Bukefalos 28 år!

Hanteringen av unghäst

FlinkaFinkist

Trådstartare
Jag har precis köpt en 2,5 åring som jag när han kom ställde mig frågan om jag inte tog mig ett helt hav över huvudet.
Han är snäll att ta in och ut ur hagen så det är inget problem i sig.

Han kommer direkt från en livstid på lösdrift i skåne och nu ska han plötsligt försöka komma in i rytmen av att gå i egen hage, klent med stret i trådarna och nu när vintern kommer och han faktiskt ser mer ut som en 1åring i kroppen o klent med hull så vill man gärna dra på täcke när blötsnön och stormarna kommer.
Han har börjat med att rymma- såklart och vi har försökt göra allt. Men det har blivit färre rymningar och idag skulle han få en bal i sin hage att pilla med.
Stå på stallgång har han aldrig gjort- hur har ni lärt in era hästar på detta? Han står inte still, går fram o tillbaka och vill gärna dra så mycket det bara går.

Verka/sko- nu går han barfota. Vi trodde verkningen skulle bli en ren kamp men han försökte dra till sig benen några gånger, sparka till en gång med ena bak men hovis höll kvar och det gick fint..dock fick han stå och greja med någonting i munnen som ett småbarn.

Min fråga är; Hur har ni vant in era "nya" unghästar i just den dagliga rytmen i ett stall.
Nu vet jag att han bara är knappt 1vecka gammal på ny ort, nytt stall och nya rutiner..
men jag är mer ute efter hur det gått för er som köpt unghästar som inte varit van vid vissa saker- allmänt ohanterade etc. Vi behöver lite tips och trix helt enkelt :)

Just nu känner vi inte varandra och han inte miljön så det är svårt att avgöra hur hästen är egentligen. Men vi gör ingenting ensamma i nuläget. Jag är inte ensam i hanteringen med honom och försöker att göra saker när de övriga hästarna fått gå in osv för att minska trampet, successivt kommer vi ju behöva vänja oss av med saker. Men det känns för tidigt om något skulle hända.

Fördelen är att han inte är nervig utan väldigt cool, nästan lite FÖR självsäker :)
 
Sv: Hanteringen av unghäst

Som du skriver så kom han från lösdrift och inte van vid nånting. -Det är väldigt viktigt att komma ihåg.
När jag har vant hästar vid att stå uppbundna har jag gjort det i boxen till att börja med. Har haft grimma på och ett långt grimskaft (kanske en longeringslina kan funka), sedan har jag lagt änden på grimskaftet runt en gallerpinne och håller det sträckt medan jag borstat hästen. Håller så att hästen känner att den inte kan gå runt hur som helst, men om den börjar dra bakåt så har jag släppt efter så att den inte får panik men fortfarande hållit grimskaftet sträckt -så att man inte lär hästen att bara för att man kastar sig så kommer man loss. *Sedan när detta funkar i boxen har jag flyttat ut på gången och börjat med att koppla i ena sidan och inte knäppa fast andra sidan utan hålla i ett grimskaft.
*Sedan avancerat till att koppla i båda sidorna, men jag har behållit grimskaftet kopplat i ringen under hakan -och antingen håller jag grimskaftet i ena handen eller så lägger jag det över halsen. (gör så med äldre hästar också som är lite osäkra på gången, har grimskaftet som en extra säkerhet ifall de börjar kasta sig).

När jag vant unghäst vid täcke så har jag börjat med ett lätt fleecetäcke inne. Tex om de varit ute i skitväder och kommit in blöta -på med ett fleecetäcke och en elastisk gjord som inte stör dem så mycket. Sedan när utetäcket ska vänjas in så är det viktigt att vara försiktig när man lägger på det, inte mesa och fjanta men lägga på det utan att skrämma hästen -ha kontroll över täcket liksom (LÄGGA på täcket, inte svinga upp det) och inte spänna åt för hårt under magen + kanske inte ge sig på bensnören utan ha en svansrem.

Annars i stallet hemma så när vi precis hade köpt vårt sto (köpte som 9 mån föl) så gjorde vi allt precis som vanligt. Höpåsar tex, smög inte med dem utan de fick prassla precis lika mycket som vanligt och hon vande sig snabbt. I det mesta tror jag att man tjänar på att inte smyga med grejerna, utan kör på som att "aaallt är preciiiis som det ska vara" men det är skitviktigt att man som människa (med ansvaret för allt) har kontroll över vad man gör. Vi vill ju vänja hästen vid vardagliga grejer, men inte skrämma.
 
Sv: Hanteringen av unghäst

Uppfattar jag dig rätt om du har flyttat honom från en flock till att vara ensam i en hage? I så fall skulle jag först av allt se till att han fick kompisar i hagen. Han har levt hela livet med artfränder omkring sig och känner sig antagligen väldigt ensam och otrygg just nu. Dessutom blir han av med energi om han får någon att leka med och blir antagligen mycket lyhördare i sin kontakt med dig.

Många hästar behöver tid för att lära sig rutinerna i ett nytt stall. Jag har en 21-åring som är orolig i en dryg vecka de gånger hon bytt stall. Då gör jag det som ska göras på samma sätt varje dag och de första dagarna tar jag inte ut henne ur hagen utan låter henne få vänja sig vid de nya hagkompisarna.

När jag lärt mina föl att stå uppbundna på gången har jag börjat med att de ska kunna stå still när man håller dem, därefter har jag bundit upp dem med säkerhetsknut och när de klarat det får de stå uppställda i gången på vanligt sätt.
 
Sv: Hanteringen av unghäst

Uppfattar jag dig rätt om du har flyttat honom från en flock till att vara ensam i en hage? I så fall skulle jag först av allt se till att han fick kompisar i hagen. Han har levt hela livet med artfränder omkring sig och känner sig antagligen väldigt ensam och otrygg just nu.

Jag vill varmt instämma i detta! En så ung häst ensam i en hage är faktiskt ingen särskilt bra idé. Hästen behöver verkligen det sociala liv och den aktivitet som bara artfränder kan ge.
 
Sv: Hanteringen av unghäst

En häst ska aldrig gå ensam, särskilt inte en unghäst!

Jag har ingen större erfarenhet men jag gör saker som om de vore de mest självklara och det har funkat hittills.

Uppbindning: En kompis stod utanför gallret och höll i (vi hade också dragit runt gallret en gång) och när hästen drog bakåt så kom den inte dit. Utan våld, utan någonting. Det var det enda som behövdes, efter den gången ställde jag henne i gången, uppbunden på båda sidor (o ett grimskaft hängande runt halsen i mitten). Aldrig varit problem sen dess. Hon la sig ner en gång när jag tog upp en hov, lugnt lade hon sig ner, sen ställde hon sig upp, bindningen gick av men hon stod sen lugnt bredvid och tittade.

Ta upp hovar: Jag tog upp hoven och höll den några sekunder och satte ner den innan hon fick tanken. Inga problem sen dess.

Miljöträning: Jag har inte miljötränat så mycket. Det jag gör gör jag som jag brukar göra. Dvs jag håller inte på och smyger med saker för att hon inte ska bli rädd, hon får vänja sig eftersom jag aldrig kommer smyga när hon blir vuxen. Jag har lagt på täcke, en gång la jag på, nästa gång slängde jag på det som jag gör med vuxna (bra eller dåligt).
Jag mockar i boxen när hon är där (hänt ngngång), jag har till och med kastat en barnskottkärra (leksak) på stallgolvet framför henne, jag har lekt groda och hoppat bredvid henne osv.

Jag har gått promenader ensam med henne.


Jag kör hellre till Eamon Hickey-stuff än vanligt traditionellt med att man ska vara så försiktig så försiktig.

Jag började gå promenad med henne typ 2-3 mån efter hon kommit t stallet, hon var bara 8 mån när hon kom och hade ingen mamma med sig så jag lät henne vara ganska lång tid för att lära känna flocken.
 
Sv: Hanteringen av unghäst

Men är hästen helt ohanterad?
Min hade också gått på lösdrift hela sin uppväxt. Men så klart blivit skött ändå. Dvs verkad och genomkollad regelbundet. En gång per dag band de upp alla i lösdriften och gav dom kraft.

Det var inga problem alls, hon fann sig tillrätta med nya hagkompisen direkt eftersom hon var van med många häster runt sig. Hade inga problem med att stå i stall på natten. Trampade lite i gången, men det försvann med tiden.

Är din 2,5 så borde den ju ha lärt sig en del ändå även på lösdrift.
(Sen håller jag med om att skaffa hagkompis vore prio ett.)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 220
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp