har du en passier lenox?? hjälp!! Sadelkunniga hjälp!

Moppa123

Trådstartare
Jag har haft min sadel ivägskickad på omstoppning
och nu undrar jag om jag verkligen fått igen rätt sadel.

Första frågan
Måste man justera bom för att göra en sadel vidare? eller kan det ibland räcka med omstoppning??

Kan någon av er som har denna sadel ev. kan ta kort på hur er sadel ser ut UNDER kåpan?? ( alltså så man ser sadelgjordsstropparna)

Eller kan ni berätta om ni har 3 st sadelgjordsstroppar och inte två på vardera sida?
och var är de tre olika stropparna fästa?
( 2 längst upp o någon långt fram )

Jag hade 3 stroppar men nu har jag endast 2 kvar,
skinn lappen som satt på stropparna är helt borta, och jag har fått fel sadelskydd tillbaka.

Kan vara ett misstag men jag får inte tag i dem förs på måndag o vill ju gärna rida redan nu :)

När man justerar bommen på en sadel kanske man alltid byter ut sadelgjordstropparna? :confused: :confused:

Sv: har du en passier lenox?? hjälp!! Sadelkunniga hjälp!

1. IBLAND räcker det med en omstoppning för att göra en sadel smalare eller vidare, oftast kan man få den ca en halv bomvidd vidare genom att plocka ut stoppning. Detta går dock inte att göra på alla sadlar! Men om man måste ha den bredare än så får man antingen köpa en ny sadel eller ändra bomvidden om den tillverkaren kan göra det.

2. Man inte ut sadelgjordsstropparna om det inte behövs.

Vad jag vet har alla Passiers dressyrsadlar (förutom möjligtvis islandssadeln) två stroppar på vardera sida.

Paxton har ju syntetbommen, går den att ändra?
Har blitt varnad för dessa bommar av sadelmakare btw.

Ja, den går att ändra. Lenox, (som tråden handlar om ifall du missade det ;) ) har också syntetbom och kan alltså ändras.

När Ingdams var ute sa de att syntetbommarna var jättebra. De har också längre garanti (10 år).

Ja det var nåt med X iaf.... :angel: Kanske ska sova snart, vad?

Har hört från sadelmakare att Passier med PS bom är typ det bästa man kan få, men syntetbommarna är ren skit!
Men dom har väl olika åsikter..

...Om bara min häst kunde hålla med den sadelmakaren :mad: Så hade jag ju haft en sadel för längesen...

Haha, ja min tycker ju heller inte att passier är perfekt, haha... :p
Men sadelmakaren uttalade sig rent hantverksmässigt, inte utifrån hur många hästar den passade på tror jag.

Det fattar väl jag med ;) Men jag tycker ändå det är dålig stil av min häst att tacka nej till en måttbeställd passier psl... :mad: :p

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 424
Senast: Lavinia
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 273
Senast: Spyro192
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga. Försöker hitta en passande dressyrsadel till unghästen men går verkligen bet på det. Hästen växer fortfarande så...
Svar
13
· Visningar
1 566
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 368
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31