Sv: Har du/ni strömmen på i stängslet?
Om du läste mitt inlägg så kanske du såg att hon inte HOPPAR över utan SPRINGER IGENOM. Då spelar ju höjden ingen roll... I annat fall hade jag höjt det för längesen.
Vidare: om du som sagt läst mitt tidigare inlägg (suck, läs innan du säger något, människa, tröttsamt o skriva samma saker igen..) så springer hon även igenom trästängsel MED elstängsel (som dom normalt höll hingstar i som inte kom ut...
).
Dubbelt staket tror jag inte stallägaren är pigg på att sätta upp speciellt eftersom den minsta hagen är på 4 ha...
Är förresten dubbelt staket på två av hagarna där hon gått igenom den ena ändå...
Blir väl bara till att ha henne inlåst i stallet 24-7 o dom andra får gå på lösdriften som vanligt. Dom går ju aldrig ut...
Men 130 cm är väl inte särkilt högt för en rymningsbenägen häst?
130 cm kan i princip alla hästar och även kor hoppa om de vill.
Jag fick lägga mitt staket på 180 cm för att min hopphäst inte skulle hoppa ut.
Har man en häst som rymmer har man en skyldighet att se över sina stängsel: höja, sätta dubbla staket, 4 linor , trästaket. Helt enkelt göra vad som krävs. Det låter väldigt oansvarigt att låta en häst rymma gång på gång.
Överlag tycker jag att de flesta har väldigt låga staket. Oftast ingen match för en skrämd häst att hoppa över 120-130 cm staket.
Och en fråga till alla er som inte har elen på? Vad har ni för hästar/hästras?
Många hästar vet ju när elen är på, de hör ju elen som tickar i staketet och brukar inte vara sena att koppla ihop det. Jag har ett fullblod som direkt vet när elen inte är på. Inte så att hon sticker utan hon struntar i om hon nuddar staketet eller inte. Alla andra fullblod som stått i mitt stall har varit likadana.
Så, ja självklart är elen alltid på när hästarna är i hagen.
Om du läste mitt inlägg så kanske du såg att hon inte HOPPAR över utan SPRINGER IGENOM. Då spelar ju höjden ingen roll... I annat fall hade jag höjt det för längesen.
Vidare: om du som sagt läst mitt tidigare inlägg (suck, läs innan du säger något, människa, tröttsamt o skriva samma saker igen..) så springer hon även igenom trästängsel MED elstängsel (som dom normalt höll hingstar i som inte kom ut...
Dubbelt staket tror jag inte stallägaren är pigg på att sätta upp speciellt eftersom den minsta hagen är på 4 ha...
Är förresten dubbelt staket på två av hagarna där hon gått igenom den ena ändå...
Blir väl bara till att ha henne inlåst i stallet 24-7 o dom andra får gå på lösdriften som vanligt. Dom går ju aldrig ut...