Har sadeln blivit för vid? Byta järn?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 050
T

Tjalfe

I höstas köpte jag en wintec wide till min ponny. Det var den sadeln jag hittade som låg allra bäst men den låg kanske inte helt hundra(lättade lite i bak när man inte satt i). I vinter har han varit väldigt lite riden och har tappat ganska mycket muskler runt manken. Så nu har sadeln alltså trillat ner lite mer i fram och jag har då märkt att dne trycker lite på ett visst ställe. Men vet inte om jag kanske bara inbillar mig?
Här är en gammal bild från närjag precis hade köpt sadel, alltså innan han hade tappat alla muskler. Har markerat där jag tycker att den trycker:
SNV31938-1.jpg

Ska försöka hinna ta lite nya bilder med sadeln på, men ska snart åka iväg till den affären där jag köpt sadeln. Funderar därför på om jag ska köpa ett smalare järn... Vad tror ni? Blir sadeln rakare med ett smalare järn?

Sv: Har sadeln blivit för vid? Byta järn?

Jättesvårt och säga men trycker den där så är den snarare försmal... Hade trycktet suttit högre upp så hade det berott på att den var för vid.

Men med tanke på att han tappat så skulle jag införskaffa ett smalare järn om du ändå ska dit. Men fick du inte med de lila järnen? Eller är det ett vitt du ska ha?

Senast ändrad:

Jag har det smalaste utav dom lila järnen. Det är alltså ett vitt jag ska ha isåfall. Har tagit nya bilder nu... Väntar bara på att dom ska laddas upp.....

Jättesvårt att säga nått om den bilden... Du har ingen rakt från sidan?

Tyvärr tänkte jag inte på att ta några ifrån sidan.:( *klant*

Här kommer därimot en som är tagen mer fram ifrån:
sadel1-1.jpg

Kan ta nya bilder ikväll, hinner inte nu.:( men tror du det kan vara värt att köpa ett smalare järn och prova? Eller kommer den blir för smal då?

En annan sak jag funderat på. Jag bytte järn(provade med ett bredare) för ett tag sen och efter la jag märkte till att järnet plus fästet syns framifrån(se bilden) ska det vara så eller har jag inte fått ihop det ordentligt?:crazy:

Har samma problem med min sadel, därför håller jag på att jaga en ny nu för glatta livet. har också tryck där du visar och har hela tiden antagit att sadeln är för smal, eller har jag fel? Vill också veta!

Nu har jag en bild ifrån sidan! Dock med shabrak under.....

SNV32595.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 669
Senast: caballus
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 994
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka