S
Shettis
Sv: Har jag förstört henne? :/
Går hon i en stor hage, där hon får chans att "verkligen känna sig som en häst" (fel ordval) Brukar du mata henne mycket ur händerna?
detta brukar ju leda till att hästen blir rastlös när den inte får något, och bara kräver mat... hugger i luften osv. Står hon inne en stor del avv dagen, eller får hon vara ute mkt med "polarna"? Vet du hur de förra ägarna tränade henne, gör ni på samma sätt, har ni använt samma kommandon på henne, annars är det självklart att hon blir mycket förvirrad...
Försök att inte ge upp (lätt för mig att säga, I know) försök att tillbringa tid med henne, massera henne, pyssla lite, stå bara och borsta så att hon tycker att det är skönt. Tänk bara på att vara konsekvent, har du sagt åt henne något då gör hon inte så, aldrig. Att jobba henne från marken för att bli av med överskotts energin är inte att skjuta upp någonting, det är väl mycket bättre än att det händet en olycka pga att hästen är överpigg när man rider? Ta hjälp av någon duktig tränare, att träna NH är jättebra mot sådana här problem!!
Om du vet att det tex aldrig kommer gå bra att göra en bakdelsvändning, så gör det inte utan gå tillbaka ett steg! Det är viktigt att man alltid lyckas när man gör något nytt, så att hon tycker att det är kul, och att man aldrig kräver för mycket.
Lycka till!!
Min häst har blivit helt odräglig!
Hon blir 6 i år och jag har haft henne i ca 5 månader.
Hon är hyperaktiv och hon är mer eller mindre som en gummiboll när man rider.
I stallet skrapar hon med hoven så fort hon inte ser mig, när man ska sadla står hon och hugger i luften ( som tur är).
Det går inte att rida henne själv längre då hon stannar och vägrar gå och backar ,möjligtvis kan man gå men då får man nästan dra med sig henne.
Igår gick hon iväg när jag skulle ta in henne och försökte springa ( inte så lätt i hagen) iväg![]()
Hon har vart så här i ca 2 vecka och orkar snart inte med henne mer. Antar att felet ligger hos mig men jag vet inte va tusan ajg ska göraJag mår verkligen PISS av det här och har bara lust att hon ska försvinna (
)Jag får tvinga mig i väg till stallet varje dag och tvinga mig att rida å bråka med henne.
Hon har stått i en vecka och skrittats lite i en vecka innan detta.
Eftersom att hon är så himla pigg nu vet jag inte om jag ska låta henne vila ännu mer eller inte![]()
Ni som har så underbara och snälla hästar som verkar älska er, hur tusan gör ni ?!
![]()
Går hon i en stor hage, där hon får chans att "verkligen känna sig som en häst" (fel ordval) Brukar du mata henne mycket ur händerna?
detta brukar ju leda till att hästen blir rastlös när den inte får något, och bara kräver mat... hugger i luften osv. Står hon inne en stor del avv dagen, eller får hon vara ute mkt med "polarna"? Vet du hur de förra ägarna tränade henne, gör ni på samma sätt, har ni använt samma kommandon på henne, annars är det självklart att hon blir mycket förvirrad...
Försök att inte ge upp (lätt för mig att säga, I know) försök att tillbringa tid med henne, massera henne, pyssla lite, stå bara och borsta så att hon tycker att det är skönt. Tänk bara på att vara konsekvent, har du sagt åt henne något då gör hon inte så, aldrig. Att jobba henne från marken för att bli av med överskotts energin är inte att skjuta upp någonting, det är väl mycket bättre än att det händet en olycka pga att hästen är överpigg när man rider? Ta hjälp av någon duktig tränare, att träna NH är jättebra mot sådana här problem!!
Lycka till!!