Bukefalos 28 år!

Har ni varit med om något liknande???

Sv: Har ni varit med om något liknande???

när jag kommer till stallet så öppnar jag boxdörren så att hästen min kan stå och titta ut men han går aldrig ut själv.

när jag gör iordning honom före och efter ridning står han lös i stallgången går aldrig iväg..ännu. står även lös i spolspiltan medan jag duschar honom.

När jag ber honom att gå in till sig gör han det fasten han har boxen längst bort hittar han alltid rätt. I stallgången hängde tidigare höpåsar utanför varje box, inte en gång provsmakade han.

När han var dålig för ca 3 veckor sedan så sov jag i stallgången även då med dörren öppan så att jag kunde hålla koll på honom men han stannade kvar..
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Vilken snäll och väluppfostrad häst du verkar ha.
Mitt eget matvrak (islänning) missar inte en chans att norpa en tugga hö från så många höpåsar som möjligt när vi går genom stallgången.

En gång var han riktigt snabb att jag inte han reagera.
In i sin box, tog insläpps-moroten i farten, snurra runt ett var och ut ur boxen & in grannboxen där det fanns en massa godsaker.
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

han är jättesnäll min älskling.. vill alltid göra rätt
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

När min häst var yngre var han en riktig utbrytarkung. Han öppnade grinden genom att helt sonika bita i elstängsel handtaget och häckta av grinden. Vi fick binda fast grinden för att han inte skulle gå ut.

Ialla falla så gick han sällan längre än till stallet där han öppnar dörren. PÅ den dörren hade vi ett sånt lås med en stor nyckel på utsidan som man måste vrida om. Men det gjorde han gallant. Gick in i stallet och oftast gör jag igjordning kvällshöt i boxen på morronen så han travade in i sin mammas box och käkade upp hennes hö först. Sparade sitt egna till kvällen. Man får ju inte vara dum.
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Min kuse har varit lös många gånger. Dom gånger han smitit ut ur boxen och varit ute en sväng har jag gett fan i att jag honom, då tycker han ju det bara blir ännu roligare och springer iväg. Utan då lockar jag han med hö eller nått och går in till dom andra i stallet så kommer han strax:p

Annars står han alltid lös när vi kommit hem från ridturer. Vi har ingen stallgång så vi måste stå utanför stallet, så där klär jag av han allt och sen säger jag varsågod så traskar han snäll in själv:D
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Har en kul historia,min gamla arab var alltid lös på stallplan när vi var i stallet o en dag kommer det upp en bil med flak som hade massa skramlande saker på flaket.Hästen blir rädd o börjar springa ner efter infarten(vi har en lång väg som går upp till stallet).Gubbarna i bilen klev ut o var lite oroliga att de hade skrämt hästen men jag blev inte ens orolig mest frustrerad över att det skulle bli jobbigt att behöva hämta henne.Så jag ser henne springa bortåt,hon var ca 150m bort o jag testar att ropa på henne.Tro det eller ej men hästen stannar o vänder sig mot stallet,jag ropar igen och hon börjar galoppera hemåt o fram till mig så det var bara att ta fast henne.Kan säga att gubbarna var grymt imponerade o jag låtsades som att det var helt planerat.:)
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Vilka coola hästar det finns. Då är det inte bra min som är knäpp. Fick mig ett gott skratt när jag läste vissa här.
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

nja, våra kan lika gärna smita in som ut, men de försvinner ingenstans, rymmer eller så. de bara vill gå med lite i frihet istället för att alltid ledas med hjälp av grimskaft. de följer så snällt efter helt av sig själva nästan alltid. som tur var bor vi så de kan få vara lite "fria" ibland.:banana:
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

De e ju bra att de kan de också. Min häst var "fri" häromdagen också. Men den här gången var alla hästar ute. Så då gick det fort ut till kompisarna. men hon fäljde snällt med när henne käraste togs in som lock bete. Hon är inte alltid dukitg men oftas......
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

:( Härom morgonen så släppte jag ut som vanligt....Hade slarvat med Lill-Tösens dörr så den var bara igenskjuten o kunde lätt puttas upp(insåg jag efter incidenten...):angel:
Fick ut häst nr 1....Osså ut med häst nr 2...Då när jag stod o stängde bakom 2.an får jag syn på Tösen som lugnt promenerar ut ur stallet....Nej Hjälp!!!Nu går hon till de andra tottarna eller börjar busa springa ut på vägen NEJ,det får bara inte hända!!!Panik:(
Men vad gör den lilla rar Tösen-Jo hon styr mulen mot den leriga hagen där jag står paralyserad....promenar lugnt utan att stanna för att tugga grönt gott gräs;) kommer fram till mig vid insläppet stannar till o tittar på mig som för att säga:-det här kan jag fixa själv utan din hjälp!!!Segis!!jag vill ut fort:banana:
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Mina båda unghästar, f-05, är hur coola som helst.. Dom går lösa både ut till hagen och in i stallet, när dom går in så knallar dom alltid omkring lite i stallet först, in i sadelkammaren, spolspiltan och båda hoppar gärna upp på foderbordet (ombyggd lagård). Det är ett hbl och en shettis. Dom blir verkligen aldrig nervösa eller uppstressade. Helst ska dom gärna vara på samma ställe i stallet samtidigt, så att det är så trångt som möjligt:crazy:
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Vilka goa hästar det finns......
Duktig hon var som kom frm till dig och tyckte att du var för seg vid utsläppet, stall_tarv.
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Idag på morgonen skulle jag ta ur hästarna. När jag skulle ta av min häst hennes täcke som hon haft under natten. Så ville hon klia sig på box dörren och det brukar hon få göra så jag vände mig om och hängde upp täcket. Och då smiter hon ut och jag efter henne, men det var lönlöst att få tag på henne.

Så jag gick i i stallet för att hämta grimskaft och något att locka med. Men då hör jag henne och ser genom fönstret att hon kommer tillbaka. Då går jag lungt mot henne och lockar på henne då kommer hon. Och så visar jag henne in igen och hon går tillbaks till hennes box......

Har aldrig varit med om att en lös häst gå in igen i stallet??? Hon måste ha varit lite knäpp i morse. Har ni också stött på något som det här???
Becca


Självklart har jag varit med om:D Jag jobbar på en liten ridskola på landet, dom har totalt 30 hästar/ponnyer så jag slipper ta in varje gånger för dom hittar hem själv. Men min häst kan inte det för jag måste gå runt med honom till hans hem för han är för stora att kunna komma igenom till privatstall. men resten kan gå in själv och för av början leda man in häst till samma box hela tiden till slut kan den hitta hem själv.

Det är häftigt att bara stå och vänta tills alla hästarna har kommit in så stänger man boxdörren. Men det har hänt att en ponny var ful att den gick in en annan box och där finns redan en häst så fy fan.. samtidigt finns det kraftfoder där.. men jag lyckades få ponny går ut från box innan det blir bråk.

//Josefine
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Min kompis mamma tappade hennes häst när de var ute och gick. Hästen drog rätt över en ganska hårt trafikerad 70-väg (där folk håller 90) :eek: bockade och for ett tag på åkern på andra sidan.
Sprang sedan över samma väg igen :crazy: tillbaka till stallet.
Ibland har dom änglavakt dom små liven:angel:
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

När min mamma var yngre så gick hon som vanligt till stallet på morgonen och när hon skulle öppna stalldörren så hörde hon nån som gick omkring därinne. men sen när hon öppnade så stod alla hästarna inne i sina boxar fast en boxdörr var öppen. då hade hästen antagligen vart lös under natten och stått och när hon hörde att nån kom hade hon gått tillbaka till boxen igen.

Sen när jag skulle hämta en häst från hagen en gång, så lyckades en annan häst smita ut och jag var säker på att hon skulle springa världens väg och vägra att bli infångad, men hon gick bara till stallet och stälde sig där för att vänta på mig. :)
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

När jag började sköta min häst för ca 12 år sedan, så rymde hon ur boxen ett antal ggr när jag stog och borstade henne. Jag var bara 13 år då, så jag hade inte så mkt att säga till om när den stora "nordisklumpen" fick för sig att rymma. :D Jag hängde runt halsen på henne och höll fast henne i svansen, men hon stannade inte, för hon ville ut och äta gräs. :p
(ska bara tillägga att jag köpte henne för 6 år sedan:) )

Nu är hon, hrm, väluppfostrad och rymmer inte när jag är i närheten. Däremot, så har hon lärt sig hur man öppnar boxdörren. :crazy: Förstår inte hur, för man måste dra ner en knopp och samtidigt skjuta dörren åt sidan och knoppen är ganska trög att få ner. Hon står och pillar med den 5 meter långa mulen tills hon får upp dörren, sedan äter hon upp alla andras mat som står framför boxarna.
Nu har hon en kedja som hakas runt boxdörren, så hon inte ska kunna rymma. :D
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

min 2 åring hoppade ut från ribanan när vi löshoppade i somras. :D
Galopperade glatt upp till stallet, puffade upp dörren som sto dpå glönt o gick in o ställde sej på gången tills jag kom o öppnade boxen :)

Många hästar är trygga i stallen , se bara när de brinner.
Hästarna är livrädda för elden men nog tusan vill dom in i stallet för de är där tryggheten finns.
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Jag hade ett sto som var super lydig och gick aldrig ut ur boxen, så den brukade alltid vara öppen när jag var i stallet. En dag så sa en tjej stallet att hon tyckte att min häst var fantastiskt väluppfostrad eftersom hon aldrig gick ut ur boxen även fast dörren alltid var öppen.... Lite senare samma dag skulle jag gå och hämta nåt ur sadelkammaren, när jag är där inne hör jag hur en häst travar i stallgången. Jag springer ut i stallet och ser bara svanstippen på min häst på väg ut ur stallet. Stallet hade två dörrar, så innan jag hinner ikapp henne har hon sprungit in genom den andra dörren, in sin box och ser väldigt oskyldig ut när jag kommer in springandes i hennes box och är helt oförstående till varför jag ser så sur ut...:rofl:
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Stod i ett stall tidigare där hagarna låg i anslutning till stallet.
När man var där på morgonen fick man vara rysligt snabb.
Man gjorde helt enkelt så att man öppnade boxarna och sedan fick hästarna springa ut själva.
Problemet var bara det att om man inte var tillräckligt snabb så kom de första hästarna in i stallet igen och undrade var kompisarna blev av.
Det blev ganske trångt i stallgången med åtta hästar på en och samma gång, och ingen vill gå ut först, haha!

Sacka om flockbeteende:p
 
Sv: Har ni varit med om något liknande???

Jag jobbade en gång för länge sedan som travhästskötare. Nyss anställd, med lång hästvana, men inte av ystra travare blev jag ombedd att ta in två ungston, Sussie och Lissie (Farming). "Bossen" sade åt mig att de gick bra att ta samtidigt, men att om det blev problem fick man absolut inte släppa/tappa Sussie. Hon var jättesvår att fånga..

Givetvis blev tjejerna rädda för nåt och de sprang över mig och jag tappar såklart båda två!:eek:
PINSAMT :o och jag var skitskraj för vad "bossen" skulle säga.
Som tur var bestämde sig tjejerna för att springa rätt in i stallet... Gissa vem som blev enormt lättad! :rofl:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: tessan.g
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
981
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 546
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 692
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp