Bukefalos 28 år!

Håranalys?

Sv: Håranalys?

balans ? Det var väl inte fråga om det utan om det fattas nåt i kroppen alt det finns ett överskott och då blir det ju obalans...och det är inte "möjligen" att det fungera att man kan läsa ut sånt för det fungerar. Många är ni som snabbt är i dessa trådar och talar om att det är humbug när ni i självaste verket inte har en susning...Tror du verkligen att rättsmedicin fiskar med metoder som "möjlígen" fungerar ? Om man kan läsa ut droger från långt tillbaka , så kan man ju såklart läsa annat långt tillbaka beroende på vad man vill leta efter.
 
Sv: Håranalys?

balans ? Det var väl inte fråga om det utan om det fattas nåt i kroppen alt det finns ett överskott och då blir det ju obalans...och det är inte "möjligen" att det fungera att man kan läsa ut sånt för det fungerar. Många är ni som snabbt är i dessa trådar och talar om att det är humbug när ni i självaste verket inte har en susning...Tror du verkligen att rättsmedicin fiskar med metoder som "möjlígen" fungerar ? Om man kan läsa ut droger från långt tillbaka , så kan man ju såklart läsa annat långt tillbaka beroende på vad man vill leta efter.

Nej, men bevisbördan ligger rimligtvis på den som utför diagnostiken, tar rejält betalt och PÅSTÅR att den fungerar. Det är så sund utveckling av kunskap fungerar.

Jag tror inte att SKLs analyser av hår och DNA i hårfiber i 20-50 kSEK-klassen går att jämföra med dem som görs av företag som gissningsvis spenderar ungefär 100 kr. Jag gissar att metoden starkt liknar aurafotografering, fast det är en ren gissning.

Det vore roligt med en oberoende studie av det hela, där man jämför hårprov med blodprov för ett givet antal olika ämnen för en större population prov och får fram om det ens finns en korrelation.
 
Sv: Håranalys?

det beror väl på vad man söker...söker du vita blodkroppar/infektioner så är ju ett blodprov bäst ...söker du droger/doping/mineralanalyser så kan du se långt tillbaka ...medans ett blodprov visar statusen som är istort sett aktuell, sen finns det ju såklart oseriösa på marknaden, men man får väl leta o jämföra som med allt annat om man vill ha tag på seriösa människor.
 
Sv: Håranalys?

Mmm... och bet your bottom dollar på att företaget har någon form av samarbete med företagen bakom pillren som de rekommenderar.

Om de hade det, skulle det då inte vara enklare att sälja dem på hemsidan eller iallafall hänvisa dit? Annars är väl risken överhängande att man handlar någon annanstans.
 
Sv: Håranalys?

Det är för enkelt och för komplicerat på en och samma gång. För det första:

1. Analysen görs av ett företag i USA, utan någon som helst patientkontakt. Mycket lätt att resultatet kan feltolkas.
2. Ett enskilt analysresultat säger aldrig sanningen om någon människa. Alltså är det farligt att luta sig emot det.
3. De som utför håranalyserna och översätter "bristerna" eller "balanserna" till begriplig svenska är inga läkare eller experter på människokroppen. De är lekmän i hälsokostbranschen, krasst uttryckt, och de skäms inte alls för att dra tämligen stora växlar på resultatet.
4. Att peta i sig tillskott på dessa premisser är inte bra alls. Misstänker man brist av något slag, vänd dig till den auktoriserade vården.

1) Varför skulle de enkelt misstolkas bara för att de görs i USA?
2) Jag är inte ute efter hela sanningen om mig. Jag är ute efter min mineralstatus.
3) Varför skulle det behövas läkare till det?
4) Hur får man vården att skicka blodprov som analyseras för mineraler? Jag har inte fått någon läkare att göra det trots att jag har försökt i flera år. De enda mineralerna som efter mycket tjat har kollats är kalium vilket jag hade stor brist på, jag vill veta alla som jag ev. har brist på så jag kan rätta till det. Dessutom betalar jag hellre lite än bli idiotförklarad av läkare som inte fattar att mineralernas balans i kroppen är viktiga.
 
Sv: Håranalys?

1. Diagnoser ställs vanligtvis med hjälp av patientens sjukdomshistoria. Inte av enskilda tester.
2. De som beställer blodproven är normalt läkare, med 12 års utbildning och en idé om vad de letar efter, baserat på patientens symtom. Inte random hälsokostkramare.
3. Jag vet, för jag har - shall we say - studerat ämnet.
4. Nej, jag skojar inte. :)

1) Vem har sagt att jag är ute efter diagnoser? Jag vet redan alla mina diagnoser tror jag. Jag hoppas jag slipper få flera faktiskt.
2) Jag vill ju bara veta min mineralstatus. Hur svårt ska det vara?
 
Sv: Håranalys?

Begär blodprov på VC och påtala att du misstänker mineralbrist och att de ska kolla upp just mineralvärdena. Sedan begär du ett samtal med din läkare där ni går igenom provsvaren (ta gärna en kopia) och vad det kan ha för effekter. Läkare är duktiga och kompetenta - däremot saknas det kunskap även där ibland, läkare kan ibland koncentrera sig på vad som är klart sjukt och betrakta allt annat som "normalt". Har de då inte med sig hela bakgrundsbilden, känner patienten väl, kan man missa viktiga saker.

Varför göra ett dyrt hårprov med mycket tveksam evidens, när det finns billiga blodprov med hög evidens?
 
Sv: Håranalys?

Självklart hade jag gärna gjort detta men som jag skrev förut så har jag försökt detta i många år och med många olika läkare men ingen vill ta några prover. Vissa har till och med skrattat åt mig och tyckt att jag är löjlig som tror att mineralbalansen spelar någon roll. Har jag verkligen haft sådan otur att jag bara har hittat inkompetenta läkare eller är detta något alla läkare tror?
 
Sv: Håranalys?

*kl*

Oj, nu har jag läst om ett par företag (på nätet) som erbjuder håranalyser, med tillhörande konsultationer och varningstecknen är förödande. De ser PRECIS ut som de företag som tidigare erbjudit frekvensmedicin och annat kvacksalveri. Påståendena är helt horribla om vad man kan dra för slutsatser och ge för råd. Man kan lätt få uppfattningen, om man tror på vad som skrivs, att man nog kan sluta med alla andra diagnostiska metoder och använda håranalys för allt.

Man använder sig ofta av ett språk för att verka kunniga och ha stöd i forskning, men vid en närmare granskning är det bara blaj, blaj, blaj. När det gäller frekvensmedicin kan vi som kan ämnet skratta åt idiotierna, jag gissar att det är samma om man som kunnig i ämnesprofilering läste vad som skrivs om håranalys.

Det utesluter inte att det skulle finnas någon seriös aktör, som har begränsade påståenden om vad man kan analysera med rimlig uppbackning i seriösa studier, men jag lyckades inte hitta någon vid min snabbare sökning.
 
Sv: Håranalys?

Självklart hade jag gärna gjort detta men som jag skrev förut så har jag försökt detta i många år och med många olika läkare men ingen vill ta några prover. Vissa har till och med skrattat åt mig och tyckt att jag är löjlig som tror att mineralbalansen spelar någon roll. Har jag verkligen haft sådan otur att jag bara har hittat inkompetenta läkare eller är detta något alla läkare tror?

Jag tycker att det är ett mycket taskigt bemötande oavsett vad läkaren har för kunskaper. Dessutom är mineralbrist något som självklart påverkar kroppen, och vissa brister är vanligare än andra. Sen kanske någon läkare tyckt att du överdrivit vad som kan lösas med rätt mineralbalans, men det kan ju knappast läkaren veta. Att lösa även ett litet problem för en människa som känner sig ofrisk, kan vara skillnaden mellan att "må bra" och "må dåligt". Därför tycker jag att läkaren som gjort så, har bemött dig mycket dåligt.

Jag tycker du ska stå på dig för en mineralanalys av de vanligaste bristmineralerna via blodprov. Det fungerar och då får ni ett material att diskutera utifrån, och vid en brist kan du se till att komma ikapp med rätt kost. Skulle du bli bemött taskigt, säg det rent ut, och säg att du inte ger dig. Då vill du träffa en annan läkare. Blodet ska iväg på analys, helt enkelt.

Skulle det inte vara någon brist - är ju också det nyttig kunskap för att komma vidare.
 
Sv: Håranalys?

1) Varför skulle de enkelt misstolkas bara för att de görs i USA?
2) Jag är inte ute efter hela sanningen om mig. Jag är ute efter min mineralstatus.
3) Varför skulle det behövas läkare till det?
4) Hur får man vården att skicka blodprov som analyseras för mineraler? Jag har inte fått någon läkare att göra det trots att jag har försökt i flera år. De enda mineralerna som efter mycket tjat har kollats är kalium vilket jag hade stor brist på, jag vill veta alla som jag ev. har brist på så jag kan rätta till det. Dessutom betalar jag hellre lite än bli idiotförklarad av läkare som inte fattar att mineralernas balans i kroppen är viktiga.

Varför är just "mineralerna" så himla viktiga? Vilka "mineraler" menar du? Varför inte "kolföreningar" eller "metaller" eller "aminosyror" eller "fetter"?
 
Sv: Håranalys?

Järn exempelvis. Det finns många ämnen som är viktiga för människokroppen, och vissa kan man lida brist på.

D-vitamin, selen, jod och järn är vanliga saker som man kan ha brist på, eftersom de inte alldeles naturligt ingår i allas vår kost.
 
Sv: Håranalys?

Jag gick till företagssköterskan och betalade för en hälsoundersökning då fick jag alla prover jag ville ha.

Oj vad hon skrattade av mig. Inte ens järnbrist hade jag enligt henne. Men sen ringde hon hem till mig. Labbet hade kontaktat henne direkt för jag var så dålig enligt blodprovet. Välinvesterade pengar :-)
 
Sv: Håranalys?

Järn exempelvis. Det finns många ämnen som är viktiga för människokroppen, och vissa kan man lida brist på.

D-vitamin, selen, jod och järn är vanliga saker som man kan ha brist på, eftersom de inte alldeles naturligt ingår i allas vår kost.

Järnbrist eller brist på jod behöver du inte göra håranalyser för flera hundra kronor för att få reda på. D-vitamin är inte ett mineral.
 
Sv: Håranalys?

Varför är just "mineralerna" så himla viktiga? Vilka "mineraler" menar du? Varför inte "kolföreningar" eller "metaller" eller "aminosyror" eller "fetter"?

Snälla du, gör dig inte så dum. Du vet mycket väl, eller borde iallafall veta vilka mineraler som är viktiga i en människokropp. Eftersom jag är svårt sjuk så gör jag det lilla jag kan för att få må lite bättre. Måste du trampa på mig för det?
 
Sv: Håranalys?

Järn exempelvis. Det finns många ämnen som är viktiga för människokroppen, och vissa kan man lida brist på.

D-vitamin, selen, jod och järn är vanliga saker som man kan ha brist på, eftersom de inte alldeles naturligt ingår i allas vår kost.

Tack. Eftersom jag tyvärr äter väldigt dåligt i perioder så är risken för brister större än för gemene man. Lägg därtill att jag äter mycket vätskedrivande så blir risken ännu större.
 
Sv: Håranalys?

Järnbrist eller brist på jod behöver du inte göra håranalyser för flera hundra kronor för att få reda på. D-vitamin är inte ett mineral.

Jag har definitivt inte förespråkat håranalyser, då får du läsa mina inlägg lite bättre. Jag har heller aldrig påstått att mineraler är något mer speciellt än andra viktiga ämnen som kroppen använder i olika processer, därav nämnandet av flera olika ämnen som man kan lida brist på.
 
Sv: Håranalys?

Gud vad bra om jag hade kunnat få en sådan undersökning :laugh: Jag tror att jag ska ringa den nya vårdcentralen som har tagit enbart företag som kunder innan. De kanske är mer vana vid att kunden ska få vad den tror sig behöva i form av prover. Jag menar, givetvis vet läkare vilka prover de ska ta men jag vet ju hur min kropp känns och det är lätt för läkare att missa alla symptom jag har och det är lätt för mig att missa vissa symptom för att jag är så van vid att ha dem att jag inte tänker på dem längre och de kan var tydliga tecken på en viss brist.

Hoppas att du fick den hjälpen du behövde så att du mår bra igen nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 821
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp