Har ni koll på raserna?

Åh, intressant!
Precis som du säger är det ju retrieverna jag fokuserat mest på. När du säger att det skiljer sig i aktivitetsnivå och förighet, menar du då retrieverna som mer föriga än ex spaniels och de stående då antar jag?

Ska läsa på lite mer om Breton då. Flatte har jag ju kikat på, men uppfattar de lite flamsiga? Kanske bara rentav är en fördom. Sedan är det ju det där med hälsan på de stackarna... :(

Ja, precis så :) men det finns ju även en del skillnader i förighet inom de olika typerna, t ex att en jaktcocker är mer förig och har mycket mer tryck i sig än en clumber t ex.

Breton är en trevlig hund tycker jag, men ligger definitivt på övre delen av skalan aktivitetsmässigt.
Flattar är ofta flamsiga, springers likaså :p

Det är bara raser anslutna till ssrk som får starta på ssrks prov, detta gäller även WT.
 
Alltså framförallt jaktapporteringen men visst är proven intressanta också!

Har faktiskt tittat lite på portugisen och också perro de agua espanol. De verkar lite spännande men har inte träffat någon i verkligheten mer än på utställningar. Skulle vilja se hur pass mycket Go de har i sig och träningsvilja rent allmänt. Men absolut ett intressant rasförslag! Synd bara att de ska ha så skumma frisyrer, men aja :rofl:

Jag har tittat en hel del på portugiserna och de ska vara träningsvilliga, energiska (väldigt mycket i unga år), vattenglada och såklart apporterande. De jag träffat har tränat rally, sök,spår, lydnad, agility och vattenträningen inför deras eget prov. De jag gillat mest har varit "lagom" reserverade, har hälsat om matte/husse hälsat men annars inte. Några har varit mer undvikande. Inte direkt skygga men inte heller avvaktande på "rätt sätt". Enligt de jag träffat med lång erfarenhet av rasen ska de vara lagom reserverade, absolut inte skygga. Viktigt att vara noga vid val av uppfödare - som alltid!

En yngre portugis vi träffade nyligen är en av få hundar som fått min 7-åriga weimaraner att stanna för att hämta andan :p
 
Kollade rätt mycket på Curlyn för ett tag sedan! Visst har de lite av de jag efterfrågat men efter att ha pratat med många Curly-bekanta så kändes den inte riktigt aktuellt. De verkar lite knepiga och svårt att hitta en trevlig Curly som jag förstod. Mentalt knepiga helt enkelt. Sedan hörde jag att de kunde vara rätt sega, vet inte hur pass det stämmer.
Alltså det är ju absolut inte samma fart som övriga utan curlys har lite mer värdighet och grace skulle jag säga :D Och några är definitivt knepiga! Men de som har fastnat för rasen verkar ha fastnat rejält! Så jag tror ju att om en uppskattar det lite mer värdiga och reserverade snarare än flams från hunden så fort någon tänker på den - ja då är nog curlyn mer rätt :D det känns lite som en katt/vinthund/retriever i ett :angel:
Så om du ändå känner dig lite tilltalad av rasen - träffa några i träningssammanhang och kolla hur dom jobbar? :) (jag brukar inte rekommendera cyrlyn särskilt ofta men jag tänker ändå på något sätt att den skulle kunna vara något för dig :) )

Och äh, efters att ha frågat om Perron i flera trådar här på buke och fått många väldigt intressanta svar (bl.a. Från @FrauleinLeo tror jag :D) så hade jag definitivt sagt att det inte är en ras för dig ;)
 
Breton är en trevlig hund tycker jag, men ligger definitivt på övre delen av skalan aktivitetsmässigt.
De är dock inga lysande apportörer. De har inte ens apporteringstest innan start på fält (som många andra kontinentala fågelhundsraser har). Det är fågeljakt som gäller för en breton, att stå och träna linjer och apportering a la retriver tror jag är en ganska stor utmaning.
 
Alltså det är ju absolut inte samma fart som övriga utan curlys har lite mer värdighet och grace skulle jag säga :D Och några är definitivt knepiga! Men de som har fastnat för rasen verkar ha fastnat rejält! Så jag tror ju att om en uppskattar det lite mer värdiga och reserverade snarare än flams från hunden så fort någon tänker på den - ja då är nog curlyn mer rätt :D det känns lite som en katt/vinthund/retriever i ett :angel:
Så om du ändå känner dig lite tilltalad av rasen - träffa några i träningssammanhang och kolla hur dom jobbar? :) (jag brukar inte rekommendera cyrlyn särskilt ofta men jag tänker ändå på något sätt att den skulle kunna vara något för dig :) )

Och äh, efters att ha frågat om Perron i flera trådar här på buke och fått många väldigt intressanta svar (bl.a. Från @FrauleinLeo tror jag :D) så hade jag definitivt sagt att det inte är en ras för dig ;)

Vad är det med Perron då? Tycker de verkar roliga, om än också svårt att hitta ett bra exemplar som jag förstått.

Hur är det med leken hos Curlyn då? Vill som sagt ha en lekfull och lättmotiverad hund. Är det för mycket av vinthunden och katten så blir det ju inte riktigt aktuellt. En förvuxen katt har jag just nu :D
 
Jag har tittat en hel del på portugiserna och de ska vara träningsvilliga, energiska (väldigt mycket i unga år), vattenglada och såklart apporterande. De jag träffat har tränat rally, sök,spår, lydnad, agility och vattenträningen inför deras eget prov. De jag gillat mest har varit "lagom" reserverade, har hälsat om matte/husse hälsat men annars inte. Några har varit mer undvikande. Inte direkt skygga men inte heller avvaktande på "rätt sätt". Enligt de jag träffat med lång erfarenhet av rasen ska de vara lagom reserverade, absolut inte skygga. Viktigt att vara noga vid val av uppfödare - som alltid!

En yngre portugis vi träffade nyligen är en av få hundar som fått min 7-åriga weimaraner att stanna för att hämta andan :p

Låter spännande. Är absolut värt att titta närmare på och jämföra med jaktraserna jag tittat på för att se vad som känns rimlig aktivitetsnivå. :p
 
De är dock inga lysande apportörer. De har inte ens apporteringstest innan start på fält (som många andra kontinentala fågelhundsraser har). Det är fågeljakt som gäller för en breton, att stå och träna linjer och apportering a la retriver tror jag är en ganska stor utmaning.

Bra poäng.
Både spaniels och stående hundars träning skiljer ju sig mycket från retrieverträningen - kanske framförallt de stående fågelhundarnas.
 
Så var dvärgen jag tränade med också :love: Hon var fullständigt obrydd om folk hon inte kände. Tydligen var det också ovanligt att hon ville leka/träna med nya människor. Matte tävlade det mesta som gick att tävla utan att blanda in skott (skotträdd hund tyvärr) och framförallt i lydnaden kom de till riktigt svåra klasser, minns inte om de var uppe i klass 3 eller elit.

När den lilla hunden såg mig som sin kompis (gick fort, jag var ju vinthundsvan och inte lika påflugen som andra människor brukade vara) så ville hon gärna träna även med mig. Vi hade skitkul ihop och det är tack vare henne jag fick upp intresset för att träna hund "på riktigt".

Låter som en härligt exemplar av skägg! :love:
 
En Beauceron(tik)! Tik eftersom hannarna kan bli rätt stora. Kanske inte en reserverad ras, MEN helt klart en hund som följer sin ägare och struntar i andra. En helt galet rolig hund som är med på ALLT!

Haha, jag håller med om sista meningen men det där med att "struntar i andra" - den beskrivningen har bara gällt en av mina hittills fem beauceroner. ;) Av de övriga fyra så är det två som är/var galna i människor och två som är socialt osäkra men ändå väldigt nyfikna och utåtriktade. Generellt numera så tycker jag att de flesta beauceroner, även nere i Frankrike, är framåt och socialt intresserade/stabila, vilket inte var fallet för si så där 10-15 år sedan. Har träffat på några få som varit reserverade "på riktigt", dvs. trygga och orädda men inte speciellt intresserade av människor.

I övrigt funderade jag faktiskt på att rekommendera rasen här, men funderade på storleken som TS önskar... jag anser ju att beauceroner är mellanstora hundar och att stora hundar är typ grandis, sankt bernhard etc. men jag tror att många anser att beauceronerna faktiskt är stora... ;)

Men om storleken funkar så ja, definitivt en underbart rolig ras, som man kan träna det mesta med, förutom då jaktapportering. ;)
 
Har funderat och tänkt lite och då kommit fram till att jag nog inte vill göra avkall på apporteringen!

Det är ju den jag kommit närmst av alla sporter och som jag vet att jag kommer uppskatta att träna till vardags. Sedan kanske det ändras om jag hittar någon ny sport som jag blir totalt förälskad i, men just nu är tanken att apportering och lydnad är de främsta jag vill pyssla med.

Har läst på om den portugisiska vattenhunden och deras vattenprov och blev förfärad - de vill ju att JAG ska simma också. :nailbiting:
Nej, då blir det inget prov med den rasen i alla fall och då kanske de också faller bort från skaran. Jag är en dålig simmare och framförallt ganska vattenrädd där jag inte når botten. :angel:
 
Har funderat och tänkt lite och då kommit fram till att jag nog inte vill göra avkall på apporteringen!

Jag smygläser mest här men jag har hela tiden tyckt att det du beskriver är en jaktlabbe. Visst var det allergin som var det enda problemet där? Jag vet inte var du bor men jag har två (med olika pälsar) om du/ni vill testa allergin.

Curlyn tror jag faktiskt inte du skulle tycka om, i alla fall inte baserat på det jag läst här. De exemplar jag träffat är rätt svårmotiverade och har en mycket mindre portion will to please än övriga retrievers och det känns som att det är lite det du saknar med med nuvarande hund. En bra jaktgolden tror jag du skulle trivas med, och eventuellt en bra tollare.
 
Jag smygläser mest här men jag har hela tiden tyckt att det du beskriver är en jaktlabbe. Visst var det allergin som var det enda problemet där? Jag vet inte var du bor men jag har två (med olika pälsar) om du/ni vill testa allergin.

Curlyn tror jag faktiskt inte du skulle tycka om, i alla fall inte baserat på det jag läst här. De exemplar jag träffat är rätt svårmotiverade och har en mycket mindre portion will to please än övriga retrievers och det känns som att det är lite det du saknar med med nuvarande hund. En bra jaktgolden tror jag du skulle trivas med, och eventuellt en bra tollare.

Vi bor i Vänersborg, Västra Götaland. Gillar ju verkligen jaktlabbarna, det verkar vara lättare att hitta en bra sådan än en bra jaktgolden eller tollare. Jaktgolden har jag nästan gett upp på då flera uppfödare verkar lite... märkliga och att det är svårt i övrigt att hitta jaktgoldens som inte dras med stress etc.
 
Vi bor i Vänersborg, Västra Götaland. Gillar ju verkligen jaktlabbarna, det verkar vara lättare att hitta en bra sådan än en bra jaktgolden eller tollare. Jaktgolden har jag nästan gett upp på då flera uppfödare verkar lite... märkliga och att det är svårt i övrigt att hitta jaktgoldens som inte dras med stress etc.

Ah, lite långt då kanske, jag bor i Linköping. Precis som du säger så är labbarna det säkraste kortet inom jaktapporteringsvärlden och de är i mina ögon (lätt partisk dårå:)) de sundaste och enklaste hundarna rent mentalt av retrieverraserna. Glada och folkkära som alla labbar, men utan att det går till överdrift. Min äldsta tik sover(!) mellan rutorna på WT med skott och dummies som yr över huvudet på henne och kan sedan fokusera om direkt när det är vår tur. Det är häftigt!
 
Ah, lite långt då kanske, jag bor i Linköping. Precis som du säger så är labbarna det säkraste kortet inom jaktapporteringsvärlden och de är i mina ögon (lätt partisk dårå:)) de sundaste och enklaste hundarna rent mentalt av retrieverraserna. Glada och folkkära som alla labbar, men utan att det går till överdrift. Min äldsta tik sover(!) mellan rutorna på WT med skott och dummies som yr över huvudet på henne och kan sedan fokusera om direkt när det är vår tur. Det är häftigt!

Hur ofta (och länge) tränar du med dina labbar? :)
 
Haft springer i massor av år och de är tramsiga som faaaaan :D Men finns även exemplar som är mer reserverade (om det sen beror på träning eller inte låter jag vara osagt). De är matmotiverade och därigenom lätta att träna, typ hela skogen är full av blåbär men hunden vill bara ha det blåbär som du håller i, som belöning när den varit duktig.

Av det jag läst av Field spaniel så ska de vara mer reserverade och mindre tramsiga, vilket fått mig att bli intresserad av rasen. Men sen vet jag inte om det stämmer på riktigt, har aldrig träffat en. Reserverade i den mening att de primärt tyr sig till en person, är en mysig familjemedlem men kanske inte hoppar jämfota från stillastående upp till taket av glädje när det kommer gäster (vilket springer spaniels kan göra :angel:).
En släkting till mig har Fields och har träffat en del valpar efter hennes hundar och dom är allt ifrån reserverade utan är väldigt glada i människor och gillar att stå i centrum. :p
 
Hur ofta (och länge) tränar du med dina labbar? :)

Väldigt lite och samtidigt hela tiden, det beror lite hur man definierar träning och vilken träningsfilosofi man går efter.

De brukar få en längre tur i skogen varje dag och där väver vi in stadgeträning, fotgående och ibland även att hämta apporter. I jaktapporteringen är själva hämtandet i mitt tyckte egentligen en ganska liten del (det kan de från födseln:)), utan det jag lägger mycket krut på är självkontroll, passivitet, koncentration och att lära sig vänta och ha tråkigt. För att ge hunden största möjliga chans att klara av den här typen av träning vill jag ha ut uppdämd fysisk energi, därav får de springa av sig i skogen och (i allt för sällsynta fall:)) får de dra eller hänga med ut på en löprunda eller en ridtur. Kondition är viktigt för en apportör!

Passivitet och att lära sig vänta tränar vi ju indirekt varje gång de är med i stallet (jag platsar dem i ett hörn när jag inte kan ha koll på dem eller lämnar dem i bilen/boxen) och de är för det mesta med mig eller sambon vad vi än gör så då får de "gratis" vänta-träning även då.

Sedan rena apporteringspass... kanske 1-2 gång i veckan själv (någon timme) och så tränar jag i en träningsgrupp en gång i veckan (a 2 timmar). Lägger spår ibland när andan faller på och jag har lite inspiration, men det blir nog inte ens en gång i månaden.
 
Haha, jag håller med om sista meningen men det där med att "struntar i andra" - den beskrivningen har bara gällt en av mina hittills fem beauceroner. ;) Av de övriga fyra så är det två som är/var galna i människor och två som är socialt osäkra men ändå väldigt nyfikna och utåtriktade. Generellt numera så tycker jag att de flesta beauceroner, även nere i Frankrike, är framåt och socialt intresserade/stabila, vilket inte var fallet för si så där 10-15 år sedan. Har träffat på några få som varit reserverade "på riktigt", dvs. trygga och orädda men inte speciellt intresserade av människor.

I övrigt funderade jag faktiskt på att rekommendera rasen här, men funderade på storleken som TS önskar... jag anser ju att beauceroner är mellanstora hundar och att stora hundar är typ grandis, sankt bernhard etc. men jag tror att många anser att beauceronerna faktiskt är stora... ;)

Men om storleken funkar så ja, definitivt en underbart rolig ras, som man kan träna det mesta med, förutom då jaktapportering. ;)
Haha, ja, med "struntar i andra" menade jag mest att min har extrem koll på mig (och familjen) och skulle t.ex. aldrig vandra iväg på egen hand, aldrig stanna kvar hos folk om vi själva gick iväg, fast han är supersocial på ett lite ytligt sätt. Vill sitta på folks fötter osv osv men jag tror det är mest lite fjäsk. När det kommer till kritan är det Familjen som gäller och inget annat.

Dessutom, det glömde jag säga, fäller han en hel del, men kan det bero på att han är kastrerad kanske?
 
Och äh, efters att ha frågat om Perron i flera trådar här på buke och fått många väldigt intressanta svar (bl.a. Från @FrauleinLeo tror jag :D) så hade jag definitivt sagt att det inte är en ras för dig ;)

Vad är det med Perron då? Tycker de verkar roliga, om än också svårt att hitta ett bra exemplar som jag förstått.

:D

Men om jag inte såg helt fel nu så pratar ni om olika raser. Jag har erfarenhet av den spanska perron, inte den portugisiska (som jag tror var den som @machafuko nämnde i tidigare inlägg).
 
:D

Men om jag inte såg helt fel nu så pratar ni om olika raser. Jag har erfarenhet av den spanska perron, inte den portugisiska (som jag tror var den som @machafuko nämnde i tidigare inlägg).

Nej, när jg säger Perro så menar jag den spanska. Den portugisiska kallas för Portis. :D

Men nu när jag tänker efter minns jag att det nog var du som sa att du springer åt andra hållet om du ser en Perro. :o:rofl:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 426
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 943
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 154
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 654
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp