Monty Roberts

Sv: Monty Roberts

Mycket riktigt kör en rang högre (och faktiskt även en låg rang) häst iväg en annan häst som tränger på i dess privata sfär med felaktig attityd men den gör knappast en join uo i en round pen. Hästarna har olika sfärer där den bara accepterar vissa och jag skulle inte tveka en sekund att driva bort en respektlös häst som gick för nära mig heller. Men jag fortsätter inte driva den om den har förstått att hålla sig på avstånd tills den har rätt attityd.

Nu var det så att hon drev inte iväg unghingsten av den anledningen, utan för att unghästen störde flocken. Det hade inte alls med hennes privata sfär att göra. Jag vet att du hävdar att hästen vill ha distans och vill att den som blir ivägkörd ska hålla sig undan, men så var det inte. Hon drev iväg honom då han bråkade med andra hästar. Hon drev iväg den då den kom för nära. Tills den visade rätt attityd. Att bjuda in då attityden är den rätta är precis vad jag anser att join up och follow up innebär.


Det finns många långt mer vetenskapliga studier gjorde på hästar än de MR gjort. Ingen beskriver någon join up. En mans observationer och uppbyggnad av ett system för att tjäna pengar ska man med all rätt vara kritisk mot.

Nu vet ju inte jag vilka studier du menar, men du kanske vill länka?

Ja där har vi en skillnad i attityd. Learned helplessness trycker ner instinkter vilket kan vara farligt om de dyker upp vid fel tillfälle. Inte heller får man då en häst att samspela med och som faktiskt kan vägra gå över ett dike som ÄR farligt. Hästar som lärt sig att det inte tjänar någonting till att uttrycka sig blir ofta avtrubbade och passiva. Vissa vill kanske ha det så men inte jag.

Här fördömer du igen.
Min häst blev inte passiv eller avtrubbad efter vår 4 minuters join up. Faktum är att han nog är gladare och spralligare än innan. Men vår kommunikation blev absolut bättre. Han upptäckte mig.
Förtroendet blir bara bättre och bättre, han övervinner sina rädslor för att jag ber honom, så jag misstänker att han ser mig som en trygg ledare.
Dock är jag kanske inte det bästa exemplet då jag inte utövat Join up efter de 4 minutrarna under vår första månad ihop. Efter det har jag gått efter eget huvud och har förkovrat mig lite i Hempfling. Men fortfarande har jag svårt att se det du ser i Montys teorier.

Vilka vetenskapliga studier är det som påstår att hästar som vallas drabbas av plötslig learned helplessness? Hur menar du att detta skulle göra dem osäkra på sin ledare? Förmänskligande.

Ja ett flertal faktiskt. Och läst hans böcker samt sett video snuttar. Har du sett en flock vildhästar interagera?

Jag har bara sett "vildhästar" interagera på TV. Tyvärr. Har inga runt knuten.
Monty däremot verkar ha sett dem en hel del.

Jag tycker att det i övrigt är märkligt om du sett ett flertal join ups, förmodligen av olika människor på olika hästar (?) att de alla var lika hemska. Eftersom jag inte har de erfarenheterna.

Jag lovar dig att jag inte roas av passiva hästar.

Jag vill ha lite spunk och fart. En livsglad individ är att föredra, och jag vill att hästen har förtroende för mig.
Det är vad jag har.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monty Roberts

Men jag tycker inte alls att det är samma sak. Att sätta en häst i rörelse tycker jag inte är att utsätta den för våld.
Det är ju vår uppfattning som människa. Men vi grundar ju vår tro ofta på hur vi själva upplever saker. Om någon skulle be oss springa runt i cirklar skulle vi kanske inte alls ta illa upp. Men hästar har ett annat språk, de värderar handlingar på ett helt annat sätt än vi. Det är det vi måste lära oss, hur DE upplever handlingar och signaler. Och jag tycker att MR utnyttjar mentalt våld, alltså pressar djuren till underkastelse. Att vallas runt runt utan anledning måste vara både förvirrande och stressande. Ett exempel på när våra värderingar kommer ivägen är tex. när det gäller sparkar. En häst som varnar med en hov tas av många människor väldigt kränkande och aggressivt. Medan det med en hästs vädering inte alls handlar om aggression i många fall - de flesta skulle jag vilja säga. Och det handlar mycket mycket sällan om att skada en annan individ.

Jag tycker principen är samma som att backa, flytta rumpan etc på sin häst. Det hela handlar om tryck och eftergift och att hästen ska visa underkastelse, och när det gäller hästar betyder det samma sak som tillit. En häst visar aldrig underkastelse mot en häst som den inte litar på...
"att hästen ska visa underkastelse" - Varför det?? Återigen jag tycker att MR´s filosofi har fel inställning. Det handlar inte om att HÄSTEN ska visa underkastelse, att TA ledarskap, det handlar om att vi ska visa pålitlighet och trygghet. Och absolut nr 1 är att ha en tvåvägskommunikation. Det innebär att ge och ta och att även LYSSNA och reagera på hästens signaler. Vem säger att det är hästen som är den underlägsne och var kommer formuleringen "hästen ska visa underkastelse" ifrån? Underkastelse kan komma av tillit, men du kan inte tvinga ngn till tillit. Du kan inte heller säga "hästan ska visa tillit". Och genom att valla runt en individ visar du ingenting som gör dig till en trygg och trogen individ, dessutom kan ingen människa som granskat hästar en längre tid, påstå att det går så fort att skapa ett förtroende. Det kan ta veckor, månade, år. Hästar byter rangposition och kommunicerar åt båda hållen hela tiden. En relation och en flocktrygghet kan ta tid att bygga upp.

Men underkastelse kan också komma utav rädsla. Kuvning är något vi människor använder oss flitigt av. Bestraffning på både människor och djur för att skrämma dem från att våga göra samma misstag igen. Det man gör i en join-up kan också jämföras med bestraffning i vissa fall. Hästen ska göra som du vill annars får den springa runt runt i cirklar tills den ger upp. Vem vill att en häst ska ge upp? Vad ger detta till djuret? Det bygger ju på att hästen ska lära sig att allt annat än samarbete straffar sig, innebär obehag. För det är minst sagt obehagligt för en häst att drivas runt utan flyktväg och utan att förstå syftet. Framförallt finns ingenting naturligt i situationen. Och vart finner du någon koppling till tillit här?

Kuvning bidrar till att den som kuvas underkastar sig en annan för att den är rädd eller upplever obehag om den inte gör det. För att den ger upp i att kämpa och slutligen anpassar sig efter den andre individen. Detta ser vi ju prov på dagligen i hästvärlden och jag anser att MR gör detsamma fast på ett annat plan - han utesluter fysiskt våld och går direkt på hästens inre. Och har där sen hittat en massa "logiska" förklaringar till det han gör. Fortfarande har jag inte sett eller kunnat beskrivits om något som liknar detta, i naturen. Dessutom får du en väldigt farlig och opålitlig situation för så fort en känsla bli för stark så smäller det.

Som sagt, mina åsikter inte helt att lita på, jag bollar minst lika mycket med mina egna tankar som dina...
Och det har du min största respekt för. :bow:
 
Sv: Monty Roberts

Nu var det så att hon drev inte iväg unghingsten av den anledningen, utan för att unghästen störde flocken. Det hade inte alls med hennes privata sfär att göra. Jag vet att du hävdar att hästen vill ha distans och vill att den som blir ivägkörd ska hålla sig undan, men så var det inte. Hon drev iväg honom då han bråkade med andra hästar. Hon drev iväg den då den kom för nära. Tills den visade rätt attityd. Att bjuda in då attityden är den rätta är precis vad jag anser att join up och follow up innebär.
Men då handlar det återigen om att hon drev iväg den "när den kom för nära" och lät den inte komma i närheten förrän attityden var rätt. Hon fortsatte ju inte jaga den såsom jag sett join up utföras. Och det är återigen motsägelsefullt, ska vi tala hästens språk eller rovdjurets?? Han säger ju att "vi ska visa klorna" och då talar vi ju knappast hästens språk.
En annan sak är att en round pen är väldigt trång om man ska jobba med avstånd. Om du står i mitten och driver iväg en häst så bör den om den respekterar dig vilja flytta iväg längre än vad den kan, därför blir det en stress situation om du fortsätter pressa den, eftersom den inte kan flytta sig till ett för hästen respektfullt avstånd. Det är mina egna observationer. Det syns tydligt när vårt äldre sto vill hålla ett yngre på avstånd men det yngre kommer iklämm för att det finns ett staket. Det äldre stoet fortsätter hota eftersom hon uppfattar det yngre som respektlöst och olydigt. Det yngre blir pressat och det är vid sådana tillfällen de kan gå igenom ett staket för att cvara till lags (eller springer runt runt i en round pen)


Nu vet ju inte jag vilka studier du menar, men du kanske vill länka?
Forskningsstationen Tour duValat har en hel del intressanta artiklar som har publicerats men de finns inte på internet, du får vända dig till biblioteket i Arles för kopior. Det finns utdrag i boken Le cheval Camargue från bokförlaget Acte Sud. Jag kommer att besöka biblioteket i november och troligtvis kommer vi göra sammanfattningar på svenska och lägga ut på Camarguehästföreningens hemsida. Sedan finns tex http://www.takh.org/ som har lite publicerat på webben. I övrigt finns många artiklar från tidningar som tex Equine vet

Här fördömer du igen.
Min häst blev inte passiv eller avtrubbad efter vår 4 minuters join up. Faktum är att han nog är gladare och spralligare än innan. Men vår kommunikation blev absolut bättre. Han upptäckte mig.
Förtroendet blir bara bättre och bättre, han övervinner sina rädslor för att jag ber honom, så jag misstänker att han ser mig som en trygg ledare.
Dock är jag kanske inte det bästa exemplet då jag inte utövat Join up efter de 4 minutrarna under vår första månad ihop. Efter det har jag gått efter eget huvud och har förkovrat mig lite i Hempfling. Men fortfarande har jag svårt att se det du ser i Montys teorier.
Jag kritiserar inte ditt sätt att vara med just din häst. Jag är övertygad om att join up kan ge resultat och fungera och jag är säker på att du kan ha en bra relation med din häst utan att den för den sakens skull blir avtrubbad om du arbetar klokt. Jag är kritisk mot hans förklaringsmodell som jag inte tycker har någon grund eller logik som håller. Jag tror även att många hästar kan reagera väldigt negativt och jag tror att en del kan bli avtrubbade eller förvirrade/osäkra.
Vilka vetenskapliga studier är det som påstår att hästar som vallas drabbas av plötslig learned helplessness? Hur menar du att detta skulle göra dem osäkra på sin ledare? Förmänskligande.
Att nå lydnad genom att lära hästen att ge upp är en gammal metod (binda upp dem tills de slutar kämpa osv). Om du driver en häst runt runt tills den blir trött och sänker huvudet och "ger upp". Det blir knappast en förtroendefull relation
Ja ett flertal faktiskt. Och läst hans böcker samt sett video snuttar. Har du sett en flock vildhästar interagera?

Jag har bara sett "vildhästar" interagera på TV. Tyvärr. Har inga runt knuten.
Monty däremot verkar ha sett dem en hel del.
Jag tycker att det i övrigt är märkligt om du sett ett flertal join ups, förmodligen av olika människor på olika hästar (?) att de alla var lika hemska. Eftersom jag inte har de erfarenheterna.

Jag lovar dig att jag inte roas av passiva hästar.

Jag vill ha lite spunk och fart. En livsglad individ är att föredra, och jag vill att hästen har förtroende för mig.
Det är vad jag har.
De jag har sett har inte gett några särskilt imponerande resultat. Sist var det så mjukt underlag i roundpennen att hästen snabbt blev trött, men var lika ofokuserad och stressad som tidigare.
En annan sak som jag inte heller tycker finns någon logik med är sk imprinting. Jag skulle inte få för mig att gå in och störa en fölning
 
Sv: Monty Roberts

Nu var det så att hon drev inte iväg unghingsten av den anledningen, utan för att unghästen störde flocken. Det hade inte alls med hennes privata sfär att göra. Jag vet att du hävdar att hästen vill ha distans och vill att den som blir ivägkörd ska hålla sig undan, men så var det inte. Hon drev iväg honom då han bråkade med andra hästar. Hon drev iväg den då den kom för nära. Tills den visade rätt attityd. Att bjuda in då attityden är den rätta är precis vad jag anser att join up och follow up innebär.
Hon fortsatte ju inte jaga den såsom jag sett join up utföras. Och det är återigen motsägelsefullt, ska vi tala hästens språk eller rovdjurets?? Han säger ju att "vi ska visa klorna" och då talar vi ju knappast hästens språk.
En annan sak är att en round pen är väldigt trång om man ska jobba med avstånd. Om du står i mitten och driver iväg en häst så bör den om den respekterar dig vilja flytta iväg längre än vad den kan, därför blir det en stress situation om du fortsätter pressa den, eftersom den inte kan flytta sig till ett för hästen respektfullt avstånd. Det är mina egna observationer. Det syns tydligt när vårt äldre sto vill hålla ett yngre på avstånd men det yngre kommer iklämm för att det finns ett staket. Det äldre stoet fortsätter hota eftersom hon uppfattar det yngre som respektlöst och olydigt. Det yngre blir pressat och det är vid sådana tillfällen de kan gå igenom ett staket för att cvara till lags (eller springer runt runt i en round pen)

jag har sett noga på min häst nu som går med 4 unghingstar (1-2 åringar) och med 2 andra vuxna hästar.
han har väldigt koll på unghästarna, börjar dom bråka och störa någon häst så kör han iväg den och håller faktikst igång hästen ett ganska så bra tag, han rör sej inte så mycket själv och springer ju inte o jagar hästen men den får inte stå still för honom.

sen efter en stund så låter han unghästen komma o beta tillsammans med flocken igen och alla är kompisar tills dom börjar störa varandra igen.

jag har aldrig sett att unghästen han kör iväg får panik när staketet kommer utan då springer han runt istället, och min häst skulle aldrig skrämma skiten så ur någon häst att den skulle spränga staketet för att komma därifrån..de är inte de de går ut på utan mer att hästen får inte vara med när den beter sej på de sättet, sen kan de vara ganska nära honom men ungisen får inte komma mellan min häst och resten av flocken utan håller den borta ett tag.
sen kan ja ju säga att de inte är någon stor gräshage dom går i för tillfället utan ska snart flytta upp till en stor hage..så skulle min häst vilja köra bort hästen så hade dom nog inte vart kvar i hagen sålänge.

jag ska försöka filma de nångång..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monty Roberts

Att vallas runt runt utan anledning måste vara både förvirrande och stressande.

Håller med om detta. Det är ju inte riktigt så hästar gör. Jag menar bara själva idén att flytta hästen dit man vill - det är ju så hästar visar dominans. Själv gillar jag inte att jobba på sån liten yta. När jag har jobbat på liknande sätt så har det varit i stor paddock eller i hagen. Då sker det mer på lika villkor.

För övrigt har jag kollat några klipp med MR, inga jättebra direkt, men det går iaf att se hur han jobbar. Jag kan inte säga att jag får jättestort förtroende för honom, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag får ingen bra känsla.

Såg för övrigt det där klippet med lastningsponnyn som jag uttalade mig om tidigare i tråden utan att ha sett det:D
Jag kan iaf hålla med mig själv! Gillade inte alls det där... Tyckte bara att han hetsade hästen. Visst, han fick den att göra det han ville, men hästen såg inte harmonisk ut för fem öre. Inget förtroende där inte!

dessutom kan ingen människa som granskat hästar en längre tid, påstå att det går så fort att skapa ett förtroende. Det kan ta veckor, månade, år. Hästar byter rangposition och kommunicerar åt båda hållen hela tiden. En relation och en flocktrygghet kan ta tid att bygga upp.

:bow: Detta håller jag också med om - helt och fullt! Gillar inte alls den idén att man ska "få ordning" på besvärliga hästar på bara några minuter.. Men det är väl så man marknadsför sig själv. :crazy: Tyvärr...

Men underkastelse kan också komma utav rädsla. Kuvning är något vi människor använder oss flitigt av. Bestraffning på både människor och djur för att skrämma dem från att våga göra samma misstag igen.

Håller med till viss del.... Men jag tycker nog ändå att hästarna använder sig av det också. Bestraffning är ju hur de lär sig. Naturens hårda lagar....

Däremot tycker jag att NH betonar ledarskap alldeles för mycket. Visst - det funkar ju inte om hästen tar ledarrollern. Men vad är det som säger att någon måste ta ledarrollen? Har sett flera exempel på hästpar som aldrig tycks visa dominans mot varandra, deras förhållande verkar enbart bygga på förtroende och ömsesidig respekt - de verkar helt enkelt bara vara bästa vänner!
Det tycker jag är ett riktigt fint förhållande, och det, om något, borde man vilja eftersträva.

Sen finns det hästar med ledarskap som stigit dem helt åt huvudet. I de fallen tror jag faktiskt att man själv måste försöka ta över rollen som ledare, åtminstone för att markera. Men, som sagt, varför försöka klara av det på några minuter? Låt det ta den tid det tar. Hästar skyndar inte...
 
Sv: Monty Roberts

de här med att dom vallar...min häst vallar andra hästar konstant..jätteofta ser man honom gå bakom dom andra och valla dom runt runt runt i hagen utan någon direkt synbar anledning.

är de inte så hästar gör då? eller är min häst knäpp..och andra hästar ja sett med, många hästar ja ser valla runt andra.

sen gör inte MR de på några minuter heller, gör han sånt när han jobbar med hästar tar de lång tid innan han går vidare med inridning eller vad han nu gör..de är ju för att visa att de går som han gör de så snabbt på clinicerna.
 
Sv: Monty Roberts

Håller med om detta. Det är ju inte riktigt så hästar gör. Jag menar bara själva idén att flytta hästen dit man vill - det är ju så hästar visar dominans. Själv gillar jag inte att jobba på sån liten yta. När jag har jobbat på liknande sätt så har det varit i stor paddock eller i hagen. Då sker det mer på lika villkor.

För övrigt har jag kollat några klipp med MR, inga jättebra direkt, men det går iaf att se hur han jobbar. Jag kan inte säga att jag får jättestort förtroende för honom, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag får ingen bra känsla.

Såg för övrigt det där klippet med lastningsponnyn som jag uttalade mig om tidigare i tråden utan att ha sett det:D
Jag kan iaf hålla med mig själv! Gillade inte alls det där... Tyckte bara att han hetsade hästen. Visst, han fick den att göra det han ville, men hästen såg inte harmonisk ut för fem öre. Inget förtroende där inte!



:bow: Detta håller jag också med om - helt och fullt! Gillar inte alls den idén att man ska "få ordning" på besvärliga hästar på bara några minuter.. Men det är väl så man marknadsför sig själv. :crazy: Tyvärr...



Håller med till viss del.... Men jag tycker nog ändå att hästarna använder sig av det också. Bestraffning är ju hur de lär sig. Naturens hårda lagar....

Däremot tycker jag att NH betonar ledarskap alldeles för mycket. Visst - det funkar ju inte om hästen tar ledarrollern. Men vad är det som säger att någon måste ta ledarrollen? Har sett flera exempel på hästpar som aldrig tycks visa dominans mot varandra, deras förhållande verkar enbart bygga på förtroende och ömsesidig respekt - de verkar helt enkelt bara vara bästa vänner!
Det tycker jag är ett riktigt fint förhållande, och det, om något, borde man vilja eftersträva.

Sen finns det hästar med ledarskap som stigit dem helt åt huvudet. I de fallen tror jag faktiskt att man själv måste försöka ta över rollen som ledare, åtminstone för att markera. Men, som sagt, varför försöka klara av det på några minuter? Låt det ta den tid det tar. Hästar skyndar inte...

Intressanta reflektioner, och det ligger nog mycket i det du skriver.
Man SKA granska alla teorier kritiskt.
Det är så klart så att det finns brister även hos Monty Roberts ;) :D

Det jag har så svårt för i tråden är denna onyanserade panik från vissa håll.
 
Sv: Monty Roberts

Jag har gjort join-up med min häst och fått jättebra resultat...
 
Sv: Monty Roberts

de här med att dom vallar...min häst vallar andra hästar konstant..jätteofta ser man honom gå bakom dom andra och valla dom runt runt runt i hagen utan någon direkt synbar anledning.

Jodå, visst vallar hästar varandra... men inte runt runt på instängd yta.

sen gör inte MR de på några minuter heller, gör han sånt när han jobbar med hästar tar de lång tid innan han går vidare med inridning eller vad han nu gör..de är ju för att visa att de går som han gör de så snabbt på clinicerna.

Det är det jag tycker är fel. Jag tror inte att han gör det för att visa att det går, utan för att göra folk nöjda, så att de ska känna att det var någon mening att komma dit att titta, för folk vill i allmänhet att man ska kunna få resultat så snabbt som möjligt, å det är många som kan betala vilket pris som helst för det.

Om det egentligen tar lång tid, vilket det gör, så borde han inte visa någon genväg bara för att showa. Det är ju det många tar efter. Dels för att de vill ha snabbt resultat och dels för att de själva vill kunna "showa" för folk omkring dem.
 
Sv: Monty Roberts

Jodå, visst vallar hästar varandra... men inte runt runt på instängd yta.

men hallå...vad är en liten hage då? är inte de en instängd yta?

sen om man lyssnar på vad MR säger så säger han ganska så tydligt att de är mycket jobb och de kommer ta lång tid att få hästarna "normala" igen.
ingen som påstått att de finns genvägar.
 
Sv: Monty Roberts

Jag har minsann aldrig sagt att en hage är naturligt för hästar, men två hästar i en inhängad på 14 m i diameter är sällan förekommande!

Sen är det inte alla som har lyssnat MR irl - men hans budskap sprids vitt och brett och åtkomligt för alla! (Jag har till exempel aldrig någonsin hört honom prata, eller varit på någon clinic med honom, bara sett klipp med honom, och då gör han jobbet på bara några minuter.)
Och då tycker jag att man har vissa ansvar...
 
Sv: Monty Roberts

Man SKA granska alla teorier kritiskt.
Det är så klart så att det finns brister även hos Monty Roberts

Det jag har så svårt för i tråden är denna onyanserade panik från vissa håll.
Jag reagerar på det okritiska anammandet av allt MR skriver som vore det gudsord. Läser man runt på nätet infinner sig en viss tveksamhet.

Om join up tycker jag i stort sett inte.

LIA
 
Sv: Monty Roberts

oavsett hagstorlek så vallar min häst runt sina kompisar.
nu innan betet stog han i en liten grushage och de va exakt samma där som i stora hagar han går i med.
så dom gör så..dom vallar runt varandra oavsett storlek på hagen.
 
Sv: Monty Roberts

Jag har till exempel aldrig någonsin hört honom prata, eller varit på någon clinic med honom, bara sett klipp med honom, och då gör han jobbet på bara några minuter.)
Och då tycker jag att man har vissa ansvar...

de är de som är så knepigt, folk hör han och ser han göra en grej en kort stund utan att veta varken varför eller hur han tänkt med de han gör och sen dömmer ut hela honom och hela grejen...när man inte vet någonting om de.

ska man hålla på och utala sej om saker o ting kan man väl åtminstonde ta reda på vad de är man pratar om innan man dömmer ut de.

tycker alla har ansvar att ta reda på hur metoden är och varför man gör den innan man säger nåt o dömmer ut de direkt.
precis som med allting annat.
 
Sv: Monty Roberts

Jag undrar om du har läst mina tidigare inlägg...

Jag...

* ...har noga framfört att jag inte har någon direkt åsik om MR

* ...medverkar i debatten för att jag tycker det är intressant och vill
få lite mer kött på benen för att kunna veta exakt var jag står.

* ...har aldrig dömt ut MR

Jag försöker se det hela ur olika vinklar för att få lite perspektiv, något som många verkar ha svårt för... :grin:

de är de som är så knepigt, folk hör han och ser han göra en grej en kort stund utan att veta varken varför eller hur han tänkt med de han gör och sen dömmer ut hela honom och hela grejen...när man inte vet någonting om de.

å där förstod du nog inte min mening...
Det stora problemet tycker jag är de som KÖPER hans metoder till fullo utan att ha hört honom eller sett honom på riktigt, och, som sagt, det är inte svårt att lyckas med det.
De människor som dömer ut honom utifrån helt utifrån några få klipp går jag inte heller i god för, men de kan knappast vålla någon skada... Förutom möjligtvis i denna tråd, då...;)
 
Sv: Monty Roberts

oavsett hagstorlek så vallar min häst runt sina kompisar.
nu innan betet stog han i en liten grushage och de va exakt samma där som i stora hagar han går i med.
så dom gör så..dom vallar runt varandra oavsett storlek på hagen.

där förstod du inte riktigt heller vad jag menade... :crazy:

När jag skrev "...men två hästar i en inhängad på 14 m i diameter är sällan förekommande..." menade jag att det är inte vanligt förekommande i naturligt tillstånd, å som jag har fattat det så ska NH grunda sig på hästars naturliga beteenden.
 
Sv: Monty Roberts

men hästarna gör ju så oavsett om de är en jättehage eller en lite minihage..
du menar att våra hästar inte beter sej som vildhästar utan dom har lärt sej de att valla runt andra av sej själva eller vad..?

eller har tamhästarna helt enkelt blivit knäppa? för de är många hästar ja sett som vallar runt på dom som är lägre i rang..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Monty Roberts

Ja, jag menar att så har jag aldrig sett hästar göra! Valla en annan häst i en cirkel runt sig själv på 14 m i diameter...
 
Sv: Monty Roberts

Lite fundersam varför du tycker join-up är idioti? Det är ju så hästarna gör när en ny häst kommer in i flocken.. Ledaren driver bort hästen tills den ber om att få komma in. Det är ju inte "rovdjurs språk" direkt :grin:... Som du ser i mitt andra inlägg här är jag inte så förtjust i Monty Roberts jag heller men join-up:en är ju det första mötet med hästen. Den har inget med Monty Robets att göra, det är bara han som har marknadsfört den.
Jag använder mig ofta av join-up vid första mötet med en häst jag blivit ombedd att arbeta med. MEN till skilland från Monty så vågar
jag se hästen i ögonen. :grin:.
Jag tycker den fungarar bra 9 av 10 gånger. det är ju rent hästspråk!

Funkade kanon för mig med då ett arabsto jag hade till låns hade varit "galen" hela livet och litade inte på någon. Tro mig det tog tid men join up. en hjälpte till mycket!! Sedan gjorde vi det mer till en lek, vi läste av varandra..Det tog mig hela sommaren innan jag kunde rida henne. Hon är den enda häst jag haft som verkligen inte haft förtroende till människan.

http://media.putfile.com/Janna--Linda

Lite roligt då jag rider henne, haha från islandshäst till arab.. eeh nej jag kunde inte rida lätt där:P
 
Senast ändrad:
Sv: Monty Roberts

okej..men de gör dom, jag har sett många hästar bete sej så, att dom vallar runt andra hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 073
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 636
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp