Har jag rätt att häva köpet??!!

@Masse och tillägg till ditt inlägg så personligen skulle jag om jag var TS nöja mig med att som allra mest akuta åtgärd få returnera hästen, även om en ny i inbyte inte verkar finnas osv, det viktiga måste vara att bli av med hästen och även om 35 papp skulle brinna inne är det en droppe i jämförelse med vad det annars kan kosta, både gällande veterinärer, försäkringar som inte täcker, uppstallning och uppehälle för hästen , för att inte tala om advokater osv osv.
 
@Masse och tillägg till ditt inlägg så personligen skulle jag om jag var TS nöja mig med att som allra mest akuta åtgärd få returnera hästen, även om en ny i inbyte inte verkar finnas osv, det viktiga måste vara att bli av med hästen och även om 35 papp skulle brinna inne är det en droppe i jämförelse med vad det annars kan kosta, både gällande veterinärer, försäkringar som inte täcker, uppstallning och uppehälle för hästen , för att inte tala om advokater osv osv.
Håller med, tyvärr. Kan man få hälften tillbaka och bli av med kusen skulle jag vara själaglad.
 
Tyvärr är det helt klart att du har gått på en riktigt ful hästhandlare och du radar upp alla de klassiska sakerna de använder för att lura köpare. Dessutom är de bra på att klara sig undan vid tvister.

Om jag hade fått en tia för alla gånger jag träffat på köpare som gått på detta så hade jag haft ett ganska bra bankkonto vid det här laget. Nu har jag inte fått det men kan garantera att säljarledet inte är direkt fattiga.

+1 på all din text, men vill ta ut några stycken.

Vad är det som gör att köpare idag går på detta gång efter annan? De här säljarna hade självsanerat sig om köparna hade haft lite normalt vett i huvudet. Man läser ju inlägg efter inlägg här på buke om exakt sådana här händelser och bara genom att öppna buke gör ju att man kommer göra en ordentlig klinikbesiktning om man inte tänkt göra det innan. Man ser det på tv , man läser på ALLA sociala medier om sådana här händelser som värsta skräckscenarior som kostar 100 tusentals kronor för köparna, men ändå ?

Fascinerande.
 
Jag håller med dig, Fio.

Ska jag plöja ner en massa pengar som dessutom kostar månadsvis efter investeringen, gör jag rätt noggrann research innan jag pyntar. Och jag låter mig INTE stressas till affären, det finns massor av objekt oavsett vad man ska köpa. Är det ett unikt objekt (tillverkas bara i fem ex/år) finns det troligen ingen stor marknad, vilket gör mig som spekulant värdefull - inget en säljare vill se fly iväg för att affärsklimatet känns pressat.

Även om konsumentköplagen är skyddande, täcker den inte allt. Man har som köpare en viss undersökningsplikt, särskilt när det kommer till de där speciella förutsättningarna som är viktiga för just MIG. Det går inte att reklamera en bil för att den har röda säten, fast jag sagt till säljaren att jag bara var intresserad av svarta säten. Varför ens gå vidare med affären om inte objektet passar eller man orkar/vill/kan testa de förutsättningar som är viktiga för MIG?

En säljaren kan faktiskt inte ses skydlig att ta reda på exakt vad köparen är ute efter (snäll att gå bakom, går att sitta upp på i det speciella ridhuset runt kvarteret, går att lasta i regn ute på stallplanen hemma). Detta vet bara JAG att det är viktig för mig, och då måste jag ju självklart kolla upp detta om jag vill vara säker på att jag får det jag vill ha.

För egen del spelar det inte mig så stor roll med vissa förutsättningar som är tvingade för andra. Vi är olika.
 
Jag tycker vi ska sluta med att trycka upp i ansiktet på TS att hon har gjort fel. Det har liksom kommit fram nu och varför vältra sig i det?
Alla människor gör fel. Jag gör massor av fel, min personal gör massor av fel. Jag har lärt mig att jag brukar notera felet och därefter gör upp en handlingsplan. Då lämnar jag "skuldbördan" nämner den inte igen. De flesta människor brukar vara mera aktiva till att lösa problemet om de inte tyngs för hårt av skuldkänslor.
 
Vad tråkigt att det blivit så här fel med ditt hästköp.
Men tyvärr får man ofta lära sig läxor den dyra vägen. :/

Jag har alltid med mig någon annan vid provridning, även om jag har kunskap att klara mig själv. Men jag tycker det känns tryggare att ha ett par opartiska (och ibland kunnigare) ögon som ser hästen lite mer utifrån och som även kan provrida lite (mina vänner/tränare vet vad jag vill ha för häst och vad om kan passa mig) och som kan se hur det ser ut/filma när jag rider. Ett bollplank helt enkelt. :)

Vad gäller att hästen är stökig i hanteringen, det kan inte vara så att den känner sig otrygg med dig ännu? Eller att det är en häst som är väldigt bunden av rutiner? Vår nuvarande häst har haft det lite jobbigt med att saker görs annorlunda än där han bodde innan. Likaså när rutinerna i stallet vi står i ändras så blir det jobbigt för honom. Man måste hela tiden vara tydlig och konsekvent och göra likadant. Och är något 'fel' så blir det tvärstopp tills han kan övertygas att han kan lita på oss och att det är okej. Det går bra nu när han känner oss, då blir det stopp och fundering i ett par minuter och sen ser man ett 'okej då, jag vågar väl då' i ögonen, men i början kunde man bli tokig på honom ibland. (dock alltid snäll och alltid snäll i ridningen) Kan tänka mig att en import kanske behöver lite extra trygghet. Allt är nytt, oftast landar de väl inte så länge hos hästhandlaren. Nytt språk, nya kompisar, nytt stall, nya människor, nya ryttare, ny utrustning, nya rutiner osv. Det kan ju ge både osäkerhet hos hästen, skador om man har otur och att det tar lång tid innan man 'hittar varandra' och hittar knapparna, särskilt om man själv är lite ringrostig.

Har dock själv ingen erfarenhet av importer annat än av islänningar och ingen alls av hästhandlare.
 
Lite blandade åsikter här ser jag..
Jo klart att de va fruktansvärt klantigt av mig att inte kolla upp vissa saker bättre när jag hade chansen. Men jag ville verklige göra allt rätt med att åka till klinik och bes, tyvärr övertalade hon mig fruktansvärt lätt till att göra gårdsbesk. Jag frågade faktiskt en som jag trodde va erfaren om vad
Hon tyckte hur jag skulle göra och hon tyckte att veterinären kan ju inte göra annat än sitt jobb. Så de blev som de blev helt enkelt och sen att jag bestämde mig väldigt hastigt va pgr av att hon sa att hon hade massa andra spekulanter och hon kunde inte hålla honom om inte jag va säker på att jag ville ha honom.
Vet att jag väldigt enkelt hade kunnat göra så att jag inte satt i den här situationen idag. Vilket ni har påmint om... Men nu är de som de är och mår tillräckligt dåligt utav mitt misstag så kan bara försöka göra de bästa av situationen, finns ju ingen risk att jag kommer göra om de iaf...

Att han haltar LITE tror vi oxå kan bero på att han e barfota just nu. Vi longerade i ett ridhus. Ska ringa veterinären som bes på måndag och fråga hur han va i hanteringen då och hur han va när den gjorde böjprov. Tycker ändå att han borde fått anmärkning på sina hovar och inte bara att dem behöver verkas.
Tycker ändå att hon har varit väldigt oärlig. Jag har haft nh tränare som hjälp mig från start under veckorna som jag haft han men blir inte bättre.


Tycker ändå att de är jäkligt fult av henne. Men ska ringa ikväll och se hur hon tar de. Tycker ändå inte jag är helt grundlös.
 
@JenniferA försök verkligen få lämna tillbaka hästen!
Om säljaren verkligen vet med sig att hästen inte var riktigt hundra osv, kan det ju faktiskt om du har tur, vara så att det räcker med att du ringer och står på dig om att lämna tillbaka utan att behöva dra in advokater, veterinär osv. Jag hade i vilket fall definitivt låtit säljaren veta att du upplever att hästen inte är vad som utlovats och att du vill att köpet återgår. Säg att du kommer få den veterinärbesiktad också!
Jag hade gjort detta NU - innan helgen. Helst spela in samtalet också så att det finns registrerat ngnstans att du haft detta samtal med säljaren, datum, klockslag osv. Då har du iallafall något "dokumenterat" och du anmälde problemen så tidigt som möjligt osv.
Om tex din häst nu över helgen skulle springa och snubbla i hagen och måsta veterinärutredas sen pga det och den då visar sig halt osv, så kan du få ett ytterligare h-te om du inte har ngt dokumenterat att du kontaktat säljaren innan osv, då man folk börja fula runt att det är pga det som hände hos dig som den nu är halt osv osv. I all oändlighet....
 
Jag ser inte riktigt meningen med att diskutera med besiktigande veterinär utan att ha något att ställa mot hans uttalande.

Börja med att konstatera vad du har vid hand. Visar en klinikgenomgång att hästen är pinfrisk, finns ju inte mycket att diskutera med annan instans. Framkommer det något på kliniktgenomgången är det ju i så fall MÖJLIGEN läge att ta upp det med besiktigande veterinär. MEN det kan vara en jättenackdel att du tar kontakt redan nu, det ger ju första veterinären alla möjligheter att täcka upp senare.

BÖRJA med att konstatera vad du har vid hand. Är hästen helt frisk är det ju inte mycket att diskutera.
 
Tycker ändå att de är jäkligt fult av henne. Men ska ringa ikväll och se hur hon tar de. Tycker ändå inte jag är helt grundlös.
JA det är "fult" av säljaren och du är inte grundlös i dina klagomål. Problemet är att säljaren är bra på att "prata" och har redan övertalat dig en gång. Denna person har lika lätt att "prata" med andra få fram sin sida väldigt trovärdig. Det är det som personer som den här lever på både på att prata och byta häst tills du verkligen betalar för en hel häst.
Så tänk efter hur du har det runt dig ordentligt, gå igenom vad du ska säga (skriv ner det och bocka av under samtalet) så att du inte blir övertalad en gång till utan att det blir enligt den lösning som du vill. Men tänk också på att om det blir konflikt så kommer du att stå med en häst som kostar pengar under hela tiden.

Hoppas att du kan få till en lösning snabbt som passar dina förhållanden. Lycka till!
 
Jo klart att de va fruktansvärt klantigt av mig att inte kolla upp vissa saker bättre när jag hade chansen.

Klandra inte dig själv för hårt, det var ett proffs du träffade.

Som vanlig snäll glad amatör är man helt chanslös mot såna. Även med lite erfarenhet blir man lätt omkullsprungen av såna där proffs, så vi är många många här som lätt hade hamnat i precis samma situation som du är i nu.
 
En liten spinn off på denna tråd: Är det någonsin någon veterinär som har fått stå till svars för sin dåligt genomförda besiktning? Självklart kan alla missa något eller göra fel, men när det verkligen har varit glasklara fall att veterinären inte har utfört sitt jobb korrekt? Jag har ett exempel på när en kompis köpte häst. Hon köpte en hyfsat dyr dressyrhäst av en hästhandlare i södra Sverige. Kortfattat var tjejen oerfaren och blev kär i hästen. Hästen gick igenom besiktningen, men hästen blev sedan ganska snabbt halt och det visade sig vara massor med gamla fel på hästen, pålagringar osv. Hästen är nu i himlen. Ärendet hamnade i tingsrätten, säljaren vann. MEN min kompis sambo filmade hela besiktningen och jag har fått se filmen. Hästen är väldigt tydligt halt vid longeringsprovet. Jag förstår att säljaren inte blir dömd för detta, utan kan skylla på att hästen blev godkänd vid besiktningen. Men varför får veterinären aldrig ta konsekvenserna vid sådana här fall? Är det någon som har försökt att stämma veterinären istället?
 
Vill bara prata med vet som bes enbart för att fråga han hur den va i hantering när han undersöktes. Kommer absolut inte framföra några klagomål för ens jag gjort egen bes på klinik och om dem skulle säga annat.
 
En erinran är ju i princip en rättsligvarning, och skulle veterinären"råka ut" igen kan den förlora sin licens. Så ja - och nej...... ;)
 
Jag som arbetar med affärer dagligen spelar inte in några telefonsamtal. Där emot så drar jag alltid ett mejl med referat om vad som kommit överens om i samtalet. Lika vid viktiga möten med leverantörer eller kunder.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
964
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 176
Senast: Sassy
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 548
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp