Har ni koll på raserna?

Är jaktapporteringen viktig så finns det ju inte jättemånga raser att välja mellan, som du vet :) Det är ju typ grupp 8. Det är ju jaktvarianterna av labbe, springer och cocker spaniel (som dock har ett helt annat jaktsätt än retrieverraserna, men ändå apportering), golden, flat och tollare. Du har även lite mer ovanliga retrievers som curly coated och chesapeak, samt en del andra spaniels som fieldspaniel och clumbern.
De stående hundarna används ju också till apportering, typ Breton kanske också kunde vara ett alternativ.
Det skiljer sig dock som sagt en del i jaktträningen mellan retrievers, spaniels och stående fågelhundar, och även en del i förighet och aktivitetsnivå.
Du kan köra lydnad och agility med de flesta hundar, men det är i princip omöjligt att starta jaktprov med något annat än jaktraser.
 
Jag tror sanningen ligger mer i att de säger så för att ursäkta sig och sin hund. De flesta är ju medvetna om att det kan ogillas med hälsande hundar och för många gör det egentligen inget om deras hund hoppar på folk. Nä, det är inte svårare att träna än annat :)

Nu vill jag inte ge mig ut för att vara någon jätteduktig tränare, men som ägare till en (över)social boxer håller jag inte riktigt med där. Han har haft betydlig svårare att lära sig att inte krypa ur skinnet och slå frivolter när det kommer fram en människa än att lära sig de flesta andra saker.

För mig låter en boxer (även en som inte är fullt like galen som min) som ett typexempel på det @machafuko inte vill ha, men jag kan inte andra raser tillräckligt väl för att veta vilka mer som har liknande personlighet. För mig framstår de flesta andra raser som jag träffar som ganska reserverade. ;)
 
Nu vill jag inte ge mig ut för att vara någon jätteduktig tränare, men som ägare till en (över)social boxer håller jag inte riktigt med där. Han har haft betydlig svårare att lära sig att inte krypa ur skinnet och slå frivolter när det kommer fram en människa än att lära sig de flesta andra saker.

För mig låter en boxer (även en som inte är fullt like galen som min) som ett typexempel på det @machafuko inte vill ha, men jag kan inte andra raser tillräckligt väl för att veta vilka mer som har liknande personlighet. För mig framstår de flesta andra raser som jag träffar som ganska reserverade. ;)

Haha, ja boxer är ju raka motsattsen till reserverad. Jag skulle inte kalla dem normalt sociala änns så det förstår jag att är en utmaning att träna bort :D
Dock tänkte jag nog mer på vanligt sociala hundar, alltså de som inte klassas som reserverade när jag skrev det där :)
 
Är jaktapporteringen viktig så finns det ju inte jättemånga raser att välja mellan, som du vet :) Det är ju typ grupp 8. Det är ju jaktvarianterna av labbe, springer och cocker spaniel (som dock har ett helt annat jaktsätt än retrieverraserna, men ändå apportering), golden, flat och tollare. Du har även lite mer ovanliga retrievers som curly coated och chesapeak, samt en del andra spaniels som fieldspaniel och clumbern.
De stående hundarna används ju också till apportering, typ Breton kanske också kunde vara ett alternativ.
Det skiljer sig dock som sagt en del i jaktträningen mellan retrievers, spaniels och stående fågelhundar, och även en del i förighet och aktivitetsnivå.
Du kan köra lydnad och agility med de flesta hundar, men det är i princip omöjligt att starta jaktprov med något annat än jaktraser.

Åh, intressant!
Precis som du säger är det ju retrieverna jag fokuserat mest på. När du säger att det skiljer sig i aktivitetsnivå och förighet, menar du då retrieverna som mer föriga än ex spaniels och de stående då antar jag?

Ska läsa på lite mer om Breton då. Flatte har jag ju kikat på, men uppfattar de lite flamsiga? Kanske bara rentav är en fördom. Sedan är det ju det där med hälsan på de stackarna... :(
 
Nu vill jag inte ge mig ut för att vara någon jätteduktig tränare, men som ägare till en (över)social boxer håller jag inte riktigt med där. Han har haft betydlig svårare att lära sig att inte krypa ur skinnet och slå frivolter när det kommer fram en människa än att lära sig de flesta andra saker.

För mig låter en boxer (även en som inte är fullt like galen som min) som ett typexempel på det @machafuko inte vill ha, men jag kan inte andra raser tillräckligt väl för att veta vilka mer som har liknande personlighet. För mig framstår de flesta andra raser som jag träffar som ganska reserverade. ;)

Nej en boxer lär det inte bli. :rofl:

Men jag har en otroligt vacker boxer (tik tror jag) som bor i mitt område. Blir lite :love: varje gång jag ser den. Så ståtlig.
 
Vad go :love:
Nu känns det pinsamt att fråga, för jag borde ha koll. Men vad tränar du med honom? :o

Vi tränar allt möjligt. Tycker själv att Aussien är lite av en "jack of all trades". Lydnad, bruks, spår, patrull, skydd och barmarksdrag är väl det vi leker runt med. :)
 
Haha, ja boxer är ju raka motsattsen till reserverad. Jag skulle inte kalla dem normalt sociala änns så det förstår jag att är en utmaning att träna bort :D
Dock tänkte jag nog mer på vanligt sociala hundar, alltså de som inte klassas som reserverade när jag skrev det där :)

Nej, jag tror boxer ligger på någon annan skala när det gäller det sociala. Det som är jäkligt mysko är ju att rasstandarden beskriven dem som "avvaktande mot främlingar". Tror den biten försvann för ganska länge sen. Har träffat en som möjligen passar in på det. ;P

Därför framstår de flesta "normalt sociala" hundar som ganska lugna när det gäller hur de bemöter människor. ;) Även de som kan vara glada i folk i början, som en sällskapsgolden eller labbe, verkar lugna sig betydligt när de blir 3-4 år.

Nej en boxer lär det inte bli. :rofl:

Men jag har en otroligt vacker boxer (tik tror jag) som bor i mitt område. Blir lite :love: varje gång jag ser den. Så ståtlig.

De är ståtliga. :) Ena sekunden, i alla fall. Sen är de totalflamsiga clowner. Värdighet finns liksom inte i deras värld. ;)
 
Jag förstår vad du är ute efter @machafuko
Jag är själv en sådan som inte föredrar hundar som är översociala utan gillar lite mer neutrala raser.
Mina dvärgar är neutrala mot okända men har inga problem med hantering eller att gå iväg med en främling (tänker på @Voff exempel med veterinärbesök) men ändå är hundarna träningsvilliga, lättmotiverade, samarbetsvilliga och jobbar hellre nära och väntar på nästa kommando istället för att dra iväg och hitta på eget. Så jag ser inte att det måste finnas ett samband mellan att en reserverad ras automatiskt skulle vara tråkig eller svår att träna med.
Visst finns det hundar som är arbetsvilliga utan att behöva vara översociala.
 
Mina vita herdar är inte påiga på folk, de kan behandla folk som luft men samtidigt kan folk utan problem greja med dem typ på träning, veterinär m.m. De bara är såna. Folk på färjan nu i sommar pratade och försökte locka till sig hundarna men hundarna bara gick förbi. Kör sök med yngsta och hon har inga problem att springa fram till figgar, lekt bra med TL på både MH och MT. På nåt sätt skiljer de på det men inget vi tränat på.
 
Det är ju inte riktigt lika explosiva hundar utan mer eftertänksamma och lite med lite högre integritet än många andra retrievrar - men har du på allvar kollat på Curlyn?
 
Haft springer i massor av år och de är tramsiga som faaaaan :D Men finns även exemplar som är mer reserverade (om det sen beror på träning eller inte låter jag vara osagt). De är matmotiverade och därigenom lätta att träna, typ hela skogen är full av blåbär men hunden vill bara ha det blåbär som du håller i, som belöning när den varit duktig.

Av det jag läst av Field spaniel så ska de vara mer reserverade och mindre tramsiga, vilket fått mig att bli intresserad av rasen. Men sen vet jag inte om det stämmer på riktigt, har aldrig träffat en. Reserverade i den mening att de primärt tyr sig till en person, är en mysig familjemedlem men kanske inte hoppar jämfota från stillastående upp till taket av glädje när det kommer gäster (vilket springer spaniels kan göra :angel:).
 
Om du är sugen på att träna och eventuellt start på prov inom apportering så hade jag satsat på hundar som kan göra detta. Det är även mycket lättare att få ut bra resultat i träningen om hunden har det i sig. Så titta igen på de raser som har det i sig - finns det någon du känner kan passa?
 
Det är ju inte riktigt lika explosiva hundar utan mer eftertänksamma och lite med lite högre integritet än många andra retrievrar - men har du på allvar kollat på Curlyn?

Kollade rätt mycket på Curlyn för ett tag sedan! Visst har de lite av de jag efterfrågat men efter att ha pratat med många Curly-bekanta så kändes den inte riktigt aktuellt. De verkar lite knepiga och svårt att hitta en trevlig Curly som jag förstod. Mentalt knepiga helt enkelt. Sedan hörde jag att de kunde vara rätt sega, vet inte hur pass det stämmer.

Synd ändå, för tycker är bra mycker vackrare än de andra retrieverraserna. Men nu ska jag ju inte gå på utseende :p
 
Jag förstår vad du är ute efter @machafuko
Jag är själv en sådan som inte föredrar hundar som är översociala utan gillar lite mer neutrala raser.
Mina dvärgar är neutrala mot okända men har inga problem med hantering eller att gå iväg med en främling (tänker på @Voff exempel med veterinärbesök) men ändå är hundarna träningsvilliga, lättmotiverade, samarbetsvilliga och jobbar hellre nära och väntar på nästa kommando istället för att dra iväg och hitta på eget. Så jag ser inte att det måste finnas ett samband mellan att en reserverad ras automatiskt skulle vara tråkig eller svår att träna med.
Visst finns det hundar som är arbetsvilliga utan att behöva vara översociala.

Jag tror ni missuppfattade det jag skrev om veterinärexemplet.
Jag har haft en reserverad hund, urhundskorsning. Hon hade inte heller problem med veterinärer osv.
Skilnaden som jag försöker få fram är att en mer socialt öppen hund tom kan tycka det är kul och verkligen gilla sånt här. Svansen gick i ett på skägget och han var nyfiken på instument och personal, utan att för den skull hålla på att hoppa fram, slicka och hälsa.
Min förra tik hade snällt funnit sig i allt hon med utan att vara rädd, men hon hade inte uppskattat uppmärksamheten, visat nått intresse eller nyfikenhet inför något omkring henne. Det speglade henne även i annat.

Skägget ska enligt rasbeskrivningen vara reserverad med det är han inte alls. Han har missat att läsa den raden :D
 
Är det just jaktapporteringen som gren du vill åt @machafuko eller mer möjligheten att göra prov? Du nämner att du kikat lite på lagotto, och då ligger ju portugisisk vattenhund ganska nära. Rasklubben för portugiser anordnar inofficiella vattenprov som är uppbyggda för att testa olika förmågor hos hunden i vattnet, bl.a. att apportera både flytande och sjunkande apporter. Jag var intresserad av portugisen ett tag faktiskt just för att jag tycker deras vattenträningar verkar spännande. :)

Precis som med lagotton verkar det som man behöver vara noga med mentaliteten i rasen, ett plus är dock att relativt många hundar har gått MH/BPH så det är hyfsat lätt att sålla. Det finns en hel del uppfödare av rasen som kör rally, lydnad, viltspår och nosework med sina hundar, plus att en del kör vattenträning då. Däremot har jag inte stött på mer än någon enstaka portugis hittills som har bruksmeriter så "aktiv sällskapshund" beskriver nog rasen ganska bra.
 
Senast ändrad:
Baserat på vad jag läst både i den här tråden och i andra trådar (jag läser rätt ofta här inne, skriver mer sällan dock :p) tror jag inte du blivit helt nöjd med en storpudel. Jag tycker att det är otroligt trevliga allroundhundar att testa på det mesta med, men vill man helst av allt syssla med apportering gör man det inte helt enkelt för sig. Visserligen var pudeln avlad för apportering en gång, men det finns inte riktigt kvar på det sättet idag (tyvärr, kan man tycka!). Jag har en som inte alls förstår vitsen med apportering och som jag fått jobba massor med när det kommer till föremålsintresse. Sen har jag en annan som älskar att bära runt på allt möjligt och plockar upp nästan vad som helst utan större övertalning. På andra punkter tycker jag däremot storpudlarna passar in. Pigga, glada och hänger med på det mesta som bjuds. Himla roliga att träna med, vi sysslar med lite allt möjligt men tycker helt klart att det roligaste som finns är spår och sök.
 
Jag har fått för mig att mellanpudlar är lättare att hitta mer arbetande individer och även hundar som går att använda till apportering. Det kan inte vara något? Fast de kanske inte får gå prov?
 
Är det just jaktapporteringen som gren du vill åt @machafuko eller mer möjligheten att göra prov? Du nämner att du kikat lite på lagotto, och då ligger ju portugisisk vattenhund ganska nära. Rasklubben för portugiser anordnar inofficiella vattenprov som är uppbyggda för att testa olika förmågor hos hunden i vattnet, bl.a. att apportera både flytande och sjunkande apporter. Jag var intresserad av portugisen ett tag faktiskt just för att jag tycker deras vattenträningar verkar spännande. :)

Precis som med lagotton verkar det som man behöver vara noga med mentaliteten i rasen, ett plus är dock att relativt många hundar har gått MH/BPH så det är hyfsat lätt att sålla. Det finns en hel del uppfödare av rasen som kör rally, lydnad, viltspår och nosework med sina hundar, plus att en del kör vattenträning då. Däremot har jag inte stött på mer än någon enstaka portugis hittills som har bruksmeriter så "aktiv sällskapshund" beskriver nog rasen ganska bra.

Alltså framförallt jaktapporteringen men visst är proven intressanta också!

Har faktiskt tittat lite på portugisen och också perro de agua espanol. De verkar lite spännande men har inte träffat någon i verkligheten mer än på utställningar. Skulle vilja se hur pass mycket Go de har i sig och träningsvilja rent allmänt. Men absolut ett intressant rasförslag! Synd bara att de ska ha så skumma frisyrer, men aja :rofl:
 
Jag förstår vad du är ute efter @machafuko
Jag är själv en sådan som inte föredrar hundar som är översociala utan gillar lite mer neutrala raser.
Mina dvärgar är neutrala mot okända men har inga problem med hantering eller att gå iväg med en främling (tänker på @Voff exempel med veterinärbesök) men ändå är hundarna träningsvilliga, lättmotiverade, samarbetsvilliga och jobbar hellre nära och väntar på nästa kommando istället för att dra iväg och hitta på eget. Så jag ser inte att det måste finnas ett samband mellan att en reserverad ras automatiskt skulle vara tråkig eller svår att träna med.
Visst finns det hundar som är arbetsvilliga utan att behöva vara översociala.

Så var dvärgen jag tränade med också :love: Hon var fullständigt obrydd om folk hon inte kände. Tydligen var det också ovanligt att hon ville leka/träna med nya människor. Matte tävlade det mesta som gick att tävla utan att blanda in skott (skotträdd hund tyvärr) och framförallt i lydnaden kom de till riktigt svåra klasser, minns inte om de var uppe i klass 3 eller elit.

När den lilla hunden såg mig som sin kompis (gick fort, jag var ju vinthundsvan och inte lika påflugen som andra människor brukade vara) så ville hon gärna träna även med mig. Vi hade skitkul ihop och det är tack vare henne jag fick upp intresset för att träna hund "på riktigt".
 
En Beauceron(tik)! Tik eftersom hannarna kan bli rätt stora. Kanske inte en reserverad ras, MEN helt klart en hund som följer sin ägare och struntar i andra. En helt galet rolig hund som är med på ALLT!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 425
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 905
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 140
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 653
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp