Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vårt sätt "att punktbehandla" har alltid fungerat för oss. Även nykomlingar respekterar stängslet sedan dom presenterats (med elen på) för det. En faktor kan vara att hästarna har ordentliga ytor att röra sig på samt fri tillgång till foder.
LIA
Rätt installerat, rätt använt och rätt skött är elstängsel säkra och billiga. Falsk trygghet är att lita på att hästarna inte går ut om man inte har elen påslagen!Det kanske är en falsk trygghet med elaggregat? Vad tycker ni andra?
Lagen är äldre än elstängslet (Lag (1933:269) om ägofred). Man kan tolka lagen som jag tror den är menad: Har man större hemdjur (exempelvis häst) så är man skyldig att hålla den inom stängsel så att den inte kan vålla skada. Jag är inte jurist men man kan nog anta att om man ständigt "glömmer" att slå på stängslet och hästarna mer än en gång tagit sig ut så är man försumlig och kan därför bli skadeståndskyldig för det som inträffar. Det finns bra böcker som beskriver hur man stängslar på bästa sätt (Stängselboken som finns här http://www.sjv.se/blanketterochtryc...1001ea08a0c7fff104697.html?category=OVRTRYCK).Ingen som vet om det finns några regler kring detta med hagar och utformning? Ur både försäkringssynpunkt och ur säkerhetssynpunkt...
och..
sen fick jag en inackordering som gillar mat.. Har man inte elen på så kör han in hela halsen och hänger sig med bogen på staketet och käkar utanför.....Gissa hur krokiga mina staket börjar bli....![]()
VEM har gjort allt osv? Svar: Ingen!! Eller känner du till någon som har 10 m hög mur med dubbla vallgravar, järnportar, 5 lås, vaktstyrka dygnet runt och bevakningstorn? ...Skulle inte denna person vars hästar rymt må bättre om han/hon visste att denna gjort allt för att förhindra en rymmning?
VEM har gjort allt osv? Svar: Ingen!! Eller känner du till någon som har 10 m hög mur med dubbla vallgravar, järnportar, 5 lås, vaktstyrka dygnet runt och bevakningstorn? ...
Tänk på, innan du hötter med pekfingret igen, att det säkra och perfekta stängslet inte existerar. Ej heller någon som gjort allt osv. Allt är kompromisser byggda på vars och ens förutsättningar.