Bukefalos 28 år!

Har medryttarpriserna skenat iväg?

Nja, tror mer att det är för att kunna stå på de stora anläggningarna med mkt bra kommunikationer som den ekonomiska avlastningen behövs, om hästarna stod uppstallade utan ridhus och med bara torrdass och ev ridbana skulle det både vara billigare men även svårare att hitta medryttare. Sanningen att säga så är det många medryttare som vill stå på den stora anläggningen med bra kommunikationer och rida ett halvblod, att rida ut på fd travaren rätt ut i skogen lockar inte alls lika många. ;)
Fast nej. Här i Stockholm så finns det inte en chans att du hittar en stallplats som erbjuder bra hagar, schysst stall med god ventilation och faciliteter som ridbana eller ridhus för under tex.4000. Det är mer regel än undantag att det kostar 5-8.000kr i månaden för stallplats. Och det är inte bara "flashiga" hästar som står uppstallade på ställen med dem priserna, utan det är väldigt blandat, det är oftast folk som har sin hästs välmående i första hand.
 
Fast nej. Här i Stockholm så finns det inte en chans att du hittar en stallplats som erbjuder bra hagar, schysst stall med god ventilation och faciliteter som ridbana eller ridhus för under tex.4000. Det är mer regel än undantag att det kostar 5-8.000kr i månaden för stallplats. Och det är inte bara "flashiga" hästar som står uppstallade på ställen med dem priserna, utan det är väldigt blandat, det är oftast folk som har sin hästs välmående i första hand.
Jag vet inte hur du läser men jag skrev utan ridhus, med torrdass och ev ridbana. Jag har haft häst i Sthlm sedan 1991 så jag vet vad det kostar och bra stall med bra hagar utan allmänna kommunikationer, ridhus och ridbana så är det mycket svårare att hitta medryttare.
 
Fast nej. Här i Stockholm så finns det inte en chans att du hittar en stallplats som erbjuder bra hagar, schysst stall med god ventilation och faciliteter som ridbana eller ridhus för under tex.4000. Det är mer regel än undantag att det kostar 5-8.000kr i månaden för stallplats. Och det är inte bara "flashiga" hästar som står uppstallade på ställen med dem priserna, utan det är väldigt blandat, det är oftast folk som har sin hästs välmående i första hand.

Det där känner jag inte igen alls. Jag har haft hästar på olika ställen norr om Stockholm i mer än tio år och har aldrig betalat så mycket för en häst. Jag har stått i stall med ridhus eller ridbana och inget har kostat över 4000 per månad och då har foder och strö varit inkluderat.
 
Ursäkta min dumma (men nyfikna) fråga. :angel:

Men finns det verkligen människor i Stockholm som enbart har "hobbyhästar" och "skogsmullar"? Alltså hästar som inte tränas och tävlas på högre nivåer. Jag syftar på våra vanliga sällskapshästar som man rider på för nöjes skull. Tänker mig att stallhyrorna är för höga för att ha ett sådant fritidsintresse. Spekulerar lite i att hästägarna i Stockholm/Göteborg lägger ner mycket pengar på tävlingshästar och är mer satsande i ridsporten?

Hoppas att ni förstår min fråga. :o Jag kommer från en pytteliten tätort i södra norrland så jag har ingen koll, haha!

Jag har tre hästar i Stockholm och har inte tävlat på över 30 år så det du skriver stämmer inte alls.

Visserligen är stallhyrorna många gånger dyrare men många gånger tjänar man också mer. Jag tror att jag tjänar åtminstone 5000:- mer per månad mot de i mitt yrke som arbetar på mindre orter.
 
Det där känner jag inte igen alls. Jag har haft hästar på olika ställen norr om Stockholm i mer än tio år och har aldrig betalat så mycket för en häst. Jag har stått i stall med ridhus eller ridbana och inget har kostat över 4000 per månad och då har foder och strö varit inkluderat.
Då är det bara att gratulera, det hade du inte hittat västra i Stockholm.
 
Jag har tre hästar i Stockholm och har inte tävlat på över 30 år så det du skriver stämmer inte alls.

Visserligen är stallhyrorna många gånger dyrare men många gånger tjänar man också mer. Jag tror att jag tjänar åtminstone 5000:- mer per månad mot de i mitt yrke som arbetar på mindre orter.

Ja, så kan det vara. Men det beror på i vilken bransch man jobbar i. Det måste ju finnas både låg- och högavlönade i Sthlm-området. Det måste ju finnas stall som erbjuder lägre hyror för de som inte har råd att betala flera tusenlappar i månaden i stallhyra?!
 
Ja, så kan det vara. Men det beror på i vilken bransch man jobbar i. Det måste ju finnas både låg- och högavlönade i Sthlm-området. Det måste ju finnas stall som erbjuder lägre hyror för de som inte har råd att betala flera tusenlappar i månaden i stallhyra?!
Ja, det gör det, men då oftast utan ridhus och toa och med många stalljourer
 
Jag står på en anläggning strax u för Stockholm ( sthlms skärgård) m ridhus solarie utebana allt man kan önska. Iofs kollektivt så en del stallpass blir det men betalar ca 6500kr ( vitt) för två hästar Ink foder och strö, så visst finns det billigare alternativ även här. Finns nog alla varianter av uppstallning i och kring Stockholm. Hos oss står mest tävlingshästar / ponnys men en och annan skogsmulle av varierande ras finns också. Har Medryttare till en av dom en gång i veckan hon betalar 700 i månaden och får om hon vill träna och tävla. Kör även till tävling åt henne. ( tonåring) om jag är ledig annars får hennes föräldrar gärna ta min transport självklart u betalning .
 
Ja, så kan det vara. Men det beror på i vilken bransch man jobbar i. Det måste ju finnas både låg- och högavlönade i Sthlm-området. Det måste ju finnas stall som erbjuder lägre hyror för de som inte har råd att betala flera tusenlappar i månaden i stallhyra?!
Visst men då står man längre från stan. Eller har lägre nivå på service/ enklare anläggning. Man kanske inte har ridhus etc
 
Här i mitt område (nö Skåne) har det länge kostat 500-1000:-månad att vara medryttare 2 ggr/v. Det högre priset gäller ofta om det finns goda träningsmöjligheter (=ridhus) eller om hästen är mer än en skogsmulle. Betalade själv runt 700:- för en medryttarhäst för ca 7-8 år sedan. Inte välutbildad, inget ridhus, inga allmänna kommunikationer. Neråt Malmö/Lund är det nog lite dyrare då stallkostnaden ofta är högre där.
 
Jag bor i Skåne (NV) och har sett lite blandade annonser. En del vill ha 700 kr/månad och andra vill inte ha någonting alls. För min del kan jag gärna ge en slant i månaden om den går oavkortat till hästen. Om man som hästägare måste ha en betalande medryttare för att få sin egna ekonomi att gå runt, ja då är någonting fel. Det är knappast en hemlighet att hästar är dyra djur och därför tycker jag att man själv borde ha ett sparkonto till sin häst om någonting skulle hända.

Nu är vi alla olika, men om jag ska betala för att få vara medryttare så vill jag åtminstone att hästen ska stå i ett stall med bra hagar och ridbana/paddock. Jag själv tycker inte det är roligt att alltid rida ute i skogen, men om jag hade gjort det hade jag kunnat betala en slant varje månad för att få rida och ta hand om någons häst.

Just nu betalar jag ingenting för att rida två olika hästar som har olika ägare men står i samma stall. Ägarna hinner inte alltid med att rida sina hästar och blir jätteglada när jag frågar om jag får komma och rida. För åtta år sedan betalade mina föräldrar 600 kr/månad för att jag skulle vara medryttare på en häst två gånger i veckan.
 
Jag läser mycket medryttarannonser eftersom jag letar medryttarhäst och slås av att priserna verkar ha gått upp. Jag har själv ingen åsikt egentligen om nivå - är någon beredd att betala så är det marknadspris. Men jag har ändå reagerat på att jag sett flera Stockholmsannonser där priset för 2 dagar/veckan varit 2000 kr/månaden.

Många anser att det kan vara rimligt att dela den egna kostnaden på 7 och sen ta (något mindre ofta eftersom en medryttare oftast inte har någon bestämmanderätt) för motsvarande dagar man behöver hjälp. Det var ett bra tag sen jag hade egen häst nu men har svårt att tro kostnaden för hästen är 14.000 i månaden? Eller är jag ute och cyklar? Eller ska det ses som en så enorm förmån att få rida en häst utbildad LA (ibland LA/MSV)? Man får ju tänka på att egen tränarkostnad också tillkommer. Min absoluta smärtgräns för 2 dagar/veckan är 1500 kr/månaden. Har ni sett trenden?
Jag har inte märkt någon ökning alls vad gäller priserna, innan jag hade egen häst för en väldig massa årsen så betalade jag tror jag runt 700kr för 2 dagar i veckan ca i ett stall mitt i göteborg. Nu när min älskade häst är borta och jag började leta lite smått efter en medryttarhäst så tycker jag faktiskt priserna är detsamma mer eller mindre. Det finns en och annan som tar fantasipriser med flera tusen i månaden osv men vad jag sett så återkommer alltid dom annonserna så jag antar att det är väldigt få som nappar på dom. Dom flesta har faktiskt inga priser alls vad jag märkt, har även märkt att det är vanligt att folk söker erfarna ryttare till väldigt unga hästar som är lite svåra, antagligen vill dom ha lite gratis hjälp.

Min smärtgräns går på max 500kr i månaden för 2 dagar i veckan, men mycket för att jag vill träna och utveckla mig själv och hästen såklart och då tillkommer det även för mig lektioner, tyvärr har jag varken råd eller lust att lägga mera pengar på någon annans häst.
 
För mig handlar det mkt pm vilken nivå hästen är på. Jag skulle absolut kunna betala 1000- ca1500 i månaden för 2 dgr i veckan. men då vill jag att det ska vara en utbildad häst. Dvs jag vill inte utbilda hästen utan vill få träna på en rimlig nivå. En skogsmulle kan jag betala kanske 700 kr.
Däremot en unghäst eller ngn jag ska utbilda vill jag knappt betala för.
Dvs jag tycker det handlar om givande och tagande.
Om jag betalar en högre summa är det rimligt att jag får ngt tillbaka för.
 
Här är folk glada för att någon kan hjälpa till! Vet ingen som tar betalt av medryttare... De får mocka och fixa foder, that's it.
 
Jag läser mycket medryttarannonser eftersom jag letar medryttarhäst och slås av att priserna verkar ha gått upp. Jag har själv ingen åsikt egentligen om nivå - är någon beredd att betala så är det marknadspris. Men jag har ändå reagerat på att jag sett flera Stockholmsannonser där priset för 2 dagar/veckan varit 2000 kr/månaden.

Många anser att det kan vara rimligt att dela den egna kostnaden på 7 och sen ta (något mindre ofta eftersom en medryttare oftast inte har någon bestämmanderätt) för motsvarande dagar man behöver hjälp. Det var ett bra tag sen jag hade egen häst nu men har svårt att tro kostnaden för hästen är 14.000 i månaden? Eller är jag ute och cyklar? Eller ska det ses som en så enorm förmån att få rida en häst utbildad LA (ibland LA/MSV)? Man får ju tänka på att egen tränarkostnad också tillkommer. Min absoluta smärtgräns för 2 dagar/veckan är 1500 kr/månaden. Har ni sett trenden?

Ni som tycker att medrytteri borde vara gratis eftersom man hjälper ägaren har kommit till tals i tidigare trådar i ämnet så utelämna gärna den diskussionen.


Det beror nog mycket på vad man står på för anläggning. Har man t ex helinackordering med fritt tillgång till ridhus så förstår jag att man behöver ta ut denna summa.
Står man i ett stall där man delar på allt jobb och endast har tillgång till en uteridbana eller som i vissa fall inte ens det så måste det ju bli bra mycket lägre kostnader.
 
Vår familj har häst på en stor anläggning, hästen är en trevlig läromästare. Vi har ingen medryttare, men OM vi haft en så skulle huvudfokus vara en pålitlig och duktig person. Mer än pengar. Har tidigare försökt ha medryttare utan att ta betalt men det har inte fallit väl ut. Oansvariga medryttare som inte gjort som man instruerat.

.

´Har också provat det men just av den anledningen så tar jag alltid betalt för det numera, för på nåt sätt så betalar man så tar man också större ansvar och vill ha ut nåt för de pengar som dom betalar.
 
Som jämförelse - vad skulle det kosta att rida två 50 min lektioner på ridskola i veckan i Stockholm?
 
Som jämförelse - vad skulle det kosta att rida två 50 min lektioner på ridskola i veckan i Stockholm?

Jag har för mig att jag (mor..) betalade strax under 200:-/lektion för mig när jag red storhäst på ridskola.
Skillnaden, iaf "i min värld", är ju dock att på ridskolan så får du en lektion. Medryttarkostnaden inkluderar väl sällan den biten (vilket jag själv tycker är helt ok, men för jämförelsens skull).
 
Jag har för mig att jag (mor..) betalade strax under 200:-/lektion för mig när jag red storhäst på ridskola.
Skillnaden, iaf "i min värld", är ju dock att på ridskolan så får du en lektion. Medryttarkostnaden inkluderar väl sällan den biten (vilket jag själv tycker är helt ok, men för jämförelsens skull).
Inte i Sthlm idag kan jag inte tro. Ute på "landet" betalar vi 250 kr/lektion idag. Snabbkollade Solna FRK - 310 kr per lektion för hösten. Djurgårdens Ridskola 395 kr per lektion.

Det är ju alternativet om man tycker det är för dyrt att vara medryttare. Det är en STOR skillnad att få tillgång till en privathäst mot att vara låst till en ridlektion med 10+ andra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 659
Senast: Tassa
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 378
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 416
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Har en fyraåring hemma som är ensamt barnbarn på sin pappas sida samt mormors enda barnbarn. Min farsa har rätt många barnbarn däremot...
Svar
13
· Visningar
1 973
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp