Har man slutat på uteritter på ridskolor?

Jag tycker att det låter som ett jätemärkligt upplägg med väldigt mycket ansvar för ungarna och lite kontroll, men som sagt väldigt prisvärt för barnen/föräldrarna. Jag förstod det som att du googlat och att det fungerade på samma sätt idag, ber om ursäkt om jag misstog mig. :)
Ja, absolut, toppen för hästintresserade barn att det finns ett stall där alla är välkomna och får rida gratis, givetvis! Det hade man ju älskat som liten.

Men som verksamhetschef så låter det som dålig ekonomi i gratisridning, och som stort risktagande, både för hästar och barn.
 
Ja, min erfarenhet är såklart rätt för de ridskolor jag har sett.

Jag sa inte att din erfarenhet inte stämmer, jag sa att om det ska finnas utrymme för ridskolehästarna att ridas mycket extra utanför lektionstid, så betyder det rimligen att man har fler hästar än vad som egentligen behövs för verksamheten.

Annars skulle det ju inte finnas hästar kvar att rida när dagens lektioner är klara, så att säga. Det vill säga, upplägget bygger på att ridskolan har fler hästar än de behöver, och kan finansiera det.
Tycker flera i tråden då särskilt kastar mycket skit på ridskolan jag nämner bara för er erfarenhet inte stämmer överens med det upplägget?
 
Det fungerar ungefär likadant idag och jag förstår inte vad som är så märkligt? Vad ska kontrolleras?
Skötarna rider lektion där och har gått skötarkurs och känner sin häst.

Är det lika märkligt att som tonåring ta hand om och rida sin häst bara för ens föräldrar köpt den tycker du?
Fast då är det ju föräldrarna som bekostar hästen. Om tonåringen rider så hästen blir halt, så får föräldrarna betala veterinären och andra extrakostnader. Och så kan tonåringen inte rida på ett tag, tills hästen är frisk igen.

På en ridskola så är det klubben/ägaren som får stå för den kostnaden. Och det är klubbens ansvar att skaka fram en ny häst till kvällens lektion, när skötaren ska rida.
 
Ja, absolut, toppen för hästintresserade barn att det finns ett stall där alla är välkomna och får rida gratis, givetvis! Det hade man ju älskat som liten.

Men som verksamhetschef så låter det som dålig ekonomi i gratisridning, och som stort risktagande, både för hästar och barn.
Ja alla får självklart komma och rida gratis det är bara åka dit...
Hur läser du egentligen?

Det är ingen som bara får åka dit och rida gratis dels är skötarna medlemmar i klubben och rider vanliga lektioner sen har dom innan dom blivit skötare på sin häst gått en kurs just för att bli skötare och dessutom gör skötarna stalltjänst "som betalning"
 
Fast då är det ju föräldrarna som bekostar hästen. Om tonåringen rider så hästen blir halt, så får föräldrarna betala veterinären och andra extrakostnader. Och så kan tonåringen inte rida på ett tag, tills hästen är frisk igen.

På en ridskola så är det klubben/ägaren som får stå för den kostnaden. Och det är klubbens ansvar att skaka fram en ny häst till kvällens lektion, när skötaren ska rida.
Exakt det är väl allt annat än negativt att även barn utan rika föräldrar kan få rida mer än en lektion i veckan?
Dessutom på en trygg lektionshäst.
 
Det fungerar ungefär likadant idag och jag förstår inte vad som är så märkligt? Vad ska kontrolleras?
Skötarna rider lektion där och har gått skötarkurs och känner sin häst.

Är det lika märkligt att som tonåring ta hand om och rida sin häst bara för ens föräldrar köpt den tycker du?
Dels låter det märkligt att hästarna har så mycket "fritid" att de orkar med tre-fyra totalt okontrollerade pass i veckan (vem vet hur de här barnen/ungdomarna rider? Är de ute förtio minuter eller tar en tretimmars långtur? Hoppar de i terrängen? Hur balanseras det mot hästens övriga arbete under veckan?) och ja.. tilliten till barnen helt enkelt. Ansvarsfrågan ifall ungen kommer tillbaka med en blockhalt häst.

Nej, då är det ens egen häst som oftast inte måste prestera i en ridskoleverksamhet.
 
Nej, vi pekar på att det finns anledningar till att det upplägget är sällsynt. Ekonomi, juridik och ansvar sätter käppar i hjulet.
Så sällsynt tror jag inte att det är dom flesta ridskolor jag hört talas om har skötare eller medryttare på sina hästar och viss ridning har alltid ingått.
För mig är ridskolor utan skötare sällsynt.
 
Dels låter det märkligt att hästarna har så mycket "fritid" att de orkar med tre-fyra totalt okontrollerade pass i veckan (vem vet hur de här barnen/ungdomarna rider? Är de ute förtio minuter eller tar en tretimmars långtur? Hoppar de i terrängen? Hur balanseras det mot hästens övriga arbete under veckan?) och ja.. tilliten till barnen helt enkelt. Ansvarsfrågan ifall ungen kommer tillbaka med en blockhalt häst.

Nej, då är det ens egen häst som oftast inte måste prestera i en ridskoleverksamhet.
Jag tror ridskolan väljer ut sina skötare med omsorg du behöver nog inte oroa dig ska du se.
 
Jag vill minnas att vi hade skötare på hästarna när jag gick ridskola också, men det handlade just om att sköta om. Man fick komma in utanför lektionstid och borsta och pyssla om "sin" häst, utföra persedelvård och sådant.
 
Jag vill minnas att vi hade skötare på hästarna när jag gick ridskola också, men det handlade just om att sköta om. Man fick komma in utanför lektionstid och borsta och pyssla om "sin" häst, utföra persedelvård och sådant.
Aldrig rida?
 
Nope. På någon mindre ridskola var det som någon annan beskrivit att man kunde hjälpa till med knattelektionerna och då "tjäna in" en lektionsbiljett, men man kunde inte bara ta ut hästen på tur hur som helst. På de större anläggningarna har det inte funnits utrymme för sådant. :)
 
Nope. På någon mindre ridskola var det som någon annan beskrivit att man kunde hjälpa till med knattelektionerna och då "tjäna in" en lektionsbiljett, men man kunde inte bara ta ut hästen på tur hur som helst. På de större anläggningarna har det inte funnits utrymme för sådant. :)
Okej. Ja att leda nybörjare och få rida som belöning känns som ett av dom vanligaste skötarsystemen på ridskolorna :)
 
Men ändå, rider man samma häst fyra gånger i veckan känner jag att man i princip står för den hästens utbildning/underhåll, vilket i min erfarenhet brukar vara det man gör med hästarna utöver lektionerna.
Uppenbarligen fungerar det för dem, men jag förstår varför jag aldrig stött på liknande upplägg förut.
Jag tror ridskolan väljer ut sina skötare med omsorg du behöver nog inte oroa dig ska du se.
 
Men ändå, rider man samma häst fyra gånger i veckan känner jag att man i princip står för den hästens utbildning/underhåll, vilket i min erfarenhet brukar vara det man gör med hästarna utöver lektionerna.
Uppenbarligen fungerar det för dem, men jag förstår varför jag aldrig stött på liknande upplägg förut.
Nej fyra gånger i veckan står det inte det står att skötarna har möjlighet till uteritt med sin sköthäst 2 till 3 gånger i veckan.

Uppenbarligen fungerar det fint eftersom dom fortfarande kör med samma upplägg och hästarna ser lika välskötta ut nu.
 
Det var klart vanligare med uteritter på 1970-1980-talet. Vi red ofta både i skog och mark i alla gångarter mycket trav och galopp, samt hoppade teränghinder, eller "red fram" till en stor utebana, där vi fick rida självständigt.

På uteritterna var det mer variation på den tiden.

Byt om tät

Kolonn om två (man red två i bredd, givetvis var det då inplanerat före uteritten, så att man hade lite koll på vilka hästar som gick att rida i bredd med.

Vi fick träna på handtecknen, på varandra för att stanna, starta, byta gångart, öka och minska tempo, vilket jag är tacksam för än idag... då handtecknen användes mycket när jag red min häst i trafik.

Men idag, ses allt sånt som ivsfarligt eller urtråkigt och något man som ridskoleryttare inte har lust att BETALA för att lära sig, där även teori ingår. Vilket gör att när man skaffar sig skötare/medryttare som ridit i flera år, vet de inte vad som är fram och bak på en hovkrats, hur man binder fast häst med säkerhetsknut, hur man kratsar hovarna eller var ballarna sitter..

Utan idag ska vara så inrutat som möjligt, ridlektion där man måste hinna med skritt, trav och galopp för att det ska vara full lektion... Men de flesta ridskolor jag haft kontakt med har haft uteriter i slutet av våren och början av våren som regelbundna inslag minst en gång i månaden.
 
Men ändå, rider man samma häst fyra gånger i veckan känner jag att man i princip står för den hästens utbildning/underhåll, vilket i min erfarenhet brukar vara det man gör med hästarna utöver lektionerna.
Uppenbarligen fungerar det för dem, men jag förstår varför jag aldrig stött på liknande upplägg förut.
Överlag så används hästar bara en bråkdel av vad dom egentligen orkar.
Att gå en lektion och rida på en uteritt under samma dag är liksom ingen särskild hård motion egentligen.

Har för mig att jag en gång i tiden red min egen häst morgon och kväll under ett helt sommarlov med undantag för vissa vilodagar och ponnyn höll sig fin trots bete :)
 
Exakt det är väl allt annat än negativt att även barn utan rika föräldrar kan få rida mer än en lektion i veckan?
Dessutom på en trygg lektionshäst.
Nej, negativt är det väl bara för den som ska betala för kalaset? Nån måste ju göra det.
 
Nej, negativt är det väl bara för den som ska betala för kalaset? Nån måste ju göra de

Nej, negativt är det väl bara för den som ska betala för kalaset? Nån måste ju göra det.
Vad är det som ska betalas menar du?
Skötarna är medlemmar i klubben och sköter hästar och stall under helgerna istället för anställd personal jag kan inte se var du hela tiden hittar att det skulle vara en ekonomisk förlust för ridskolan?

Skulle det vara det skulle ju inte skötarsystemt ha fungerat i 30 + år :)
 
Det var klart vanligare med uteritter på 1970-1980-talet. Vi red ofta både i skog och mark i alla gångarter mycket trav och galopp, samt hoppade teränghinder, eller "red fram" till en stor utebana, där vi fick rida självständigt.

På uteritterna var det mer variation på den tiden.

Byt om tät

Kolonn om två (man red två i bredd, givetvis var det då inplanerat före uteritten, så att man hade lite koll på vilka hästar som gick att rida i bredd med.

Vi fick träna på handtecknen, på varandra för att stanna, starta, byta gångart, öka och minska tempo, vilket jag är tacksam för än idag... då handtecknen användes mycket när jag red min häst i trafik.

Men idag, ses allt sånt som ivsfarligt eller urtråkigt och något man som ridskoleryttare inte har lust att BETALA för att lära sig, där även teori ingår. Vilket gör att när man skaffar sig skötare/medryttare som ridit i flera år, vet de inte vad som är fram och bak på en hovkrats, hur man binder fast häst med säkerhetsknut, hur man kratsar hovarna eller var ballarna sitter..

Utan idag ska vara så inrutat som möjligt, ridlektion där man måste hinna med skritt, trav och galopp för att det ska vara full lektion... Men de flesta ridskolor jag haft kontakt med har haft uteriter i slutet av våren och början av våren som regelbundna inslag minst en gång i månaden.
Ja, jag instämmer. Jag hade gärna sett mer ridning utomhus idag och att man som elev kände att det var värdefullt för båda sig själv och hästen. För det kan det vara. Min erfarenhet är att jag rider som bäst utomhus - jag är mer med när det händer grejer. Lär man sig rida i terräng så kan man tackla vad som helst i ridhuset.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 498
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 153
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 265
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp