Hantera någon annans problembarn

Fy fasen för sådana som dig!
1. du kan anmäla till socialen anonymt.
2. om människor som ser att något är fel griper in så är det större chans att barn som lever hos dåliga föräldrar får hjälp
3. det lilla du sett av alkoholproblem, ekonomi och annat är nog det lilla, bakom stängda dörrar är det värre
4. det räcker inte med en eller två anmälan, ibland måste flera olika personer anmäla om samma sak, till och med flera gånger
5. Du avstår alltså att hjälpa ett barn men har samtidigt mage att klaga på att barnet beter sig illa?! jodå, jag förstår hur jävla drygt det är med barn som beter sig som små monster, men det där monsterbeteendet beror ju på något, och du kan hjälpa till att få barnet att få det bättre. DU kan! Men du vill inte.

I mina ögon gör det dig till ett monster.
Och herregud, föräldern dricker inte när barnet är där, TROR du på riktigt på det? Stackars barn som behöver leva med det.
Jag tycker det här är ett extremt tråkigt ”internet-beteende”… kalla folk för monster för att de inte vill få sin tillvaro förpestad av andras barn. Det är föräldrarnas ansvar att ta hand om sina barn, och om de inte klarar av det så blir det statens. Det är INTE grannarnas ansvar att själv hjälpa till oavsett hur synd det är om barnet. Klart man ska anmäla till soc och försöka se till att barnet får hjälp men man behöver då rakt inte göra sitt eget hus till någon sorts fristad om man inte själv vill.
Jag har aktivt valt att inte skaffa barn och har inte det minsta lust att ta hand om andras heller och skulle lösa det hela med orosanmälan och ett rejält staket runt min egendom så att jag slapp få saker vandaliserat.
 
Jag tycker det här är ett extremt tråkigt ”internet-beteende”… kalla folk för monster för att de inte vill få sin tillvaro förpestad av andras barn. Det är föräldrarnas ansvar att ta hand om sina barn, och om de inte klarar av det så blir det statens. Det är INTE grannarnas ansvar att själv hjälpa till oavsett hur synd det är om barnet. Klart man ska anmäla till soc och försöka se till att barnet får hjälp men man behöver då rakt inte göra sitt eget hus till någon sorts fristad om man inte själv vill.
Jag har aktivt valt att inte skaffa barn och har inte det minsta lust att ta hand om andras heller och skulle lösa det hela med orosanmälan och ett rejält staket runt min egendom så att jag slapp få saker vandaliserat.
Men hur tänker du att staten ska kunna hjälpa barnet om staten inte får reda på att barnet är i behov av hjälp?
Det går att anmäla anonymt. tänk bara på att inte börja samtalet med "Hej jag hetter xxx jag vill vara anonym" utan låt bli att säga vad du heter och vem du är.
 
Men hur tänker du att staten ska kunna hjälpa barnet om staten inte får reda på att barnet är i behov av hjälp?
Det går att anmäla anonymt. tänk bara på att inte börja samtalet med "Hej jag hetter xxx jag vill vara anonym" utan låt bli att säga vad du heter och vem du är.

Missade du att @Angel skrev att man självklart ska anmäla? Läs lite mer noggrannt.
 
Men hur tänker du att staten ska kunna hjälpa barnet om staten inte får reda på att barnet är i behov av hjälp?
Det går att anmäla anonymt. tänk bara på att inte börja samtalet med "Hej jag hetter xxx jag vill vara anonym" utan låt bli att säga vad du heter och vem du är.
Läste du vad jag skrev? Jag skrev att det är klart att man ska anmäla.
 
Jag tycker det här är ett extremt tråkigt ”internet-beteende”… kalla folk för monster för att de inte vill få sin tillvaro förpestad av andras barn. Det är föräldrarnas ansvar att ta hand om sina barn, och om de inte klarar av det så blir det statens. Det är INTE grannarnas ansvar att själv hjälpa till oavsett hur synd det är om barnet. Klart man ska anmäla till soc och försöka se till att barnet får hjälp men man behöver då rakt inte göra sitt eget hus till någon sorts fristad om man inte själv vill.
Jag har aktivt valt att inte skaffa barn och har inte det minsta lust att ta hand om andras heller och skulle lösa det hela med orosanmälan och ett rejält staket runt min egendom så att jag slapp få saker vandaliserat.
Ja usch för mig som kallade TS för monster.
Själv tycker jag det är fruktansvärt att vuxna som ser barn fara illa inte vill göra något åt det för att det är jobbigt/obekvämt/besvärligt osv.

Jag skrev inte någonstans att TS skulle öppna sitt hem, jag skrev att hon skulle anmäla. Anmäla, anmäla och åter anmäla är vad som krävs. Det är varje människas skyldighet. Alla föräldrar tar inte sitt ansvar, alla föräldrar KAN inte ta sitt ansvar och när det blir så att det finns föräldrar som brister i sitt föräldraansvar ska vi inte låta barnen fara illa utan då får vi steppa upp och göra det som är vår mänskliga skyldighet- anmäla.
 
Läste du inlägget jag svarade på ens? Där skrev TS att hon inte ville anmäla.

Och du känner TS och vet vad hen eventuellt brottas med i sitt liv? Alla kan inte riskera allt för ett barn de inte har nån relation till. Säg att TS anmäler och föräldern (som inte verkar ha alla hönsen hemma) går in i full grannfejd med TS. Då måste TS ha energi nog att inte bara hantera att grannungen beter sig illa och förstör saker men att föräldern också gör det och bråkar med hen.

Jag känner inte TS men jag kan absolut tänka mig situationer då man inte har energi nog eller ens vågar anmäla.
 
Och du känner TS och vet vad hen eventuellt brottas med i sitt liv? Alla kan inte riskera allt för ett barn de inte har nån relation till. Säg att TS anmäler och föräldern (som inte verkar ha alla hönsen hemma) går in i full grannfejd med TS. Då måste TS ha energi nog att inte bara hantera att grannungen beter sig illa och förstör saker men att föräldern också gör det och bråkar med hen.

Jag känner inte TS men jag kan absolut tänka mig situationer då man inte har energi nog eller ens vågar anmäla.
Det går att anmäla anonymt.... Det är ett ansvar man har som vuxen i Sverige. Det handlar om barn. Visst finns det ingen lag som säger att alla människor ska anmäla, såsom det är lag på sjukvård och skola ska göra, å andra sidan tror jag man ska vara knäpptyst med åsikter om Sveriges jobbiga kriminella om man inte ens vill se till att förhindra en sådan framtid för något barn i ens närhet, när man kan. Det går inte att slå sig för bröstet och säga "det här gäller inte mig, det här är inte mitt ansvar, någon annan får ta det".
 
Och du känner TS och vet vad hen eventuellt brottas med i sitt liv? Alla kan inte riskera allt för ett barn de inte har nån relation till. Säg att TS anmäler och föräldern (som inte verkar ha alla hönsen hemma) går in i full grannfejd med TS. Då måste TS ha energi nog att inte bara hantera att grannungen beter sig illa och förstör saker men att föräldern också gör det och bråkar med hen.

Jag känner inte TS men jag kan absolut tänka mig situationer då man inte har energi nog eller ens vågar anmäla.
Är vid såna tillfällen det är så bra med att anmäla anonymt. Bättre med anonym anmäla än ingen.
 
Som sagt, jag förstår att man blir skogstokig och skäller ut barnet när det förstör, men att inte våga/vilja ta det med föräldrarna gör att man stampar på samma ställe.

Och självklart ska man anmäla. Både till polis och soc. Det här handlar inte direkt om att palla äpplen utan om skador som är dyra att reparera och kanske kräver att man får ta en dust med sitt försäkringsbolag. Plus att även om man har lust att strypa "ungjäveln" förstår man att det här är ett barn som har det svårt.
 
Skulle det inte? Om någon inte vill anmäla en sådan sak för sin egen bekvämlighets skull och öppet berättar det och dessutom beklagar sig om hur jobbigt barnet är? Det vet du?
Jag har förstått att du tycker att man ska ha ett ansvar för alla barn bara för att man är vuxen. Det har man inte om man inte har ett sådant yrke där det finns anmälningsplikt och att kalla folk för monster för att de inte tar det ansvaret känns inte som något som den generelle svensken gör ansikte mot ansikte i en vardagssituation där något frågar hur en situation ska hanteras.
Så nej, det tror jag inte att du skulle göra men jag kan förstås ha fel. Att inte förolämpa folk är å andra sidan ett ansvar man faktiskt har eftersom ärekränkning är ett brott.
 
Jag har förstått att du tycker att man ska ha ett ansvar för alla barn bara för att man är vuxen. Det har man inte om man inte har ett sådant yrke där det finns anmälningsplikt och att kalla folk för monster för att de inte tar det ansvaret känns inte som något som den generelle svensken gör ansikte mot ansikte i en vardagssituation där något frågar hur en situation ska hanteras.
Så nej, det tror jag inte att du skulle göra men jag kan förstås ha fel. Att inte förolämpa folk är å andra sidan ett ansvar man faktiskt har eftersom ärekränkning är ett brott.
Man har ett ansvar att anmäla till socialen när man ser att ett barn far illa. Detta oavsett om man är skyldig enligt lag eller ej, moraliskt ansvar. Det är det mänskliga att göra. Allt annat är bara egoistiskt och fel.
Det har ingenting alls med vad man är skyldig att göra enligt lag utan om vad man är skyldig att göra för medmänniskor. Hjälpa någon som råkat ut för olycka, anmäla när barn far illa, larma om man ser ett hus brinna osv. Man vänder inte sig om och säger "det är inte min uppgift, för jag kaaaanske råkar illa ut om de mot förmodan kommer på att jag gjorde det". Skulle föräldrarna då komma på att det är TS och ställer till med bekymmer är det ju bara att anmäla det till polisen, vilket bara bevisar ytterligare för socialen att barnet behöver hjälp.

Oh, "generell svensk" är kanske inte något jag precis strävar efter att vara i mitt liv, men jag kallar folk vanligtvis inte för monster när de ber om råd, det beror helt klart på hur samtalet förs osv, och som det förts här skulle det inte alls vara omöjligt, nej. Ordval, tonval och anledning till att inte anmäla osv, självklart påverkar det. Så om personen då orkar med att anmälka mig till polisen för ärekränkning vid ett sådant tillfälle så hoppas jag vid Gud att den också orkar att slå en pling till socialen och anmäler att barnet far illa när den ändå har telefonen framme och orken finns där.
 
Jag vill inte lägga mig i för att det kommer skapa problem om hen kommer på att det är jag. Har inte ork eller lust med någon grannfejd. Det räcker med den anmälan som redan finns.

Du är ju en vuxen person, barnet är ett barn som är helt utlämnad åt sin situation. Misstänker man att ett barn far illa tycker jag det är ens plikt som medmänniska att göra en orosanmälan. Gör den anonymt om du inte vågar lämna ut ditt namn. Fler anmälningar från olika håll signalerar att problemet är pågående och att det är fler som reagerar. Det kan aldrig bli för många orosanmälningar om något är galet. Det kan göra stor skillnad för barnet.
 
Som jag förstod det finns det redan en orosanmälan, förmodligen från skolan? Då är ju du heller inte den första (eller enda) som anmält att det här barnet inte verkar ha det bra hemma. Fortsätt ringa och anmäla. Anmäl varenda gång han är inne och förstör hos dig, för ja, jag förstår att du blir vansinnig när han förstör dyra saker inne hos dig. Anmäl hos polisen också, för precis som någon annan skrev, det här är allvarligare grejer än om han typ pallat äpplen eller gjort mer ”pojkstreck”. Annars kommer han antagligen aldrig sluta, särskilt inte om du nu skällt på honom så han har ett agg till dig/er. Både du och han tjänar på att du anmäler varje gång du har påhälsning av honom.
 
Du är ju en vuxen person, barnet är ett barn som är helt utlämnad åt sin situation. Misstänker man att ett barn far illa tycker jag det är ens plikt som medmänniska att göra en orosanmälan. Gör den anonymt om du inte vågar lämna ut ditt namn. Fler anmälningar från olika håll signalerar att problemet är pågående och att det är fler som reagerar. Det kan aldrig bli för många orosanmälningar om något är galet. Det kan göra stor skillnad för barnet.
Jag tror inte att barnet far illa, varför tror alla det? Barnet mår däremot säkert dåligt av annat.

Nej jag vet att föräldern inte dricker när barnet är här för att vi har hyfsat bra kontakt med föräldern.

Nu lämnar jag tråden då det är många riktigt löjliga och omogna svar här inne.
 
Jag tror inte att barnet far illa, varför tror alla det? Barnet mår däremot säkert dåligt av annat.

Nej jag vet att föräldern inte dricker när barnet är här för att vi har hyfsat bra kontakt med föräldern.

Nu lämnar jag tråden då det är många riktigt löjliga och omogna svar här inne.
Jag hade haft noll överseende med en skitunge 🤷🏼‍♀️ Jag har haft det tufft men skulle aldrig bete mig sådär som barn. Alla barn som beter sig illa gör inte det som ett rop på hjälp, det finns faktiskt riktiga skitungar. Hade ett par kompisar som barn som hade allt toppen men gillade att bete sig illa för det var spännande.
 
Jag hade haft noll överseende med en skitunge 🤷🏼‍♀️ Jag har haft det tufft men skulle aldrig bete mig sådär som barn. Alla barn som beter sig illa gör inte det som ett rop på hjälp, det finns faktiskt riktiga skitungar. Hade ett par kompisar som barn som hade allt toppen men gillade att bete sig illa för det var spännande.
Även om det är så så är det bra att anmäla, så föräldern kan få hjälp att hantera beteendet. Om det fortgår så kan föräldern uppenbarligen inte hantera det själv.
 
Jag tror inte att barnet far illa, varför tror alla det? Barnet mår däremot säkert dåligt av annat.

Nej jag vet att föräldern inte dricker när barnet är här för att vi har hyfsat bra kontakt med föräldern.

Nu lämnar jag tråden då det är många riktigt löjliga och omogna svar här inne.
Om du in vill anmäla till socialen, och föräldrarna inte vill ta sitt ansvar. Då får du ju helt enkelt acceptera att ungen kommer fortsätta med sitt beteende och förstöra saker för dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp