Bukefalos 28 år!

Har börjat krubbita?????

F

Fitness

Min lilla shettis som har varit skadad oc haft boxvila har börjat krubbita..:( Nu när hon inte har boxvila längre så har hon inte slutat utan fortsätter att krubbita på staketet i hagen, krubban, vattenkoppen mm...
Vad kan man göra åt det??? Någon som har tips eller erfarenheter av krubbbitning?
Är det farligt?
ÄR väldigt orolig...:(
 
Sv: Har börjat krubbita?????

börja med att ta bort så många möjligheter som möjligt för henne att bita, och ge massvis av annan stimulering. många hästar som krubbiter gör det för att dom har tråkigt, och sedan blir det en vana/ovana. snappar hon luft när hon biter ? det kan ge kolik.

det finns även krubbitarrem att köpa i ridsportsbutiker, det brukar hjälpa en del. även att kleta på no-bite/anti-gnag eller tjära på det hon biter i. vet dom som hängt upp petflaskor, kobjällror och anndra saker hästen kan greja med istället för att bita i boxen, samt sett till att det finns strå att pilla med hö/hösilage, foderhalm eller vad som.
 
Sv: Har börjat krubbita?????

Krubbitning i sig är inte speciellt farligt - din häst har haft tråkigt och varit understimulerad men har nu hittat en lösning på det genom att krubbita. Se till att den får sysselsättning - en häst är gjord för att äta större delen av dygnet så försök hitta ett stråfoder med lågt näringsvärde så hon har att äta under hela dagen.
Man brukar säga att när hästen väl börjat krubbita mår den egentligen inte dåligt längre men det är beroendeframkallande eftersom det utlöser endorfiner och efter ett tag ger det mättnadskänsla.
När en häst utvecklar ett sånt här stereotypt beteende ger det en lyckokänsla/ett rus ungefär som vissa människor får av knark,tobak,kaffe och annat beroendeframkallande.
 
Sv: Har börjat krubbita?????

Krubbitning är inte särskilt farligt, men när beteendet väl är etablerat brukar det bli väldigt svårt att avstyra.

Visst, du kan försöka förhindra hästen att krubbita genom att ta bort allt den kan stödja mot och sätta på en krubbitarrem. Men det kommer bara att förhindra beteendet, inte ta bort det.

Din häst utvecklade krubbitningen under boxvila, vilket är en "typisk" respons på att den under denna period inte fick tillräckligt utlopp för sitt naturliga beteende. Efter boxvilan, då hästen återigen får gå ut, träffa hästkompisar m.m. mår den lika bra som förr, förutom att den lagt sig till med denna nya "ovana". Att den fortsätter att krubbita trots att du avlägsnat det den mådde dåligt av (boxvilan) är alltså inte ovanligt, och behöver inte betyda att hästen inte mår bra igen!

Det är möjligt att du aldrig kommer kunna bryta beteendet helt, men det bästa för att motverka krubbitningen är att erbjuda mycket grovfoder, mycket utevistelse, mycket kontakt med andra hästar och att försöka undvika stressiga situationer. Undvik också att ge hästen godis, eftersom hästens "ätprogram" sätts igång varje gång de får något ätbart. Ger man bara en godisbit eller en liten fodergiva skapar det frustration hos hästen, eftersom det naturliga för den är att äta långa perioder utan uppehåll. Försök alltså ge stora fodergivor så hästen kan äta länge. Det kan vara lite svårt med en shettis som inte är så energikrävande, kanske du kan fodra med halm eller få tag på ett grovfoder med lågt energiinnehåll, så den kan äta länge utan att få för mycket energi?

Lätt motion kan också ha en positiv inverkan. (Dock ska man komma ihåg att en stunds motion varje dag har en mindre inverkan på hästens "tristess" än vad många timmar i hage med hästkompisar och många timmars ättid har.)
 
Sv: Har börjat krubbita?????

Glömde:
Krubbitare kan få problem med slitage på tänderna. Det kan därför vara bra att försöka styra bitandet mot ett objekt som är skonsamt mot tänderna, t.ex. en trevlig trädgren eller ett gummiföremål. Om krubbitandet inte upphör, montera in något av trä/gummi i boxen, och smeta in metall med något som smakar illa.
 
Sv: Har börjat krubbita?????

KL

där jag har mina hästar uppstallade så är det ett flertal hästar som börjat bita i väggen eller runt fönsterkarmarna.:confused:
det är ingen av hästarna som har haft boxvila dom är ute mycket och motioneras dagligen.
vi ger torrhö eller hösilage åt dom
när min häst började gnaga på väggarna gav vi henne asp att tugga på och fri tillgång på hösilage.

men jag undrara är dett oxå understimmulering eller är det brist på något :confused:
 
Sv: Har börjat krubbita?????

Bita som i käka trä, eller bita som i stereotyp krubbitning??

Om det är "bäverbeteende" snarare än stereotypier KAN det bero på att ni helt enkelt har smaskigt trä i väggarna - eller så är det ett tecken på sysslolöshet.

Att ge hästen asp och fri tillgång till grovfoder var det absolut bästa du kunde göra!
 
Sv: Har börjat krubbita?????

Bita som i käka trä, eller bita som i stereotyp krubbitning??

Om det är "bäverbeteende" snarare än stereotypier KAN det bero på att ni helt enkelt har smaskigt trä i väggarna - eller så är det ett tecken på sysslolöshet.

Att ge hästen asp och fri tillgång till grovfoder var det absolut bästa du kunde göra!

bita som i käka trä troa jag mest på :crazy: :crazy:
en av våra hästar har en aktiveringsboll i boxen men verkar inte fatta vad hon ska göra med den.

men detta med sysslolöshet vad kan man göra åt det då ?
 
Sv: Har börjat krubbita?????

Vissa hästar kan bli helt bra om det får något som heter Pronutrin (tror jag, det finns nämligen två produkter som heter nästan likadant och jag kan aldrig komma ihåg vad det medlet heter som jag syftar på, men det säljs endast via veterinärer och liknade). Har varit med om tre hästar som det krubbitandet har försvunnit helt på. Tyvärr började den ena igen men det tror jag beror mycket på att ägaren inte lärde sig något utan fortsatte att bara ge runt 6 kg hösilage till en jättestor häst. Det andra två är så vitt jag vet fortfarande "friska" idag och krubbiter inte utan är som helt "normala" hästar. Nu fungerade det på dessa tre hästar som vi provade på men det finns säkert hästar som det inte har fungerat på.

Två av hästarna började krubbita efter en antibiotika behandling när de var yngre (de hade alltså krubbitit i flera år).

Pronutrinet (eller den andra produkten med snarlikt namn) är ett magmedel som man ger för bla magsår och liknade. Det är ganska dyrt en burk som räcker ca tre veckor kostar runt 1200 - 1300 kr och i bruksanvisningen står det att man ibland behöver upprepa behandlingen. Dock är det inte meningen att man skall behöva ge det hela tiden utan det är en kur som man ger vid behov. Vet att ägaren till den ena hästen säger att hon måste ge en kur ca 1-2 gånger per år.

Kom just ihåg att man doserar efter kroppsvikt så det blir antagligen mycket billigare med en liten shettis än ett stort halvblod.

Men som sagt det säljs endast via veterinär. Vet att jag googlade för något år sen på det namnet och kom då till tillverkarens/huvuddistrubitörens hemsida. Om jag inte minns helt fel så fanns den i Helsingborg.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Har börjat krubbita?????

Skönt att höra att det inte är farligt! Det lugnade mig.
Jag ska prova med att smeta in krubban osv med tjära eller liknande.
Men hon är bara inte på natten och går i hage hela dagarna.
 
Sv: Har börjat krubbita?????

Tack för tipset! Hade inte hört talas om ngt sådant förut men ska fundera på att testa det! Ska prata med veterinären!
 
Sv: Har börjat krubbita?????

Man syssalsätter dom!
-ge mer hö när dom står inne.
-ute så länge som möjligt.
-helst rida på kvällen.
-kolla upp foder och hälsa. Om dom har ont eller brist på något kan det göra dom mer rastlösa. (kan inte ge exakt exempel på vad för brister det skulle vara men jag har för mig att det är så:o , kanske någon annan som vet?)

visst, dom står kanske ute mer än på andra ridskolor(?) men det blir ändå måååånga timmar inne. om dom är ute 8h (8-16) blir det 16h i boxen. det är länge! (okej, det är ju natt under dom 16h, men fortfarande många timmar). om man dessutom rider på dan och lämnar hästen inne efter det blir det ännu fler timmar.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·
Hästvård Det börjar bli dags att kastrera min lille huligan men jag tvekar lite eftersom jag får så olika bud när det gäller eftervården. Jag har...
Svar
14
· Visningar
1 659
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 567
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vi har köpt en ponny som det har visat sig att han krubbiter/snappar luft. I efterhand har vi fått reda på att han gjort detta sen han...
2
Svar
21
· Visningar
1 977
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp