Bukefalos 28 år!

Har medryttarpriserna skenat iväg?

Inte i Sthlm idag kan jag inte tro. Ute på "landet" betalar vi 250 kr/lektion idag. Snabbkollade Solna FRK - 310 kr per lektion för hösten. Djurgårdens Ridskola 395 kr per lektion.

Det är ju alternativet om man tycker det är för dyrt att vara medryttare. Det är en STOR skillnad att få tillgång till en privathäst mot att vara låst till en ridlektion med 10+ andra.

Jag är från en ort strax norr om Stockholm. Jag slutade ju dock i slutet av 2007. Kan absolut tänka mig att det gått upp sen dess, och jag ska som sagt inte svära på siffran iom att det inte var jag som pröjsade. Men ja, jag har för mig att det var runt 200:-/lektion när jag red 2ggr/veckan (vilket jag inte gjorde sista terminen, men 06/07). Ingen pytteliten ridskola och inte "way off ute i skogen", men knappast inne i stan.

Det har jag inte sagt emot - jag har varit medryttare och ska nu till att försöka hitta en själv. Men som jag ser det är det lite knepigt att jämföra rakt av iom att upplägget (enligt min egen erfarenhet, alltså) också skiljer sig en hel del. Jag fick ut helt olika saker av att vara medryttare vs ridskolan.
 
Inte i Sthlm idag kan jag inte tro. Ute på "landet" betalar vi 250 kr/lektion idag. Snabbkollade Solna FRK - 310 kr per lektion för hösten. Djurgårdens Ridskola 395 kr per lektion.

Det är ju alternativet om man tycker det är för dyrt att vara medryttare. Det är en STOR skillnad att få tillgång till en privathäst mot att vara låst till en ridlektion med 10+ andra.

Sån jämförelse tycker jag inte man kan göra rakt av. Ridskolan tar absolut mer betalt, men då har man också en instruktör. Flertalet hästar på min gamla ridskola har varit mycket mer välridna än alla de medryttarhästar jag haft/provat. Till det gör man som medryttare i regel alltid ett jobb i stallet också (mockning och oftast foderberedning). Om jag summerar har JAG lärt mig väldigt mycket mer på ridskolan än som medryttare. Men numera föredrar jag ändå medrytteriet .
 
Sån jämförelse tycker jag inte man kan göra rakt av. Ridskolan tar absolut mer betalt, men då har man också en instruktör. Flertalet hästar på min gamla ridskola har varit mycket mer välridna än alla de medryttarhästar jag haft/provat. Till det gör man som medryttare i regel alltid ett jobb i stallet också (mockning och oftast foderberedning). Om jag summerar har JAG lärt mig väldigt mycket mer på ridskolan än som medryttare. Men numera föredrar jag ändå medrytteriet .
Det jag försöker få fram är att det kostar att rida. Antingen köper man egen med alla de extrema utgifter det blir om man bor i en storstad (väljer man att ha hästen utanför stan ska man betala resor dit samt tiden som går åt), eller så rider man på ridskola. Vill man inget av dessa är det medryttare kvar och ja, det kostar det också. Tycker man det är för dyrt är det ju bara att välja annan häst längre bort, annan utbildningsnivå, annan ras osv. Det är knappast upp till medryttaren att få diktera vad den VILL om det nu är andra som faktiskt inser värdet av att ha en medryttarhäst på en vettig anläggning. Jag har ju inte köpt häst och håller dyrt för att sponsra andras ridning. Är det så att jag nu satt för hög prislapp så får jag ju ingen medryttare, svårare än så är det inte.
 
Sån jämförelse tycker jag inte man kan göra rakt av. Ridskolan tar absolut mer betalt, men då har man också en instruktör. Flertalet hästar på min gamla ridskola har varit mycket mer välridna än alla de medryttarhästar jag haft/provat. Till det gör man som medryttare i regel alltid ett jobb i stallet också (mockning och oftast foderberedning). Om jag summerar har JAG lärt mig väldigt mycket mer på ridskolan än som medryttare. Men numera föredrar jag ändå medrytteriet .
Den instruktören delar du med hela gruppen, om du väljer att rida själv för instruktör så blir det ett helt annat pris även på en lektionshäst. Jag har lärt mig mycket på ridskola, men jag har lärt mig betydligt mer att rida själv för instruktör och det är sällan man får lära sig någonting om hästar öht på ridskolor då folk inte är intresserade av att betala för teorilektioner utan enbart vill rida.

Mina första privatlektioner var ett stort uppvaknande, jag kunde inte på långa vägar rida så bra som jag trodde och det var enormt kämpigt med en instruktörs fulla uppmärksamhet en hel lektion, jag kunde inte ens fuska och pusta bakom ryggen på henne då hon hade ögon i nacken! Nu var det visserligen min egen häst som jag red för instruktör, men mina medryttare har all haft förmånen att få rida för instruktör för att utveckla både sig själva men framförallt samspelet med min häst, om de varit intresserade.
 
Den instruktören delar du med hela gruppen, om du väljer att rida själv för instruktör så blir det ett helt annat pris även på en lektionshäst. Jag har lärt mig mycket på ridskola, men jag har lärt mig betydligt mer att rida själv för instruktör och det är sällan man får lära sig någonting om hästar öht på ridskolor då folk inte är intresserade av att betala för teorilektioner utan enbart vill rida.

Mina första privatlektioner var ett stort uppvaknande, jag kunde inte på långa vägar rida så bra som jag trodde och det var enormt kämpigt med en instruktörs fulla uppmärksamhet en hel lektion, jag kunde inte ens fuska och pusta bakom ryggen på henne då hon hade ögon i nacken! Nu var det visserligen min egen häst som jag red för instruktör, men mina medryttare har all haft förmånen att få rida för instruktör för att utveckla både sig själva men framförallt samspelet med min häst, om de varit intresserade.

Absolut att man delar instruktör, vad det kostar har jag full koll på jag har både ridit i grupp och tagit privatlektioner (det senare med såväl ridskolehäst, medryttarhäst och egen häst). Men hela grejen var väl att någon jämförde med ridskolans pris och medryttarpris.

Om ridskolan tar 400 kr/timmen så betalar man ändå ungefär samma som medryttare som betalar 2000 kr/månaden (räknat på 2 ggr vecka varav ena är uteritt. Även i storstadsregionerna verkar det svårt att ta betalt för enbart uteritt, därför anser jag avgiften är för träningspasset). Till det ska medryttaren mocka och fixa foder. Vill medryttaren sen rida för tränare tillkommer ett antal hundra per gång.

Nu låter jag negativ till medryttaravgift och det är jag inte alls, jag anser bara jämförelsen mot ridskola är missvisande. Personligen föredrar jag medrytteri numera och betalar vad det kostar!
 
Kl

Vad det kostar att rida privat lektion på ngn anläggning etc har väl ganska lite att göra med att ngn vill rida som medryttare och efterlyser det ....?

Ser inte jämförelsen öht ? Om hästägaren behöver avlastning för egen del är det väl utifrån dennes premisser och anledningar och vad som avses vara avlastning ? För mångas del är det just hjälpen att ha ngn kunnig duktig som ger hästägaren en ledig dag samtidigt som hästen ändå rids med kvalitet .

Det senare är inte ekvivalent med att det kostar för att ngn duktig seriös ska rida .

Än mindre är betalning i sig ekvivalent att folk i sak skulle vara mer seriösa .
Jag är snarare nöjd med att otroligt seriösa går att finna , ofta via kontakter (aldrig annons) och just flr att de inte betalar så har man full möjlighet som ägare att helt styra vad som gäller och hästen behöver i fråga om ridning . Betalar ngn summor så nånstans blir de ju mer berättigade att kunna rida utifrån det kan jag tycka och förväntningar osv så har man betalande medryttare bör man skriva avtal och tänka igenom vad som gäller .
 
Senast ändrad:
Vad man begär i form av betalning av en medryttare tycker jag är en kombination mellan vad det kostar att hålla hästen och hur välutbildad/trevlig hästen är. Själv har jag "medryttare" på mina båda hästar. På korsningen som är säker och numera ganska välutbildad i dressyr betalar medryttaren 150 euro i månaden för två dagar per vecka. Till det kommer hennes lektionsavgift på 30 euro per vecka - men det handlar då om privatundervisning av en mycket kvalificerad lärare och stallhyrorna runt Helsingfors är ganska höga. Allt som allt kommer medryttaren ganska billigt undan om jag jämför med vad jag betalar.

Ät min ponny har jag istället en professionell tränare som jag betalar två dagar per vecka. Det går inte att ha medryttare på henne för hon tippar av dem. Så - vill du att din häst ska bidra till kostnaderna får du ha en välutbildad och välvillig pålle!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 659
Senast: Tassa
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 377
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 416
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Har en fyraåring hemma som är ensamt barnbarn på sin pappas sida samt mormors enda barnbarn. Min farsa har rätt många barnbarn däremot...
Svar
13
· Visningar
1 973
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp