Har jag råd med häst?

Bukefalos 30 år!

em_00

Trådstartare
Jag har försökt räkna fram och tillbaka på om jag kan ha råd med egen häst. Är uppväxt med egen häst men sålde ponnyn när jag skulle studera, nu har jag fått ett jobb där jag tror att det kanske kan gå ihop, men det lär inte bli mycket över så jag kan spara pengar. Har dock en rätt bra buffert och sparpengar sen tidigare utöver pengar för köp av hästen. Jag tjänar ca 30K efter skatt, har en bostad på 7k/månad, en bil och inga andra omkostnader. Bor i en mindre stad, och vill helst ha hästen inackorderad med mycket service. Kanske på lösdrift, men med skrittavstånd till ridhus? Tror ni det kan gå? Hur ser er ekonomiska situation ut? Jag vill inte känna att jag får räkna kronor och ören varje månad för att få ihop det, och kunna ha råd att träna mycket och iallafall starta några enstaka tävlingar per säsong

Det jag är mest orolig över är försäkringarna som känns så dyra. Om man ska köpa en häst för 100-200K (som dem numera verkar kosta) och försäkra den fult ut i liv, vad landar det på? Är 1000kr/månad en rimlig uppskattning med hög veterinärvård?

Hade jag haft din inkomst och boendekostnad hade jag absolut haft råd med häst. Men jag har ingen dyr stallhyra då jag jar eget stall. Vet inte vad stallhyra med mycket service kostar hos dig? Häromkring kostar det kring 3000kr per månad medan i södra Sverige och kring större städer kostar kring det dubbla.
Och det beror ju helt på vad du vill har för levnadsstandard utöver boende och häst.

Däremot får du ingen livförsäkring för 100-200” och hög veterinärvård för 1000kr per månad. Jag har ett billigt försäkringsbolag, 50” i liv och 100” i veterinärvård och betalar 700kr per månad. Det är sällan man kan ha hästen livförsäkrad för den summa man köpt den för/marknadsvärde om det är en dyrare häst. Det blir galet dyrt.

Hur långt är ett snöre?

Du får kolla upp stallhyror i ditt område och sen räkna. De flesta försäkringsbolag har så man kan kolla upp premien innan man försäkrar.

Jag har ungefär samma inkomst och utgifter som du, stallhyra för ena hästen på 5500 kr och andra 2500 kr. Då har jag ungefär 2000 kr kvar varje månad att spara till annat. Dyrare stallet är mer eller mindre fullservice, det enda man måste göra är att mocka på helger.

Jag har försökt räkna fram och tillbaka på om jag kan ha råd med egen häst. Är uppväxt med egen häst men sålde ponnyn när jag skulle studera, nu har jag fått ett jobb där jag tror att det kanske kan gå ihop, men det lär inte bli mycket över så jag kan spara pengar. Har dock en rätt bra buffert och sparpengar sen tidigare utöver pengar för köp av hästen. Jag tjänar ca 30K efter skatt, har en bostad på 7k/månad, en bil och inga andra omkostnader. Bor i en mindre stad, och vill helst ha hästen inackorderad med mycket service. Kanske på lösdrift, men med skrittavstånd till ridhus? Tror ni det kan gå? Hur ser er ekonomiska situation ut? Jag vill inte känna att jag får räkna kronor och ören varje månad för att få ihop det, och kunna ha råd att träna mycket och iallafall starta några enstaka tävlingar per säsong

Det jag är mest orolig över är försäkringarna som känns så dyra. Om man ska köpa en häst för 100-200K (som dem numera verkar kosta) och försäkra den fult ut i liv, vad landar det på? Är 1000kr/månad en rimlig uppskattning med hög veterinärvård?
Du har redan fått bra svar men jag har alltid fokuserat på hög vetvård i försäkringen, det är där pengar kan rinna iväg om man har otur. Liv brukar jag bara ha 40’. Det är liv som kostar mest i försäkringspremien . Jag antar att du vill ha högt liv för att få tillbaka om något händer där hästen behöver tas bort men ofta innebär en skada en lång tids konvalecens, oftast flera, och där kostar det med behandlingar och undersökningar. Sedan är det många skador som inte täcks av liv, det gäller att kolla upp sin försäkring.
En annan sak är att hitta ett stall där man själv och hästen trivs, framförallt kanske med mycket service, är inte alltid helt lätt. Menar att när man köper till eller är beroende av service finns inte lika många valmöjligheter och man kanske får betala rätt mycket mer för rätt ställe.

Ett test du kan göra är att se hur mkt pengar du får över eller kan spara varje månad. Då ser du ju också vilken livsstil du kan ha förutom hästen. För det handlar ju också om vad du vill prioritera dvs vill man hellre ha häst än åka på semester/ nöjesliv/ andra hobbyer etc

Jag tjänar mindre än dig, men delar hyra med min kompis så halva boende kostnad.
Jag har två hästar, men har haft 3 ½ häst som mest. Samt två katter.

Det beror så mycket på dels var i landet du bor och vad du vill ha ut av hästlivet samt övriga livet. Mitt liv är hästarna så att det sällan blir mycket över till mig gör inte så mycket. Vi hyr hela vårat stall, jäääävligt billigt, dock kallhyra (absolut noll och inget ingår förutom mark/byggnader) och det är nyckeln till att det fungerar för oss med såpass många djur (min kompis 3 1/2 häst och tjänar något mer än mig men inte mer än dig) och att ändå ha råd till de veterinär räkningar som oundvikligen dyker upp. Men det innebär ju också att vi lägger betydligt mera arbete på hästeriet än vad många andra gör när exakt allt och alla sysslor bara delas på två pers. Nu har vi iaf flyttat närmare så lite smidigare.👌

Skulle vi bli av med stallet och bli tvungen att inackordera oss tror jag att jag skulle behöva sälja ena och bara ha en häst faktiskt.
Jag har inget emot att leva på nudlar själv men vill aldrig hamna så dåligt att jag inte har råd att ta dem till veterinären.

Jag betalar ca 1000kr i månaden för båda tvås försäkring, noll till låg i livvärde men så har jag Agria.

Nej det kommer inte räcka. Jag har min SWB försäkrad för 50 liv och 80 veterinärvård, premien har precis gått upp till ca 1300 kr/månad🫣

Svårt att säga något i övrigt när man inte vet hur stallhyror osv ligger där du bor, men det låter absolut som att du kan få det att gå runt.
Jag räknar med att hästen kostar ca 10 000 kr/mån.

Jag tog bort "användbarhets-"livdelen när min SWB skulle kosta drygt 22 000 om året att ha försäkrad för ett livbelopp på 100 000 kr. Jag fattar inte riktigt vem som tycker att den nivån på premie är rimlig att kosta på sig, sett i proportion till kostnaden och worst case-scenario att den faller ut. I stället har jag nu kvar den begränsade olycksfallsdelen för livförsäkringen + hel veterinärvård och då ligger hans försäkring på knappt 1000 kr per månad.

Det låter som att du tänker dig ett halvblod eller halvblodstyp på häst och då är försäkringarna generellt dyrare. Premien för min nordsvensk (jämnårig med halvblodet) är knappt en tredjedel jämfört med halvblodet eller 3600 kr om året, något lägre livförsäkring men han har också hel veterinärvårdsförsäkring. I alla fall värt att väga in vilken ras man är ute efter om totalkostnaden är en viktig faktor om det går ihop eller ej.

Räkna ut vad det skulle kosta att ha häst och lägg undan den summan varje månad i x antal månader så ser du om det skulle funka. Behöver du ny bil för att dra släp? Behöver du släp? En begagnad sadel, vad är du beredd att lägga på den?
Tränare kostar väl +- 500/gång.
Ser inga hinder för dig med din ekonomi att kunna ha häst. Har du redan en buffert att köpa för och en för vetkostnader så är det ju bara att köra!

Min äldre connemara med max vetvård och 5 liv kostar över 1 000 kr/månad med årets höjning.

Som referens la jag förra året ca 12 000 kr/mån på min häst och hans B-ponnykompis men då ingår allt utom kostnader för bil/körning till stallet. De har dock regelbunden friskvård och jag lägger mycket pengar på deras hösilage och foder och en del på utbildning av mig själv kontinuerligt.

Jobbar skift så min lön är väldigt varierande men tror jag får ut lite mer än dig i snitt (tar typ alltid ut arbetstidsförkortning i pengar också och vi får oftast bonus årligen knappt 10 000 men är ju inte garanterad) samt bor väldigt billigt hos kommunalt bolag och har en äldre elbil billig i drift.

Ett test du kan göra är att se hur mkt pengar du får över eller kan spara varje månad. Då ser du ju också vilken livsstil du kan ha förutom hästen. För det handlar ju också om vad du vill prioritera dvs vill man hellre ha häst än åka på semester/ nöjesliv/ andra hobbyer etc

Ja jag hade gjort ett separat konto o dragit minst 10 000 kr/mån dit direkt av lönen och testat @em_00. Träna och tävla är väldigt dyrt numera också!

Du har råd både med en och fler hästar med den inkomsten ,allt beror på dina övriga prioriteringar och utgifter :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka