Bukefalos 28 år!

Har ni hemlarm?

Bland de gamla tanterna i min by på landet anses bästa skyddet mot rånmördare vara att man ställer ett par rejäla herrstövlar på yttertrappan.
Lite gulligt och lite sorgligt på samma gång. Men det är nog ett generationsanknutet beteende? Att försöka få det att se ut som att det finns en karl i huset.
 
Jag är faktiskt lite rädd - på flera plan - för den här ivern att förskansa sig. Rädd för en amerikansk utveckling. Rädd för medborgargarden. Rädd för att tilliten i samhället försvinner. Rädd för former sv liberal individualism. Rädd för samhällets urholkning. Det gället så klart i fler sammanhang, men detta är ett.
Det vore såklart inte en trevlig utveckling, men jag vet inte om jag ser en sån trend.
 
Är det inte knäckebröd?! :eek: (Rubba inte mina cirklar!)











Och nej. Jag har inget i mina gummistövlar förutom fötter, strumpor, några tår och eventuellt lite fotsvett och strumpludd :p
Har för mig att det är kol. Knakar bra.

Men google är vår vän: många har lagt kol, äggskal eller knäckebröd i stövlarna när de gått ut om kvällningen.

Passar alltså både pyromaner, lchf-are och normalätare :)
 
Nej, bor i en lägenhet mitt inne i stan och det är väldigt öppet här så de chansar nog inte när de vet att de riskeras ses.
 
Alltså, jag vill inte ens ha den där sortens känslor kring hemmet, som tex "mitt hem är min borg". Jag ser ingen fördel med att känna så. Jag tycker mest att det verkar leda till en massa oro, som man sedan måste hantera med larm och säkerhetsdörrar och hundar med mera.
Mycket konstig sammanblandning?

Att man tycker om sitt hem och har utformat det så det är optimalt för en själv innebär väl inte att man är ständigt orolig??

Jag älskar mitt hus och all historia som finns i dess omedelbara närhet. Här har människor gått samman och arbetat i minst 700 år. Skrattat, slitit, grälat, haft gemenskap. Förädlat sin egen malm ur sina egna marker tillsammans. För mig finns det känslor kring de tydliga spår av det arbetet som jag ser.

Jag har ingen borg - vad i hela friden det nu skulle innebära? Jag har ett hus och en gård som jag lever i samklang med - det är nog min bästa förklaring. Jag tror att det nog är så många andra också känner? Skulle någon komma hit och förstöra så gör de inte bara våld på mina saker, utan också på det jobb som människor i tider före oss lagt ner.

Vari ligger nackdelarna med att känna som jag gör?

För mig känns det som om du tillskriver andra personer en massa känslor och åsikter de inte har, och som du dessutom tar avstånd ifrån?
 
Och? Jag pratar om att ta fram vapnet, (ev) ladda det och sedan rikta det mot en människa. Något jag hoppas att en jävligt liten minoritet av svenska vapenägare har mage att göra.
Eller helt enkelt ha ett vapen att visa upp för tjuven. En tjuv stannar nog inte och frågar om vapnet är laddat eller om personen som siktar med det är van skytt.....
 
Jag tänker väl snarare att vi har en massa kulturella ideal kring bostäder, sk bostadskarriär och vikten av att äga sin bostad. Och en hel del om hur fint det är att bo på landet.

Om det sedan leder till oro för inbrott, eldsvåda samt att diverse utryckningar inte ska hinna i tid - ja, då kan jag inte se annat än att man har byggt in sig i något som verkar rätt jobbigt.

@Hiddeous beskriver rätt väl hur jag tänker.

Jag tror inte att det här är en del av något särskilt bra.
Var och en umgås i sin krets, men... Jag känner faktiskt inte en enda person utanför storstäder som tänker i termer av bostadskarriär, vikten av att äga eller hur "fint" någon sorts boende är.

De flesta sunt funtade personer jag möter och mött inrättar sitt boende efter möjlighet, plånbok och efter hur man trivs att bo.

Du ser strukturer där de inte finns, annat än runt just storstad. Det är min övertygelse. Allt går inte att sätta in i storstadsnorm.
 
Eller helt enkelt ha ett vapen att visa upp för tjuven. En tjuv stannar nog inte och frågar om vapnet är laddat eller om personen som siktar med det är van skytt.....
Faktum är att vapen sällan är avskräckande utan snarare utlösande för ökat våld. När personen/tjuven känner sig hotad flyr den inte utan väljer att försvara sig. Det bästa sättet att minska risken för att själv utsättas för våld är att inte använda sig av våld eller hot.
 
Var och en umgås i sin krets, men... Jag känner faktiskt inte en enda person utanför storstäder som tänker i termer av bostadskarriär, vikten av att äga eller hur "fint" någon sorts boende är.

De flesta sunt funtade personer jag möter och mött inrättar sitt boende efter möjlighet, plånbok och efter hur man trivs att bo.

Du ser strukturer där de inte finns, annat än runt just storstad. Det är min övertygelse. Allt går inte att sätta in i storstadsnorm.
Gillar :up:

Och inte ens i storstad tycker jag det stämmer.
 
Håller med @Voff. Med en väl fungerande vakthund kan du slappna av om du är inbjuden/välkommen. De vet skillnaden.
Fast det är ju inte alls frågan. För det första är inte alla hundar som beter sig vaktigt vältränade för uppgiften, för det andra ser inte alla besökare skillnaden. För det tredje finns det givetvis osäkra fall på olika sätt.
 
Eller helt enkelt ha ett vapen att visa upp för tjuven. En tjuv stannar nog inte och frågar om vapnet är laddat eller om personen som siktar med det är van skytt.....
Jo, en sån granne skulle man ju känna fullt förtroende för. Verkligen.

Älskar plötsligt min grannes helt harmlösa algbelupna stövlar i storlek 44.
 
I
Var och en umgås i sin krets, men... Jag känner faktiskt inte en enda person utanför storstäder som tänker i termer av bostadskarriär, vikten av att äga eller hur "fint" någon sorts boende är.

De flesta sunt funtade personer jag möter och mött inrättar sitt boende efter möjlighet, plånbok och efter hur man trivs att bo.

Du ser strukturer där de inte finns, annat än runt just storstad. Det är min övertygelse. Allt går inte att sätta in i storstadsnorm.
I princip alla som äger sin bostad som jag någonsin kommer i kontakt med, betonar då och då just vikten av detta ägande. Folk på landet nog snarare mest ihärdiga, vikten av att äga ett Hus.

Vad vi trivs med, tror att vi trivs med och säger att vi trivs med har också med normer att göra. Jag möter mycket mer av just det jag talar om bland just lantisar. På buke och irl.
 
Fast det är ju inte alls frågan. För det första är inte alla hundar som beter sig vaktigt vältränade för uppgiften, för det andra ser inte alla besökare skillnaden. För det tredje finns det givetvis osäkra fall på olika sätt.
Fast ingen har heller påstått att alla hundar är lämpade. Eller att alla som har hund har det för skydd. Finns nog många hundägare i tråden som inte nämnt sina hundar och heller inte ens tänkt tanken att deras hund skulle kunna utge någon form av avskräckande.
Jag har även en hund av dvärgras. Absolut inget skydd. Skulle på sin höjd hämta skor till en tjuv. Därför har han inte ens nämnts i det här samanhanget.
 
Fast ingen har heller påstått att alla hundar är lämpade. Eller att alla som har hund har det för skydd. Finns nog många hundägare i tråden som inte nämnt sina hundar och heller inte ens tänkt tanken att deras hund skulle kunna utge någon form av avskräckande.
Jag har även en hund av dvärgras. Absolut inget skydd. Skulle på sin höjd hämta skor till en tjuv. Därför har han inte ens nämnts i det här samanhanget.

Eh, nej?
 
I

I princip alla som äger sin bostad som jag någonsin kommer i kontakt med, betonar då och då just vikten av detta ägande. Folk på landet nog snarare mest ihärdiga, vikten av att äga ett Hus.

Vad vi trivs med, tror att vi trivs med och säger att vi trivs med har också med normer att göra. Jag möter mycket mer av just det jag talar om bland just lantisar. På buke och irl.
Tillägg: inte just ordet "bostadskarriär" dock. Det är väl snarare ett ord man använder om andra än om sig själv, vanligen, tror jag. Mer ett sätt att beskriva någon sorts mönster.
 
Det vore såklart inte en trevlig utveckling, men jag vet inte om jag ser en sån trend.

Att vi överhuvudtaget har uttryck som "gated community" på "svenska" numera, är väl ett tecken på en sådan trend?

Minskande tillit och ökande individualism framgår väl rätt regelbundet i studier.

Jag vet inte vad en större studie skulle visa, men det finns inlägg i den här tråden som tyder på en tolerans för skjutvapen som jag definitivt associerar med USA snarare än Sverige. Oerhört obehagligt, om du frågar mig.

Till exempel.

Jag tror att byggandet av värn omkring sig bidrar.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Tänkte vi kunde dela med oss om hur vi använder och förvarar det vi odlar efterhand som vi sködar det. Även sånt som vi plockar ute i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
2 108
Tjatter Jobbar som vanligt. Kisse tyckte det var roligt när jag grävde kring rosorna:
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
36 126
Senast: sthu
·
Samhälle Sverigedemokraterna har av TV4:s Kalla Fakta avslöjats driva en trollfabrik. SD:s anonyma konton har spridit propaganda och även sådant...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
7 232
Trädgård & Växter Jag har libbsticka i trädgården som dessutom frösår sig generöst. Men jag har ingen aning om hur man använder libbsticka. Det har aldrig...
Svar
18
· Visningar
585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp