Har du/ni strömmen på i stängslet?

Sv: Har du/ni strömmen på i stängslet?

Vi har alltid strömmen på eftersom vi har får i hagarna bredvid och de ligger i samma krets. Får är en synd om de lär sig rymma. :devil:

Ja får blir ju helt hopplösa om de lär sig att rymma.
Det är precis som om de tror att bara för att det GÅR att rymma...
så MÅSTE man det hi hi hi. ;)

// M

Jahaaaa...
Men vad konstigt... jag trodde faktiskt ärligt talat att det inte gick att fastna i den typen av tråd...
Bara i rep och band....

Men där ser man...man lär sig nåt nytt varje dag...
// M

Av samma anledning som Djurjouren.
Fastnar häst i stängslet, eller på annat sätt så att dom har kontakt med stängslet, så får dom regelbundna, kraftiga stötar. Då är katastrofen nära.
Händer det däremot med ett dött stängsel, kan dom i lugn och ro ta sig därifrån.

Vårt sätt "att punktbehandla" har alltid fungerat för oss. Även nykomlingar respekterar stängslet sedan dom presenterats (med elen på) för det. En faktor kan vara att hästarna har ordentliga ytor att röra sig på samt fri tillgång till foder.

LIA

Som sagt, man blir väldigt bekväm när man har snälla djur :smirk:
För övrigt har vi inga grannar...

Fast iofs, när jag haft hästarna uppstallad inne i stan har stängslena inte varit så mycket bättre tyvärr :o. Folk är duktiga på att slå på strömmen, men kontrollerar inte om det faktiskt ÄR ström i stängslet. Har sett elband som är virade direkt runt trästolpar, hängt ned i backen, slarvig ihopskarvade med vanliga knutar, en liten järnpinne som ska jorda 10 hagar, ström som läker ut i backen osv osv. Mer stängselkunnskap åt folket kanske :)

Vårt sätt "att punktbehandla" har alltid fungerat för oss. Även nykomlingar respekterar stängslet sedan dom presenterats (med elen på) för det. En faktor kan vara att hästarna har ordentliga ytor att röra sig på samt fri tillgång till foder.

LIA

Exakt så gör vi också. Punkbehandlar ny häst. Eller om någon häst kommer på att man faktiskt KAN rymma. Har man flera hektar hage med fri tillgång på hö finns det ingen orsak till att rymma. Våra rymmer inte ens när älgarna dragit med sig hela långsidan på stängslet. Dom står kvar och tuggar hö i godan ro :angel:

Jag har sällan ström på, endast när shettisen går själv i hagen. Iofs så har jag två st hästar på nästan 5ha hage och jag har inga stora vägar i närheten :D . Om shettisen rymmer så håller han sig runt hagen och väntar på att ngn snäll person släpper in honom igen ;) eller går till stallet.

Det borde få vara upp till var och en vad man bedömmer som säkrast för sin/sina hästar. I vissa inlägg är det tyvärr väldigt låååånga pekfingrar vilket är tråkigt. :devil:

JAG bedömer att det är säkrast för MINA hästar att inte ha stömmen på dagligen OM de skulle ha oturen att fastna. En 3:e häst som gick med mina fastnade med ett bakben i stängslet så jag vet att det kan hända lika gärna som att de rymmer och blir påkörda. I mitt fall bedömer jag rymmningen har lägt riskfaktor.

Håller med om de långa pekfingrarna. Har börjat bli lite allergisk mot snusförnuftiga inlägg där det inte handlar om åsikter utan om den enda s.a.n.n.i.n.g.e.n
Man får förmoda att ingen vill ha hästarna ute på vägen. Det är ingen härlig syn att se sina djur dra iväg en runda på stan eller i längs trafiklederna. Har inte varit med om det peppar peppar.
Jag har bara slarvat med ström och hagkvalite då jag haft dom på landet och det värsta som hänt då de rymt är att de tagit en tur till grannhagen och ätit lite från höintaget. Lathet javisst. man prioriterar lite olika beroende på resultatet av sitt slarv..

Har man häst nära vägar eller har grannar som skulle locka iväg hästarna på en social visit har man nog bättre koll på staketen än om det inte finns en allmän väg inom hörhåll.

Vi är faktiskt mer noga med att stänga stalldörrarna och hålla undan motorvärmarkablar osv än att slå på strömmen. För det som skulle kunna få hästarna ur hagen är älgar som drar rätt igenom eller att vi glömt mata dom... :eek: och unghästen bestämmer sig för att dra.
Skulle dom då komma in i stallet... huga, då skulle de kunna göra illa sig.

Min hästs fodervärd ringde idag förtvivlad över att handtaget till hagen legat på marken och alla tre hästarna tagit en vild runda i samhället. Strömmen på och hagen hel.. kanske några barn som skulle hälsa på hästarna och inte fått på det igen.

Man kan inte gardera sig för allt. Tyvärr.

Vi har inte elen på varje dag, fast de går ute. Ibland så laddar vi batteriet några dagar och då går de utan.

Enda gången någon av våra hästa varit ute, är nä det stormat och staketet rasat och vi inte sett det.

Då har vi även hingstar i hagar bredvid ston och det är inga problem utan el.

*KL*

Okej... vi kan ju konstatera att vi gör olika och att vi har olika argument för det vi gör... eller inte gör...

Min/våra hästar rymmer inte och verkar inte "kolla" om det finns ström eller ej... Men jag VILL att strömmen ska vara på för då vet jag att jag har gjort det som jag KAN göra... och jag vet att om de får för sig att kolla så känner de av det direkt.
(Nu går de ju brevid tungt och frekvent trafikerad väg så det kan ju förklara saken...)

Det kanske är en falsk trygghet med elaggregat? Vad tycker ni andra?

Jag tänker också lite så här:
Någons hästar har kommit lös i mörkret... blir påkörda av en bil där personer (kanske barn) blir skadade eller till och med dödade....

Om jag körde den bilen skulle jag bli ruggigt arg om jag fick reda på att hagen som hästarna rymt ur inte var "ok" !!!!

Skulle inte denna person vars hästar rymt må bättre om han/hon visste att denna gjort allt för att förhindra en rymmning?
Jag skulle i alla fall göra det... men som sagt det är kanske en falsk trygghet....

Ingen som vet om det finns några regler kring detta med hagar och utformning? Ur både försäkringssynpunkt och ur säkerhetssynpunkt...

// M

Senast ändrad av en moderator:

Men jag måste ju vara ovanligt trög idag :angel: ;)

Jag förstår faktiskt inte hur hästar kan fastna i eltråd som till och med jag kan ha sönder om jag tar sats och springer mot....????

// M

Nej vanligtvis inte i vinterhagen, det är på när en ny häst kommer men inte annars.

I sommarhagen är den alltid på eftersom den hagen är sammankopplad med grannens kohage.

Anser mej inte vara varken slarvig eller "dålig" hästägare på något vis, det är långt till stora vägen dessutom (annars hade det varit en annan sak:eek: )

Skulle jag få hit en häst som var rymnings benägen häst får jag givetvis sätta på strömmen, men min ena häst kan jag släppa i trädgården (utan staket) och hon går ingenstans ändå:love:

Ända gången hon varit ur hagen var när staketet hade gått sönder och hon gick under tråden,tror inte ens hon märkte det:angel: och sen kunde hon inte komma in igen:o då sprang en skriande liten pålla utmed staketet och ropade på matte! Jag kommer inte in!:rofl: :rofl: :rofl:

Strömmen är alltid på under sommarhalvåret, då snön börjar smälta eller då "gräset är godare på andra sidan". Under vintern är den ej på förutom ibland då fjorden nu har kommit på hur man kan krypa genom stängslet...

Det kanske är en falsk trygghet med elaggregat? Vad tycker ni andra?
Rätt installerat, rätt använt och rätt skött är elstängsel säkra och billiga. Falsk trygghet är att lita på att hästarna inte går ut om man inte har elen påslagen!
Ingen som vet om det finns några regler kring detta med hagar och utformning? Ur både försäkringssynpunkt och ur säkerhetssynpunkt...
Lagen är äldre än elstängslet (Lag (1933:269) om ägofred). Man kan tolka lagen som jag tror den är menad: Har man större hemdjur (exempelvis häst) så är man skyldig att hålla den inom stängsel så att den inte kan vålla skada. Jag är inte jurist men man kan nog anta att om man ständigt "glömmer" att slå på stängslet och hästarna mer än en gång tagit sig ut så är man försumlig och kan därför bli skadeståndskyldig för det som inträffar. Det finns bra böcker som beskriver hur man stängslar på bästa sätt (Stängselboken som finns här http://www.sjv.se/blanketterochtryc...1001ea08a0c7fff104697.html?category=OVRTRYCK).

och..
sen fick jag en inackordering som gillar mat.. Har man inte elen på så kör han in hela halsen och hänger sig med bogen på staketet och käkar utanför.....Gissa hur krokiga mina staket börjar bli....:D

:o :angel: :angel: han är som sin matte :D (för er som inte hänger med så är det min hungriga pålle... :crazy: )

Fast hästar kan rymma även om strömmen är på!

Vi har nästan alltid strömmen på när hästarna är i hagen. Ibland kan man såklart glömma det.

Alltid elen på i hagar med hästar i.
Då hästarna är riktiga utbrytarkungar.

Ofta elen på även i tomma hagar då vilda djur annars gör sallad av staketen.

Skulle inte denna person vars hästar rymt må bättre om han/hon visste att denna gjort allt för att förhindra en rymmning?
VEM har gjort allt osv? Svar: Ingen!! Eller känner du till någon som har 10 m hög mur med dubbla vallgravar, järnportar, 5 lås, vaktstyrka dygnet runt och bevakningstorn? ...

Tänk på, innan du hötter med pekfingret igen, att det säkra och perfekta stängslet inte existerar. Ej heller någon som gjort allt osv. Allt är kompromisser byggda på vars och ens förutsättningar.
Somliga erbjuder hästarna sådana förhållanden och hanterar dom på sätt att rymning, om den alls inträffar, blir till närmaste intressanta plats. Vanligen hos grannen.
Andra återigen har hästar som drar iväg miltals när dom får chansen. Där behövs större krav på stängslen.

Våra hästar går, precis som andra beskrivit, ingenstans utan stannar på gården eller grannhagarna när dom kommer lösa. Vilket har hänt några gånger då älg dragit sönder stängslet eller då vi klantat oss, och då spelar det ju faktiskt ingen roll om elen är på eller ej.

För vår del kvittar det om elen är på dygnet runt eller inte. Hästarna går inte ut för att elen är avstängd.

LIA

VEM har gjort allt osv? Svar: Ingen!! Eller känner du till någon som har 10 m hög mur med dubbla vallgravar, järnportar, 5 lås, vaktstyrka dygnet runt och bevakningstorn? ...

Tänk på, innan du hötter med pekfingret igen, att det säkra och perfekta stängslet inte existerar. Ej heller någon som gjort allt osv. Allt är kompromisser byggda på vars och ens förutsättningar.

Perfekta stängsel finns inte, vi lever alla med kompromisser. Har vi sedan gräns mot granne med andra typer av djur så har vi ytterligare skäl att kompromissa.

Om hästarna går ut och elen INTE varit påslagen kan den som utsätts för skada tycka att du inte använt det som står i din makt att göra för att förhindra skada. Har stängslet skadats av sådant som är utanför din kontroll (älgar till exempel) och i övrigt är välskött måste det nog anses vara förmildrande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 376
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 519
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka