Har ni koll på raserna?

Tycker att tollingjaktproven har det där "lilla extra". Sedan gillar jag tollarnas energi och inställning till allt i livet. Tycker de är mycket mer "clown" (kommer inte riktigt på det beskrivande ordet jag söker) än exempelvis de andra retireverna, men det är som sagt min tolkning. De har en väldigt speciell utstrålning (allt från attityd till rörelsemönster).

Sedan är de också perfekt i storlek och de bra tollarna jag har träffat har jag gillat bra mycket mer än någon jaktgolden eller jaktlabbe jag träffat. Gillar att de är väldigt allround och har positiv attityd till typ allt arbete.

Just nu har jag väldigt mycket span på en TJH(Ptrh) tik som ev. ska paras med en meriterad (tollingjaktprov) hane som jag träffat. Båda har lämnat efter sig trevliga valpar sedan innan. Tiken tränas även i apportering och enligt andra uppfödare som känner tiken är det en duktig apportör. Ska träffa den om några veckor. :)

Skulle kunna skriva väldigt mycket om tollaren och varför jag just nu föredrar den framför jaktgolden och jaktlabbe, men ärligt talat är jag rädd för att bli uppäten här. :o

Det låter definitivt som att du ska satsa på tollare! :D
 
Tycker att tollingjaktproven har det där "lilla extra". Sedan gillar jag tollarnas energi och inställning till allt i livet. Tycker de är mycket mer "clown" (kommer inte riktigt på det beskrivande ordet jag söker) än exempelvis de andra retireverna, men det är som sagt min tolkning. De har en väldigt speciell utstrålning (allt från attityd till rörelsemönster).

Sedan är de också perfekt i storlek och de bra tollarna jag har träffat har jag gillat bra mycket mer än någon jaktgolden eller jaktlabbe jag träffat. Gillar att de är väldigt allround och har positiv attityd till typ allt arbete.

Just nu har jag väldigt mycket span på en TJH(Ptrh) tik som ev. ska paras med en meriterad (tollingjaktprov) hane som jag träffat. Båda har lämnat efter sig trevliga valpar sedan innan. Tiken tränas även i apportering och enligt andra uppfödare som känner tiken är det en duktig apportör. Ska träffa den om några veckor. :)

Skulle kunna skriva väldigt mycket om tollaren och varför jag just nu föredrar den framför jaktgolden och jaktlabbe, men ärligt talat är jag rädd för att bli uppäten här. :o
Kör på tollaren! Orkar man bara lägga ner tiden på att hitta linjer och individer man gillar så spelar det ju ingen roll vad övriga individer i rasen har för mentalitet och rykte tycker jag :)
 
Det låter definitivt som att du ska satsa på tollare! :D

Ja vi får se om det bli så trots allt!
2012 väckte de mitt intresse och när jag tidiga 2015 började seriöst kolla på en framtida hund så gick jag faktiskt med i tollargupper på facebook och ställde en mängd frågor där. Har varit med i grupperna sedan dess och haft koll på vad som händer i rasen. Så hur tusan jag landade i att skaffa en sällskapsras vet jag inte :banghead:

Var väl livrädd eftersom jag sett hur en dålig tollare är och det är verkligen ingen rolig hund... :(
 
När jag läst och funderat lite så tänker jag storpudel? Du nämnde den först.. men sen har jag ingen aning om hur bra de är på apportering nu. I grunden är det ju en vattenapportör.
Sen borde ju pälsen vara att föredra för din sambo.

Alltså de verkar inte vara några apporteringstjärnor, men här kan jag såklart ha helt fel!
Är ju rädd att jag blir riktigt besviken där. Vet inte heller om de har den förighet jag söker?

Har försökt att leta efter uppfödare som satsar på arbete snarare än utställning men varenda uppfödare jag hittat hitintills verkar mer eller mindre endast fokusera på utställning. :arghh:
 
Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D

Som flera vet är jag återigen (suck och stön) och röjer efter rätt ras. Den här gången har jag bestämt mig för att inte göra samma misstag som innan. Misstaget jag gjorde var jag att jag bestämt trodde att det var en sällskapsras jag ville ha och därefter kollade jag endast på sällskapsraser. Nu vet jag att jag var såå fel ute.

Så nu håller jag på att träffa en mängd uppfödare och hundar av olika raser för att förstå mig på vad för typ av aktivitetsnivå och hund som passar mig.

Så - för någon som vill ha en hund med Go i. En liten livsnjutare som älskar att vara med på allt. Vad har följade raser att ge:
Storpudel, Mudi, Schapendoes, Bearded Collie, Lagotto. En salig blandning, jag vet. Men försöker förstå mig på alla olika typer va hundar. Har förstått att Mudin är en arbetshund mer aktiv än de andra.


Sedan i den högre aktivitetsnivån har jag även tittat på jaktgolden och tollare, men där är jag rädd för dåliga individer, stress etc. Fördelen där är ju att jag vet att jag gillar apporteringen och kommer lägga ganska mycket tid på det. Är inte rädd för att jag ska bli uttråkad igen utan snarare funderar på om jag tar vatten över huvudet. De raserna har will to please vilket jag vill ha och är inte rädd för att de vara "diviga" som jag hört många säga att ex. storpudeln kan vara.

Kollar jag dock på några av de mer aktiva sällskapsraserna som jag nämnt ovan så kommer jag inte träna den provinriktade jaktapporteringen som jag så gärna vill åt. Så egentligen vill man ju säga att de går bort men fortfarande, som tidigare nämnt, inte ta på mig för mycket och bli missnöjd åt det hållet istället.


Eller andra förslag?

Önskemål:
Medelstorlek, en hund som inte fäller året runt, hög lek- och föremålsintresse, helst för apportering och lydnad men tänkt träna spår, htm och freestyle också (bland mycket annat). Gärna stort intresse för vatten (om man får önska:angel:) Tränar mellan 2-5ggr per vecka beroende på aktivitet och tid, så blir ju lite olika vid olika veckor. Svårt att säga nu i förhand innan jag ens fått en aktiv hund, men det är väl så jag försökt med min nuvarande tills jag insåg hennes motvilja till att träna. Får man en motiverad hund ökar väl ens egen sug på träning. :)

Har två schapedoes i familjen, den ena har vi inte så mycket koll på ännu, han är inte så gammal, men ligger helt klart högre i intensitet på alla sätt och vis än den äldre.
Den äldre är lite mer reserverad, tycker om sin familj och de han träffar ofta, men andra är inte så intressanta. den yngre verkar älska allt och alla. När den äldre tränades mycket så gick han upp i varv, men nu är han rätt soft. Gillar dock när vi lägger spår eller liknande åt honom. Men han har aldrig varit en hund med massa Go i, men då har vi alltid jämfört honom med våran schnauzer som istället legat högt på skalan med Go i, men lägre i lydnadsskalan:rofl::rofl::rofl:. Schapendoes verkar ha lite mer aim to please, men de vi har träffat har inte gillat att bada, så någon vattenapportör får du inte ;). Däremot har han gillat agility och spår, han var inte snabb på spår men väldigt metodisk och duktigt.

Schnauzern tycker annars jag är en väldigt rolig hund, väldigt allround, har t o m sett de som gjort jaktprov för björn.

Min svåger som har viss hundallergi klarar inte retrieverpälsar alls, utan vi har fått hålla oss till att ha strävhåriga hundar inom familjen, vilket han verkar klara bra (de senaste 14 åren iaf)
 
Alltså de verkar inte vara några apporteringstjärnor, men här kan jag såklart ha helt fel!
Är ju rädd att jag blir riktigt besviken där. Vet inte heller om de har den förighet jag söker?

Har försökt att leta efter uppfödare som satsar på arbete snarare än utställning men varenda uppfödare jag hittat hitintills verkar mer eller mindre endast fokusera på utställning. :arghh:

Det finns nog inga uppfödare av storpudel som riktar sig direkt mot arbete men vissa vars hundar tävlar lite mer än andras, sen om det beror på uppfödarnas olika intressen eller hundarna låter jag vara osagt... Det finns ex en kennel i Umeå vars hundar tävlar i både lydnad och rally samt körs drag med, det brukar vara ordentligt med fart i hundarna därifrån. Förigheten tror jag inte du behöver oroa dig för, de flesta pudlar som har arbetsmotor är föriga och lättmotiverade, jag tror snarare det är just motorn man får vara noga med att få med.

Min pudel apporterar väldigt gärna, det är nog hennes absolut favorit aktivitet, men jag vet att det är lite olika hur intresserade dom är av det. Sen tror jag inte heller att det finns några prov man får starta med pudel?

Hurusom tycker jag det låter som att du har bestämt dig för en Tollare och det låter som en ras som kommer att passa dig. Även om det är lättare att hitta en bra labbe än en bra tollare så tror jag att du är så pass engagerad och kunnig att du kommer kunna hitta en bra tollare :). Som jag förstår det är det deras svajiga mentalitet och deras behov av aktivitet som oroar dig, som jag skrev innan så tror jag att du är så engagerad att du kommer hitta en bra hund och en tollare kräver inte mer aktivitet än en labbe ellr golden så jag förstår faktiskt inte varför du är så velig när du dessutom har varit förtjust i rasen så pass länge ;)
 
Det finns nog inga uppfödare av storpudel som riktar sig direkt mot arbete men vissa vars hundar tävlar lite mer än andras, sen om det beror på uppfödarnas olika intressen eller hundarna låter jag vara osagt... Det finns ex en kennel i Umeå vars hundar tävlar i både lydnad och rally samt körs drag med, det brukar vara ordentligt med fart i hundarna därifrån. Förigheten tror jag inte du behöver oroa dig för, de flesta pudlar som har arbetsmotor är föriga och lättmotiverade, jag tror snarare det är just motorn man får vara noga med att få med.

Min pudel apporterar väldigt gärna, det är nog hennes absolut favorit aktivitet, men jag vet att det är lite olika hur intresserade dom är av det. Sen tror jag inte heller att det finns några prov man får starta med pudel?

Hurusom tycker jag det låter som att du har bestämt dig för en Tollare och det låter som en ras som kommer att passa dig. Även om det är lättare att hitta en bra labbe än en bra tollare så tror jag att du är så pass engagerad och kunnig att du kommer kunna hitta en bra tollare :). Som jag förstår det är det deras svajiga mentalitet och deras behov av aktivitet som oroar dig, som jag skrev innan så tror jag att du är så engagerad att du kommer hitta en bra hund och en tollare kräver inte mer aktivitet än en labbe ellr golden så jag förstår faktiskt inte varför du är så velig när du dessutom har varit förtjust i rasen så pass länge ;)

Tack! Du ger mig hopp. Det blir min första valp och givetvis vill man ju att allt ska bli rätt. Jag har fått god stöttning av flera uppfödare som tycker att jag kommer klara rasen galant så jag hoppas det stämmer.

Har även många goda kontakter i rasen så jag ska nog kunna hitta en bra kombination någonstans. :D
 
Tack! Du ger mig hopp. Det blir min första valp och givetvis vill man ju att allt ska bli rätt. Jag har fått god stöttning av flera uppfödare som tycker att jag kommer klara rasen galant så jag hoppas det stämmer.

Har även många goda kontakter i rasen så jag ska nog kunna hitta en bra kombination någonstans. :D
Det kommer nog bli toppen!!
Sen tycker jag också att man kan se vissa personlighetsdrag redan som valpar när man jämför syskonen, t.ex. graden av föremålsintresse samt hur intensivt de hälsar på främmande människor. Så hittar du en bra kombination och sen får hjälp av uppfödaren att välja ut den valp som passar dig bäst efter de kriterier du har så har du nog skapat väldigt bra förutsättningar :bump:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 351
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 776
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 070
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 550
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp