Har jag extrem bacillskräck ?

Jag tycker sedlar och mynt nästan är värre än en smutsig disktrasa. Tänk hur många som haft dom.
 
Nej men jag reagerar på det. Men du tycker helt ärligt inte pengar är äckligt alls ?
Jag tänker överhuvudtaget inte på det men kanske kommer att göra det i fortsättningen, men det är enstaka gånger jag handlar mat i gatukök, har inte sett någon hantera mat och pengar annars. Det brukar vara olika som gör burgarna och står i kassan och nuförtiden betalar jag alltid med kort så då är risken minimal för just den hanteringen,
 
Nej men jag reagerar på det. Men du tycker helt ärligt inte pengar är äckligt alls ?

Alltså, jag vet många som tycker att det är det, men jag har noll problem med det. Och då har jag ändå själv jobbat med mycket pengahantering och vet hur mycket skit man kan tvätta av sig efter ett digert kassaräkningspass.

Men jag är rätt obrydd, de situationer du nämnde i trådstarten bekymrar mig inte. Möjligtvis kak-grejen, om personen är okänd för mig, då uppskattar jag det inte direkt. Eller om personen har en massa eksem/fjällig hud på händerna som kan landa i min kaka.. :nailbiting:

Jag tvättar inte alltid händerna före jag lagar mat om jag bara lagar till mig själv heller :angel:
 
Jag tycker att det verkar som att dina tankar sätter krokben för dig själv. För mig känns det väldigt överdrivet. Själv tvättar jag händerna när jag kommer hem och efter toabesök. Jag tycker att det är äckligt när folk hostar och nyser rakt ut utan att hålla för handen eller sitter och drar in snoret hela tiden. Däremot har jag aldrig tänkt att pengar kan vara äckliga.

Härom året reagerade en kollega på att jag lånade böcker på bibliotek och tyckte att det var oerhört äckligt. Sådant tänk finns inte i min värld. Jag berättade aldrig för henne att jag läste dem i sängen, då hade hon väl fått slag.
 
Ja det låter tveklöst överdrivet och en fobi. När det påverkar ens vardagsliv så kan det vara klokt att söka hjälp.
 
Oj, ja, det låter lite överdrivet, tycker jag. Jag är själv rätt dålig på att tvätta händerna annat än om jag har varit på toaletten eller är direkt smutsig. Mitt kök lämnar ibland en del att önska när det gäller hygien också :angel: Men jag har å andra sidan heller aldrig varit magsjuk. Och tycker att väldigt få saker är distinkt äckliga. Men jag äter såklart inte gärna bajs. Däremot plockar jag upp saker och äter om jag tappar på golvet och så. Försöker låta bli det på jobbet däremot. Folk tycker att jag är så konstig :laugh:
 
Jag är aldrig sjuk (på riktigt, har inte varit sjukskriven för sjukdom på över 10 år) och jag är rätt äcklig av mig om man ska gå efter dina "regler".

Jag delar min mat med mina katter, de slickar på min glass, sen äter jag vidare tex, jag har inga problem alls med att äta mat andra har hanterat, jag tvättar händerna efter toabesök (när jag jobbar spritar jag dom iof ständigt men det är för att jag måste, inte för att jag vill), jag äter ständigt med mobilen eller datorn som sällskap. Jag pussar på mina katters tassar, håller på med mina hamstrar och när jag hade hästar så åt jag ofta matsäck i stallet eller på en tävlingsdag sittandes på rampen på transporten.

Jag har alltid resonerat så att om man inte har nedsatt immunförsvar är det bara bra att utsätta sig för lite skit och bakterier ibland så man blir härdad.
 
Vi har ett Aktivitetsbaserat kontor utan fasta platser, och jag har en kollega som alltid spritar av hela arbetsplatsen. Sånt gör inte jag, men jag brukar stalka hen och sätta mig på hens ”plats” dagen efter. Rent och snyggt liksom. Jag är rätt okänslig, och blir sällan sjuk. Jag tycker ditt synsätt låter lite överdrivet Ts.
 
Sitter och funderar på om jag har bacillskräck eller om det faktiskt är äckligt :)
Jag har fruktansvärt svårt att äta något som någon annan tagit i , om jag inte vet att personen tvättat händerna exakt innan.
Om någon tex lägger upp en kaka till mig och jag inte får ta den själv ur förpackningen ,Så har jag svårt att äta den.
Och om min pojkvän sitter och pillar på mobilen och samtidigt äter en macka blir jag nästan spyfärdig och gnäller på honom om hur mycket äckliga bakterier det är på telefonen :D
Vet ju dock att dom flesta människor gärna sitter och äter och håller på med telefon och dator samtidigt :)
Likaså på bufféer när man ser folk ta i slevarna och slicka sig på fingrarna osv osv. Jag blir så äcklad.
Hur känsliga är ni ?

Inte ett dugg känslig.. är extremt sällan sjuk också :)
 
Jag tycker sedlar och mynt nästan är värre än en smutsig disktrasa. Tänk hur många som haft dom.

Fast bakterier har svårt att överleva och föröka sig på pengar. På en fuktig disktrasa däremot, där är det perfekt miljö.

Plasthandskar är jag nästan lite rädd för, folk som använder dem brukar få nån övertro på dess renhet och tror att de inte behöver byta/tvätta händerna alls. Blä!
 
Nej men jag reagerar på det. Men du tycker helt ärligt inte pengar är äckligt alls ?
Tror att det är en gräns mellan smuts och äckel?

Smuts är smuts. Äckel är ågot annat. Varfö koppla ihop de två?
Så fort man rör sig blir det smutsigt. När jag gräver i landen blir jag smutsig. När jag mockade stall var jag smutsig. Eller bara utomhus med mycket pollen i luften. När jag tankar bilen blir jag smutsig. Byter jag däck blir jag rejält smutsig.

Äckel inför smuts känns inte riktigt sunt? Varför äckel?

Är det för att det är människor som rör pengarna?
 
[...]
Härom året reagerade en kollega på att jag lånade böcker på bibliotek och tyckte att det var oerhört äckligt. Sådant tänk finns inte i min värld. Jag berättade aldrig för henne att jag läste dem i sängen, då hade hon väl fått slag.

Alla får naturligtvis tänka som de vill, men jag kan tycka att det inte kan benämnas på annat sätt än oförskämt av din kollega att berätta för dig om sitt äckel. Hon kan väl strunta i att låna själv om hon känner så, men hålla inställningen för sig själv, kan jag tycka. Speciellt när det gäller en sådan sak som biblioteksböcker som faktiskt är en fråga om att ge människor från olika sociala bakgrunder mer lika möjligheter till kunskap och upplevelser.

Att personer med nedsatt immunförsvar undviker saker som är helt oproblematiska för det stora flertalet är naturligtvis en annan sak. Men de flesta förklarar det ju med försiktighet pga lågt immunförsvar inte som äckel inför något.

Själv gör jag nog som de flesta, anpassar mig lite om andra människor är inblandade. Lagar jag mat till mig själv kan jag smaka av såsen två gånger genom att doppa skeden i såsen och inte diska den mellan gångerna. Om jag bjuder folk på middag droppar jag sås från sleven i avsmakningsskeden så att den aldrig rör såsen. Likaså är jag mer noga med handtvätt innan jag börjar laga mat och mellan olika moment om andra människor är inblandade.
 
Alla får naturligtvis tänka som de vill, men jag kan tycka att det inte kan benämnas på annat sätt än oförskämt av din kollega att berätta för dig om sitt äckel. Hon kan väl strunta i att låna själv om hon känner så, men hålla inställningen för sig själv, kan jag tycka. Speciellt när det gäller en sådan sak som biblioteksböcker som faktiskt är en fråga om att ge människor från olika sociala bakgrunder mer lika möjligheter till kunskap och upplevelser.

Att personer med nedsatt immunförsvar undviker saker som är helt oproblematiska för det stora flertalet är naturligtvis en annan sak. Men de flesta förklarar det ju med försiktighet pga lågt immunförsvar inte som äckel inför något.

Själv gör jag nog som de flesta, anpassar mig lite om andra människor är inblandade. Lagar jag mat till mig själv kan jag smaka av såsen två gånger genom att doppa skeden i såsen och inte diska den mellan gångerna. Om jag bjuder folk på middag droppar jag sås från sleven i avsmakningsskeden så att den aldrig rör såsen. Likaså är jag mer noga med handtvätt innan jag börjar laga mat och mellan olika moment om andra människor är inblandade.

Hon var dessutom socialchef...
 
Jag undviker offentliga toaletter, "öppningsknappar", ledstänger och dörrhandtag och tvättar händerna 2 gånger när jag kommer hem och även innan jag lägger mig.

Jag är lite övernojjig.... och är medveten om det men jag behandlas med medicin som sänker mitt immunförsvar och det har satt griller i huvudet på mig.
 
Sitter och funderar på om jag har bacillskräck eller om det faktiskt är äckligt :)
Jag har fruktansvärt svårt att äta något som någon annan tagit i , om jag inte vet att personen tvättat händerna exakt innan.
Om någon tex lägger upp en kaka till mig och jag inte får ta den själv ur förpackningen ,Så har jag svårt att äta den.
Och om min pojkvän sitter och pillar på mobilen och samtidigt äter en macka blir jag nästan spyfärdig och gnäller på honom om hur mycket äckliga bakterier det är på telefonen :D
Vet ju dock att dom flesta människor gärna sitter och äter och håller på med telefon och dator samtidigt :)
Likaså på bufféer när man ser folk ta i slevarna och slicka sig på fingrarna osv osv. Jag blir så äcklad.
Hur känsliga är ni ?
Är inte speciellt känslig. Men försöker själv låta bli att ta en grabbnäve kakor och lägga på ett fat utan häller ut.

Men att äta en macka och fingra på mobilen :D det skulle jag inte tveka ett ögonblick att göra, lite basilusker får jag tåla.

Fast en gång när jag skulle köpa en munk på ICA så lät jag bli eftersom jag såg en skakig farbror lyfta ut tre, med fingrarna, från botten av sin avvärskorg (utan påse) och lägga tillbaka i munkbehållaren. :D det var lite för mycket för mig.
 
Jag tvättar händerna sedan jag varit på stan eller varit och handlat eller nåt, för att i möjligaste mån slippa magsjuka och influensa, när sånt härjar. I övrigt är jag inte brydd alls. Jag tror tvärtom att människan behöver utsättas för diverse bakterier och det är väl ganska erkänt nuförtiden att barn som växer upp på lantgårdar med djur, har färre allergier mm än de som vuxit upp i sterilare miljöer. Vore vi så extremt känsliga att vanliga bakterier hotade vår hälsa så kraftigt, hade mänskligheten knappast överlevt och frodats så framgångsrikt som vi gjort.
 
Jag undviker offentliga toaletter, "öppningsknappar", ledstänger och dörrhandtag och tvättar händerna 2 gånger när jag kommer hem och även innan jag lägger mig.

Jag är lite övernojjig.... och är medveten om det men jag behandlas med medicin som sänker mitt immunförsvar och det har satt griller i huvudet på mig.
Du har all anlending. När jag gick på starka cellgifter var jag också lite försiktigare.:D
Men som fullt frisk. Näe
 
Det enda (?) jag varit bekymrad för var den unga kvinna som tog fram ett nytt mjölkpaket till kaffet. Tetran öppnade sig inte helt så hon stack in sin låånga lackade nagel coh drog ut pipen. Det kaffet lämnade jag..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
24 846
Senast: Enya
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 745
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 343
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp