Bukefalos 28 år!

Håranalys?

Sv: Håranalys?

1) Vem har sagt att jag är ute efter diagnoser? Jag vet redan alla mina diagnoser tror jag. Jag hoppas jag slipper få flera faktiskt.
2) Jag vill ju bara veta min mineralstatus. Hur svårt ska det vara?

Men gör det då! Du frågade efter erfarenheter och jag skrev vad jag ansåg. Antingen förstår du inte vad jag skriver, eller så vill du inte förstå. Det är ingen meningsfull mätning att göra, eftersom du inte har trovärdig expertis att göra en tolkning av resultatet. Det är vad jag säger. Och jag tänker inte upprepa det en gång till.
 
Sv: Håranalys?

Järn exempelvis. Det finns många ämnen som är viktiga för människokroppen, och vissa kan man lida brist på.

D-vitamin, selen, jod och järn är vanliga saker som man kan ha brist på, eftersom de inte alldeles naturligt ingår i allas vår kost.

Hur vanligt är det, exakt? Läkare som jag har talat med hävdar att näringsbrist är synnerligen ovanligt i Sverige. Men om man nu tror att man har det, beror det antagligen på något underliggande hälsoproblem, och bör man väl ta tag i det i första hand.
 
Sv: Håranalys?

Min mor var riktigt riktig sjuk, fick problem med balansen, vinglade när hon gick. Svårt att sätta nyckeln i dörren osv.

Den traditionella vården gjorde ingenting!

Hon fick tips om att göra en mineralanalys och där visade det sig att hon var blyförgiftad. Efter lite funderingar kom vi på att det kom från en temugg som hon använde dagligen och som gjorts med fel sorts glasyr.

Hon kastade muggen och blev så småningom frisk. Testerna gjordes om och visade att blyhalten sjunkit.
 
Sv: Håranalys?

Intressant! Gjorde hon håranalys då eller var det med blodprov? Du vet inte vilket företag hon fick hjälp av? Om du vet det så får du jättegärna pm:a mig namnet :laugh:

Vad skönt att det var så lätt avhjälpt och att din mamma fick hjälp och blev frisk. Nu tror jag ju tyvärr inte att det är så lätt avhjälpt för min del men om jag kunde bli friskare så hade jag blivit så lycklig! Jag menar, tänk att kunna sänka morfinet, få sova en hel natt eller kunna köra bil igen :love: Tänk att få lite liv igen.
 
Sv: Håranalys?

*kl*

Jag gjorde en hårmineralanalys för ca ett år sedan. Den visade på att jag hade överskott av kalcium och aluminium. Aluminium kom från deodoranten. Så den är ivägkastad. Sen sa hon att jag har låg ämnesomsättning och det visste jag redan då jag medicineras för det. Tycker dock inte att det ger den effekt det borde. Hade gärna velat prova torkad svinsköldkörtel. Men det kan man inte bara få här i Sverige. Vad jag har förstått så krävs det licens eller något. Företaget jag gjorde min analys hos har inte försökt pracka på mig en massa piller. Utan kom mer med kostråd såsom att jag borde undvika mjölkprodukter och mat med mycket vitt mjöl i då kroppen kan ha svårt att bearbeta det.

Jag ligger liksom i en lite desperat situation. Ja är inte överviktig, utan helt normal. Men, det blir inga barn gjorda om man säger så och det enda felet de har hittat är att jag har låg ämnesomsättning. Och provrlrsbefruktningarna har inte fungerat heller...och några andra blodprover var de inte intresserade av att göra. Därför testade jag en hårmineralanalys...
 
Sv: Håranalys?

Hur vanligt är det, exakt? Läkare som jag har talat med hävdar att näringsbrist är synnerligen ovanligt i Sverige. Men om man nu tror att man har det, beror det antagligen på något underliggande hälsoproblem, och bör man väl ta tag i det i första hand.

En vän till mig fick i våras konstaterad kraftig d-vitaminbrist trots att hon inte tillhör någon riskgrupp (mörkhyad, beslöjad eller äldre). Hon är ute mycket och äter mycket fet fisk. Enligt hennes läkare och även enligt hennes pappa som är läkare så finns det en relativt stor underdiagnosticering av d-vitaminbrist och det pågår även en diskussion om att höja rdi-nivåerna som för övrigt är desamma som i Sydeuropa.
 
Sv: Håranalys?

Hur vanligt är det, exakt? Läkare som jag har talat med hävdar att näringsbrist är synnerligen ovanligt i Sverige. Men om man nu tror att man har det, beror det antagligen på något underliggande hälsoproblem, och bör man väl ta tag i det i första hand.

Ja du...läkare hävdar väldigt massa...men hur vore det om dom hjälpte folk istället...som du ser i tråden finns det ju faktiskt folk med näringsbrister, mineral/vitaminbrister pga olika saker ( sjukdom, äter massa färdigmat mm)

Att en del ska sitta o tala om för människor som bara önskar att bli friska att vissa metoder/analyser inte fungerar tycker jag är tragiskt...kan "ni" verkligen stå för vad ni säger ? ...eller är det bara sånt ni hört ?

Man ska inte gå på allt man hör heller, men man kan ju ändå vara öppen för andra vägar när den traditionella vården faktiskt inte fungerar...som sagt, rättsmedicin använder sig av metoden för att söka droger...så vad är det då som säger att man inte kan söka annat ? Kan jag få ett svar på det .
 
Sv: Håranalys?

En vän till mig fick i våras konstaterad kraftig d-vitaminbrist trots att hon inte tillhör någon riskgrupp (mörkhyad, beslöjad eller äldre). Hon är ute mycket och äter mycket fet fisk. Enligt hennes läkare och även enligt hennes pappa som är läkare så finns det en relativt stor underdiagnosticering av d-vitaminbrist och det pågår även en diskussion om att höja rdi-nivåerna som för övrigt är desamma som i Sydeuropa.

Nu var det inte D-vitamin jag tänkte på i första hand, även om uppfattningarna går i sär där. Det räcker med 15 minuter i solljus om dagen för att kroppen ska få tillräckliga nivåer, enligt den forskare jag talade med för en tid sedan om effekterna av solande. Men oavsett, så gissar jag att din väninnan inte gjorde en hårmineralanalys och fick veta att hon hade d-vitaminbrist.
 
Sv: Håranalys?

Att en del ska sitta o tala om för människor som bara önskar att bli friska att vissa metoder/analyser inte fungerar tycker jag är tragiskt...kan "ni" verkligen stå för vad ni säger ? ...eller är det bara sånt ni hört ?

Ja, vad tragiskt att någon försöker hjälpa TS genom att ge sina negativa erfarenheter eller ännu värre, anföra vetenskapliga argument! Hur vågar de! Jag har testat håranalys i mitt arbete och fick en hel säck med piller med mig hem. Jag skulle ta 5-6 piller om dagen i minst 6 månader.
 
Sv: Håranalys?

Självklart hade jag gärna gjort detta men som jag skrev förut så har jag försökt detta i många år och med många olika läkare men ingen vill ta några prover. Vissa har till och med skrattat åt mig och tyckt att jag är löjlig som tror att mineralbalansen spelar någon roll. Har jag verkligen haft sådan otur att jag bara har hittat inkompetenta läkare eller är detta något alla läkare tror?

Håller fullkomligt med !!

Nu ska jag fortsätta att läsa tråden ...
 
Sv: Håranalys?

Hur vanligt är det, exakt? Läkare som jag har talat med hävdar att näringsbrist är synnerligen ovanligt i Sverige. Men om man nu tror att man har det, beror det antagligen på något underliggande hälsoproblem, och bör man väl ta tag i det i första hand.

En kompis till mig hade B-vitamin brist från födseln, pga något fel. Hon satt i rullstol och höll på att dö innan någon läkare lyckades engagera sig. B-vitamin-brist det är väl första terminen det. Baskunskaper kan tyckas.
 
Sv: Håranalys?

En kompis till mig hade B-vitamin brist från födseln, pga något fel. Hon satt i rullstol och höll på att dö innan någon läkare lyckades engagera sig. B-vitamin-brist det är väl första terminen det. Baskunskaper kan tyckas.

Ja, men vad har det med håranalyser att göra? 99 procent av befolkning i Sverige har inte näringsbrist. Det är, om man ska hårddra saken, bara människor med dåligt näringsupptag som får det. De flesta förkortar sina liv genom att ta tillskott som inte gör någon nytta och bara kostar pengar. Det är statistiskt bevisat.
 
Sv: Håranalys?

Nu var det inte D-vitamin jag tänkte på i första hand, även om uppfattningarna går i sär där. Det räcker med 15 minuter i solljus om dagen för att kroppen ska få tillräckliga nivåer, enligt den forskare jag talade med för en tid sedan om effekterna av solande. Men oavsett, så gissar jag att din väninnan inte gjorde en hårmineralanalys och fick veta att hon hade d-vitaminbrist.

Haha! Nej, det gjorde hon inte. ;)
 
Sv: Håranalys?

Jag minns ett granskningsprogram (var det med Aschberg?) där man skickade in lite hår från Karl XIIs uppstoppade häst på håranalys. Analysen löd typ "hästen mår bra men är lite glanslös i pälsen". :D
 
Sv: Håranalys?

Jag minns ett granskningsprogram (var det med Aschberg?) där man skickade in lite hår från Karl XIIs uppstoppade häst på håranalys. Analysen löd typ "hästen mår bra men är lite glanslös i pälsen". :D

Nja, inte riktigt. Såhär var det enligt VoF som utsåg Aschberg till årets folkbildare:

I samma program fanns även ett inslag om homeopater som sade sig kunna undersöka hästars hälsotillstånd genom att känna ”vibrationerna” från avklippt tagel. En homeopat meddelade att Victory Tilly, en av världens främsta travhästar, var halt. En annan sade att Gustav III:s häst Kaulbach, som har varit död och uppstoppad i drygt 200 år, verkade vara i fin form men att den skulle må bra av lite massage.

:D
 
Sv: Håranalys?

Ja, men vad har det med håranalyser att göra? 99 procent av befolkning i Sverige har inte näringsbrist. Det är, om man ska hårddra saken, bara människor med dåligt näringsupptag som får det. De flesta förkortar sina liv genom att ta tillskott som inte gör någon nytta och bara kostar pengar. Det är statistiskt bevisat.

Det är mycket möjligt, jag läste oxå den undersökningen men det är oxå bevisat att kvicksilver är giftigt och ändå är det bara de lyckliga yngre som slipper amalgan i tänderna.

Efter konstaterad kvicksilverförgiftning så är jag mycket medveten om att jag, och förmodlingen många med mig, behöver ta vitaminer och mineraler och antioxidanter för att minska förgiftningsymptomen. Om folk känner att de mår bra av att ta extra-tillskott så gör de det , mår de inte bättre så tar de inte extratillskott etc. Det är dyra grejor.
 
Sv: Håranalys?

Efter konstaterad kvicksilverförgiftning så är jag mycket medveten om att jag, och förmodlingen många med mig, behöver ta vitaminer och mineraler och antioxidanter för att minska förgiftningsymptomen.

Att man kan bli dålig av kvicksilver förstår jag, men vad har vitaminerna, mineralerna och antioxidanterna (som du antagligen vet då inte har någon positiv effekt på sjuklighet eftersom du har läst studien) för roll i att minska förgiftningssymtomen?
 
Sv: Håranalys?

När man är så sjuk som du greppar man naturligtvis halmstrån. Jag är "bara" migränvrak, inte på långa vägar så dålig som du, men förstår ändå din känsla. Jag har den själv i mina mest förtvivlade stunder.

Men jag tror att det finns mycket annat du kan göra för dina 1200 kronor. Det finns två delar i det här: a) har du mineralbrist, b) kan den isåfall ligga bakom dina sjukdomar? Även om någon form av prov skulle visa att du lider brist på mineralet X så finns det ju inget som säger att det har med dina sjukdomar att göra.

Jag tycker att Sjöbergas förslag att se till att få riktiga blodprover tagna hos läkare är bra. Visst måste du, med din sjukdomshistoria, åtminstone ha någon läkare som har du har tillräcklig kontinuitet med för att kunna tjata igenom din begäran?

Jag har själv tjatat mig till undersökningar ibland. De har varje gång lett till det läkaren muttrat när han skrivit remissen: den här undersökningen kommer inte att visa någon avvikelse.

Så när jag för fram teorier till läkaren om sånt jag funderar över så försöker jag i första hand tro på hans svar. Skulle han säga Nej, mineralbrist har ingen känd koppling till din sjukdom - då skulle jag försöka lita på det. Men kan du inte det - tjata till dig blodprov. Istället för att slänga 1200 spänn på något som med största sannolikhet är humbug.
 
Sv: Håranalys?

Vill slänga in en länk om en diskussion om sjukvården i Sverige bedriven av landstinget.

http://www.newsmill.se/artikel/2012/07/26/godtycke-g-r-att-svenska-patienter-nekas-behandlingar

Sjukvården väljer egna lösningar som är "kortsiktigt" inneffektiva men administrativt "lätta" och de vetenskapliga metoderna använda av läkare är vetenskapligt tveksamma. Allt enligt artikleln.

Varför kan man inte gå till vårdcentralen och få en undersökning av mineralbalansen ? Löjligt... Här i länet hänvisar de till privat aktör för vaccinering av TBE. J*kl* tur att den privata aktören finns då eller hur??
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 820
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 927
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp