Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Boll

Trådstartare
Jag funderar på att studera till Professionell Equine Sports Therapist på Utbildningscentrum för proffessionell häst/hund och humanvård.
Jag undrar om någon har gått den utbildningen eller känner någon som gjort det?
Är ni/de nöjda?
Tycker att det låter som en jätterolig/bra utbildning som jag sååååå gärna vill gå. Men vill bara kolla lite innan och se om någon har något att säga om saken :D

// Anna
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Fast med andra ord har ingen hört något négativt om utbildningen heller, och det är ju bra :)
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Har faktiskt aldrig hört ngt om denna utbildning, är den ny? Var finns den och vad "blir man"?
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Man blir hästfysioterapeut :)
Utbildningen är på distans.
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Vad är det meningen att man kan jobba som när man är klar?
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Hästfysioterapeut. :)
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Håller med den utbildningen låter skitkul! Synd att de kostar en hel del pengar bara:/
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Det var ett krångligt namn på något så enkelt som Hästfysioterapeut :D.
Jag läser motsvarande utbildning fast på hund, alltså Hundfysioterapeut. Det är väldigt roligt, nackdelen är att det inte är csn-berättigat. Man måste alltså söka vanligt banklån till både studiekostnader och till att ha någonting att leva av under tiden. En del läser samtidigt som dom har ett heltidsjobb men det verkar vara jättetufft för dessa då man hinna ska göra sjuttio praktikbehandlingar och samtidigt läsa massa teori, i alla fall vid den skola jag går där utbildningen är komprimerad till två terminer...

Låter väldigt dyrt föresten med 30.000 kr PER TERMIN? Om man t ex jämför med t ex Equicare som tar 40.000 för hela utbildningen.. Så mitt tips är att jämföra olika utbildningar :).
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Är Equicares utbildning oxå på distans? Det framgick inte på deras hemsida vad jag kunde se.
Jag är endast intresserad av distansutbildning (om den inte finns i min hemstad) eftersom jag har familj.
// Anna
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

KL

Citat från hemsidan:
Vi kommer att hålla större delen av utbildningen i den nya Hästarenan som byggs i Vara med tillgång till stallar, ridhus och restaurang

Det verkar alltså vara en planerad utbildning, inte en pågående, för där har man väl inte ens börjat bygga?

Jag tycker det verkar väldigt luddigt, jag skulle gärna velat ha mer uppgifter om litteratur etc. Om jag skulle läsa ett ämne som "Veterinärmedicinsk basutbildning" (finns i kursplanen för hund) skulle jag föredra att det gjordes på ett sådant sätt att jag fick högskolepoäng jag ev kunde tillgodoräkna mig om jag sedan vill läsa vidare, men det är antagligen inte möjligt eftersom det rör sig om alternativa behandlingsformer. Dessutom skulle jag nog vilja ha i alla fall en liten del djurskyddslagstiftning och annan juridik, ansvarsfrågor och liknade i kursplanen om jag funderade på en liknade karriär.

Jag skulle i alla fall gå in och titta lite på SFKM:s hemsida för att få en uppfattning om vad det är för metoder man certifierar.
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Jag har också sökt till utbildningen tycker det verkar jätte intressant! Dock väldigt dyrt och man måste ju jobba samtidigt men har räknat på att inte jobba heltid så det borde funka! Nån mer som sökt utbildningen??
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Jag gick utbildningen till fysioterapeut för häst innan dom gjorde om den till det där.
Jag hade kunnat tänka mig att gå den där utbildningen för att vidga mina kunskaper lite, men det är ju så dyrt..
Utibldningen jag gick var inte riktigt lika omfattande som den där, men man lräde sig otroligt mycket. Mycket kunnig lärare, och vi fick öva mycket på att massera så att det verkligen satt, och små prov för att se vad vi kunde om anatomi, muskler, ligament...
Väljer du den här utbildningen är jag säker på att du kommer få en bra utbildning.
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Jag läser utbildningen just nu (började i aug. i år) och tycket hittills att den är kanonbra, skulle varmt rekommendera den. Men man ska vara medveten om att det är mycket som ska läras in och det tar mycket tid! Men tror absolut att det kommer vara värt det ;)
I början var jag tveksam till hur man skulle hinna lära sig allting ordentligt, de är ju ganska många olika delar, men det är så intensiva studier så det verkar faktiskt fungera. Sen hänger mycket på att man verkligen tar tag i studierna hemma också.
Dyrt är det tyvärr men det finns ju möjlighet att sköta det med avbetalning men jag sparade gärnet för att slippa det. All litteratur får vi/får låna av skolan, de väljer ut och skriver ihop mycket text själva. Boken vi använder mest just nu (förrutom vår kära pärm med papper) är ABC of the Horse av Pauli Grönberg. Denna bok får vi.

Men som sagt, rekommenderar verkligen utbildningen och är, som någon tidigare nämnt, mycket kunniga lärare. Undrar du något mer är det bara att fråga :)
 
Sv: Har någon läst till Professionell Equine Sports Therapist

Jag läser ihop med FiaCarlen på Uph.. Jag kan bara instämma med vad hon skrver. Kan verkligen rekomendera den utbildningen. Jag trivs jätte bra.
Att den är lite dyrare än tex EquiCare har jag inte brytt mig om. Jag tänker snarare att man får vad man betalar för. Vilket instämmer på denna utbildningen. Tycker iaf jag:)

Det är mycket att läsa och ibland känns det för mycket. Men man får in mycket mer än vad man tror och eftersom man kan sitta på kvällarna (om man inte pendlar) kan man plugga ihop och få tips och råd från klasskamraterna:D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 057
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 239
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp