Har du en elcykel?

Jag har en Ecoride Ambassador. Helnöjd! Använder den så gott som dagligen, till och från jobbet och dagis, för att handla, utflykter etc. Har en cykelvagn som barnet/barnen åker i.
Med bara 2 åringen i vagnen märks det inte ens att jag har nåt på släp. Femåringen sitter tyvärr inte så bra i vagnen längre, svårt att få plats då hen är ganska lång för sin ålder ocg får därmed sitta med uppdragna ben och böja ner huvudet. Är hen själv går det ändå men ska båda åka blir det lite väl trångt...

Cykeln kostade 17000 och vagnen 3500, mycket bra investering ändå eftersom det nu körs bil väldigt lite till vardags. Det behövs egentligen bara vid storhandeln gång/månad. Åker jag själv utan barn så kan jag få med en storhandel också dock :up:

Visste precis vad jag ville ha för cykel då jag cyklat massa elcykel när jag jobbade i hemtjänsten och hade koll på exakt vad jag gillade.
 
Jag står i begrepp att köpa en elcykel. Planen är att använda den dagligen i alla väder, och att försöka slippa ha bil.

Mina krav är att det hela känns enkelt. Att cykeln tål VÄDER. FOTBROMS. Och att jag kan lasta på rätt mycket, gärna pakethållare både bak och fram

Budgeten är väl nånstans uder 20 000 kr.
 
Jag är också inne på elcykel. Pendling till jobbet cirka 3-5 gånger per vecka, 3 mil t/r. Jag har kollat såväl på biltema som på elcykelaffär där priserna är lite högre. Läser att batteriet går att ladda 500-700 gånger vilket låter lite. Det innebär ju i värsta fall ett nytt batteri efter 2 år redan. ELlcykelaffären trycker på att deras batteri är kraftigare och hållbarare. Hur få laddningar kan få ett biltemabatteri tåla?Eftersom syftet med elcykeln är att cykla även vid blåsigt väder (kusten Skåne, blåser alltid, ofta mycket) utan att bli så trött måste den vara bekväm att sitta på men inte så tung. Har provat en bekväm, rejäl från biltema och tyckte den var över förväntan. Hur mycket kostar ett nytt batteri?
 
Jag står i begrepp att köpa en elcykel. Planen är att använda den dagligen i alla väder, och att försöka slippa ha bil.

Mina krav är att det hela känns enkelt. Att cykeln tål VÄDER. FOTBROMS. Och att jag kan lasta på rätt mycket, gärna pakethållare både bak och fram

Budgeten är väl nånstans uder 20 000 kr.
Har du använt frampakethållare förr? Min vanliga cykel har det i sitt originalutförande för jag tyckte det verkade såååå praktiskt. Insåg snabbt att jag avskydde det. Cykeln blev svårtstyrd (trots kompetens i att cykla med en sadel över styret) och plötsligt hade jag parkeringsproblem. Så jag tog bort frampakethållaren och satte dit en korg istället.

Om du ska cykla vintertid men vill ha fotbroms tror jag att du ska kolla på cyklar med motorn placerad i vevpartiet. Jag har förstått det som att framhjulsdrift ger mindre säker cykling i halka men jag tror också att bakhjulsdrift omöjliggör fotbroms. Jag valde bort fotbroms av den anledningen men min budget var ungefär hälften av din och det fanns inga cyklar med motorn i vevpartiet i den prisklassen.
 
Har du använt frampakethållare förr? Min vanliga cykel har det i sitt originalutförande för jag tyckte det verkade såååå praktiskt. Insåg snabbt att jag avskydde det. Cykeln blev svårtstyrd (trots kompetens i att cykla med en sadel över styret) och plötsligt hade jag parkeringsproblem. Så jag tog bort frampakethållaren och satte dit en korg istället.

Om du ska cykla vintertid men vill ha fotbroms tror jag att du ska kolla på cyklar med motorn placerad i vevpartiet. Jag har förstått det som att framhjulsdrift ger mindre säker cykling i halka men jag tror också att bakhjulsdrift omöjliggör fotbroms. Jag valde bort fotbroms av den anledningen men min budget var ungefär hälften av din och det fanns inga cyklar med motorn i vevpartiet i den prisklassen.
Jag har offrat frampakethållaren. Insåg att jag har haft det förut och att det kändes romantiskt men var värdelöst i praktiken.

Fotbroms är inte en förhandlingsfråga.

Halka, motorns placering osv har jag grubblat på, men bestämt mig för att halka och snö inte är en så stor grej i norra Halland, där cyklingen kommer att äga rum.

Så nu blev det en Crescent Elwin. Kanske kompletterar jag den med en kärra om ett tag.
 
För två år sedan startade jag den här tråden och i oktober köpte jag min elcykel, en Batavus Luca med mittmotor och batteri ifrån Borsch. Jag har cyklat fyra gånger till jobbet och det funkar så bra som jag hoppats. Det tar ungefär lika lång tid som bussen. En anledning till att det funkar nu (och skulle ha varit hopplöst jobbigt för två år sedan) är att lillan har blivit stor och vi nu har lite mindre en kilometer till skolan som vi går (jag leder cykeln) så jag slipper barnsitsar mm.
 
För två år sedan startade jag den här tråden och i oktober köpte jag min elcykel, en Batavus Luca med mittmotor och batteri ifrån Borsch. Jag har cyklat fyra gånger till jobbet och det funkar så bra som jag hoppats. Det tar ungefär lika lång tid som bussen. En anledning till att det funkar nu (och skulle ha varit hopplöst jobbigt för två år sedan) är att lillan har blivit stor och vi nu har lite mindre en kilometer till skolan som vi går (jag leder cykeln) så jag slipper barnsitsar mm.
Kul att du är nöjd!

När jag ändå är här och skriver kan jag nämna att jag fortfarande cykelpendlar så gott som dagligen och före jul passerade jag 500 mil med cykeln.

Fortfarande väldigt nöjd, batteriet tål inte lika mycket längre men det har jag ju räknat med. Annars är kvaliteten super. I somras köpte vi också en beg. cykelkärra till sonen så vi tar oss iväg lite längre utan bil. Det är fantastiskt! Och även om jag saknar snön av andra skäl så gör ju den milda vintern att det inte är varken svårt eller jobbigt att cykla året om.
 
Blir inte batterikostnaden ganska dryg för en elcykel? Strömmen för att ladda kostar inte mycket men om batteriet räcker 4 mil per laddning och håller för 400 laddcykler blir det 3 kr per mil i batterikostnad om batteriet kostar 5000 kr.
 
Mitt batteri håller för minst 10 mil/laddning. (Och då är det ändå inte på lägsta ”hjälpnivån”.)
PS. Älskar min elcykel! :love:
 
Blir inte batterikostnaden ganska dryg för en elcykel? Strömmen för att ladda kostar inte mycket men om batteriet räcker 4 mil per laddning och håller för 400 laddcykler blir det 3 kr per mil i batterikostnad om batteriet kostar 5000 kr.
Varifrån har du fått siffrorna om 400 laddcykler osv.?
 
Blir inte batterikostnaden ganska dryg för en elcykel? Strömmen för att ladda kostar inte mycket men om batteriet räcker 4 mil per laddning och håller för 400 laddcykler blir det 3 kr per mil i batterikostnad om batteriet kostar 5000 kr.
Från internet, 400 laddcykler är om laddar fullt varje gång, laddar man till 75 % håller det 2000 cykler ser jag och det var ju bättre :)

Sök på li-ion battery charge cycles
För att svara på din utsprungliga fråga så tänker jag att elcykeln är för mig en lyxprodukt. Jag vill ha en elcykel men jag behöver den inte. Dessutom har jag räknat att det tillkommer en gäng kostnader som jag inte har koll på t.ex. så bör man byta kedja efter 150 mil. Jag är inte praktiskt lagd så jag får nog lämna in min cykel när det är dags för kedjebyte. Efter ett tag kommer batteriet bli dåligt och då får jag byta det. Elcykeln är en till sak som får en att undra om jag äger tingen eller om tingen äger mig.

Men om jag rör på mig mer är det lätt värt 3kr/mil i batterikostnad. Bilen kostar säkert tio gånger mer per mil och då får jag ingen motion.
 
Jag har en elcykel som jag fick i födelsedagspresent för två år sedan. Den är köpt på biltema och kostade ca 8000 har jag för mig. Jag cyklar till jobbet och stallet, är bara ca 2-3 km enkel resa. Är väldigt nöjd!
Har köpt dubbdäck till att använda på vintern, är att rekommendera!
 
För att svara på din utsprungliga fråga så tänker jag att elcykeln är för mig en lyxprodukt. Jag vill ha en elcykel men jag behöver den inte. Dessutom har jag räknat att det tillkommer en gäng kostnader som jag inte har koll på t.ex. så bör man byta kedja efter 150 mil. Jag är inte praktiskt lagd så jag får nog lämna in min cykel när det är dags för kedjebyte. Efter ett tag kommer batteriet bli dåligt och då får jag byta det. Elcykeln är en till sak som får en att undra om jag äger tingen eller om tingen äger mig.

Men om jag rör på mig mer är det lätt värt 3kr/mil i batterikostnad. Bilen kostar säkert tio gånger mer per mil och då får jag ingen motion.
Jag räknade nog lite pessimistiskt, laddar man lite försiktigare (går nog att ställe in) så bör det inte vara något problem att komma under en krona milen och kanske ännu lägre :)
 
Jag köpte en elcykel efter de första inläggen jag skrev i den här tråden. Det blev en bakhjulsdriven LifeBike och tillhörande hundkärra. Den var väldigt rolig att cykla på och det funkade superbra med hundarna i kärran. Sen var det en billig cykel, så vissa kvalitetsbrister fick jag på köpet.

Förra året sålde jag cykeln och köpte en ny, eftersom jag ville ha en med längre räckvidd. Min nuvarande cykel är av märket Made. Den har fotbroms och motorn i vevpartiet. På högsta assistansnivå bör den kunna gå 4-5 mil på en laddning och på lägsta upp till tio mil. Den är inte lika kul att cykla på som LifeBiken och jag får jobba mer när jag drar hundkärran (numera med endast en hund i), men cykeln känns gedigen. Men jag ska lämna in den för att få styret helt utbytt och efter det hoppas jag att jag ska trivas bättre med körställningen. Den här cykeln har fått vinterdäck, så nu cyklar jag året om.

För mig har elcykeln ersatt bilen. Naturligtvis finns det vissa saker som blir mer komplicerade, men jag har insett att för 90-95 av mina transporter som jag tidigare körde bil till duger elcykeln lika bra. De övriga 5-10 % får jag lösa.

Väldigt nöjd med att ha skaffat en elcykel!
 
Jag köpte en elcykel efter de första inläggen jag skrev i den här tråden. Det blev en bakhjulsdriven LifeBike och tillhörande hundkärra. Den var väldigt rolig att cykla på och det funkade superbra med hundarna i kärran. Sen var det en billig cykel, så vissa kvalitetsbrister fick jag på köpet.

Förra året sålde jag cykeln och köpte en ny, eftersom jag ville ha en med längre räckvidd. Min nuvarande cykel är av märket Made. Den har fotbroms och motorn i vevpartiet. På högsta assistansnivå bör den kunna gå 4-5 mil på en laddning och på lägsta upp till tio mil. Den är inte lika kul att cykla på som LifeBiken och jag får jobba mer när jag drar hundkärran (numera med endast en hund i), men cykeln känns gedigen. Men jag ska lämna in den för att få styret helt utbytt och efter det hoppas jag att jag ska trivas bättre med körställningen. Den här cykeln har fått vinterdäck, så nu cyklar jag året om.

För mig har elcykeln ersatt bilen. Naturligtvis finns det vissa saker som blir mer komplicerade, men jag har insett att för 90-95 av mina transporter som jag tidigare körde bil till duger elcykeln lika bra. De övriga 5-10 % får jag lösa.

Väldigt nöjd med att ha skaffat en elcykel!
Vad blev det för hundkärra?
 
Jag har inget körkort så för mig känns inte min elcykel som någon ren lyxprodukt. Den gör det helt enkelt väldigt mycket smidigare att ta sig runt, även när det gäller lite längre sträckor.
Min är en Cube (Touring Hybrid Pro) med Boschmotor och ett 500Wh batteri. Bra kvalitet (utom möjligen batteriskyddet av plast) och den är pigg som tusan, även med cykelkärra med hund i. :D Första gångerna jag cyklade på den satt jag delvis och gapskrattade. Som sagt, bra grej!
 
Jag har en Bergamont e-horizon 6 (tror jag den heter..). Mittplacerat boschbatteri som räcker ca 5 mil på högsta assistansnivå. Tillverkaren påstår 17 mil på lägsta nivå och det stämmer säkert men jag har inte testat ;)

Jag jobbpendlar ca 18 km enkel resa, del av sträckan på kuperad grusväg. Jag är väldigt nöjd! Gratis var den inte men jag ser den som en billig bil istället för en dyr cykel ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 925
Senast: MiaMia
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 583
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 427
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp