Har ni NÅGONSIN?

Sv: Har ni NÅGONSIN?

Jag tror att det helt beror på vilken häst man har också. Har man ett halvblod är det större chans att hitta duktigt folk som vill och kan ta hästen. Är det en fjording, islänning, kallblod etc som är mer sällskapsraser och inte alls av samma tävlingstyp så är det värre.

Då blir det många "okunniga" som ringer, eftersom det är den typen av häst de letar efter.

Då blir det många "okunniga" som ringer, eftersom det är den typen av häst de letar efter.

Tja,den som jag har annonserat,är ett fullblod med en visad avkomma (utav två i visningsbar ålder) som har gångartsdiplom.
Hon har en väldigt bra ridbarhet,det är bara så mkt annat runt omkring som kan gå fel.

KL

Det är otroligt tur att det fortfarande finns folk som säljer hästar även om dom betyder mycket för än för annars skulle hästarna bli utrotade. Sålänge hästen inte är farlig och riskerar att vandra runt pga att den är såpass svårhanterad så tycker jag det är fel att ta liv på det sättet.

Min häst betyder allt för mig, och då menar jag verkligen allt, och även han är "speciell" men aldrig att jag skulle ta hans liv pga av att jag har svårt att sälja och helst av allt inte vill se honom hos någon annan. Man måste tänka lite längre ibland. Jag hade inte kunnat leva med att ha tagit ett sådant för mig egoistiskt beslut.

Som sagt, farlig häst, gammal äldre häst med "fel" ras visst, dom kan man väl ta bort för deras skull ifall dom verkligen inte kan få ett bra liv eller av någon anledning inte kan leva på det sättet som hästen mår bra på. Men ingen frisk unghäst, där går gränsen för min del. Inte bara kasta bort liv, och att döda hästar inte lider, vad vet man om det?

Hästar kan alltid alltid alltid hamna hos fel hem hur perfekt och lätthanterad och högutbildad hästen än är, finns aldrig garantier på något sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det är väldigt kasst att man som människa inte tror på sin omgivning till den milda grad att man avlivar en frisk häst bara för att man själv har konstiga idéer.

De flesta hästar går normalt att hantera om man lär sig hur de ska hanteras. Du kan ju uppenbarligen hantera din häst, så du har lärt dig. Varför skull en annan normalt begåvad person inte kunna lära sig?

Vad är det som gör att folk inte tror att det finns kompetenta människor?

Ja jag håller med. Många tror att de själva är de ultimata ägarna till sina hästar men jag brukar tänka som så att varför skulle någon annan inte kunna ta hand om de lika bra

Jag tycker att man själv får avgöra helt och hållet.

Om du känner att det är jobbigt eller fel att avliva, gör det inte. Vill du inte sälja gör det inte.

Kan hästen gå kvar hos dig och skrota låt den göra det, går det inte ta bort den.

Självklart kommer det att kännas jobbigt om du väljer att ta bort den. Själv tog jag bort en av de finaste hästar jag någonsin haft, dock så var det vet problem med honom men det var extremt jobbigt att välja att kämpa vidare ett tag till eller inte.

Jag sålde även en av mina andra för ett par veckor sedan för en billig peng av samma anledning. En lite svår häst som fick komp vid en op, dock är det inget som säger att han inte skulle komma tillbaka till tävling men där var det ett stort men. Har haft honom utlånad pga barnafödande och flickan som haft honom fick köpa honom för en billig peng då jag insåg att han faktiskt har det bra där. Och det är en mkt speciell häst på alla vis både när det gäller det känslomässiga planet och när det gäller hantermässigaplanet.

Hoppas att det löser sig för dig

GE HÄSTEN EN CHANS!!

Nu vet inte jag exakt vad som är problemet i hanteringen, men jag vet att det finns många duktiga hästägare som säkert kan hantera den. Annars lämna borten till någon som kan få ordning på den.

Min häst, mitt lilla snuttetroll har precis fått en diagnos som gör att jag kommer få avliva henne förr eller senare. Hon är bara 5 år gammal, det känns så himla tråkigt. Just nu har jag svårt att förstå hur man skulle vilja ta bort en frisk häst!

Du får gärna berätta hela historien om denna häst för mig om du vill så kanske jag kan hjälp dig på något vis. Jag bruka kunna hantera de flesta tokiga häster.

Jag anser att vad som gör hästen speciell är av helt avgörande betydelse för hur man ska ställa sig i denna situation.

Jag har en häst som jag tänker i dessa banor - hellre avlivning än att sälja den. Varför? Jo, hon har en skada (t-märkt), hon har varit utsatt för flera svåra saker (olyckshändelser - inte vanvård). Man kan rida LITE, d v s 1-2 ggr/v 20-30 minuter lugnt. Har fått två föl men haft problem där. MEn hon är så otroligt snäll så hade någon sadlat och ridit i skogen timtal eller satt henne i en ridskola hade hon stapplat på tills hon stupade. För inte riskera att någon utsätter henne för detta tar jag hellre bort henne så jag vet att ingen utnyttjar hennes godhet och förtroende för människor. Det är det speciella med min häst.

Mitt sto jagar upp främlingar i hörnen av hagen och sparkar dom, det gör hon inte med mig, hon biter folk hon inte känner när dom står för nära henne, det gör hon inte med mig. Det fungerar med vissa utvalda, av henne. Man vet aldrig vad hon hittar på för hyss. Jag tror inte problemet ligger hos mig, hon var helt ohanterad när jag köpte henne som treåring och jag har kämpat i tre år med henne, JAG älskar henne över allt, men det är ganska få som tycker om henne för övrigt. Hon är MIN häst, så är det bara. Jag skulle inte kunna leva med att släppa henne vind för våg och inte veta vad som hände med henne, för såna hästar som hon kan verkligen hamna fel. Så lämna henne på foder till någon jag verkligen litade på skulle jag kunna göra, men inte sälja,aldrig någonsin, då hade jag hellre avlivat henne faktiskt. Och ja, jag skulle verkligen göra det, det är mitt ansvar att hon får det bra, det är också mitt ansvar att ingen annan blir skadad anser jag.

Att det säkert finns NÅGON som kan ta hand om hästen och få den att fungera tvivlar väl ingen på, men HUR HITTAR MAN DEN ?

Jag bruka kunna hantera de flesta tokiga häster.

Just denna textrad ger mig knottror över kroppen..

Alltså..
Man ska till varje pris ge en häst en chans..Ja,vad går den chansen ut på,att vandra mellan en mängd olika hem innan man hittar 'rätt'..
För HUR vet du att du är en person som fungerar med just denna häst utan att få chansen att prova ordentligt och kanske utsätta den för press i olika situationer.

Under tiden man letar det optimala hemmet så hinner den redan speciella hästen bli ännu mer speciell pga många olika 'ryttarbyten'/ hanteringen osv osv.
Och för varje misslyckande så kanske det blir ännu sämre??

Jaha, och om man har en unghäst som skadar sig och aldrig kommer att bli ridbar (men kan gå i hagen) och man bara har råd att ha en häst, ska man då vänta 20-25 år innan kan skaffa en ny häst och kunna rida igen?

Hur många vill ha t ex ett oridbart halvblod som sällskapshäst som är dyrt i drift osv?

Ska jag vara helt ärligt, så ja. Hittar man inte ett annat hem åt hästen, och hästen mår bra av att inte göra någonting, då tycker jag faktiskt att man ska ta sitt ansvar o behålla hästen.
Jag är fullt medveten om att verkligheten inte ser ut såhär, och det är enligt mig rätt tråkigt att ett hästliv inte är värt mer än så när hästen inte klarar av att uppfylla ägarens behov av den.

håller helt med i vad Krusan, cirkus, Boj, Maira, amkm m.fl har sagt
:bow:

Särskilt detta inlägg (postat av Maira) är helt i linje med mina egna tankegångar:

Fattar inte hur du kan ha mage att säga så :crazy: Hur många tror du tycker att det är en jävligt enkel utväg att låta sin häst vandra vidare? Oftast tror jag att det är förenat med mycket eftertanke, försök till andra lösningar och en stor sorg och smärta.

Däremot kan det vara en jävligt enkel utväg (för människan) att göra sig av med sin häst och sedan hoppas på det bästa. Då tänker man bara på sig själv och inte på djuret.

Tja,den som jag har annonserat,är ett fullblod med en visad avkomma (utav två i visningsbar ålder) som har gångartsdiplom.
Hon har en väldigt bra ridbarhet,det är bara så mkt annat runt omkring som kan gå fel.
Jag letar efter ett nytt fullblodssto då jag fick avliva mitt sto i våras pga en olycka. Vad är det du har för någonting?

15 år,separationsångest, krossad manke , flippar i situationer som inte är rutin och kan då skada både sig själv och omgivningen. Har enl. förrförra ägaren haft upprepade kotledsinfl. men aldrig hos oss.
Bränd senfästena fram. Väver vid stressiga situationer och kan även stänga av,ofta opåverkbar när hon 'blir som värst'. Har fina kosparkar när hon är frustrerad exempelvis på tävlingsplats. kan ibalnd stå ok i släpet på tävling,men ibland inte,beror på 'runt om',hur påverkad hon blir av omgivningen,finns inget mönster. Går EJ (eller ja,det går ju,vi har gjort det,men absolut inget att rekomendera någon annan) att ta på transportskydd för att åka hem från tävlingsplatsen, gäller bakben..
Ja,det är det lilla jag kommer på på rak arm..

Känns som om hon inte är speciellt attraktiv på marknaden.

Och nej,hon ges inte bort gratis till någon jag inte känner väl.
Denna häst skall inte byta hem för att det inte fungerar,och är man då villig att betala för det,så är man nog nånstans kanske vaken med ett öra och lyssnar på de som sett henne osv.
Finns flertalet aktiva här på Bukefalos som sett hästen 'delvis in action'.

Senast ändrad:

Jag tycker det låter som att du redan bestämt dig och hur du hanterar det personligen...tja, det gör du nu. Håller med dig i ditt resonemang, hade jag varit i din sits så hade jag gjort likadant(och har gjort själv men med äldre hästar).

Heder åt dig :bow: som tar den känslomässigt jobbiga utvägen men som hästen inte blir lidande av.

Styrkekramar//Mitza

Ska jag vara helt ärligt, så ja. Hittar man inte ett annat hem åt hästen, och hästen mår bra av att inte göra någonting, då tycker jag faktiskt att man ska ta sitt ansvar o behålla hästen.
Jag är fullt medveten om att verkligheten inte ser ut såhär, och det är enligt mig rätt tråkigt att ett hästliv inte är värt mer än så när hästen inte klarar av att uppfylla ägarens behov av den.

EXAKT!!!!!! Det är ens skyldighet!
:bow::bow::bow:

Har ni någonsin tagit det svåra beslutet att avliva en fullt frisk unghäst pga omöjlighet att ha kvar den och inte vill sälja pga att den är FÖR speciell i hanteringen?

Jag VET att det finns bra nya ägare, men man kanske inte vill ändå.
Hur hanterar man detta personligen?

Jag förstår att detta inlägg kan borga för nån form av påhopp, men snälla ni, avstå från detta, dilemmat är tufft som det är. :(

Nej jag hade inte avlivat en fullt frisk häst, det finns fler än en person som klarar av en speciell unghäst.
Sedan beror på vad du menar med speciell??

En sådan Jävla dum fråga förtjänar inte ett svar! Det ska man tänka på innan man skaffar häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 508
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 118
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 776
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka