Har du någon serie, film eller bok du kan se eller läsa om och om igen?

Åh det är min favoritfilm! Så himla fin.
Ja jag tycker så väldigt mycket om den! Inte en massa våld, död, sex eller action för att hålla kvar tittaren utan en berättelse om unga människors syn på livet, vänskap, familjer och utmaningar. Det är en befrielse att titta på den och slippa typiskt hollywoodfilmer på något vis.
 
Jag kom på en till serie som förenar mig, en tidigare kollega och en tidigare chef i att vi alla har sett om den flera gånger på en sådan nivå att vi entusiastiskt kan diskutera scener och citera repliker därifrån: Matador! (danska) Det är också en sådan serie som har alla rätt i casting, scenografi och story, och som därför håller att se om många gånger, även nästan femtio år efter att den först sändes.
 
Det känns som om mitt liv går ut på att läsa om böcker eller titta om på filmer/serier. Vem har tid för nytt när det finns så mycket gammalt bra? :D

Böcker som jag framförallt läser om:
Harry Potter, The Wheel of Time, Life of Pi, The Other Boleyn Girl och Tomorrow, When the War Began-serien.
Och såklart av Stephen King: Dreamcatcher, The Mist, Pet Sematary och The Stand.
Och av Dean Koontz: Moonlight Bay-serien, Phantoms, The Taking och Intensity.

Jag läser om antingen för att det är lättläst, har element jag gillar, för att jag äger boken, och/eller den bara helt enkelt är fantastisk.

Serier:
Chernobyl, The Last of Us, Game of Thrones, Stranger Things, Sweet Home, Buffy the Vampire Slayer, X-files, Supernatural, Narcos, m.m. Jag kan se ett visst tema :angel:

Filmer:
Alien-filmerna, Die Hard (första), Lord of the Rings, Pirates of the Caribbean, Jurassic Park/Jurassic World, Godzilla, Jaws, Deep Blue Sea, diverse spaghetti-western, Mission Impossible och säkert många, många fler.
 
Jag kom på en till serie som förenar mig, en tidigare kollega och en tidigare chef i att vi alla har sett om den flera gånger på en sådan nivå att vi entusiastiskt kan diskutera scener och citera repliker därifrån: Matador! (danska) Det är också en sådan serie som har alla rätt i casting, scenografi och story, och som därför håller att se om många gånger, även nästan femtio år efter att den först sändes.
Tante Möhge - så förskräcklig och rolig samtidigt :cry::laugh:
1702228258269.png
 
Tante Möhge - så förskräcklig och rolig samtidigt :cry::laugh:
Visa bifogad fil 134021


Violet the dowager är också rolig och samtidigt så upper class som man kan vara i Downtown Abbey. De har fått in något så middle class som en advokat i släkten som nu ska ärva lorden då båda de andra arvtagarna dog på jungfruresan med Titanic. Han säger att han fått ett jobb och alltid har sin weekend för att sätta sig in i driften av godset.

proxy-image.jpeg
 
Serier:
Brooklyn 99
Modern Family
The Big Bang Theory
Buffy
Arrested Development
Roswell

Filmer:
Dirty Dancing
Harry Potter
The Holiday (jul)
Love Actually (jul)
 
Serier
Lie to me
Elementary
Eureka
Warehouse 13
Legends of tomorrow
Doktorn kan komma
Constantin
M*A*S*H

Filmer
Lasse-Maja (även besökt cellen han satt i och en av få böcker jag läst som inte varit faktaböcker)
Sjunde inseglet
Har sätt om många filmer men dessa är nog dom 2 jag sätt flest gånger.
 
LotR och Harry Potter filmerna har jag sett massor av gånger. Buffy och Angel har jag sett ett antal gånger, men sist lade jag ner mitt i, magin var borta. Babylon 5 kan jag se hur många gånger som helst, har köpt den kompletta dvd boxen... Farscape höll att se om, men Star Trek, Stargate, Firefly mm får räcka med en gång. Nu har jag snöat in på koreanska serier, funderar på att se om Alchemy of souls.
 
Sedan är jag också oerhört svag för Cabaret som musikal och har sett den i flera olika uppsättningar, senast nu i höst. Men kan även se om 1972 års film med Joel Grey, Liza Minnelli och Michael York ett oändligt antal gånger. Den har allt; storyn, musiken, skådespelarna, regin och kameraarbetet. Den malande känslan av att man både vill vara i Berlin och på Kit Kat Club tidigt 1930-tal och man vill inte alls vara där.
Fosses koregrafi :love1:
 
Jag är väldigt förtjust i att se och läsa om saker. Gör det med både film, serier och böcker. Hittar jag inget nytt lockande ser jag alltid om något om jag vet att jag gillar.

Jag är också sån som gärna ser om för att vara uppdaterad inför ny film/säsong. Så tex marvelfilmerna har jag sett hur många gånger som helst. Game of thrones har jag också sett jättemånga gånger.
 
Många! När livet blir för mycket ( vilket det nästan konstan varit i 10 år nu) faller jag tillbaka på det som är tryggt, både vad gäller filmer och serier (klarar tyvärr inte av att läsa längre).
Plus tradition. Runt jul tittar jag alltid på Harry Potter, The Holiday och Grinchen.

Edit. Är nu sjukskriven igen och växlar mellan julfilmer och Gilmore Girls.
 
Serie: Lilla huset på prärien.
Blir lugn när jag ser den för den är ett bra minne från min barndom. Har den på dvd men kollar den på tv varje dag.

Böcker läser jag bara en gång, om jag inte råkar göra det igen av misstag.
 
Angående böcker så har jag nog aldrig läst om en skönlitterär bok men däremot ibland biografier eller faktaböcker. Tycker ofta de har så många detaljer att det är svårt att ta in och minnas allt.

Senaste omläsningen var boken Up& Downstairs livet på engelska slott och herresäten i verkligheten av Jeremy Musson i översättning av Margareta Eklöf och förord av Johan Hakelius.
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 336
Senast: MiaMia
·
Äldre Söker efter bra filmer/serier/dokumentärer om tidigt 1900-tal (1900-1915 ca), och bra böcker om eller från samma tid! Av anledningen att...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: snow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp