mamma)

Jag har nu en tvååring som tyvärr har blivit för präglad av mig. Jag kan inte visa mig i hagen förren hon är och trampar mig i hälarna. Det värsta är att hon har bara "respekt" för mig när jag ser henne i ögonen. Så fort jag borstar henne ska hon "gnaga man" på mig. Hon gör ju inget av elakhet utan det är bara oförstånd att hon är stor.... Jag har försökt att fostra henne som stona gör men jag har misslyckats..... :confused:

Lill / Stall Nöbbeled

Det beror på när fölet föds. Föds det i slutet av juni när alla går på bete så gör jag inget med den mer än avmaskar och daglig kontroll. Fölen soom föds innan betet får grimma andra dygnet och leds någon gång i veckan samt att jag passar på att binda upp och borstar samt kolalr hovar någongång i veckan. Under sommaren sen visas de på utställning och då brukar jag intensiv träna någon vecka innan utställningen. De åker transport minst 4 ggr under sommaren. En del föl har varit s skygga att det lönar sig inte att jobba med dem förrän till hösten då det är dags att stalla upp, har inte sett att de blivit mer jobbiga för det.

Hanterar så att det är ledbart. Det är egentligen ganska oviktigt hur man hanterar det, det viktigaste är att man släpper fölet i unghästflock så att det får sin fostran.

Jag grimtränar och binder upp fölet ganska omgående. Jag tycker det är bra att fölet fått sitta fast tidigt. Annars gör jag inte mer än att det ska fungera vid hovslagare, veterinär och flyttning mellan hagar.

Det är lite olika på olika föl hur mycket jag behöver hanera dem. En del undviker jag att hantera just pga att de inte ska bli fräcka eller tappa respekten. Det är skillnad i hur man hanterar dem, egentligen spelar det inte så stor roll hur ofta man gör det. Kel, gos, matning i hand etc gör jag inte på någon häst.

Jag tycker som du. :) Jag vill hålla på med dem så mycket som möjligt. Tex min hingst som jag fick hem som 6 månaders hanterades knappt innan han kom till mig. Jag hanterade/pysslade ganska mycket med honom. Lyfta ben, gå i grimma, bli verkad, känna på hela kroppen, stå still, uppbunden osv. Det har underlättat enormt nu när han har körts och ridits in (han är född 2001). Mina föl pysslar jag med korta stunder varje dag och de får gärna åka på nån utställning tillsammans med mamma.

Där sa du ett sant ord!! Unghästflock...

När vi får in s.k. hanterade ettåringar (då oftast halvblod) på våra beten så är dom, dom allra värsta när vi sedan tar in för verkning och maskning.

Ofelbart att dom skall slå sönder hovslagare och grimmor, dom vill inte stå still, sparkar, och ska slita sig loss.
Tiden för att verka en sådan, hinner man ta fyra andra på.

Övriga "lösdriftare" sköter sig alltid.

AM

Intressant diskussion det här!

Hur brukar man göra med lösdriften av nyavvanda fölisar då? Om man som jag (och många med mig!) endast har ett föl? Mitt sto + föl ska ju ut på bete på annat håll i stora kuperade hagar med annat sto + föl (som är ca lika gammalt o samma kön!) + ett sto till, över sommaren.

När sommaren går mot sitt slut ska alla komma hem igen = sto + föl + ungsto. Sto + ungsto förhoppningsvis dräktiga! Mitt föl tänkte jag vänja av vid ca 8 mån ålder, om inte stoet kräver tidigare avvänjning. Sen är tanken att alla (som vanligt) ska gå här hemma på lösdrift över vintern, dvs ute dygnet runt, tillgång till ligghall i direkt anslutning till hagen, fri tillgång till hö och kraftfoder efter behov. Alltså inget stall på nätterna. Verkning etc som vanligt såklart.

Nästa år förhoppningsvis hitta årings-bete (för ston) så snart som möjligt.

Går det här bra? Själv är jag inte så förtjust i idéen med unghäst/fölisflockar där alla är i samma ålder och inga vuxna hästar med. Jag föredrar blandad flock, med äldre ranghög etc och varierande ålder på hästarna. Naturligtvis inte hingstar inblandade!

Kan det räcka med de här tre? Eller bör jag ta in ett föl till i samma ålder över vintern tex? Eller lämna bort MITT föl någon annan stans (ingen tanke jag gillar iofs)? :confused:

Det kan jag inte förstå???Har de betett sej så vid verkningen även hemma menar du ,eller ändrar de sitt beteende när de plötsligt hamnar i flock?
Blir nyfiken bara eftersom jag precis idag har lämnat min ettåring på bete i en unghästflock,efter att ha haft honom hemma med bara våra egna .

Hanterar fölen precis likadant som dess mödrar och alla andra hästar, mycket hjälp har man ju av just mödrarna i början!

Grimma på och leds ut & in dagligen (flera ggr/dag i början beroende av årstid de föds) från dag 1, sen är det inga konstigheter med något av det vanliga.. kroppsvisitation, hovis, veterinär m.m.

*Gulligull* slutade jag direkt med efter mitt allra första föl 1977.. hon blev nästintill 'livsfarlig' på betet och ett bra tag därefter!!!

Åren efter det, då jag endast fått 1 eller 2 föl, så har de gått i blandflock.. men 3 eller fler har gått tillsammans med mödrarna tills avvänjningen, sedan blandats med äldre unghästar i mån av 'rätt kön' och betestillgång.

I ca 12 - 15 år har två avelshingstar gått med varsitt sto & deras årliga föl, perfekt uppfostran med både far & mor.. fadern var lekkamrat OCH uppfostrare, modern var tröstnapp OCH uppfostrare! :D

Vi har också en äldre "pappa" som fostrare och ibland lekkamrat.Det funkar bra.Skönt att höra att de flesta inte tycker det är fel att lära dem gå i grimma och bindas upp tidigt.På islandshäst sidan däremot anses det vara felaktigt verkar det som?Fattar inte bara varför och ingen verkar ha några skäl utom att det bara ska vara så.

Ingen som kan hjälpa mig och svara på mina frågor (några inlägg ovan)? :confused:

:)

Jag hanterar minsta möjliga och låter flocken göra jobbet.

Anledningen är självklar.

En häst blir bättre som häst fostrad av hästar. Då lär den sig att man lyder sin ledare, och sedan gör den allt man vill utan problem när den vet att man har ledarskapet.

De hästar som varit sjuka som små och därför hanterats (ej gullats med) är SAMTLIGA sämre i sättet, mer respektlösa, håller sig lite för nära människor etc.

Jag vill inte ha en häst som kommer närmare mig än en meter om jag inte ber den.

De "hanterade" kan man bli trampade av om man går genom hagen med en hink. De är också inte lika känsliga att rida in.

Dessutom vill jag kunna bedöma lynnet på de hästar jag avlar på utan människopåverkan. De ska helt enkelt vara av naturen vänliga och inte behöva hanteringsträning, det är en del av mitt avelsmål. De som ställer till någon form av problem åker ut.

Eftersom de hästar jag umgåtts med under 25 år med islänningar undantagslöst blivit trevligare om de inte grejats med tidigt ser jag ingen anledning att ändra på det sättet till ett som tar betydligt mer tid och ger osäkrare resultat.

Min (jaja pållans) nya fölis, har jag inte gjort något alls med ännu. Jag vill helst göra så lite som möjligt och resten av familjen har fått stränga order om klapp- och matningsförbud. Min islandsvalack är en typisk överhanterad trädgårdsuppfödning. Han är jättebra med andra hästar i flock men, alldeles för närgången och stökig annars. En sån till vill jag INTE ha.

Ännu så länge håller stoet noga koll på fölet och de två valackerna får inte komma i närheten. När han blir större så får han gå med andra i samma ålder. Frågan är bara var?! Måste kanske nu ha en liten unghästflock här hemma? Hur många behöver de vara?

Frågan är bara för mig som nybörjare på att ha föl. När ska jag prova med grimma på fölet första gången? Hovslagaren ska komma om ca två veckor, är det ett lämpligt tillfälle?

När mitt föl som föddes förra året skulle vänjas av fick hon åka i väg till en kompis som har lösdrift för att få gå med lika gamla kompisar och för att komma bort från mamman som jag har hemma. Fölisarna stängdes då in i lösdriften ett par dagar för att lära känna varandra och lugna ner sig.

Sen släpptes dom ut i hagen tillsammans med äldre unghästar och vuxna. Alltså en blandad flock och det har fungerat bra. :)

Kanske därför mina varit så "lättränade". De har gått i blandad flock och så har jag gjort det som behövs, t.ex lett, lasta, bundit upp, verkat, avmaskat osv. Aldrig några problem, bara "att göra".

Liknande trådar

Avel Hur har ni/era veterinärer o hovslagare korrigerat föl som är tådansare/ballerinor/trakten på frambenen inte går i marken? Undrar då...
Svar
1
· Visningar
1 729
Senast: Tim
·
Q
Islandshäst Eftersom jag nyss köpt häst så har jag läst en hel del annonser. Det är en sak som satt lite griller i huvudet på mg: Många är på föl... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 294
Senast: QRST
·
Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: rebus
·
G
Träning Hej! Ni får ursäkta om jag lägger inläggen fel, är rätt så ny här, men jag lär mig nog snart! Jag la detta inlägget här för att jag...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: Gaalopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31