Bukefalos 28 år!

Har ni hemlarm?

Här har det hänt runt 10 gånger att någon stått och ryckt i dörren på natten, aldrig har någon brutit sig in. Så jag tänker att en låst dörr uppenbarligen har haft effekt medan ett larm hittills inte hade gjort någon skillnad. Ena gången fick jag höra efteråt att det var nån som gått fel på fyllan, de andra gångerna vet jag inte.
Hos mig går grannens hemtjänst ofta fel. Det är numera främsta skälet för mig att låsa ytterdörren när jag är hemma. Det blev så jobbigt att komma ut naken i hallen och möta hemtjänstfolk som trodde att jag behövde hjälp.
 
Jag kanske måste läsa tråden noggrannare men - fyller du inte en hel del nu? Är det bara folk som "uppfyllt bostadsdrömmen" eller till och med drömmen om livet som har larmat huset? Jag tänker mer på det som en praktisk grej på en villa som den jag beskrev - med altandörrar i markplan som är lätta att bryta. Om sen folk har dyra grejer för att de gillar grejer som kostar mycket tycker jag inte heller att det är konstigt om de har larm.

Det där med att uppfylla drömmar och sen få ångest som måste hanteras med larm låter så storvulet? Att få inbrott måste väl ändå de flesta medge är en rätt bökig grej. När jag köpte min nuvarande bil var den min första som kom med larm, och då tänkte jag "nu slipper jag kanske inbrotten för de kanske tar nästa bil istället" (hade haft ett par-tre inbrott i tidigare bilar) - och så borde det ju kunna vara med hus också. Larmar jag kanske de går till nästa kåk.
Jag tänker väl snarare att vi har en masda kulturella ideal kring bostäder, sk bostadskarriär ich vikten av att äga sin bostad. Och en hel del om hur fint det är att bo på landet.

Om det sedan leder till oro för inbrott, eldsvåda samt att diverse utryckningar inte ska hinna i tid - ja, då kan jag inte se annat än att man har byggt in sig i något som verkar rätt jobbigt.

@Hiddeous beskriver rätt väl hur jag tänker.

Jag tror inte att det här är en del av något särskilt bra.
 
den här trygghetsnarkomanin
Människor är olika; alla har inte ett rationellt tänkande bakom sina beslut. Hur stor grundtrygghet vi bär inom oss varierar och hur vi hanterar olika påfrestningar vi möter. Därför kommer det alltid att finnas ett spektrum av varianter från att inte låsa dörren till fullt säkerhetspådrag. Det är väl ok, kan jag tycka. Huvudsaken är ju att det får individen att känna sig nöjd.
 
Jag tänker väl snarare att vi har en masda kulturella ideal kring bostäder, sk bostadskarriär ich vikten av att äga sin bostad. Och en hel del om hur fint det är att bo på landet.

Om det sedan leder till oro för inbrott, eldsvåda samt att diverse utryckningar inte ska hinna i tid - ja, då kan jag inte se annat än att man har byggt in sig i något som verkar rätt jobbigt.

@Hiddeous beskriver rätt väl hur jag tänker.

Jag tror inte att det här är en del av något särskilt bra.

Jomen det förstod jag naturligtvis. Att det var så du tänkte alltså. Och jag ser också att du inte gärna släpper den tanken, trots att det finns enklare förklaringar. Som att larm kan vara praktiskt ;)

Vet inte om jag törs nämna det i den här tråden men jag såg i tidningen i morse att polisen varnade för en av årets två inbrottstätaste veckor som närmar sig nu: höstlovet (den andra är sportlovet). Det kommer att ställa till en jäkla massa bök för många, tänker jag, medan du kanske tänker att nu får många ångest i onödan.
 
Jomen det förstod jag naturligtvis. Att det var så du tänkte alltså. Och jag ser också att du inte gärna släpper den tanken, trots att det finns enklare förklaringar. Som att larm kan vara praktiskt ;)

Vet inte om jag törs nämna det i den här tråden men jag såg i tidningen i morse att polisen varnade för en av årets två inbrottstätaste veckor som närmar sig nu: höstlovet (den andra är sportlovet). Det kommer att ställa till en jäkla massa bök för många, tänker jag, medan du kanske tänker att nu får många ångest i onödan.
Vid sådana nyheter tänker jag Det ordnar sig nog. Om jag ens ser dem.

Vid läsning av den här tråden tänker jag Rädda människor är farliga.
 
Människor är olika; alla har inte ett rationellt tänkande bakom sina beslut. Hur stor grundtrygghet vi bär inom oss varierar och hur vi hanterar olika påfrestningar vi möter. Därför kommer det alltid att finnas ett spektrum av varianter från att inte låsa dörren till fullt säkerhetspådrag. Det är väl ok, kan jag tycka. Huvudsaken är ju att det får individen att känna sig nöjd.
Jag tror att jag skulle vara mest rädd för att aktivera larmet av misstag varje gång jag kom hem. Analogt med obehaget när larmbågen skriker i affären :cool:
 
Vovvlingar finns det, men min högaffel står på loftet och älgstudsare saknas. Hm, nu fick du mig att känna mig som en dålig lantis. Inte ens larm.

*gräver ner mig i gödselhögen*

PS. Kan nån rapportera Prussiluskan till Bukemaffian eller nåt? Snyft.
Jooo....hundarna har man ju för att man är rädd här på landet. Ingen annan anledling eller så....
 
Ja, för så är det ju verkligen i varje hus på landet.
Såklart inte. Men den där ganska ofta vädrade oron för intrång och brand är så SORGLIG tycker jag. All denna rädsla i det lantliga mörkret.

Bland de gamla tanterna i min by på landet anses bästa skyddet mot rånmördare vara att man ställer ett par rejäla herrstövlar på yttertrappan. Det växer alger på de som min gamla granne omsorgsfullt ställde ut för, säg, 17 år sen. Men symbolvärdet!
 
Jag såg den nyheten på grund av den här tråden. Sånt händer mig jätteofta :D

Men rädd blev jag inte.
Jag är faktiskt lite rädd - på flera plan - för den här ivern att förskansa sig. Rädd för en amerikansk utveckling. Rädd för medborgargarden. Rädd för att tilliten i samhället försvinner. Rädd för former sv liberal individualism. Rädd för samhällets urholkning. Det gället så klart i fler sammanhang, men detta är ett.
 
Varför kommer hundarna överhuvudtaget upp i diskussionen då? Gjorde de inte det, hade jag tagit för givet att de räknades som sällskapsdjur.
Kan de inte vara sällskapsdjur som råkar fylla flera syften? Det ena utesluter väl inte det andra (utom i en svart/vit värld kanske)
Våra hundar har många funktioner. De är sällskap, träningskamrater, vår hobby, till viss del en inkomst då vi driver verksamhet och volà, de kan vakta också!
Bra va? :)
 
Kan de inte vara sällskapsdjur som råkar fylla flera syften? Det ena utesluter väl inte det andra (utom i en svart/vit värld kanske)
Våra hundar har många funktioner. De är sällskap, träningskamrater, vår hobby, till viss del en inkomst då vi driver verksamhet och volà, de kan vakta också!
Bra va? :)

Det kan de säkert. Nu kom de upp i den här tråden som just en del av skyddet av det egna huset. Det var inte första gången, och det var verkligen inte min idé. (Jag tänker på vaktbeteende som en nackdel med hund som husdjur. Och så djävla obehagligt som det är att vara på väg in hos någon där jag inte kan lita på hunden.)
 
Jodå, vi har larm. Jag går inte omkring och är rädd för vare sig inbrott eller inbrottstjuvar. Men som andra skrivit innan så är det rätt bökigt om man får inbrott. Det är väl inget problem om någon slår en ruta och snor det de ser. Större problem om tjuven ostört kan röja runt i huset och leta. Då har jag ju att göra i flera dagar för att städa och ställa till rätta. Nu tar det väl någon dryg kvart innan det kommer en väktare och på den tiden hinner de inte göra så stor skada. Larmet är på om nätterna också. Nej, jag går inte omkring och är rädd för att det ska bli inbrott när vi är hemma även om andra har varit med om det. Men det skulle inte vara bra för någon av de inblandade om jag möter en tjuv med en skruvmejsel i handen när jag ska upp och pinka mitt i natten.
 
Det kan de säkert. Nu kom de upp i den här tråden som just en del av skyddet av det egna huset. Det var inte första gången, och det var verkligen inte min idé. (Jag tänker på vaktbeteende som en nackdel med hund som husdjur. Och så djävla obehagligt som det är att vara på väg in hos någon där jag inte kan lita på hunden.)
Fast det är ju inte så vakt och skydd funkar. Det du beskriver är mer ett beteende hos en rädd/osäker hund.
Om det är en hund tränad och avsedd för vakt/skydd är du nog mer säker än för många svenssonvovvar, om du inte är en skummis.

Tycker inte det är ett dugg konstigt att en hund ÄVEN kan fylla en vaktfunktion precis som en bil kan vara både ett transportmedel/nyttomedel och ett nöje.
 

Liknande trådar

Mat Som rubriken säger, vad har vi för glassiga smultronställen i Sverige? Stora som små, Skåne, Norrland och allt däremellan, vilka bara...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
2 281
Fritid Jag har snart semester i två veckor. Till en början var tanken att åka till Finland då, men av olika anledningar blir det nog inte av...
Svar
11
· Visningar
546
Trädgård & Växter Jag behöver någon bra näring till växterna utomhus. Främst i växthuset, där det växer bland annat paprikor och tomater som gillar att...
2 3
Svar
52
· Visningar
894
Senast: sthu
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
4
· Visningar
153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp