Har du misstolkat NH:s grund?

Bambi

Trådstartare
Precis som överallt annars i världen finns det människor som ser alla tillfällen till att tjäna pengar. De ger dyra kurser utan att egentligen ha några vettiga kunskaper. Sådana finns självklart även inom horseman ship och smutskastar en hel lära som egentligen bygger på tillit.

Jag har själv varit på flera clinic:s med Monty Robers främsta elev Kelly Marks, från England. Hon har själv utformat Monty Roberts kursprogram och är en mycket duktig hästmänniska.

Kelly tar sig an hästar med olika problem, och visar hur man på ett naturligt sätt, helt utan våld, kan lösa dem. Många problemhästar knyter inte an till människor, de är osäkra men har ändå svårt att se människan som en ledare att lämna över ansvaret. De blir nervösa och får svårt att samarbeta.

Jag kan som exempel nämna ett varmblodssto från en clinic i Ängelholm i augusti i år. Hästen var väl hanterad med gick knappt att lasta. Det tog 4 timmar att lasta den om man hade tur, berättade ägaren, och i värsta fall åtta timmar. Efter en kvart kunde Kelly lasta den utan grimskaft (eller lina, som hon använder) utan att ha brukat något som helst våld eller ens rört vid hästen annat än för att klappa den.

Jag kan även nämna ett mycket dominant, men nervöst fullblodssto som var totalt oridbart. Hon hade gått på banan i fyra år, och så fort ägaren satt upp bockade och stegrade sig hästen hysteriskt. Mycket snart följde hästen Kelly som en hund och ytterligare lite senare kunde den ridas både i skritt och trav utan problem.

Hur har då detta gått till?
Jo, med hjälp att att skapa ett band till hästen, få den att känna sig trygg under Kellys ledarskap får den självförtroende och vilja att vara till lags.
Samma metoder fungerar långt ifrån på alla hästar, utan man får anpassa sig efter varje individ. Vissa hästar behöver en join-up för att upptäcka Kelly. Men det handlar inte om att skrämma omkring hästen, det hade aldrig fungerat. Med ett tydligt kroppsspråk driver hon den och är mycket lyhörd då hästen visar tecken på underlägsenhet.

Först vinklar den ena örat inåt, och sänker såsmåningom huvudet och börja tugga. Då minskar man pressen genom att titta bort, och inbjuda hästen att komma. Den minskar sin volt, för att slutligen komma fram till Kelly. Hästen som var så nervös att den bajsade diarré och stirrade skräckslaget mot publiken har nu funnit en trygghet. Hästen är nu lugn, avslappnad och trygg. Den följer Kelly när hon går. Detta är horseman-ship.

Join-up gör man inte på alla hästar. Man gör det inte regelbundet, en eller två gånger bör räcka. En häst som i övrigt är välhanterad kan vara svårlastad, och då finns det ingen anledning att driva runt den. I stället kan man öva på att gå baklänges och framlänges i en L-formad labyrint och kontrollera hästens steg bättre.

Kelly lär ut knep och sätt man ska bete sig för att bli hästens ledare till vardags. Det handlar inte om magi. Det finns flera sätt:
1. Spendera mycket tid med hästen och hantera den väl i allmänhet.

2. Join-up, som sedan fullföljs av ett gott ledarskap.

3. Advance and retreat. Att flytta hästen på dominanta hästars vis, och sedan låta den komma till dig.

Monty Roberts lära är inte magi, tankeläsning eller fuffens. Det handlar om att nå fram till hästen, få ett ledarskap och utan våld klara svåra situationer lättare. Få en bättre relation med hästen, helt enkelt. På hästars vis, men som en människa.
 
Kelly Marks har jag läst om i en tråd lite längre ner, det verkar ju seriöst och trovärdigt... NOT..
 
Eftersom vi tydligen inte kan göra annat här på sidan än att diskutera NH's existensrätt så får väl jag också delge min ståndpunkt. :smirk: (Det var ingen pik mot trådskaparen utan en allmän reflektion över den här sidan.)
För mig så är den allra, allra största skillnaden med NH, mot det jag fick lära mig av "vanligt" hästfolk, respekt. Respekt för hästen alltså.

Där jag tidigare fick lära mig att bestraffa olydnad, söker jag numera förståelse för vad det är som gör att hästen inte kan eller vill utföra det jag ber den om.
Där jag tidigare "tystade" hästen och undvek problemen medelst fysiska hjälpmedel såsom nosgrimmor, kedjor och att binda och hålla fast, försöker jag nu att visa hästen vad jag menar, berömma den för minsta ansats och lämpa över lite ansvar på den.
Där jag tidigare betedde mig som ett rovdjur som är totalt oberäknelig (eller ranglåg ena sekunden, farligt rovdjur i nästa) försöker jag att bete mig som den tryggaste hästen i flocken, en som förstår, en som leder, och en som motiverar hästen istället för att tvinga den.
Utgångspunkten förr var att hästen var ett dumt och lat' djur som man var tvungen att tvinga till någon form av arbete. Nu vet jag att man kan motivera dem att utföra arbetet med glädje.
Detta är min erfarenhet av den s.k vanliga hanteringen, mot NH. Respekt för hästen och hästens natur.
 
Och när jag ändå är igång vill jag bara uttrycka hur ledsen jag är över att praktiskt taget alla som var här innan som tillförde något till sidan har försvunnit. Det är inget utbyte på sidan länge, det är bara en massa nybörjare som försöker hjälpa andra nybörjare, varav många inte har riktigt koll på vad detta är, och så de som är anti-NH, och så tjafsas det i varenda tråd. Jag fattar faktiskt inte varför jag skriver det här, varför jag bryr mig överhuvudtaget. Kanske det bor en liten masochist i mig, inte vet jag... :smirk:
 
Några finns

Hej!

Jag kan gott förstå din uppfattning om sidan. Men se det så här - om inte heller du skriver, vad blir det då kvar? Jag får väl tala för mig själv, jag ser gärna att dina synpunkter finns med! Det finns andra jag skulle sakna betydligt mindre.

Att det finns någon som orkar rapa upp de första stapplande stegen får man kanske vara tacksam för. Men ingen orkar göra det åttitre gånger, därför blir det nya friska förmågor som får ta den uppgiften. Med sina bristande erfarenheter och ibland sin frälsarattityd. Några av dem blir lovligt byte för motståndarna som häckar här - och hela NH-köret får sig en oförtjänt känga. På sikt kan man kanske hoppas att folk slutar blanda ihop enskilda människors kompetens och erfarenhet med NH som filosofi. Men vi verkar vara ganska långt från det just nu.....

OJO.
 
Re: Några finns

Oj! Det är inte varje dag man får höra såna lovord av ens idoler! :D

Men för att återgå till frågan; Jag känner att i och med att kompetensen knappt finns här längre så har man inget att diskutera.
Frågorna som ställs är fortfarande samma, folk verkar fortfarande tro att NH endast är en metod för korringering av hästproblem, eller så vill de veta "hur de ska bli ledare" och man bara känner i hela kroppen att vad de än får för svar så blir det bara fel, fel, fel.... eftersom de har så fel inställning.

Och så alla dessa människor som inte är intresserade av NH (enligt de själva) men som hänger här jämt och ständigt och förstör varenda tråd och skapar egna trådar om hur dumt NH är och ställer samma frågor för 78-tusende gången (jag, LIA, mfl har försökt att besvara dessa men det går bara inte in i skallen på dem).
Det känns som att stå och trampa i kvicksand.
(Skickade förresten ett pm till dig för ett tag sen, har du fått det? :))
 
Re: Några finns

Jag kan känna likadant även om jag alldeles nyligen börjat diskutera just här. Visst finns det kompetena människor, jag ser mig själv som en av dem. Intressanta diskutioner kan man alltid skapa och förhoppningsvis få igång en rolig dialog på lite högre nivå. Det är väl upp till oss som ser om som "besvarare" att starta egna diskutioner.
Niklas
 
Re: Några finns

Jo det kommer ibland en och annan som försöker och tråden kan då börja på lite högre nivå, men det tar inte lång tid innan tråden är full med samma skit som sabbar alla andra trådar här.... så då förstår jag att folk tackar för sig och drar härifrån.
 
PM

Hade inte väntat mig att få PM. Har hittat och svarat nu.

Apropå att starta diskussioner. De flesta känner nog bara behov när de vill veta något. Eller när de har fått någon speciell upplevelse. Själv är jag urbota slö på den punkten, det blir oftast bara några rader till svar när jag tycker att något blir för ensidigt belyst. Mina egna erfarenheter skriver jag nog bara om för att ge exempel på något jag vill belysa, inte ens det särskilt ofta. Så trist är jag...

OJO.
 
hästar med olika problem, och visar hur man på ett naturligt sätt, helt utan våld, kan lösa dem. Många problemhästar knyter inte an till människor, de är osäkra men har ändå svårt att se människan som en ledare att lämna över ansvaret. De blir nervösa och får svårt att samarbeta.

Detta, gott folk, är grundiden med NH.
Det är inte Parelli eller Monty eller någon annan.
Det är samarbetet och förtroendet och förståelsen som är guld värd.

Vissa ÖVNINGAR är bra, andra är vrålkassa, men man ska inte följa allting till punkt och pricka utan ta GRUNDIDEN som övningen bygger på och använda den på ett sätt som känns passande för både hästen och människan som ingår i samspelet.
Hela iden är ju att påverka hästen psykiskt utan våld.
Glöm inte det!

Stäng inte in er på principer och läror, ta det som är gott ur allting och ignorera resten istället för att bråka.
 
Re: Några finns

Vad är det för nåt som INTE går in i skallen på "oss" som skulle gå in i skallen på "er"
Vad är det som säger att inte vi har en naturlig hantering med våra hästar...det är det jag är så förb.... trött på , att NHexperter ser sig vara några undergörare, och att INGEN annan än ni kan förstå djuren...Kan du svra på VARFÖR ni är "oss" överlägsna"....

*Martha som f.ö hjälpte till att lasta en helt omöjlig häst på 7 min....UTAN varken lina eller våld*(Typ 4 timmars hästen) Hur kunde jag lyckas med det???? När jag lär vara så oförstående och inkompetent :confused:

Vadär det för fel att inte ha färdiga mallar när problemen visar sig, att själv kunna improvisera...att inte vifta med ett rep och tvinga hästen backa 100 meter?att inte öva i 6 månader, när det är <idag hästen skall lastas? Tala om vad det är för fel så skall jag försöka knipa i fortsättningen.....en vacker dag så vaknar kanske ni också upp och märker att världen inte är endast en människas filosofi....utan DIN och Djuret som man umgås med förtillfället.....DET är DJURKUNSKAP...mina vänner.
 
Re: Några finns

Angående lastnings-NH-metoden.
Jag har sett otaliga ggr hur hästarna skall lastas på NH-vis. Alltså snurra longeras över lastluckan, varv efter varv tills det tänks och tuggas. Ett par NH-människor tränade bl.a en av mina unghästar att lastas på det viset.
Efter fyra-fem timmar gav de upp. Hästen fick dom in och dom fick ut den men aj,aj om de rörde bakluckan då rusade hon ut. Hästen kom in när jag och min kompis lastade henne. Problemet var att hon upplevde den mörka väggen som kom upp bakom henne så hemsk. Inte att gå in! Nu är det inte just det här specifika fallet jag tänker omnämna men det gav mej tid att studera hanterandet överlag.
Det jag reagerade starkt över är att det kan inte vara nyttigt för en hästs ben att longeras över en lastbrygga. Inte bra för transporten heller för den delen.
I vanliga fall är det ju jättenoga med underlaget när man longerar men i detta fall så verkar ett ojämnt hårt underlag vara helt ok eller....... :confused:
 
Re: Några finns

Hade jag sett det, så hade jag dött :bump: :bump: :bump:

en del borde ju få lära sig att det kanske beror på den som håller i grimskaftet också :D :D
 
Re: Några finns

Ja att man stannar och glor på eländet fattar jag inte men dom hade ju många, många NH-kurser så jag tänkte att det här går ju kvickt! :idea:
Hur som helst när kompisen och jag (i synnerhet kompisen) knäckte nöten så tränade vi med en mörk planka som hon kunde hålla i bakom hästen. Jag stod fram och berättade om öronpejling och ögonspel och kompisen stod och förde plankan upp och ner bakom rumpen. Till slut så fattade hästen att det inte var så farligt så vi kunde fälla upp luckan. Ibland blir man "lobotomerad" av duktigt folk.
Nu skulle jag bevisa att även jag kan försöka mig på nya metoder :banana: Följa en mall t.ex men efter detta återgår jag till min egen häst"syn". :banana:
 
Re: Några finns

En häst lyssnar på en människa som är trygg i sig själv och som visar att "det här fixar jag".

Martha har det i sin själ, det gör att även människor (syns tydligt på buke) tyr sig till henne.

Andra har det inte naturligt och för de kanske diverse övningar kan göra de säkrare och få samspelet med hästen.

Jag tror att nh-övningarna är bra för människor men för hästen är det sak samma hur du gör.

Du vinner deras respekt genom att visa att du är värd den.
 
Varför tjafsar alla så om NH?
Herregud, jag använder mig visserligen av mycket ståndpunkter ur NH, men jag vet inte ens till fullo vad som menas med begreppet "längst ut". Att få en samspelt harmonisk häst strävar väl alla för, Nh eller inte??

Jag har testat en del NH-övningar, en del går toppen, andra inte (mycket möjligt att jag gör fel) men då struntar jag i den och gör något annat.
Jag tror att alla ser NH ur olika synpunkter, alla har helt enkelt sin personliga stil.

Förresten (detta hör inte just till denna tråd) jag läste att nån tyckte NH-forumet håller på att "dö". Det skulle inte kunna bero på att det faktiskt nästan bara kommer upp samma saker hela tiden????
 
Re: Några finns

Här har ni en anledning till att det inte kommer kuninga mer. Pojkar som inte kan leda en häst över stallplan kallar sig kompetenta.
Idag finns det flera tränare än hästar i varje kommun. Sen läser alla bara det det vill se men tar inte reda på hur det förhåller sig i verkligheten. Amatörerna plockar russien ur kakan.
För egen del har jag slutat ta emot hästar och folk helt. Ofta så har dom redan varit hos en amatör och det har misslyckats. Sen vill dom ha hjälp med att reparera skadorna. Andelen farliga hästar är snart uppe i 100% för dom har gjorts farliga med amatör metoderna.
K.M är inget att ha som jag har sett. Dom hästar hon inte har tagit emot har jag fått och det har inte varit några konstigheter. Men dom hade det inte gått att göra show av.
Hur många av tränarna är tränare och hur många är bara ute för att visa sig som duktiga?

Jag kan känna likadant även om jag alldeles nyligen börjat diskutera just här. Visst finns det kompetena människor, jag ser mig själv som en av dem. Intressanta diskutioner kan man alltid skapa och förhoppningsvis få igång en rolig dialog på lite högre nivå. Det är väl upp till oss som ser om som "besvarare" att starta egna diskutioner.
Niklas
 
Re: Några finns

Nu behöver vi inte bli otrevliga och ge personkritik. Även om du förmodligen sitter och skrattar när du läser detta och är helt övertygad om att du vet allt, så VET jag att så inte är fallet. Du är inget annat än en amatör du med Antti och med din attityd kommer du aldrig bli något mer heller. Du är på din nivå och kommer alltid vara där darför att där är du säker, du vågar inte försöka dig på något mer. Då är det jäkligt lätt att vara kaxig...
Du får gärna kalla mig inkompetent och pojke, det rör mig inte. Jag vet vad jag kan, inte kan och utvecklas hela tiden därför jag vågar pröva på nya sätt. Det finns hästar och människor där ute som behöver hjälp, som du själv säger. Ska man då ge upp direkt bara för att de har dåliga erfarenheter, det är att göra det jävligt lätt för sig. Eller kanske vi ska slaka dem...
Niklas
 

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 121
Senast: anyberg
·
N
Hästhantering Jag ska få träffa Monty Roberts under den här veckan och jag undrar lite vad ni tycker om honom...:p Jag tycker personligen att han...
10 11 12
Svar
238
· Visningar
23 128
Senast: Görel
·
F
Träning Jag har en liten fundering. Jag har nästan ingen aning om vad Join-Up är men jag har läst den här artikeln: "Monty Roberts grund för...
Svar
13
· Visningar
1 784
Senast: mik
·
Träning Skrev den här "artikeln" tidigare idag, skulle gärna vilja dela med mig av den till er. *** TRYGGHET Vad är trygghet? När man var...
2
Svar
35
· Visningar
2 577
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp