Bukefalos 28 år!

Har man slutat på uteritter på ridskolor?

Låter lite sådär med 12-åringar med stalltjänst som sen rider ut på egen hand efter eget huvud. Men det kanske var extremt snälla hästar? Eller var det mycket avåkningar och olyckor på de där fria uteritterna?
Som jag skrev så var det här länge sen det är möjligt att det var 13 års åldersgräns då med men vi var inte gamla iaf :)

Hästarna var ursnälla och jag kan inte minnas att det hände mer olyckor där än någon annanstans.

Stalltjänst var på helgerna och målsman hade nog huvudansvaret om medryttaren var lite yngre.
 
Ja det är kanske inte det mest ekonomiskt gynnsamma, och säkerhetsmässigt låter det lite bäddat för olyckor. :nailbiting: Ja, det är nog inte så idylliskt som jag vill tro men för mig som vuxen hade det varit ett riktigt attraktivt upplägg. :angel:
 
Ja det är kanske inte det mest ekonomiskt gynnsamma, och säkerhetsmässigt låter det lite bäddat för olyckor. :nailbiting: Ja, det är nog inte så idylliskt som jag vill tro men för mig som vuxen hade det varit ett riktigt attraktivt upplägg. :angel:
Vet inte vilken ridskola du pratar om nu?
Men den jag var skötare på som barn var det sällan några olyckor på och skötarsystemet flöt på bra.
Den andra som kostar pengar har jag bara googlat om nu.
 
Ingen aning det är så iaf, målsman är nog huvudansvarig för stalltjänsten för dom yngre medryttarna.

Snabbt googlande. Gäller 13-15 åringar:

"Äldre barn får bara ha ett lätt och
ofarligt arbete. Arbetet får inte inne￾bära stort ansvarstagande eller vara
fysiskt eller psykiskt tungt (se 4 §
AFS 2012:3)"

Jag skulle inte kalla stalltjänst ett lätt och ofarligt arbete faktiskt.
 
Snabbt googlande. Gäller 13-15 åringar:

"Äldre barn får bara ha ett lätt och
ofarligt arbete. Arbetet får inte inne￾bära stort ansvarstagande eller vara
fysiskt eller psykiskt tungt (se 4 §
AFS 2012:3)"

Jag skulle inte kalla stalltjänst ett lätt och ofarligt arbete faktiskt.
Jag vet inte riktigt vad du vill med dina svar?
Det ingår ju arbete om du är medryttare privat med 😄
 
Vet inte vilken ridskola du pratar om nu?
Men den jag var skötare på som barn var det sällan några olyckor på och skötarsystemet flöt på bra.
Den andra som kostar pengar har jag bara googlat om nu.
Ah, uppfattade inte att det var två olika. Men den som man betalade bara 800 i månaden för, det tyckte jag lät bra. Det är ofantligt dyrt där jag red.
 
När jag läser vad en del skriver här i tråden så förstår jag varför hästtjejer far illa på arbetsmarknaden...
Ja det är ju inget nyhet precis :(
Men jag tycker inte du ska jämföra det jag skriver med svartjobb och utnyttjande av minderåriga.

Här får man ha en häst som sin egen några dagar i veckan mot att man gör stalltjänst någon helg då och då precis som man gör när man hyr in sin egen häst i ett kollektivstall.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 214
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 533
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 223
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 313
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Barmarksdrag/canicross
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp