Hantera någon annans problembarn

Nu låter det på mig som om föräldrarna super stup i kvarten och så är inte alls fallet. Det är inga Gamla fyllesvin utan ena föräldern är nykter för det mesta iallafall när barnet är hos henom, men har druckit lite för mkt under semestern och när dom dricker så spårar det ur. Det blir inte bara en öl utan ett helt flak skulle jag gissa. Föräldern har tex kommit in och då bjöd vi på en speciell gin som hen drack upp hela flaskan på. :confused: :crazy: :bag: Barnen bor ej där permanent utan varannan vecka.

Jag tror däremot att barnet har blivit påverkat av något tidigare missbruk (kanske under graviditeten???vill inte spekulera) då det finns andra "fel" som man märker väldigt tydligt som inte har med aggressivitet att göra.

Jag tror att dom har kontakt med socialen reda så vill inte anmäla själv då det varit lugnt för set mesta förutom barnets beteende kring andras egendom som jag inte vet hur man ska hantera riktigt. Självklart fattar jag att ungen inte mår och vad det beror på är svårt att säga. Kanske är det sånt som hänt tidigare, eller hos den andra föräldern eller I skolan.
Bjöd ni en alkoholist på gin..?

Annars bör man väl anmäla alla skador barnet orsaker iallafall, det leder väl till att barnet får större chans att få hjälp. Sen är det väl "bara" att försöka hindra/distrahera/prata med barnet när den försöker terrorisera djur eller förstöra grejer under tiden.
 
Hur hade ni hanterat en grannunge med uppenbara psykiska problem? Ungen är aggressiv, olydig och arg. Blir riktigt förbannad och utagerande vid minsta tillsägelse. Han har bland annat: kastat grus på bilar, repat en bil för att jävlas, lång repa tvärs över halva bilen, retar hundar i hundgård, går in i husen utan att fråga när ingen är hemma, har sönder glas utomhus med mera. väldigt mycket ilska i honom.
Jag blir vansinnig och har redan tappat tålamodet ett antal gånger vilket såklart inte gör ungen trevligare mot oss och risken för hämnd är stor.
Går dessvärre inte att prata med föräldrarna
Orosanmälan till socialen och polisanmälan skadegörelse. Sagt åt honom att det är fel gjort, bjudit på glass och frågat hur det är.
 
Nu låter det på mig som om föräldrarna super stup i kvarten och så är inte alls fallet. Det är inga Gamla fyllesvin utan ena föräldern är nykter för det mesta iallafall när barnet är hos henom, men har druckit lite för mkt under semestern och när dom dricker så spårar det ur. Det blir inte bara en öl utan ett helt flak skulle jag gissa. Föräldern har tex kommit in och då bjöd vi på en speciell gin som hen drack upp hela flaskan på. :confused: :crazy: :bag: Barnen bor ej där permanent utan varannan vecka.

Jag tror däremot att barnet har blivit påverkat av något tidigare missbruk (kanske under graviditeten???vill inte spekulera) då det finns andra "fel" som man märker väldigt tydligt som inte har med aggressivitet att göra.

Jag tror att dom har kontakt med socialen reda så vill inte anmäla själv då det varit lugnt för set mesta förutom barnets beteende kring andras egendom som jag inte vet hur man ska hantera riktigt. Självklart fattar jag att ungen inte mår och vad det beror på är svårt att säga. Kanske är det sånt som hänt tidigare, eller hos den andra föräldern eller I skolan.
Varför vill du inte anmäla bara för att de redan troligen har kontakt med socialen?
Att barnet beter sig som du skriver, med skadegörelse, tycker jag tyder på att föräldrarna (föräldern) behöver hjälp.
 
Bjöd ni en alkoholist på gin..?

Annars bör man väl anmäla alla skador barnet orsaker iallafall, det leder väl till att barnet får större chans att få hjälp. Sen är det väl "bara" att försöka hindra/distrahera/prata med barnet när den försöker terrorisera djur eller förstöra grejer under titiden.
Varför sån attityd? Jag började fatta att hen har alkoholproblem först när hen drack upp hela flaskan fint gin. Hade ju knappast bjudit någon alkoholist på alkohol annars?

Föräldern har ju annars ett rätt "ok" yttre, alltså jobbar och har hus ned mera men däremot tufft ekonomiskt. Sliten bil och kostar inte på huset speciellt mycket. Svårt att hantera oförutsedda ekonomiska problem tex..


Det är väl mer hur förbytt personen blir när den super. Hittills har det varit när barnet inte varit där, men några gånger med barnet hemma också vilket såklart inte är ok.
 
Varför vill du inte anmäla bara för att de redan troligen har kontakt med socialen?
Att barnet beter sig som du skriver, med skadegörelse, tycker jag tyder på att föräldrarna (föräldern) behöver hjälp.
Jag vill inte lägga mig i för att det kommer skapa problem om hen kommer på att det är jag. Har inte ork eller lust med någon grannfejd. Det räcker med den anmälan som redan finns.
 
Det är ju ännu ett såpass litet barn så man måste nog lite bortse från beteendet och försöka vara den bättre personen i det läget.
7 - 10 år är väl inte så litet?

Visst kan jag som vuxen förstå att barnet har det jättejobbigt och reagerar på sin utsatta situation, men om någon förstör mina saker med vett och vilja har jag svårt att vara en bättre människa.

För att inte tala om ifall någon ger sig på mina hundar...

Ja, jag är en surkärring.
 
Jag vill inte lägga mig i för att det kommer skapa problem om hen kommer på att det är jag. Har inte ork eller lust med någon grannfejd. Det räcker med den anmälan som redan finns.
Nä, folk vill inte lägga sig i.
Men hur ska barnet få tillräckligt hjälp då?
Föräldrarna lär ju inte anmäla sig själva precis.

Uppenbarligen så fungerar ju inte barnet eftersom hen orsakar skadegörelse.
Jag tycker nästan det är rätt åt sådana som ”inte orkar” att ens anmäla anonymt att få ta en del av konsekvensen.
 
Som utomstående är det ju helt omöjligt att veta säkert hur familjeförhållandena är, hur det "yttre" är säger ju inte mycket.

Antagligen är beteendena ett omedvetet rop på hjälp. Antagligen kommer det eskalera ytterligare när barnet kommer upp i tonåren om inget förändras.
 
Jag hade blivit tvärförbannad, frågat vad ungen håller på med och sen när jag lugnat mig hade jag förmodligen börjat snacka med denne.

Ett vettigare förhållningssätt nu när du vet om omständigheterna och är beredd ifall det händer igen, så kan du ju skippa det där arga och prova att prata med barnet?

Min unge (antar att han inte är ensam) reagerar ofta aggressivt när han har frustration eller ledsamhet i sig.
Nu när jag är medveten om det så kan jag hantera hans arga sidor bättre, ofta övergår det arga till ledsamhet när vi nystat upp vad som hänt 💔

Stackars grabb. Hoppas familjen får hjälp snart.
 
Om man som bekant eller granne ser tecken på alkoholproblem så kan jag satsa allt mitt guld på att det sups rätt mycket mer när man inte ser. Alkoholister och deras familjer försöker oftast dölja och bortförklara drickandet till varje pris. Så ser man en spricka i fasaden så har det gått ganska (för) långt.
 
Senast ändrad:
Jag vill inte lägga mig i för att det kommer skapa problem om hen kommer på att det är jag. Har inte ork eller lust med någon grannfejd. Det räcker med den anmälan som redan finns.
Citerar dig från tråden om skjutningar:

"Om iallafall hälften av alla dessa kriminella hade hamnat på rätt bana och gjort rätt för sig från början så hade vi haft ett helt annat samhälle."

Här har du chansen att hjälpa någon från början att inte hamna snett i livet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp