Har ni koll på raserna?

Nej, när jg säger Perro så menar jag den spanska. Den portugisiska kallas för Portis. :D

Men nu när jag tänker efter minns jag att det nog var du som sa att du springer åt andra hållet om du ser en Perro. :o:rofl:

Ja precis, portis kallas de. Det var jag som såg fel, gick tillbaka nu och läste och såg att du nämnde båda raserna. :)

Men ja, det är korrekt... :angel: jag har ingen erfarenhet av portisar men jag kan garantera dig att du inte vill ha en perro. Nerverna sitter på utsidan hos många individer. Svåra att "packa ihop" på ett rimligt sätt och hålla energin på en viss nivå utan att de exploderar.
 
Ja precis, portis kallas de. Det var jag som såg fel, gick tillbaka nu och läste och såg att du nämnde båda raserna. :)

Men ja, det är korrekt... :angel: jag har ingen erfarenhet av portisar men jag kan garantera dig att du inte vill ha en perro. Nerverna sitter på utsidan hos många individer. Svåra att "packa ihop" på ett rimligt sätt och hålla energin på en viss nivå utan att de exploderar.
Jag har sett några perros på agility. Aldrig förut sett hundar som hugger så pass argt efter sin förares ben och fötter!

Förutom på TV då.
 
Har hört detta om perron så de går bort ändå. Men som sagt, har fokuserat nu på att jag vill ha apporteringen främst så möjligheterna hamnar väl på labbe, golden och tollare.

Synd bara att de inte är lika söta som ex Perron. :angel:
 
Har hört detta om perron så de går bort ändå. Men som sagt, har fokuserat nu på att jag vill ha apporteringen främst så möjligheterna hamnar väl på labbe, golden och tollare.

Synd bara att de inte är lika söta som ex Perron. :angel:
Låt en Tollare apportera i havet i några år så blir den lockig :angel:

Vår gamla Milla blev rejält lockig efter 14 års badande i havet :rofl: Benji börjar också bli lockig. Gissar att Tinja kommer gå samma öde till mötes :o

Det är iallafall familjens teori :D
 
När jag läst och funderat lite så tänker jag storpudel? Du nämnde den först.. men sen har jag ingen aning om hur bra de är på apportering nu. I grunden är det ju en vattenapportör.
Sen borde ju pälsen vara att föredra för din sambo.
 
Låt en Tollare apportera i havet i några år så blir den lockig :angel:

Vår gamla Milla blev rejält lockig efter 14 års badande i havet :rofl: Benji börjar också bli lockig. Gissar att Tinja kommer gå samma öde till mötes :o

Det är iallafall familjens teori :D

Här har vi lösningen :rofl::rofl:
 
Har hört detta om perron så de går bort ändå. Men som sagt, har fokuserat nu på att jag vill ha apporteringen främst så möjligheterna hamnar väl på labbe, golden och tollare.

Synd bara att de inte är lika söta som ex Perron. :angel:

Jaktcocker och Jaktspringer är ju också bra apportörer men de kanske du räknat bort?
 
Mudi är knappast aktivare än lagotto.
Det flesta lagottos är riktigt aktiva hundar, många vill att de ska börja räknas som brukshund.
De har potential inom alla bruksgrenar och sporter (förutom skydd, IPO osv).
En ras med kapacitet till allt som aldrig ger upp.

Min har riktigt högt föremålsintresse och är en fena på apport, spec. i vatten. Tyvärr är de flesta lagottos jag stött på understimulerade, då folk köper dem som sällskapshund eller aktiv sällskapshund. En lagotto behöver så mycket mer.
Rasen kräver sin förare så en stöttande uppfödare är ett måste.
 
Mudi är knappast aktivare än lagotto.
Det flesta lagottos är riktigt aktiva hundar, många vill att de ska börja räknas som brukshund.
De har potential inom alla bruksgrenar och sporter (förutom skydd, IPO osv).
En ras med kapacitet till allt som aldrig ger upp.

Min har riktigt högt föremålsintresse och är en fena på apport, spec. i vatten. Tyvärr är de flesta lagottos jag stött på understimulerade, då folk köper dem som sällskapshund eller aktiv sällskapshund. En lagotto behöver så mycket mer.
Rasen kräver sin förare så en stöttande uppfödare är ett måste.

Är det så? Efter att ha pratat med Mudi-folk har jag fått uppfattningen att de fortfarande är vallhundar som behöver bruksaktivering eller liknande för att bli nöjda. Det har jag inte alls hört från Lagotton på samma sätt och då har jag ändå träffat ganska många Lagottos som varit rätt trevliga utan att bo i arbetande förhållanden utan mest varit aktiv sällskapshund. Jag är absolut inte superinsatt så jag kan ju ha fel angående Lagottons nivå. Men tycker i alla fall inte att Mudin verkar vara lägre i aktivitetsbehov?
 
Jag känner en Lagotto och han är ungefär lila aktiv som en fårskinnsfäll :p Ser ut som en gör han också :angel:

Men en riktig gosehund är han! Snuskhund också, allt ska bäras på, men helst snorpapper och snusdosor..
 
Jag känner en Lagotto och han är ungefär lila aktiv som en fårskinnsfäll :p Ser ut som en gör han också :angel:

Men en riktig gosehund är han! Snuskhund också, allt ska bäras på, men helst snorpapper och snusdosor..
Det finns mesigare varianter som nöjer sig med att lulla runt. Där skärpan och arbetskapaciteten är lika med noll.
Inte rastypiskt och inte något man ska räkna med.

Sen är det tyvärr så att vissa lagottos är extremt anpassningsbara, ta min hund som behöver träna inför tävling för att må bra, sätt honom hos en Svensson familj som sällskapshund - han kommer inte klaga. Utåt kommer han se lugn ut men egentligen går frustrationen inåt.
När min hund är understimulerad ( om jag mått dåligt en längre period t.ex) beter han sig som en tvättäkta sällskapshund, men han mår inte bra och tappar verkligen gnistan för allt.

tillägg: Jag vet ett par aussies som fungerar som bra sällskapshundar eller aktiva sällskapshundar, men det är inte aussiens rätta skepnad.
 
Är det så? Efter att ha pratat med Mudi-folk har jag fått uppfattningen att de fortfarande är vallhundar som behöver bruksaktivering eller liknande för att bli nöjda. Det har jag inte alls hört från Lagotton på samma sätt och då har jag ändå träffat ganska många Lagottos som varit rätt trevliga utan att bo i arbetande förhållanden utan mest varit aktiv sällskapshund. Jag är absolut inte superinsatt så jag kan ju ha fel angående Lagottons nivå. Men tycker i alla fall inte att Mudin verkar vara lägre i aktivitetsbehov?
Mudin är absolut inte lägre i aktivtetsnivå .
Hänvisar till mitt andra svar.
Det finns en anledning till att lagotton är okänd i vissa kretsar, folk se på dem som sällskapshundar och det i kombination med dålig avel blir dåligt.
 
Det finns mesigare varianter som nöjer sig med att lulla runt. Där skärpan och arbetskapaciteten är lika med noll.
Inte rastypiskt och inte något man ska räkna med.

Sen är det tyvärr så att vissa lagottos är extremt anpassningsbara, ta min hund som behöver träna inför tävling för att må bra, sätt honom hos en Svensson familj som sällskapshund - han kommer inte klaga. Utåt kommer han se lugn ut men egentligen går frustrationen inåt.
När min hund är understimulerad ( om jag mått dåligt en längre period t.ex) beter han sig som en tvättäkta sällskapshund, men han mår inte bra och tappar verkligen gnistan för allt.
Den här hunden har blivit aktiverad, men han är bara inte en aktiv hund. Aldrig varit, trots familjens många försök :P
 
Jaktgolden har jag nästan gett upp på

Finns en kull på gång efter föräldrar som både används praktiskt och som tydligen har höga jpr-meriter såg jag nyss och de vill sälja valparna till de som vill ha en arbetande golden.

Har inte kollat stam eller så, eller ens om vad de skriver om meriter stämmer överens med min syn på höga meriter, men det kan ju vara värt att kolla på om det är vad man söker.

Pm om du vill ha de blivande föräldrarnas reg.nr
 
Jag känner en Lagotto och han är ungefär lila aktiv som en fårskinnsfäll :p Ser ut som en gör han också :angel:

Jag älskar ju fårskinnfälls - looken. :angel:
Så otroligt bedårande, både Lagotton och Perro. Men blir nog inte någon sådan trots allt.

Hitintills är det tollaren som jag lockas och dras mest till. De har ju varit så sedan 2012 att jag beundrar rasen på avstånd. Har haft lite svårt för utseendet (som jag har för alla retriever, vet inte varför) men det är ju sådant man bara får lägga bakom sig. Tycker inte någon hund är ful och vet ju att jag kommer tycka att min hund är världens vackraste oavsett ras. Utseende kommer sist på listan. Deras knepiga mentalitet är dock ett större utropstecken... :nailbiting:
 
Jag älskar ju fårskinnfälls - looken. :angel:
Så otroligt bedårande, både Lagotton och Perro. Men blir nog inte någon sådan trots allt.

Hitintills är det tollaren som jag lockas och dras mest till. De har ju varit så sedan 2012 att jag beundrar rasen på avstånd. Har haft lite svårt för utseendet (som jag har för alla retriever, vet inte varför) men det är ju sådant man bara får lägga bakom sig. Tycker inte någon hund är ful och vet ju att jag kommer tycka att min hund är världens vackraste oavsett ras. Utseende kommer sist på listan. Deras knepiga mentalitet är dock ett större utropstecken... :nailbiting:

Vad är det som lockar med den rasen då?
 
Den här hunden har blivit aktiverad, men han är bara inte en aktiv hund. Aldrig varit, trots familjens många försök :P

Problemet med lagotto är ju rasens explosion för nått decennium sen. Liksom alla raser som utsätts för en sådan börjar ju kreti och pleti avla på vad som helst, så man får sålla ordentligt. HD blev ett bekymmer samtidigt. En bra lagotto är en riktigt trevlig hund att jobba med!
 
Vad är det som lockar med den rasen då?

Tycker att tollingjaktproven har det där "lilla extra". Sedan gillar jag tollarnas energi och inställning till allt i livet. Tycker de är mycket mer "clown" (kommer inte riktigt på det beskrivande ordet jag söker) än exempelvis de andra retireverna, men det är som sagt min tolkning. De har en väldigt speciell utstrålning (allt från attityd till rörelsemönster).

Sedan är de också perfekt i storlek och de bra tollarna jag har träffat har jag gillat bra mycket mer än någon jaktgolden eller jaktlabbe jag träffat. Gillar att de är väldigt allround och har positiv attityd till typ allt arbete.

Just nu har jag väldigt mycket span på en TJH(Ptrh) tik som ev. ska paras med en meriterad (tollingjaktprov) hane som jag träffat. Båda har lämnat efter sig trevliga valpar sedan innan. Tiken tränas även i apportering och enligt andra uppfödare som känner tiken är det en duktig apportör. Ska träffa den om några veckor. :)

Skulle kunna skriva väldigt mycket om tollaren och varför jag just nu föredrar den framför jaktgolden och jaktlabbe, men ärligt talat är jag rädd för att bli uppäten här. :o
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 358
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 782
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 081
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 554
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp