Monty Roberts

Sv: Monty Roberts

varför har du fått för dej de då? måste ju vart någon som sagt de till dej eller har du kommit på de själv?

för isåfall har väldigt väldigt väldigt många hästar lynnesfel..även vilda hästar.
vad är "normalt" isåfall? när alla hästar är kompisar och ingen bossar över någon och aldrig kör iväg någon annan häst?

min häst vallar mycket i början när han släppts ihop med nya han inte känner och sen när allt är lugnt så är dom väldigt bra mot varandra..sen vallar han lite då o då...antagligen av någon bra anledning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monty Roberts

Nej du, att jag ser det negativt beror inte på att jag "förmänskligar" hästarna och ser det som tyranniskt ur ett mänskligt perspektiv.

Att det var negativt berodde på att min häst och de andra hela tiden tvingades röra på sig och jag överdriver inte - de fick verkligen inte vara ifred.

Jag tror hästarna i en sådan "flock" skulle leva ett mer harmoniskt och tryggt liv med en ledare som betedde sig annorlunda. Jag lägger inte mänskliga aspekter på det om det är det du tror. :)

Tycker du det är "normalt" att ledaren vallar de andra i princip hela tiden? Jag satt i min bil i över en timme och studerade hur han betedde sig och han jagade på de andra hela tiden. OBS. Jag pratar alltså om halvblodet i mitt fd stall - inte om ledaren i din flock om du nu har missförstått?

Varför skulle jag ha missförstått?

Det är inte ovanligt med hästar som vallar. Jag har sett många flockkonstallationer där detta förekommer. I vissa flockar mer än i andra. Jag tror att mycket beror på hur väl utarbetad rangordningen är. I en flock där det är en ständig kamp om rang vallas det mer än i andra flockar.
Dock är detta hästar som beter sig mot andra hästar, och hästar ser nog inte på hierarkier på det sättet vi gör.
 
Sv: Monty Roberts

Varför skulle jag ha missförstått?

Det är inte ovanligt med hästar som vallar. Jag har sett många flockkonstallationer där detta förekommer. I vissa flockar mer än i andra. Jag tror att mycket beror på hur väl utarbetad rangordningen är. I en flock där det är en ständig kamp om rang vallas det mer än i andra flockar.
Dock är detta hästar som beter sig mot andra hästar, och hästar ser nog inte på hierarkier på det sättet vi gör.

För att du pratade om ledarhästen i din flock så tanken slog mig att du kanske trodde jag kommenterade den?. Ville bara försäkra mig .....

Nu missförstår du nog mig lite ändå eftersom du känner att du är tvungen att förklara att det inte är ovanligt att hästar vallar. Du förklara också återigen att hästar inte har samma hierarkier som vi - nä självklart!

Återigen, jag är medveten om allt detta och lägger inga mänskliga perspektiv på det. Men eftersom jag är en människa så är det ju självklart att jag använder vårt språk och våra uttryck här på Buke. ;)

Jag vet att hästar vallar och i olika grad - det är inget jag ens höjer på ögonbrynen åt. :)

Men jag anser bestämt att det kan bli ett problem för de andra hästarna om någon av dem håller på som det halvblodet gjorde. Jag tror inte du förstår riktigt hur mycket denna valack vallade!? Hade du sett det själv hade du inte kunnat kalla det normalt.

Sen vad det beror på kan man ju bara spekulera i. Det är ju inte mycket som är normalt för en häst i fångenskap. Vi sätter samman flockarna på många gånger begränsade ytor och det är inte alltid det funkar. Finns säkert andra orsaker också.

Vill nu avsluta min diskussion om denna vallande valack i vårt förra stall eftersom jag känner att det blir för mycket utanför ämnet Monty Roberts vilket är lite tråkigt för ts.

Känner också att vi bara "trampar runt" i samma spår - du menar att jag förmänskligar och jag menar att jag inte gör det.
 
Sv: Monty Roberts

Ja, det är nog bäst att vi slutar diskutera, eftersom du verkar bli väldigt frustrerad.
 
Sv: Monty Roberts

Ja, det är nog bäst att vi slutar diskutera, eftersom du verkar bli väldigt frustrerad.

Nä hörru! Var i hundan har jag blivit frustrerad? För att jag inte håller med dig om att valacken i mitt exempel uppförde sig normalt?

Kan du vara snäll och förklara varför du tycker jag är frustrerad? Jag skulle kunna kalla dig frustrerad eftersom du bara verkar ha ett mål - att få rätt trots att du inte har den blekaste aning om just den situationen som var i mitt exempel.
 
Sv: Monty Roberts

Nä hörru! Var i hundan har jag blivit frustrerad? För att jag inte håller med dig om att valacken i mitt exempel uppförde sig normalt?

Kan du vara snäll och förklara varför du tycker jag är frustrerad? Jag skulle kunna kalla dig frustrerad eftersom du bara verkar ha ett mål - att få rätt trots att du inte har den blekaste aning om just den situationen som var i mitt exempel.

Eftersom du hela tiden antyder att jag inte förstår.
 
Sv: Monty Roberts

För att du i join-upen JAGAR hästen som ett rovdjur. Och dessutom hindrar den från att använda sin flyktinstinkt. Du stänger in hästen och jagar runt den tilld den ger upp, låter det naturligt? Som ett hästbeteende?

Att valla är ett MYCKET dominant beteende. Det är ngt hästar gör I en flock. Du är inte det minsta flockmedlem när du stänger in en häst i en runtkorall och börjar jagha den runt runt utan att ge den en flyktväg. Du måste jobba med en relation!

Påstår du att detta är naturligt så har du helt missförstått hur hästar fungerar och vad du ger för intryck när du beter dig såhär. Hästar arbetarb aldrig inom begränsade ytor. Vad skulle hända om du gjorde detta ute i en hage på 10 hektar? Jag tvivlar på att du skulle få en häst som kom till dig. Tvärt om, den skulle fly. DET är naturligt. Du skulle inte uppnå någonting alls. Om detta vore ett naturligt beteende borde det ju fungera även under naturliga omständigheter? Om du hindrar hästen från att agera naturligt, begränsar den för att du inte kan hantera den annars, då har du reda ifrångått det som är naturligt.

Vallning av häst i korall/löslongering eller liknande är MYCKET riskabelt och bör inte göras av personer som inte är fullständigt i kontakt med hästen, känner den väl och vet hur man arbetar som en häst. Denna löslongering kan förstöra en häst både lätt och snabbt (det är inte bara mina ord utan ord från bla Peer Vogel mfl.), och det är just vad Monty gör. Han trycker ner hästen till kuvning.

Jag hanterar aldrig hästar på så små ytor. Jag arbetar i ridhus eller hagar, eller ute i skogen i full frihet. Djuret ska aldrig känna sig pressat och den ska alltid ha tillgång till sina instinkter och naturliga beteenden. Rädsla hör aldrig hemma i djurkommunikation och kommer aldrig att göra. Du ska ALDRIG upplevas som varlig, aggressiv eller hotfull. Enda anledningen till att man skulle behöva en liten korall är att man vill hindra hästen från att fly - och det innebär att du har en häst som inte vill vara hos dig. Vänta nu, finns det någon häst som vistas i en flock pga tvång? Det finns ingenting alls naturligt med det.


Denna lilla teori som Monty påstår att detta baseras på är ren och skär lögn. Han hänvisar till något som låter liknande, men du måste ju ta med alla auspekter i detta! Hur mycket fakta har du egentligen om hur hästar faktiskt beter sig i en såhär avvisande situation, och hur den avvisade hanterar det? Vad som händer sen? LOGIKEN?

Ett sto som vallar undan unghästar gör det när flocken upplever hästen som ett hot för flocken. Det behöver inte vara en unghäst heller, det kan vara vilken ranglåg häst som helst. Hon vallar dem långt från flocken - mao hon ser till att se LÄMNAR flocken - och återvänder sen själv. Detta är ett sätt att skydda flocken från individer som gör den svag, inte för att bestraffa eller uppfostra även om det kan liknas med det. De skyddar övriga flocken helt enkelt genom att avvisa medlemmar som alltså inte längre får tillhöra flocken och därav hamnar i ett utsatt läge. Denna häst kan vara ifrån flocken i flera dagar, veckor, ibland tar den med sig en annan flockmedlem för att ha en egen flock, för att sen återförenas senare. Vi hade en avvisnng av en flockmedlem som höll i sig i över en månad, eller två, innan de återförenades (ja, vi har stora hagar och hade en mycket bra flock vid detta tillfälle med två tydliga ledare). De kommer inte tillbaka efter 5 minuter.

I Join-upen stöter du bort hästen utan någon som helst logisk anledning.
Du gör det med luten av ett rovdjur, beteendet av ett rovdjur, och du ger hästen ingenstans att fly.
Jag skulle snarare likna detta med en flock vargar som jagar in en häst i en återvändsgränd för att gå till attack,ta ner den och sen döda den för att äta. Okej, naturligt men kalla det inte för hästkommunikation. :smirk:

Vill bara säga att Join-up fungerar utmärkt även på stora ytor, som hagar etc. Det tar bara lite längre tid. Men, de unghästar jag har arbetat med har det alltid fungerat på. De kommer till dig, men som sagt , det tar längre tid. De "hästgubbar" som lärde mig hästhantering använde alltid detta sätt att få kontakt med unghästar, speciellt de som gått på lösdrift och var "omöjliga" att fånga i jättehagar. De kallade dock detta inte för Join-up utan de sa att de skulle ut och hämta hästen...:rofl:
 
Sv: Monty Roberts

Eftersom du hela tiden antyder att jag inte förstår.

Men snälla, att jag undrade om du förstod att jag inte pratade om ledaren i din flock var inget illa ment.

Det kan bli missförstånd när man skriver på ett forum och jag var ärligt osäker på hur du hade uppfattat mitt inlägg.

Däremot verkar du tro att jag inte förstår eftersom du i nästan varje inlägg till mig påpekat att hästar har en annan hierarki än vi och att jag förmänskligar. Det är kanske du som är frustrerad?
 
Sv: Monty Roberts

Men snälla, att jag undrade om du förstod att jag inte pratade om ledaren i din flock var inget illa ment.

Det kan bli missförstånd när man skriver på ett forum och jag var ärligt osäker på hur du hade uppfattat mitt inlägg.

Däremot verkar du tro att jag inte förstår eftersom du i nästan varje inlägg till mig påpekat att hästar har en annan hierarki än vi och att jag förmänskligar. Det är kanske du som är frustrerad?

Nej. Jag är inte frustrerad. Men att diskutera med dig är inte speciellt givande.
DU säger att hästen agerar tyranniskt, och därför är det inte trevligt för din häst att gå i den hagen, sedan antyder du bara att jag missuppfattar då jag ifrågasätter om hästen ser det på samma sätt som dig. Jag lägger ned. Meningslöst käbbel.
 
Sv: Monty Roberts

Nej. Jag är inte frustrerad. Men att diskutera med dig är inte speciellt givande.
DU säger att hästen agerar tyranniskt, och därför är det inte trevligt för din häst att gå i den hagen, sedan antyder du bara att jag missuppfattar då jag ifrågasätter om hästen ser det på samma sätt som dig. Jag lägger ned. Meningslöst käbbel.

Ja jag tror att min häst "såg" det på samma sätt som jag. Han blev stressad och tappade mycket i vikt bl a. Det var inte bara min häst som blev ständigt vallad utan han höll på så med de andra också.

Kan tillägga att när det halvblodet flyttade blev det en lugn och harmonisk liten flock.

Nej jag förstår att det inte är givande att diskutera med mig eftersom jag vägrar att hålla med dig.

Mina åsikter, som jag baserar utifrån upplevelser i ett specifikt exempel, är alltså käbbel? :D

Ja vi lägger ner för det är inte så givande att "diskutera" med dig heller. :)
 
Sv: Monty Roberts

**************************************

Det var ingenting. Jag tror att jag framkallar irritation enbart genom ifrågasättande. Hormonrubbningar pga graviditet får jag skylla på.
 
Sv: Monty Roberts

Jag har sett monty roberts och gillade inte hans metoder själva grund ideen är väll bra men jag gillar inte hans sätt., jag gillar inte redskapen han använder tex.
 
Sv: Monty Roberts

Jag tycker inte riktigt om det här med att man väljer en princip och tycker alla andra är skit,jag har varit på clinics och kurser med många olika "hästgubbar" och tjejer. Har plockat lite här och där och skapat en egen variant.Sen är det olika med olika hästar,precis som människor är dom olika.
Horsemanship blir lätt horsemanshit verkar det som dock,när vissa människor har missuppfattat hela grejen.Jag har varit på såna kurser med..då jag har fått åka hem utan större kunskap.
 
Sv: Monty Roberts

det lilla jag sett av honom (t.ex lastträning och "join up") tycker jag inte är något märkvärdigt.. tyvär. Han har dessutom fått för sig att man inte får titta hästen i ögonen, det kankse är den största anledningen till att jag tycker mindre om han sätt.. Jag är mer förtjust i Pat Parelli och vår svenska Louise Wale! Men smaken är som baken :p.

Jag håller fullständigt med! Louise Wale imponerar mig bra mycket mer!
 
Sv: Monty Roberts

jag har varit pa Monty's demonstrationer och jag har aven jobbat for honom pa nagra utav hans demonstrationer har i England, jag ar daremot ingen fan sisadar, men har lart mig en del av vad jag har sett pa hans demonstrationer, men annat har jag lamnat..
Det ar mycket show runt omkring honom, men jag kan inte forneka att han ar en bra hast karl...
pa sista demonstrationen dar jag jobbade hade dom en hast som manga har forsokt att rida in, men alla hade gatt bet pa henne...dom longerade henne med en sadel och hon gick sa fint, och agaren sa att hon alltid gick att longera fint med sadel och aven med ryttare pa, men det var nar hon fick ga los med ryttare som hon ballade ur...sa monty fragade om hon hade fatt ga los med bara sadel..och nej det hade hon inte, sa han satte pa sadel, och slappte los na, och javlar vad hon flog i luften...men hon fick reda ut det sjalv, att sadeln inte skulle skada henne och att hon inte fick bort den, sen satte han dockan upp och hon brallade pa igen, men inte lika mycket den har gangen...sen var det liksom ute ur hennes system...hon fick reda ut det sjalv..det var ratt interessant att se..men som sagt var...en del saker som han gor tycker jag inte sa bra om, man far plocka russina ur varje kaka om man sager sa
 
Sv: Monty Roberts

Vill bara kommentera ditt inlägg. Jag kan bara säga att du har enl mig lite fel. Har du själv tillämpat detta på din eller annans häst, och efter det insett att detta inte fungerar.

Det har jag. Har en märr som jag köpte till min hingst som hans fästmö och som inte litade på någon speciellt mkt. Karlar avskydde hon och tålde de inte att de tittade på dem kom de in i hagen attackerade hon. När hon fick sitt första föl hade vi tagit av henne grimman och när det var dags att sätta på denna efter några dagar så sa hon stopp.

Vägrade och la öronen bakåt, hon gick då i en mindre hagen med sin fölis. Gjorde en join up och fick allt det som Monty Roberts har visat på de clinics som han haft här i sverige. Sänkta huvud-slickande om munnen- öron spelet och till slut vände hon sig när jag inte drev henne runt/ifrån mig.

Sänkte huvudet och lät mig sätta på henne grimman. Sedan dess har hon varit en annan häst. Numera tål hon min man men litar inte fullt ut på de som hon inte känner.

Så att det är nonsens har du enl min mening och egen erfarenhet, fel i. Har använt denna metod på flera hästar. :rofl:
 
Sv: Monty Roberts

Jag har varit på en av hans clinics. Blev inte så jätte imponerad faktiskt. Har man kollat runt o läst en del om horsemanship så har inte mycket nytt att komma med.
Sen var det väl bra att han kunde lasta hästen, fast å andra sidan inte lika svårt när de använder sig av en jumbo transport istället för en vanlig.
Har haft lite användning av hans modell av hjälpgrimma dock. Ganska bra att få stopp på en backande 800kg häst. Betalade inte det priset de tar utan gjorde en egen lika god lösning.
Nej, antar att han inte har så mycket nytt att komma med när det var han som var först att sprida det... Hur mycket nytt ska man komma med?
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 833
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 598
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 924
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp