Har du en inre röst eller monolog

Jag behöver nog en utvwckling av vad du menar med inre monolog, och vad som är skiljer från inre röst.
Hur som helst så resonerar med mig själv en del när jag tänker.
 
Japp jag har en inre monolog och tänker jag på vissa personer så switchar jag till engelska som är vårt språk, det händer även om jag är i England under lite längre tid.
Jag blev otroligt förvånad när jag frågade exet om vad han tänkte på och han svarade "inget särskilt, bara en en massa lösa bilder som fladdrar förbi..."
WTF?! BILDER? Vad menar du med bilder?!
Han tänker tydligen en hel del i bildform. Det har jag aldrig gjort. Ogreppbart.
 
Japp jag har en inre monolog och tänker jag på vissa personer så switchar jag till engelska som är vårt språk, det händer även om jag är i England under lite längre tid.
Jag blev otroligt förvånad när jag frågade exet om vad han tänkte på och han svarade "inget särskilt, bara en en massa lösa bilder som fladdrar förbi..."
WTF?! BILDER? Vad menar du med bilder?!
Bilder ja, jag ser sakerna i 3D och inte som bilder som jag hört att många gör
 
Kan frågan möjligen gälla HUR denna inre monolog ser ut? Alltså, är det en röst, ord, bilder, osv?

Jag kan inte beskriva hur mina tankar funkar. Det är inte uttalade ord, eller det KAN vara det, men oftast inte. Det är inte heller bilder. Det är liksom… tankar. Ett helt eget format.
Funkar likadant när jag läser, orden uttalas inte i mitt huvud (det hade gått så långsamt!), det blir också tankar.
 
my-mind-is-like-internet-browser-on-wood-by-j-weiss-print.jpg
 
Mina tankar är i ord och i min egen röst. Ser inte bilder alls och fastän jag vet hur min soffa ser ut kan jag inte se den framför mig annat än att jag "vet" vilken form/färg den har.
 
Jag har tänker dels vanliga tankar, som bara är tankar. Dels har jag samtal, men inte är det monologer. Det kan delta folk på olika språk eller med olika dialekter och brytningar.

Sen tänker jag mycket i bilder. När jag t ex letar efter något och kommer på var det är så ser jag en bild av föremålet och var det ligger, jag tänker inte på en plats i ord.
 
Jaa, absolut! Den babblar oavbrutet, framförallt när jag är ensam. Sitter jag i bilen kör jag monologen högt. Samma sak om jag är ensam hemma. Ibland har nån i familjen kommit hem och undrar vem sjutton jag pratar med?
 
Kan frågan möjligen gälla HUR denna inre monolog ser ut? Alltså, är det en röst, ord, bilder, osv?

Jag kan inte beskriva hur mina tankar funkar. Det är inte uttalade ord, eller det KAN vara det, men oftast inte. Det är inte heller bilder. Det är liksom… tankar. Ett helt eget format.
Funkar likadant när jag läser, orden uttalas inte i mitt huvud (det hade gått så långsamt!), det blir också tankar.
Så funkar jag med. Jag kan tvinga mig att läsa en text ord för ord i mitt huvud, men då går det ju jätte-jättelångsamt att läsa. "Tankeformatet" är snabbare. Jag hör inte heller någon röst inuti mitt huvud för tankarna, de är helt tysta. Men en inre jukebox har jag definitivt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Halkade i trappen förra veckan och skadade knät. Läkarens utlåtande blev skada på inre menisken. Har en tid för mrt röntgen på måndag...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Bulldoozer
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 199
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 562
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 257
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp