Har du en inre röst eller monolog

Jag har inre monologer och yttre monologer. Både när jag är ensam och annars också kan det ske. Hade en kollega som tyckte det var roligt nät jag satt och pratade för mig själv på min sida av rummet. :D
Jag tänker även i bilder är som en film som rullar därinne.
 
Ibland känns det som det är lite för mycket action där inne i huvudet. Monologer, samtal med andra människor, fantasier om allt möjligt; hur duktiga hästarna ska bli, om jag kunde flyga, vad jag skulle renovera om jag hade en miljon över, hur liv skulle kunna te sig på en annan planet då är det bilder/filmsekvenser

Jag känner mig ärligt aldrig ensam…
 
Har en inre monolog och tänker i bilder, ibland båda samtidigt ibland växlar jag. Kan tänka i ljud också, men mindre vanligt. Alltså ljud som andras röster. Om många format används samtidigt så kan alltså min inre röst ha en dialog med en annan person som jag både ser och hör i mitt huvud….
 
Jag har ett mycket rikt inre liv, för att ta den korta varianten.
Det är inte bara en inre röst - det är en hel konferensanläggning.
Och massor av biografer med oändlig mängd av filmer.
Samtidigt och fort går det.
Det blir litet jobbigt när det inte går att stänga av.

En komplett virtuell verklighet.
 
Ja. En inre monolog som definitinvt använder språk (svenska och engelska, numera lite norska). En annan "nivå" med mer abstrakt idebollande som inte är varken språk eller bilder. Och sen det ständiga soundtracket, bestående av nån melodi som hjärnan bestämt sig för att ha på repeat i bakgrunden.
 
Har både inre monolog och tänker i bilder. Jag kan ha både dialoger med andra eller mig själv (fiktiva), och tänka på vad jag skulle ha sagt i en verklig dialog. Om någon frågar om jag vet var XX ligger så ser jag framför mig både vägen dit och hur området ser ut runt omkring. Jag läser/uttalar också orden i huvudet, som jag läser på skärmen/på papper.
 
Jag har en inre röst/monolog vilket gör att jag pratar med mig själv både i och utanför mitt huvud. Jag har också konversationer med andra och då har de sin egen röst sas.

Jag tänker i flera språk, men oftast svenska eller engelska.

Jag tänker i både bilder och ord. Det är som en video/film som spelar upp hela tiden. Det blandas friskt mellan verklighet och fantasi. Orden som dyker upp är som ett slags ”facit” på vad jag ska säga till den person jag eventuellt pratar med.

Kan ”sakna” att höra musik i huvudet, som vissa gör. Jag hör bara musik om jag fått en låt i skallen, aldrig annars.
 
Kan ”sakna” att höra musik i huvudet, som vissa gör. Jag hör bara musik om jag fått en låt i skallen, aldrig annars.
Jag kan spela önskad musik i mitt huvud.
Orden brukar dock vara litet grumliga.

När jag läser så blir orden sällan bokstäver utan de går direkt till sin betydelse.
Jag har dyslexi och orden är som bilder.
Jag hade nog fungerat bättre med Kinesiska tecken.
När texten är rättstavad så kan jag läsa mycket fort.
 
Jag kan inte se bilder framför mig i huvudet. Insåg det för bara nån månad sen när jag hörde på radion om afantasi. Men det går bra ändå.
Jag tänker i ord och tankarna far runt hela tiden. Trevligt tycker jag.
 
Jag kan spela önskad musik i mitt huvud.
Orden brukar dock vara litet grumliga.

När jag läser så blir orden sällan bokstäver utan de går direkt till sin betydelse.
Jag har dyslexi och orden är som bilder.
Jag hade nog fungerat bättre med Kinesiska tecken.
När texten är rättstavad så kan jag läsa mycket fort.
Apropå ord som bilder. Jag har definitivt inte dyslexi utan har sedan jag började lära mig haft lätt för att läsa och skriva. Men egentligen är det ju inte som att jag läser orden. Inget behöver avkodas utan jag ser ju direkt vilket ord det är (om på svenska) genom bilden av bokstäverna jag ser. Jag kan inte kolla på ett ord utan att se veta vad det står, även om jag inte egentligen läser det.

Hur fungerar det med dyslexi?
 
Apropå ord som bilder. Jag har definitivt inte dyslexi utan har sedan jag började lära mig haft lätt för att läsa och skriva. Men egentligen är det ju inte som att jag läser orden. Inget behöver avkodas utan jag ser ju direkt vilket ord det är (om på svenska) genom bilden av bokstäverna jag ser. Jag kan inte kolla på ett ord utan att se veta vad det står, även om jag inte egentligen läser det.

Hur fungerar det med dyslexi?
Ja vi pratade om det i familjen igår. De flesta av oss avkodar hela ordet samtidigt inte enskilda bokstäver. Det går ju också att avkoda hela meningar samtidigt
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Bulldoozer
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 199
Hästmänniskan Ni som jobbar/pluggar/annat dagtid och är i stallet på kvällarna, vad har ni för rutiner? När kommer ni från er dagaktivitet? När åker...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 223
Senast: MayGrace
·
  • Artikel
Hästnyheter Brukar du vara din egen framgångssupporter? Du vet de där som lämnar läktaren innan matchen är slut ifall deras lag ligger under? Sviker...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp