Har man slutat på uteritter på ridskolor?

Har inte dom flesta ridskolor uppdelat mellan lektioner och medryttare?
Vill man rida ut så är man medryttare och vill man rida lektion rider man lektion?
Jag förstår nog inte hur du menar. Att vara medryttare till en häst och vara ridskoleelev är olika i min värld. Där jag red kunde man inte vara medryttare till ridskolehästar, utan isåfall var man det till en privathäst - något man fixat själv vid sidan av. Så det fanns inget att "dela upp".

Som medryttare har jag inte bara ridit ut, utan även ridit för instruktör och tränat på bana. Och som elev på ridskola har jag ridit ut på lektion ibland. Det ena har inte uteslutit det andra.
 
Jag förstår nog inte hur du menar. Att vara medryttare till en häst och vara ridskoleelev är olika i min värld. Där jag red kunde man inte vara medryttare till ridskolehästar, utan isåfall var man det till en privathäst - något man fixat själv vid sidan av. Så det fanns inget att "dela upp".

Som medryttare har jag inte bara ridit ut, utan även ridit för instruktör och tränat på bana. Och som elev på ridskola har jag ridit ut på lektion ibland. Det ena har inte uteslutit det andra.
Dom ridskolor jag känner till har skötarsystem dvs medryttare som har en häst som sin och då rider ut själv eller ihop med andra skötare/medryttare.

Lektionsryttarna rider bara sina lektioner.
 
Nu googlade jag på skötare ridskola och det kommer upp ridskolor över hela landet så så pass ovanligt verkar det inte vara:)
 
Dom ridskolor jag känner till har skötarsystem dvs medryttare som har en häst som sin och då rider ut själv eller ihop med andra skötare/medryttare.

Lektionsryttarna rider bara sina lektioner.
Så är det på en del ridskolor jag har koll på också.
 
Har inte dom flesta ridskolor uppdelat mellan lektioner och medryttare?
Vill man rida ut så är man medryttare och vill man rida lektion rider man lektion?
Alla ridskolor har inte ett medryttarsystem. Den jag red på hade det bara för de hästar/ponnys som av olika anledningar inte kunde gå lektioner på heltid. T.ex. nya och unga hästar. Men det hörde verkligen till ovanligheterna!

Tillägg: Det blir ju rätt dyrt att vara medryttare om man tänker att man då måste betala motsvarande de 2-3 lektioner ponnyn/hästen annars skulle gått den dagen. Annars går ju ridskolan med förlust.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
De flesta ridskolor har nog skötarsystem men tror det varierar hur mkt/om man får rida som skötare.
På min närmaste kan man välja mellan 1-3 dagar i veckan är man skötare 1 dag får man bara rida ut och ta hand om hästen är man skötare flera dagar ingår en lektion i veckan.
 
Skötare och medryttare är olika saker. Jag var skötare på en ridskolehäst. Kostade inget och jag fick inte rida.
På dom två ridskolor jag red på som barn fick man rida sin sköthäst men inte lektion.
Jag googlade på dom ridskolorna och nu har dom ett mer bestämd skötarsystem den ena måste man ha bestämda antal dagar på nu.
 
Nu googlade jag på skötare ridskola och det kommer upp ridskolor över hela landet så så pass ovanligt verkar det inte vara:)
Skötare finns nog på många ridskolor, men jag har aldrig varit med om att skötaren får rida hästen också. Skötare innebär just det, man borstar och kanske gör rent vattenkoppen. Vill skötaren rida sin sköthäst, så är det i så fall på lektionerna.
 
Skötare finns nog på många ridskolor, men jag har aldrig varit med om att skötaren får rida hästen också. Skötare innebär just det, man borstar och kanske gör rent vattenkoppen. Vill skötaren rida sin sköthäst, så är det i så fall på lektionerna.
På den ridskola jag red mest på som barn fick man rida sin sköthäst och ganska så obegränsat och helt gratis också om inte hästen skulle gå på lektion.

Hittar dock ingen info om det fortfarande är så fritt där.
 
Jag vet en ridskola som har ngt liknande för vissa hästar men då är det delfodervärd.

Att vara skötare brukar annars inte kosta pengar.
Nej precis ridskolan jag red som barn kostade det inga pengar att vara skötare på men nuförtiden antar jag att dom flesta behöver ta betalt.
 
Ja jag håller med det kostar 800 i månaden för 3 gånger i veckan och då ingår 4 lektioner.
Men gud så hade jag viljat ha det där jag red. Hade gladeligen betalat 800 i månaden för att få rida en gång i veckan!

Min erfarenhet har varit som en del redan har nämnt att det finns skötare men de rider inte sina hästar i samband med det, utan bara sköter om. Inriktat mot barn främst då.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 498
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 154
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 267
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp