Har du/ni strömmen på i stängslet?

Sv: Har du/ni strömmen på i stängslet?

Men 130 cm är väl inte särkilt högt för en rymningsbenägen häst?
130 cm kan i princip alla hästar och även kor hoppa om de vill.

Jag fick lägga mitt staket på 180 cm för att min hopphäst inte skulle hoppa ut.

Har man en häst som rymmer har man en skyldighet att se över sina stängsel: höja, sätta dubbla staket, 4 linor , trästaket. Helt enkelt göra vad som krävs. Det låter väldigt oansvarigt att låta en häst rymma gång på gång.

Överlag tycker jag att de flesta har väldigt låga staket. Oftast ingen match för en skrämd häst att hoppa över 120-130 cm staket.

Och en fråga till alla er som inte har elen på? Vad har ni för hästar/hästras?
Många hästar vet ju när elen är på, de hör ju elen som tickar i staketet och brukar inte vara sena att koppla ihop det. Jag har ett fullblod som direkt vet när elen inte är på. Inte så att hon sticker utan hon struntar i om hon nuddar staketet eller inte. Alla andra fullblod som stått i mitt stall har varit likadana.

Så, ja självklart är elen alltid på när hästarna är i hagen.

Om du läste mitt inlägg så kanske du såg att hon inte HOPPAR över utan SPRINGER IGENOM. Då spelar ju höjden ingen roll... I annat fall hade jag höjt det för längesen.
Vidare: om du som sagt läst mitt tidigare inlägg (suck, läs innan du säger något, människa, tröttsamt o skriva samma saker igen..) så springer hon även igenom trästängsel MED elstängsel (som dom normalt höll hingstar i som inte kom ut...:angel: ).

Dubbelt staket tror jag inte stallägaren är pigg på att sätta upp speciellt eftersom den minsta hagen är på 4 ha...

Är förresten dubbelt staket på två av hagarna där hon gått igenom den ena ändå...

Blir väl bara till att ha henne inlåst i stallet 24-7 o dom andra får gå på lösdriften som vanligt. Dom går ju aldrig ut...:crazy:

Inte ett dugg känsligt, men jag gillar förnuft och logik. :cool:

Frågan var just ... diskutera eller inte?
Diskuterar man, för man fram åsikter, argumenterar, redovisar fakta i sakfråga, bemöter åsikter/argument med egna osv.
Jag kan inte se att det är det du gör. :confused:

Om du inte vill föra en seriös diskussion, är det väl OK.
Eller hur? En lite flicka kommer cyklandes på vägen, vinglar in i elstängslet och fastnar med sitt långa hår. Där hänger hon sedan medan livet försvinner i takt med dom hemska stötarna. Om jag vore förälder bla, bla ...
Tycker DU vi kommer någonstans på det här spåret?

LIA

Men jisses vad arg......och otrevlig du är!!!??? Var gick det fel?? Jag fattar nog faktisk inte vad det är du tycker att jag har gjort...? Du måste ha läst något mellan raderna som jag INTE har skrivit...
Eller är du alltid sån här?

// M

Intressant med en trådstartare som ställer en till synes oskyldig fråga och sedan formligen SLAKTAR alla som inte tycker som hon
:) Men inte mej emot, eftersom jag håller med henne!

Men shit... jag slaktar väl inte nån... :crazy:
Men jag får väl precis som andra ha åsikter...även om jag startade tråden?????

// M

Det är bara LIA, ingenting att hetsa upp sig över.
Det är bättre att gå runt än att konfrontera.

Om hästarna tar sig ut pga av att man inte har el på räknas det väll som vårdslöshet och man kan bli ersättnings skyldig för det som hästarna trampar sönder / ställer till med ??? Eller
Vi har alltid el på

Man blir alltid ersättningsskyldig för det som hästarna trampar sönder om de kommer lösa.

Nej, jag var varken känslig eller arg eller otrevlig. Var får du det ifrån? Tycker snarast det verkar vara du som är känslig.

Varför håller du dig inte hellre till sakfrågan?
Jag har skrivit om hur vi hanterar elstängsel och varför. Du verkar ha helt andra åsikter och får gärna plädera för dom. Kom med argument och erfarenheter som motsäger mina om du har sådana.

I ditt TS-inlägg sade du: ... att jag faktiskt genuint och ärligt undrar: Har du/ni alltid strömmen på i ert elstängsel?
Ambitionen var en helt annan, eller hur? Tycker också att ditt "inlägg" i den andra tråden var lågt.

LIA

Hej!

Vi har väldigt sällan strömmen på, vi har både unghästar, gammlingar och föl. Märker vi att hästarna börjar gå för nära slår vi på den ett par dagar och sen stänger vi av. :p

Inte alltid, nu när det ligger snö på trådarna är den inte på. Jag sätter på den när det är lite "busväder" ute samt under betäckningsperioden när hingstarna kan få för sig att vilja gå ut :) Sen sätter jag även på den när jag rider förbi hagarna eftersom det går hingst på båda sidor staketet då :) Sen är den självklart på när det kommer en ny häst till gården och när fölisarna är små så dom lär sig.

ALLTID strömmen på!
LÄS I LAGEN! Du ansvarar för att strömmen är på i dina egna hagar. Hyr du in dig som jag gör, där tjänsterna ingår, då är det uthyraren av anläggningen som står som ansvarig. Om en häst tar sig ut och skadar sig själv eller annat, är det då uthyraren som lastas med kostnaden, därför att den är ansvarig. Något som jag alltid påpekar när jag hyr in mina hästar. Då brukar strömmen vara påslagen sedan av någon konstig anledning.... Man får ju inte vara dumsnål, som endel är.

Varför ha elstängsel om man inte har el på? Jag har det alltid, förutom när jag tar in hästarna.

:eek: :D konstigt... Ändå envisas han med att försöka provsmaka på tråden runt paddocken varenda dag... tur att han har en omtänksam mamma som stoppar honom (dom gånger jag inte gjort det har han tittat helt förkrossat på den elaka tanten som PUTTAT in honom med näsan före i tråden... :crazy: )
Ang. trådens ämne så är det som sagt för min del inte så mycket att tänka på, min häst måste ha ström annars letar han upp nya jaktmarker efter ett par dagar... elbanden är jag inte så förtjust i, dom verkar inte vilja gå sönder. Har haft en passhäst som fick avlivas efter att han slet av tåsträckaren på elband...

Nej då ...jag undrade faktiskt om ni andra hade strömmen på...? ;)

Men vi ska tydligen inte diskutera du och jag så jag ger mig... du har rätt...och jag har fel...

// M

Har inte eget stall nu, men har haft. Elen var alltid på eftersom hästarna alltid gick i hagen (lösdrift). Stallägaren jag står hos nu har också alltid elen på utom vid oväntade strömavbrott förstås. Och när strömavbrott sker händer det att hästarna (speciellt min :angel: ) går ut ur hagen.

Jag har elen på även vid oväntade strömavbrott.
Det är ett system med batteri, batteriladdare, timer och elagregat som går på batteri då.

****Man skall inte slinta med knappen på musen.
Då så blir det många inlägg****

Min hästs fodervärd ringde idag förtvivlad över att handtaget till hagen legat på marken och alla tre hästarna tagit en vild runda i samhället. Strömmen på och hagen hel.. kanske några barn som skulle hälsa på hästarna och inte fått på det igen.

Man kan inte gardera sig för allt. Tyvärr.

Varning, varning kan vara en av hästarna som lärt sig öppna, jag har en sådan idiot här hemma, han har lärt sig hur man öppnar grindhandtag (med stömmen på), man biter bara exakt mitt på sedan lyfter man av handtaget och vips är hagen öppen. har nu spänt trådarna i grinden så man själv får ta i för kung och fosterland för att stänga hans grind + bytt till grindhandtag med mer svängd "krok" och peppar peppar han har inte lyckats göra om det igen på några veckor nu.

För övrigt ertappade jag även min hingst görande samma sak när han var 3 år, kom ut precis när han skulle öppna sista handtaget. På honom körde vi den råa metoden (för det kändes betydligt allvarligare när en hingst lär sig sådant) att han fick handtag helt i järn och mkt riktigt dagen efter när han tyckte det var dags att gå in så gjorde han samma sak med följden att han fick en rejäl smäll i munnen och har sedan den dagen icke varit i närheten av ett grindhandtag och tittar än idag snett på grindhandtagen när de ligger på marken.

För övrigt har jag alltid strömmen på i de "stationära hagarna" dock denna höst har det varit ett enda pusslande att hitta ej översvämmade totalt leriga ställen så tävlingshästarna och gamlingen har blivit stationerade lite över allt i provisoriska hagar + paddock mm och då har de gått utan ström, dock skulle jag aldrig släppa hingsten eller småttingarna utan el.
Denna sk "vinter" har jag för första gången haft hästar på drift dock har det i samtliga fall utom ett varit från strömhagarna, problemet har dock inte varit strömmen eller att staketen varit för klena (1.40 med tre breda band så de inger bra respekt) utan att det varit så halt i backen att hästarna helt enkelt kasat rakt ut genom staketet.
Priset tog min största tävlingshäst en liten klump på sisådär 700kg (175 i manken modell grov) han går bak i paddocken med trästaket (1.50 högt) hur han lyckas kasa där bak fattar jag inte men man ser bromsspår modell större ca 1 meter innan staketet sedan har han plöjt rakt igenom så brädorna knäktes som kaffeved, det roliga var att gamlingen som jag alltid skojar om kan gå var som hellst utan staket, stod och gnäggade efter honom på insidan om hålet, det fanns inte i hans värld att man kunde gå ut där det är staket även om det nu plötsligt blivit en nytillverkad grind där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 372
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 518
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Sony hörsnäckor
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka