Bukefalos 28 år!

Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

N

nyfikenjag

Har ni med hästar börjat ge hö eller ensilage nu trots att ni har gräs kvar i hagarna de går i? Jag började ge hö i början på september trots att det fanns och ännu finns tillgång till gräs. Är det knäppt av mig:confused: ? De äter upp sitt hö och betar lite också så vad jag förstår vill de ha både ock och de har inte blivit tjocka heller för den delen. Men hur gör ni andra?
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

Håller med om att det är svårt att avgöra men i år har ju faktiskt gräset fortsatt att växa ända tills nu och så länge det växer är det ju inte helt näringsfattigt. Vår ponny är väldigt lättfödd och en riktig tjockis, så han har inte behövt nåt hö. Däremot har vi gett honom ca ett halvkilo två ggr/dag för att vänja magen tills det är dags på allvar och det brukar vara när nätterna börjar närma sig frosttemperatur. Halvblodet, som vi fått hem på foder, är däremot jättemager så hans bete har ju inte räckt till...Så det är nog väldigt individuellt när du behöver börja med höt.
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

I min hage har hästarna fått hö större delen av sommaren - jag tycker det håller magen i balans mycket bättre.
Det är första sommaren vi står i detta stallet och har det så och jag måste säga att pålle har varit mycket finare i hullet än normalt.

Just ja - han går inte på lösdrift men är fortfarande ute dygnet runt.
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

Mina går bara ute och betar än, har massa bete kvar och dom vill inte ha höt så det känns bara onödigt att ge dom och det ligger ute och bilr dåligt!
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

Jag har testat att ge mina hö men de vill inte ha det än så länge :)
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

Mina går kvar på bete ännu. Har gett lite hö då och då och de äter gärna upp. Men deras hull håller sig (lätt övervikt:angel: ) så betet räcker nog ett tag till.
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

Jag började ge hö för flera veckor sen trots att det finns mycket gräs kvar. Men gräset innehåller ju inte så mycket nu, även fast de betar hela dagarna så väntar de på sitt hö ändå. Och så tycker jag att det är viktigt att man börjar med väldigt lite hö och ökar succesivt så att det inte blir ett hastigt byte.
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

Jag har gett hö sedan i augusti någon gång, då slutade gräset växa pga torkan och jag har ju en häst som lätt faller ur. Nu började ju gräset växa igen och sen dess går de på "bete" på dagarna och står i vinterhagen med höbalen på natten.
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

Gräset växer ännu och tillväxten är så snabb att näringsvärdena står sig bra, finns en del galna bönder som gett en extra kvävegiva och hoppas på en fjärde vallskörd i oktober! SMHI tiodygnsprognos talar om temperaturer mellan 15-20 grader så det dröjer nog till slutet av oktober innan gräset slutar växa detta ovanliga år.

Det här är östergötland - inte skåne!
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

I vissa av hagarna så har jag börjat att stödfodra med hö.
Men inte i alla.
Jag började med det under sommartorkan.
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

:Mina har fått hö sedan 1½ månad tillbaks då gräset i hagen tog slut och jag inte orkat göra större hage pga denna hetta denna somamr.

Nu kommer de få gå i en rätt liten hage fram tills 1 januari 07 då EU stödet försvinner för ängen där jag ska ha hästarna..Har stolpat upp och gjort allt klart så det är bara å släppa ut i januari=)
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

Jag har börjat ge mina hästar hö nu i oktober då betet börjar ta slut. Börjar med en högiva om dagen (på kvällen) för att succesivt öka på mängden...
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

Mina hästar har fått hö ett tag nu (kanske 1.5-2 mån) för att gräset har varit jättedåligt i hagen...
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

En anledning till att börja med hö kan vara att betet är för blött= de blir lösa i magen. Har dock inte själv börjat fodra mina hästar. (Avelsflocken går fortfarande ute på öbete i skärgården. Kommer hem nästa vecka.) Annars finns det som jag ser det ingen anledning att börja med hö innan betet är slut.
 
Sv: Har ni med hästar på lösdrift börjat ge hö?

Har ni med hästar börjat ge hö eller ensilage nu trots att ni har gräs kvar i hagarna de går i? Jag började ge hö i början på september trots att det fanns och ännu finns tillgång till gräs. Är det knäppt av mig:confused: ? De äter upp sitt hö och betar lite också så vad jag förstår vill de ha både ock och de har inte blivit tjocka heller för den delen. Men hur gör ni andra?

Hej!

Nej, inget hö ute ännu. Däremot har de fått smaka på årets hö då jag tar in dem för deras enskillda kraftfodergiva. Det är dock inte alltid de vill ha. Varmblodet har fått behålla sin kraftfoderportion även undersommaren, han faller ur direkt annars, medans lipizzanern fick bra mycket mindre kraftfoder i sommras, men är nu tillbaka till sin normalgiva. Båda hästarna är fina i hullet. Lipizzanern något rund kanske :o

De har inte heller fått flytta in i sin vinterhage eftersom sommarhagen har bra med bete ännu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 258
Senast: Bee
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 497
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp